Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana... Miten käy aktiivisen liikuntaharrastuksen?

Vierailija
01.01.2012 |

Olen 38-v yhden lapsen äiti. Edellisestä raskaudesta on jo 10 vuotta ja siihen aikaan elämästä olin ylipainoinen sohvaperuna. Sittemmin hyvä olo ja energia arkeen on löytynyt liikunnasta, enkä olisi millään valmis luopumaan normaalipainosta, hyvästä kunnosta ja liikunnan tuottamasta mielihyvästä.

Harrastan juoksua (n. 3krt vko), erilaisia jumppia (3-4 krt vko), ratsastusta (1krt/vko) ja kävelylenkkejä (vaihtelevasti). Treenitunteja kertyy viikosta riippuen 7-11.

Onko teillä kokemuksia fyysisesti aktiivisesta raskausajasta? Onko joku jatkanut ratsastusta ja juoksua myös raskaana ollessaan. Itse toivoisin kovasti voivani tehdä niin. Toistaiseksi raskaus on niin alussa, ettei ole vaikuttanut liikkumisiini vielä mitenkään. Pitääköhän harjoitusten tehoa alentaa ja missä vaiheessa?

Kertokaahan kokeneemmat vinkkejä aktiiviseen raskausaikaan :)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saas nähdä kuinka käy. Onko jollain tietoa noista sykerajoista? Monessa kirjassa mainitaan 150, mutta kai sen täytyy yksilölinen olla. Oma makimisyke 192 ja pitempiäkin lenkkejä jaksan hyvin mennä 160 keskisykkeillä. Teen toki enemmän niitä matalamman keskisykkeen lenkkejä. Tänään juoksin 16km, vartti juoksua, kahen minuutin kävely- ja juomatauko. Näin keskisyke pysyi reippaasti alle 150. Uskaltaako mennä reippaammin? Upealta tosin tuntui tuokin :)

Vierailija
2/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratsastin aktiivisesti 22 raskausviikolle asti (tunnilla). Sen jälkeen kävin vielä maastoilemassa viimeisen kerran muistaakseni 26 raskausviikolla.

Tuolloin 20 viikon kieppeillä ratsastus alkoi muuttua sellaiseksi "köröttelyksi". Eli harjoitusravissa en voinut enää istua lapsiveden hölskymisen vuoksi, kun se alkoi tuntumaan epämiellyttävältä ja enkä jaksanut samalla tavalla fyysisesti enää pysyä tunnilla muiden vauhdissa. Myös mm. kavioden putsaus ja suojien laittoon liittyvä kyykistely alkoi olla hankalaa, joten silloin katsoin parhaaksi lopettaa.

Muutoin ratsastus kyllä piti raskausaikana hyvässä kunnossa, kuten joku jo tuolla aiemmin mainitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päätät jatkaa ratsastusta raskausaikana, vinkkinä voin suositella Anitan Beby Belt -tukivyötä. Sillä sai hyvin sekä tuettua mahaa ratsastaessa että pidettyä ratsastushousut jalassa, kun housut eivät enää mahtuneet menemään kiinni.

Vierailija
4/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan loppuun asti, samalle viikolle jolloin synnytin, kävin säännöllisesti kuntosalilla treenaamassa. Oikeastaan vatsalihakset olivat ainoat, jonka treenaamista muutin.

Voit jatkaa aivan normaaliin tapaan, jos vointi sallii. Ainoastaan ratsastus kannattaa jättää pois.

Vierailija
5/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on selvä lapsenmurha jos ratsastaa plussan jälkeen...

Itse siis tuo, joka en nyt lopetti noin kymmenennellä viikolla. Ja ihan sen vuoksi, ko ei enää onnistunu niin hyvin ko ennen.

Vierailija
6/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisään vielä, että sykkeitä tarkkailin koko ajan. Jos näytti että lähti huitelemaann yli tuon 150, niin pidin paussin ja odotin että sykkeet laskee.. toki ne hetkellisesti kävi välillä hiukan yli.

Vierailija
7/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin jumpissa ihan laskettuun päivään saakka. Jostain viikosta 20+ jätin vatsalihasliikkeet väliin. Siihen asti tein niitäkin. Voisin kuvitella, että lenkkeily onnistuisi johonkin viikolla 20 ihan hyvin (ehkä sen jälkeenkin) ja sen jälkeen juoksun voisi korvata kävelyllä.

Vierailija
8/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista olla itsellesi myös armollinen ja kuuntele kehoasi. Raskaus on loppuviimeksi aika lyhyt aika ja turhia riskejä ei kannata ottaa. Jos ratsastus/juoksu tuntuu hankalalta, niin tee jotain muuta: salia, jumppaa, sauvakävelyä, pyöräilyä.

Saat varmasti liikuntaharrastuksistasi kiinni taas raskauden jälkeen.

