"Ettehän te koskaan eroa?" kysyi lapsi tänä aamuna.
Kömpi aamulla väliimme sänkyyn ja otti meitä molempia kädestä kiinni ja kysyi:"Äiti ja isi, ettehän te koskaan eroa? Ollaanhan aina tälleen yhdessä?" Kyllä tuli tippa linssiin ja yhdestä suusta todettiin, että toivottavasti saadaan olla yhdessä vielä piiiitkään.
Kommentit (22)
Sillä heijastaahan kysymys hyvin niitä lapsen pelkoja äidin ja isän erosta, sekä sitäkautta turvallisen yhteisen kodin menettämisestä. Ikävää, että niin monet lapset nykyperheissä syyllistävät itsensä ja joutuvat suurimmiksi kärsijöiksi vanhempien kakaramaisen itsekkään oman navan tuijotuksen vuoksi.
Oliko teillä kenties ollut riitaa keskenänne, vai mistä tuo kysymys nousi lapsen mieleen?
meillä on asumusero, mies on kuitenkin todella paljon tässä meidän kanssamme, yötä usein, koska aamulla jää lasten kanssa minun lähtiessä töihin.
Meillä poika 8 v kysyi, miksi me erosimme. Vastasin noin ympärpyöreesti ja sanoin, että meillä on tarkoitus muuttaa yhteen sitten kun saadaan asuntoasiat järjestymään.
Olemme olleet eri osoitteissa noin puoli vuotta.
Lapsi ilmoitti, ettei hän halua isiä meille asumaan!!
Ja isi on ns. hyvä isä, joka viettää aikaa lasten kanssa, tekee kotihommia ja ruokaa, auttaa läksyissä, ei lyö eikä tukistele tms. eikä käytä alkoholia tms.
Mutta lapsi ei halua isiä meille. Toisinaan on pettynyt, kun kuulee että isi on meillä. Isi on kiva olemassa, ja voi käydä kylässä joskus, mutta useampi päivä peräkkäin ja yötä asti, lapsi ei halua.
saatuaan uuden kaverin, jonka vanhemmat ovat eronneet, eikä lapsi ole tavannut isäänsä viiteen vuoteen.
mikä lapsen ja isän suhteessa on pielessä? Ei kuulosta normaalilta.
meillä on asumusero, mies on kuitenkin todella paljon tässä meidän kanssamme, yötä usein, koska aamulla jää lasten kanssa minun lähtiessä töihin.
Meillä poika 8 v kysyi, miksi me erosimme. Vastasin noin ympärpyöreesti ja sanoin, että meillä on tarkoitus muuttaa yhteen sitten kun saadaan asuntoasiat järjestymään.
Ja isi on ns. hyvä isä, joka viettää aikaa lasten kanssa, tekee kotihommia ja ruokaa, auttaa läksyissä, ei lyö eikä tukistele tms. eikä käytä alkoholia tms.Mutta lapsi ei halua isiä meille. Toisinaan on pettynyt, kun kuulee että isi on meillä. Isi on kiva olemassa, ja voi käydä kylässä joskus, mutta useampi päivä peräkkäin ja yötä asti, lapsi ei halua.
ja kehitykseen kyllä kuuluisi, että hän häviäisi isille, samalla ymmärtäisi sen, ettei voi omistaa äitiä jne. Mutta se taitaa olla vähän aikaisemmassa ikävaiheessa, ei enää 8 vuotiaana, joten ei ehkä tästä ole kyse. Mutta saattaa ollakin, tuskin ainakaan siitä, ettei lapsi isistä tykkäisi
Kaveripiirissä oli paljon eroja ja omatkin lapset reagoivat pitkään takertumalla meihin ja yrittämällä saada meitä olemaan kahdestaan :))
Kerran vanhin lapsista käski nuoremmat pois olkkarista, että äiti ja iskä saa olla rauhassa sohvalla (satuttiin nojailemaan toisiimme :))
Ja isi on ns. hyvä isä, joka viettää aikaa lasten kanssa, tekee kotihommia ja ruokaa, auttaa läksyissä, ei lyö eikä tukistele tms. eikä käytä alkoholia tms.Mutta lapsi ei halua isiä meille. Toisinaan on pettynyt, kun kuulee että isi on meillä. Isi on kiva olemassa, ja voi käydä kylässä joskus, mutta useampi päivä peräkkäin ja yötä asti, lapsi ei halua.
