Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenkäs onnistuu kummiksi tuleminen, jos on kirkosta eronnut?

Vierailija
02.01.2012 |

Eli siis minua on pyydetty kummiksi tulevalle lapselle, mutta olen kirkosta eronnut. Onko tässä jotain ristiriitaa?

Miten pitäisi toimia, vai aiheuttaako ensinkään mitään "erikoistoimenpiteitä".

T: Epätietoinen

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin vastaavassa tilanteessa, kuin ap, oma ateismini ei sallisi minun liittyä takaisin kirkkoon hetkeksi kummiuden takia. Minulla on kristittyjä ystäviä, joiden vakaumustani ateismistani huolimatta kunnioitan ja kokisin nolona tuollaisen kikkailun. Mielestäni se kertoisi siitä, ettei voi kunnioittaa joidenkin ihmisten kristillisiä arvoja, kummius on ikäänkuin vain joku halpa juttu, jossa voi laskelmoida hyödyt. (Toki ovat kummit välillä kristillisenkin instituution sisällä sellaisia, joilta vaan lypsetään rahat kummilapselle.)

Kaikkein pöyristyttävimpiä tämän ketjun viestejä ovat ne, joissa pohditaan, paljonko veroja joutuu maksamaan tuosta pyrähdyksestä kirkossa ja oikein syynätään, että kannattaako! Noloa ja moukkamaista.

ja halutessaan ihminen löytää järkeviä ajatuksia tällaisiinkin tilanteisiin. Ei tarkoita, että joka tapaukseesn löytää. Kirkkoa en halunnut tukea aikoinani, kun erosin (en tarkoita rahallisesti). En löytänyt siihen perusteita. Toki olen huteran kirjatiedon ja historian opetuksen varassa, mutta kirkon menneisyys ei mielestäni ole mikään kaunis.

Saatan elää paljolti raamatun oppien mukaisesti, mutta en pysty sitoutumaan tuohon instituutioon.

Samalla koen että minulla on vapaus olla vaikka vähän eri mieltä asioista, kun ei ole puolueen jäsenkirjaa ;), joka pakottaisi kollektiiviseen puoluekuriin.

ap

Vierailija
2/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme kummia ja kaikki niistä jopa on suht uskonnollisia, mutta ei ne mua koskaan oo mua mitenkään kummemmin "ohjannu uskon pariin", mutta koska he ovat ne viralliset kummit, on heillä tietynlainen erityisasema aina ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..haluava oikeasti kirkon jäsen. Muutoin hän syyllistyy virkavirheeseen.

Papille valehteleminen on noloa ja moukkamaista. Ja kirkkoherranviraston sihteeri tarkistaa nimen perusteella jokaisen kummiksi pyrkivän kuulumiset.

Ette kai tieten tahtoen suunnittele muidenkaan VIRANOMAISTEN harhauttamista - eli LAINVASTAISTA toimintaa. Laki on laki , myös kirkkolaki.

Hullu maailma, hulluja ihmisiä.

Ja lapselle hyviä roolimalleja, valehtelussa.

Moni pappi on tahdikas ja antaa kummiksi pyrkineen "haltijakummin" rukoilla lapsen puolesta, ovathan he lapsen ja perheen YSTÄVIÄ, ja sivistynyt ihminen toki osaa kunnioittaa tätäkinnäkökulmaa eikä nolaa "valekummeja" " julkisesti -huom TIETÄEN, että te viis veisaatte kirkkolaista ja puolestaan sen kunnioittamisesta . Mutta ei sellasita kummia minnekään merkitä, virallisiin papereihin. Joku pappi on lohdutukseksi väsännyt epävirallisia leikkitodistuksia tällaisille, tahdikkuudessaan , mutta sellaisilla on vain muistoarvoa, tunnearvoa teilleitselleen.

Tottakai sähköisessä väestökirjanpidossa on vilpilliseen toimintaan (väärän hlön merkkaamiseen) jopa esto,perusteuen väestökirjanpitotietoihin! kone piippaa jos yritätte valehdella jäsenyydestä.