Vierailija
9/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastuksen kanssa on tavallaan kaksi pointtia. Ensiksi se, miltä se tuntuu. Useimmista huomattavan mahan kanssa ei treenaaminen ole enää kivaa, köpöttelyä voi tietysti harrastaa, jon on oma polle tai muuten ei tarvitse maksaa tunneista.

Toinen on tietysti putoamisriski. Itse jätin esteet pois ja aika pian koko homman, kun menin eräällä nuorella ja aika arvaamattomalla hevosella. Ikinä en ollut siltä pudonnut, mutta en halunnut ottaa riskiä. Jollain pomminvarmalla konkarilla olisi ehkä tuntunut hyvältä jatkaa.

Mieti itse. Ja vinkkinä, neuvolassa ei kannata asiasta mainita ;)

Vierailija
10/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yritetään pitäytyä enimmäkseen sen alla :)

Ratsastuksen riskit tiedän kyllä, mutta mutta... Ratsastan kokeneilla tuntipolleilla ohjatusti maneesissa koulua, joten putoamisriski on kyllä aika olematon. Olen ratsastanut parikymmentä vuotta, enkä ole vielä koskaan pudonnut muuten kuin esteillä tai maastolenkillä. Sellaisia ei ole nyt raskausaikana suunnitelmissa. Se pystymispuoli on sitten eri juttu, katsotaan miten kauan homma onnistuu. Kiitos vyövinkistä, otan nimen ylös :)

Vierailija
11/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapa raskausajan liikkumiselle!! =)

mä ihan viikoille 34-35 kävin uimassa! suosittetelen!

Vierailija
12/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös kova urheilemaan ja raskaudenaikana urheilin myös paljon. Kontaktilajit (rajut pallopelit) jätin ois aikaisessa vaiheessa mutta juoksin ja hiihdin paljon. Lopetin juoksulenkit vasta n. kk. ennen vauvelin syntymää, oikeastaan vaihdoin ne reippaisiin kävelylenkkeihin. Siihen asti juoksentelin vielä reippaita tunnin lenkkejä. Minulla oli kyllä aika pieni maha, niin juoksu tuntui mukavalle. Reippaita liikuntahetkia mahan kanssa:)

Vierailija
13/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jotain sykerajojakin jossain... en vaan muista niitä yhtään. Mutta hirveän pitkälle pääset ko vaan kuuntelet kroppaasi. Ratsastus on sitte se mistä saat tappelut aikaan.

Itse ratsastin nuorempana pidemmälle, varmaan 15-18 viikoille. Nyt oli 10 viikon aikaan pakko jättää pois. TAi ei olis ollu pakko, mutta en halunnu maksaa täyttä hintaa tunneista kun ei vatsalihakset enää toiminu niinko ennen eikä se ollut hauskaa. Olisin ehkä voinut maastoilla tai muuten köpötellä, mutta tunneilla ei ollut kivaa

Vierailija
14/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee vedettyä muutenkin turhan kovaa ja korkealta, nyt on kai sitten pakko opetella kuuntelemaan kroppaansa. Ratsista mietin joskus aiemmin itsekin, etten raskaana sitä enää jatkaisi, mutta näin vanhemmiten oon tullut toisiin ajatuksiin. Tunti viikossa pitää nimittäin järkyttävät lonkkasäryt poissa ja minut toimintakunnossa.Että jos vain kroppa suinkin kestää, niin jatkan sitä. Tosin estetunneilta jäin pois turvallisuussyistä :)

Vierailija
15/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksestani ainoastaan tuo ratsastus saattais olla sellainen, josta joudut kyllä luopumaan. Alkuraskaudesta ainakin itse pystyi hölkkäämään, mutta masun kasvaessa siitä kyllä luopuu sovinnolla. Kävellä voi viimeisille viikoille saakka, jos vaan muuten pystyy ja noista kuntosali jumpista, niitten rasittavuudesta ja sopivuudesta muutenkin sun kannattaa kysyä ohjeita neuvolasta jo ihan ekoilla käytikerroilla.

Itse kävin zumdassa ja kevyissä salitreeneissä ihan viimeisille kuukausille saakka ja kävelyä harrastin ihan lopuille saakka. Tosin viimeisillä viikoilla se oli lähinnä hiippailua.

Vierailija
16/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella kolmanneksella. Vaikka kaikki tuntuisi olevan ok, on lantio pehmeä ja rajut iskut voivat aiheuttaa vaurioita sinulle. Vaihda juoksu ja ratsastus johonkin äitiysajan liikuntaan?

Vierailija
17/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikaverini juoksi vkolle 21, sitten vaihtoi sauvakävelyyn ja spinningiin

Vierailija
18/18 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti onnistuu. Sitten reippaat kävelylenkit. Nyt vasta rv 10 joten aikomusasteella :) Eilen viimeksi kävin juoksemassa ja upealta tuntui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme