Onko muiden työpaikoilla kiistaa kuka saa lomailla milloinkin?
Etenkin nää joulut, hiihtolomat ja pääsiäisen aika ovat meillä haluttuja, mutta vain pari saa loman niihin aikoihin kerrallaan. Henkilöstöä on paljon, joten mitenkäs näistä selvitään. Vuorottelu ei oikein pitkällä tähtäimellä käy kun porukka vaihtunu tai voimakkaimmat tyypit ei anna periksi. Pomon mukaan meidän pitää itse sopia lomat niin ettei tule päällekkäisyyksiä. Mitenkäs muilla?
Kommentit (7)
Voimakkaimmat tyypit hakevat saikkua elleivät saa toivomaansa lomaa. Heikko pomo siis myöntää heille toivotut loma-ajat. Me muut pidämme lomaa kun voimme. Välillä niitäkin joutuu siirtämään, kun saikkuilijat ovat silloinkin poissa. Näin meillä.
Siinä samalla yritetään huomioida toiveet. Tyävuosiltaan vanhin työntekijä on periaatteessa samalla viivalla tuoreen kanssa. Tosin tuoreella harvoin on lomaa, vanhoilla jo viikkoja.
Koululaisten vanhemmat menee jonkin verran edelle laitettaessa lomia koulujen loma-ajoille.
Mun hommia ei osaa tehdä kukaan muu kuin minä koko maailmassa. Voin pitää lomani milloin haluan, siellä ne työt odottavat jokatapauksessa :)
Paitsi että sovimme kyllä Intian ja Tampereen pään kanssa, kuka minulle soittaa jos tulee kriittinen paikka.
heinäkuusta ja koulujen lomaviikoista.
Yksi jyrä määrää itselleen lomat ja sitten muut tappelee lopuista. Varsin ahdistavaa
Voimakkaimmat tyypit hakevat saikkua elleivät saa toivomaansa lomaa. Heikko pomo siis myöntää heille toivotut loma-ajat. Me muut pidämme lomaa kun voimme. Välillä niitäkin joutuu siirtämään, kun saikkuilijat ovat silloinkin poissa. Näin meillä.
Kuin käydä kuukausien sota ennen heinäkuuta. Pakko myöntää että esimies on oikeassa,kokemuksesta jyrä voittaa aina terrorisoimalla asiasta koko työyhteisöä muutaman kuukauden ja jääden juhannuksesta sairaslomalle viideksi viikoksi ja pitäen sen jälkeen elokuun vuosilomaa. Sama toistuu joulun aikaan, hiihtolomalla ja pääsiäisenä, sekä aina jos viikolla on arkipyhyiä lähellä viikonloppua.
Helpompi antaa samantien periksi. Loput 17 työyhteisön jäsentä saa hyvin sovittua ja vuoroteltua lomansa.
Meillä on onneksi pari panhempaa perheetöntä työntekijää, jotka aina "uhrautuvat" ottamaan jouluaaton, uudenvuoden, vapun, juhannuksen jne, että perheelliset ja nuoret saavat vapaata. Välillä on myös nuoria perheettömiä, jotka ovat mielellään töissä esim. jouluna koska siitä saa niin hyvän palkan.
Pomo tekee työvuorolistat, sille saa esittää toiveita koska haluisi lomailla, mutta se päättää kuka lomailee ja koska. Keskenään saa sitten vaihdella, mutta muuten ei ole sanomista. Meillä kun on vähän porukkaa, ja aina pitää olla muutaman töissä/vuoro ja vuoroja on 3/vrk, 7 päivänä viikossa, niin käytännössä suurinosa jouluu pitämään lomansa juuri silloin kun ei haluaisi. Heinäkuusta ei jaksa kukaan tapella, kun saisi jotain kesä-elo väliltä niin olisi onnellinen.
eli kun Liisa lähtee ja Sanna tulee tilalle, saa Sanna Liisan vuoron, vaikka olisi vasta tullut töihin. Toki voidaan keskenämme vaihtaa, mutta jos minulle osuu tänä vuonna loma joulun ja uudenvuoden väliin, ei kukaan muu voi sitä millään verukkeella itselleen vaatia.