Hah olette niin titetämättömiä... Ja silti ylimielisiä. Kustaan pappia silmään, haha. Aika noloja ootte! Huhhuh.

Mutta kukin tyylillään. Uskokaa huviksenne, taitava pappi ei edes näytä ilmelläkään, kuinka typerästi ehkä käyttäydytte.

???

Vierailija
4/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..haluava oikeasti kirkon jäsen. Muutoin hän syyllistyy virkavirheeseen.

Papille valehteleminen on noloa ja moukkamaista. Ja kirkkoherranviraston sihteeri tarkistaa nimen perusteella jokaisen kummiksi pyrkivän kuulumiset.

Ette kai tieten tahtoen suunnittele muidenkaan VIRANOMAISTEN harhauttamista - eli LAINVASTAISTA toimintaa. Laki on laki , myös kirkkolaki.

Hullu maailma, hulluja ihmisiä.

Ja lapselle hyviä roolimalleja, valehtelussa.

Moni pappi on tahdikas ja antaa kummiksi pyrkineen "haltijakummin" rukoilla lapsen puolesta, ovathan he lapsen ja perheen YSTÄVIÄ, ja sivistynyt ihminen toki osaa kunnioittaa tätäkinnäkökulmaa eikä nolaa "valekummeja" " julkisesti -huom TIETÄEN, että te viis veisaatte kirkkolaista ja puolestaan sen kunnioittamisesta . Mutta ei sellasita kummia minnekään merkitä, virallisiin papereihin. Joku pappi on lohdutukseksi väsännyt epävirallisia leikkitodistuksia tällaisille, tahdikkuudessaan , mutta sellaisilla on vain muistoarvoa, tunnearvoa teilleitselleen.

Tottakai sähköisessä väestökirjanpidossa on vilpilliseen toimintaan (väärän hlön merkkaamiseen) jopa esto,perusteuen väestökirjanpitotietoihin! kone piippaa jos yritätte valehdella jäsenyydestä.

Hah olette niin titetämättömiä... Ja silti ylimielisiä. Kustaan pappia silmään, haha. Aika noloja ootte! Huhhuh.

Mutta kukin tyylillään. Uskokaa huviksenne, taitava pappi ei edes näytä ilmelläkään, kuinka typerästi ehkä käyttäydytte.

???

Vierailija
5/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirkkoon kuulumaton haluaa kummiksi, en sitä miten kirkon ja yhteiskunnan suhteet liittyy tähän mitenkään, enkä sitä miksi nimenomaan pitää olla kummi ollakseen luottoaikuinen.

Kummi on uskonnollinen ohjaaja, joka ohjaa seurakunnan toimintaan ja uskoon ja jonka rooli loppuu rippikouluun.

Onko oma, tai lapsesi kummi tehnyt elämässänne mitään muuta kuin tuonut lahjoja? Okei, jos olet joku himouskovainen, niin sitten ehkä mahdollisesti kummi toimii kuten "pitäisi", mutta muutenhan kummit ovat vain ihmisiä jotka tuovat rahaa.

Jostain olen kuullut että ennen kristillistä perinnettäkin oli ns. kummeja, jotka ottivat lapset jos vanhemmat kuolivat. Siis ennenkuin kaikilla oli mahdollisuus tehdä testamentti.

Vierailija
6/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurakunnan toimintaan tai uskoon, kyllä mä olen ihan itse ollut aktiivinen seurakunnassa. Eikä mun kummit ole mitenkään lakanneet pitämästä yhteyttä rippikoulun jälkeen, mun riparista on nyt 22 vuotta ja edelleen ollaan tiiviisti yhteyksissä.

Täysin käsittämätön koko toi sun ajatus...

Kummi on uskonnollinen ohjaaja, joka ohjaa seurakunnan toimintaan ja uskoon ja jonka rooli loppuu rippikouluun.

