Miten tellä muilla pitkään kotona olleilla on työt lähteneet käyntiin?
Mulla nyt 2,5v kotona oloa ja heti tammikuun alusta palailen siis työelämään. On monensorttista fiilistä. Toisaalta olen aivan innoissani ja toisaalta tuntuu, osaanko enää edes mitään :D! Kertokaa kokemuksia töihin paluusta ja vinkkejä miten se onnistuu parhaiten (jos sellaisia on edes olemassa...) Ja kuinka kauan teillä meni, että elämä - niin työ kuin koti- palasi normaaliin rytmiinsä?
Kommentit (2)
Nyt syksyllä palasin töihin ja kyllähän siinä todellakin fiilikset pitkin loppukesää vaihteli. Eniten jännitti ja pelottikin miten muksut, 5 v. ja 3 v. suhtautuu uuteen hoitopaikkaan ja aamuherätyksiin. No siinä ei ole ollut ongelmia, vaan molemmat on pärjänneet tarhassa tosi hyvin ja tykkäävät mennä, kun ovat saaneet uusia saman ikäisiä kavereita. Töissä oli kaikki kyllä tuossa reilussa viidessä vuodessa muuttunut todella paljon ja itseasiassa sekin vakanssi, mistä äitiyslomalle lähdin oli lopetettu.
No nyt alku hankaluuksien mentyä, olen kyllä taas firman osoittamassa uudessa hommassa kuin kotonani ja onhan siinä vaihtelua jos vertaa tuohon, mitä on olla kotona lasten kanssa. Toki molemmissa on puolensa.
Meillä kyllä miestä taitaa rassata kaikkein eniten mun työhön lähtö, kun nyt sekin joutuu osallistumaan tasapuolisesti kaikkiin kotitöihin. Silloin kun mä olin hoitovapaalla, niin pidin kunnia-asiana sen, että hoidin kaikki kotityöt yksin.
Siis tokihan mies teki raskaat pihatyöt, mutta kaikki ns. naistentyöt ja kevyemmät pihahommatkin tein minä. Mies kun kävi töissä, niin katsoin, että ne kuuluu automaattisesti sille, joka saa olla lasten kanssa kotona.
Nyt mies onkin taas alkanut ehdotella mulle, että lopetettaisin ehkäisyn ja tehtäis vielä yksi lapsi lisää. Esitti myös, että silloin voisin jäädä taas hoitovapaalle ja siihen samaan saumaan sattuis sopivasti myös tuo esikoisen parin vuoden päästä tapahtuva koulun alku.
Uskoisin, että kyllä teilläkin kaikki varmaan lähtee mukavasti rullaamaan, kunhan saatte uudet rutiinit ajettua sisään.
Tuo fiilisten heittely laidasta laitaan on varmaan ihan jokaisella töihinpalaavalla esissä. Mä ainakin hermoilin, kuin oisin ollut ekaan työpaikkaan menossa.
Tosin siitä 2v pph:na, joten jollain lailla työelämässä kuitenkin. Mutta ihan eri kuviot oli palatessa omiiin töihin, ja jännitin etukäteen. Yllättävän helposti kaikki kuitenkin alkoi. Normaalista rytmistä en tiedä kyllä vielä puolen vuoden jälkeen :D