Kaveripiirissä oli paljon eroja ja omatkin lapset reagoivat pitkään takertumalla meihin ja yrittämällä saada meitä olemaan kahdestaan :)) Kerran vanhin lapsista käski nuoremmat pois olkkarista, että äiti ja iskä saa olla rauhassa sohvalla (satuttiin nojailemaan toisiimme :))
Ihan kuin asia olisi lasten vastuulla lasten mielestä. Oletteko jotenkin antaneet ymmärtää että kaveriperheiden erot ovat niiden lasten vika?
Että vain olemalla näkymättömiä perheonni säilyy?
Halusi 2 kotia ja kaksi isää.
Lapsen kaverilla tämä tilanne.
No nyt mun lapsi aloitti koulun ja kaikki sen kaverit on hyvistä perheistä ja
lapsen kaveri ei edes ymmärrä mikä on isäpuoli, niin tuttavissa ei ole eronneita.
Onneksi lapseni kaverit on ydinperheistä.
kun 7v topakka neiti tietäväinen paasasi tytölleni. "Mun vanhemmat ei ole eronneet eikä eroa koskaan. Tietysti!"
Oma tyttöni oli ihan ihmeissään purkauksesta. Ero hänen vanhemmillaan on tapahtunut, kun tyttö oli reilun vuoden ja aikaa siitä jo vuosia. (Lapsi ei edes muista aikaa jolloin asunut isänsä kanssa, eroa tai yh-perheaikaa). Meillä lapset pitää omaa historiaansa yhtä arvokkaana kuin ydinperheen lastenkin. Oli siis tyttö todella ihmeissään tuosta lällällää- tyylisestä ilmauksesta.
meillä on asumusero, mies on kuitenkin todella paljon tässä meidän kanssamme, yötä usein, koska aamulla jää lasten kanssa minun lähtiessä töihin. Meillä poika 8 v kysyi, miksi me erosimme. Vastasin noin ympärpyöreesti ja sanoin, että meillä on tarkoitus muuttaa yhteen sitten kun saadaan asuntoasiat järjestymään. Olemme olleet eri osoitteissa noin puoli vuotta. Lapsi ilmoitti, ettei hän halua isiä meille asumaan!! Ja isi on ns. hyvä isä, joka viettää aikaa lasten kanssa, tekee kotihommia ja ruokaa, auttaa läksyissä, ei lyö eikä tukistele tms. eikä käytä alkoholia tms. Mutta lapsi ei halua isiä meille. Toisinaan on pettynyt, kun kuulee että isi on meillä. Isi on kiva olemassa, ja voi käydä kylässä joskus, mutta useampi päivä peräkkäin ja yötä asti, lapsi ei halua.
ja kehitykseen kyllä kuuluisi, että hän häviäisi isille, samalla ymmärtäisi sen, ettei voi omistaa äitiä jne. Mutta se taitaa olla vähän aikaisemmassa ikävaiheessa, ei enää 8 vuotiaana, joten ei ehkä tästä ole kyse. Mutta saattaa ollakin, tuskin ainakaan siitä, ettei lapsi isistä tykkäisi
Jäi kertomatta että TÄSSÄ EI OLE - TOISTAN - EI OLE taustalla hyväksikäyttöä !! Hyvänen aika!! olette ihan sairata. Ei kaikki maailman äidit ja isät ole kieroutuneita idiotteja.
Perheessämme on myös tyttö. Isin tyttö. Äiti kelpaa, jos ei muita ole, mutta isi on se ykkönen.
Ja poika on äidin poika ollut aina eikä se tästä mihinkään muutu.
Lapsi ei todellakaan päätä tuleeko se isi meille asumaan vai ei. Minä sen päätän. Sitten kun se on ajankohtaista.
Mutta oikeassa olette, kuka sen sanoikin vai oliko se tässä vastauksessa: pojan ja isin välinen suhde ei ole minun mielestäni hyvä, tarkoitan että parempikin voisi olla. On heillä hyvät hetkensä ja viihtyvät yhdessä, mutta LUULEN, en ole varma mutta LUULEN, että isä ei ole, eikä halua olla, pojalleen läheinen. LUULEN että poika huomaa sen eriarvoisen kohtelun mitä hän ja pikkusisko saavat isänsä taholta, MINUN MIELESTÄNI isä kohtelee tyttöä suosivasti, isä itse ei näe tätä näin, joten asiasta on aika tyhjentävää puhua.