Vierailija
7/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siunaamasta kummilastasi? Mä en lainkaan ymmärrä sun ajattelumallia. Tietysti menet siunaamaan kummilapsesi, se on hänen suuri juhlansa!

Nyt vanhimman kummilapsen rippijuhlat lähestyvät, ja olen miettinyt, miten niiden kanssa toimitaan. esimerkiksi tunnen oudoksi mennä kirkossa eteen siunaamaan lasta (vieläkö näin toimitaan, edellistä juhlista on jo aikaa???), toisaalta olen tämän nuoren kummeista ainoa, jolla on mahdollisuus näin tehdä, enkä halua että nuori tuntee itsensä "hylätyksi". Liitynkö seurakuntaan yhden päivän ajaksi vai miten asia ratkaistaan...

Vierailija
8/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kummeiksi on siis ajateltu vain meitä kahta (ei muita), joten kirkkoon on senkin takia liityttävä, tai lapsiparka ei saa nimeä ;) ap

Lapsi saa kyllä nimensä muutenkin, kasteessa jonkun niminen ihminen liitetään kirkon ja seurakunnan jäseneksi. Tuolla tietoisuutesi tasolla minkään papin ei pitäisi sinua hyväksyä kummiksi.

Saathan sinä olla lapselle merkityksellinen aikuinen ilman kirkollista kummivelvollisuuttakin.

Vierailija
9/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain olen kuullut että ennen kristillistä perinnettäkin oli ns. kummeja, jotka ottivat lapset jos vanhemmat kuolivat. Siis ennenkuin kaikilla oli mahdollisuus tehdä testamentti.

Testamentti on toki mahdollista tehdä, mutta lastasi et voi testamentilla määrätä kenellekään huollettavaksi. Lastensuojeluviranomaiset katsovat, kenelle huoltajuus annetaan jos lapsen huoltajat kuolevat. Testamentissa voi tästä esittää toiveita, mutta niillä ei välttämättä ole mitään merkitystä.

Vierailija
10/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lapsillani ei ole kummeja.

Oma kummini ei ollut mikään lahjamagneetti. Hän muisti rippijuhlissa, ei sen jälkeen enää.

Nuo muistelusi koskevat ikiaikoja. Ei nykyään voi lapsiaan minnekään testamentata. Jos kuolee, sosiaalivirasto sijoittaa lapset parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
11/59 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä on auttaa ja kasvattaa lasta kristilliseen uskoon.

Et kuulu kirkkoon. Olet täysi-ikäinen, joten oma valinta tuo, ettet kuulu kirkkoon ja ole kristitty. Mikähän tuossä mättäää?

Oikeasta vastauksesta 10 pistettä ja papukaijamerkki.

Vierailija
12/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vanhemmille, ettet kuulu kirkkoon. Heidän täytyy sitten pyytää jotakuta muuta kummiksi. Useat vanhemmat kyllä pyytävät myös "kaverikummeja" lapsilleen, siis henkilöitä, jotka eivät virallisesti kirkon mukaan ole kummeja, mutta epävirallisesti ovat. Varmaan voisit olla sellainen, katso, mitä vanhemmat sanovat. Mutta heidän täytyy tietää asia ennen kastejuhlaa, koska lasta ei tietääkseni voi kastaa ellei ole jotakuta kummiksi kelpaavaa.

Vierailija
13/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin omassa tapauksessa sitä ei merkitty mihinkään. En siis saanut kummikirjaa. Sinua kummiksi pyytäneet varmaan tietävät, ettet kuulu kirkkoon?

Vierailija
14/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sitä kukaan tarkista vaikket kuulukkaan. Ilmoitat papille jonkun seurakunnan mihin "kuulut". Jos vanhemmat tietävät ettet kuulu kirkkoon niin voivathan he pyytää sinut kummiksi mutta et ole virallinen kummi sitten minkä kirkko vaatii, kun ristitään.

Vierailija
15/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei sinällään ole muuta merkitystä, kuin että kirkko taitaa tässäkin tilanteessa jarruttaa "normaalia" elämää. Eli ei hyväksy "ihan suorilta" kummiksi.