Isä ei tiedä, mitä tehdä yhdessä pojan kanssa. Tytölle riittää vielä sylittelyt ja leegot, poika on isompi. Isä ei ole mikään jalkapalloa potkiva tapaus, isä on aika passiivinen muutenkin, esim uimaan ja pyöräilemään opettamiset, luistelun opettamiset ym. on kaikki minun vastuulla. Mies on kerran vienyt lapset luistinradalle minun määräyksestä, kävellyt itse reunalla eikä auttanut siellä lapsia tai leikittänyt, kuten minä ym., tämä tapahtui 2-3 v sitten.
Pulkkamäkeen tai hiihtamään ei vie. Ei tee siis mitään lasten kanssa, oleminen on passiivista istumista ja leegorakentelua mikä ei poikaa enää tyydytä.
- tulipa hakuttua se ukko, mutta noin muutoin on perustavallinen suomimies, kun töissä käy, osaa kotitöitä, ei juo, ei hakkaa.
ikinä varmasti erota voi sitä helpottunutta hymyä ja lapsen iloa kun koti pysyy! Sitten teini-iässä sanoi että erotkaa tekin! Syy: erovanhemmat antaa aina rahaa teinille!!
Halusi 2 kotia ja kaksi isää. Lapsen kaverilla tämä tilanne. No nyt mun lapsi aloitti koulun ja kaikki sen kaverit on hyvistä perheistä ja lapsen kaveri ei edes ymmärrä mikä on isäpuoli, niin tuttavissa ei ole eronneita. Onneksi lapseni kaverit on ydinperheistä.
Siis ydinperheet , ei-eroperheet, ovat automaattisesti hyviä perheitä? Et ainakaan sinä sellaiselta kuulosta, hyvältä vanhemmalta, vaikka et eronnut olekaan. Hyvä vanhempi - hyvä ihminen - ei arvota toista ihmistä - lapsia!! - jonkun eron perusteella. etenkin kun lapset eivät eroa, eivätkä ole syypäitä vanhempien eroihin. Lapset eivät ole edes syypäitä perheisiinsä. joista monet yh.t ovat tasapainoisempia kuin ydinperhepaskassa rämpivät. Liian monta tarinaa olen kuullut näistä hyvistä perheistä..
Halusi 2 kotia ja kaksi isää.
Lapsen kaverilla tämä tilanne.No nyt mun lapsi aloitti koulun ja kaikki sen kaverit on hyvistä perheistä ja
lapsen kaveri ei edes ymmärrä mikä on isäpuoli, niin tuttavissa ei ole eronneita.
Onneksi lapseni kaverit on ydinperheistä.
minunkin lapseni kysyi samaa minulta. Ja minä lupasin, ettei erota.
Vuosi tämän jälkeen mies vaihtoi minut lennosta toiseen. Lapseni muistutti minua, että sinä lupasit...
ikinä varmasti erota voi sitä helpottunutta hymyä ja lapsen iloa kun koti pysyy!
minunkin lapseni kysyi samaa minulta. Ja minä lupasin, ettei erota. Vuosi tämän jälkeen mies vaihtoi minut lennosta toiseen.
Ihan kuin asia olisi lasten vastuulla lasten mielestä. Oletteko jotenkin antaneet ymmärtää että kaveriperheiden erot ovat niiden lasten vika?
Että vain olemalla näkymättömiä perheonni säilyy?
Huomaa että tämän kirjoittaja ei tiedä lasten sielunelämästä tai aivoituksista tietyssä iässä yhtikäs mitään!
erosi liuta. Tyttökin selitti luokkakavereistaan, kuinka ne nykyään pakkaa tavaroita ja välillä on isin luona ja äidin luona. Tavarat on hukassa ja oli ne kaveritkin välillä ihan hukassa.
Silloin lapset varmisteli tosi paljon, että eihän me ainakaan erota ja säilyyhän heillä koti ja pysyyhän isi ja äiti yhdessä. Oli kyllä paha mieli silloin noiden erolasten puolesta.