Lapselle ei ole suunniteltu muita kummeja kuin minä ja puolisoni ja olemme molemmat kirkosta eronneita.

Mutta joo. Kertokaa lisää te tietävät, miten asia kannattaa käytännössä järjestää?

Pitääkö siis liittyä kirkon jäseneksi pariksi päiväksi, vai suositteletteko jotain muuta lähestymiskulmaa asiaan ;)(ettei tulisi ihan mahalaskua lähestyttäessä)

ap

Vierailija
16/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sitä kukaan tarkista vaikket kuulukkaan. Ilmoitat papille jonkun seurakunnan mihin "kuulut". Jos vanhemmat tietävät ettet kuulu kirkkoon niin voivathan he pyytää sinut kummiksi mutta et ole virallinen kummi sitten minkä kirkko vaatii, kun ristitään.

kummien nimet etukäteen, kertomansa mukaan siksi, että hänen täytyy tarkistaa, kuuluvatko he varmasti kirkkoon.

Vierailija
17/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei voida kastaa ellei ole joku kirkkoon kuuluva kummina. Epävirallisesti voitte toki olla kummeja mutta virallisesti ette. Jos olette joskus olleet ev-lut.kirjon jäseniä niin kirkkoon liittyminen on vain ilmoitusasia ja siitä voi taas erota kun kastejuhla on ohi. En usko että muuten asia voidaan järjestää kuin teidän kirkkoo liittymisellänne tai sitten toisilla kummeilla.

Vierailija
18/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitäisi kuulua kirkkoon mutta ei sitä kukaan tarkista vaikket kuulukkaan. Ilmoitat papille jonkun seurakunnan mihin "kuulut". Jos vanhemmat tietävät ettet kuulu kirkkoon niin voivathan he pyytää sinut kummiksi mutta et ole virallinen kummi sitten minkä kirkko vaatii, kun ristitään.

Ei papille tarvitse mitään valehdella, vaan kirkkoon kuulumattomuus ilmoitetaan hänelle. Pappi saa sitten päättää, antaako kummikirjaa. Yleensä sitä ei anneta. Muutoin kirkkoon kuulumaton osallistuu itse kastetilaisuuteen samalla tavalla kuin muutkin. Tärkeintä on, että lapselle on varattu vaadittavat kaksi virallista kummia, jonka lisäksi voi olla myös muita.

Vierailija
19/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos te ette kirkkoon kuulu, pitää valita kaksi kummia lisää. Meillä kummeja on tästä syystä monta: 3 kirkkoon kuuluvaa ja 2 kuulumatonta (jotka ovat kahden kirkkoon kuuluvan puolisoja). Virallisesti pojalla on siis "vain" kolme kummia, koska näiden kahden nimeä ei missään lue. Kirkkoon kuulumattomuutta ei kannata pimittää, koska se paljastuu viimeistään, kun tiedot viedään kirkonkirjoihin.

Vierailija
20/59 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei voida kastaa ellei ole joku kirkkoon kuuluva kummina. Epävirallisesti voitte toki olla kummeja mutta virallisesti ette. Jos olette joskus olleet ev-lut.kirjon jäseniä niin kirkkoon liittyminen on vain ilmoitusasia ja siitä voi taas erota kun kastejuhla on ohi. En usko että muuten asia voidaan järjestää kuin teidän kirkkoo liittymisellänne tai sitten toisilla kummeilla.

tuottaa suurta tuskaa liittyä kirkkoon ja erota parin päivän päästä.

Käytännössä siis ilmeisesti tulee tehdä näin, ellei joku osaa muuta suositella. Pitäähän tämä asia tietysti kysellä vielä kirkonkin suunnalta.

Kastepäivään on vielä muutama kuukausi.

Mutta hienoa olisi ruveta kummiksi, vaikka tietenkään sen kristillinen merkitys ei ole suurinta antiani, sitä kuitenkaan isommin halveksimattakaan.

Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi