Taloudellinen selviytyminen yksinhuoltajana, neuvoja!
Olen täällä kirjoitellutkin siitä, miten olen nyt jäämässä yh:ksi seuraavan vuoden alussa, ja aika paljon käytännön asiat vielä hukassa... Mies on meillä tähän asti hoitanut laskupuolta, joten olen aika pihalla mihin kaikkeen pitäisi varautua. Eli mitä tulee näiden lisäksi;
- vuokra/vastike/vesilasku: yht: n. 750
- sähkölasku, paljon tulisi olemaan viideltä hengeltä suurinpiirtein?
- puhelinlasku+netti
- tv-lupa
- vakuutusmaksut (paljonkohan tulisivat olemaan kuukausittain, siis henkivakuutukset neljälle lapselle ja minulle, + kotivakuutus, tarvitseeko vielä esim. tapaturmavakuutuksen?)
Sovittiin, että ei tilata lehtiä. Maksukanavia meillä ei ole. Harrastusmaksut mies on luvannut hoitaa. Autoakaan meillä ei sitten enää ole. Lisäksi selviänkö mitenkään, kun palkkaa jää käteen noin 1500 euroa, elareita saan luultavasti noin 900 €, lapsilisät kolmesta nuorimmasta. Vuokraan menee se 750 €, ja muihin laskuihin sitten kuinkakohan paljon?
Kommentit (24)
sähkölasku riippuu tosi paljon siitä, onko teillä sähkölämmitys. Mutta vaikka olisikin, tulet pärjäämään todella hyvin! Mulle jää kolmen lapsen kanssa suunnilleen toimeentulotuen minimin verran kuussa rahaa (mutta en saa tt-tukea siis), ja laitan asp-tilille 50€ ja toiselle säästötilille satasen verran joka kk....ja meillä on autokin vielä.
Ja oli miten oli, tuon tt-tuen minimin verranhan sulle tulee joka tapauksessa vähintään jäämään.
Useimmiten saa asumistuen ja elarit sekä lapsilisät. Minä ainakin pärjäisin yksinhuoltajana tosi paljon paremmin kuin nyt (2 lasta, naimisissa, äitiyspäiväraha 1200 e/kk). Voisin yksinhuoltajana jäädä mainiosti kotihoidontuelle hoitamaan nuorimmaista, nyt en todellakaan missään nimessä voi. En ymmärrä miksi yksinhuoltajat ruikuttavat aina. Toki ovat lasten kanssa itsekseen mutta rahallisesti heitä tuetaan tosi hyvin. Parisuhteessa olevat pienituloiset pärjäävät useimmiten paljon huonommin.
olen ollut jo 6 vuotta yh eikä kukaan ole koskaan kertonut minulle mistään yh-tuista, paitsi tietenkin lapsilisän huimasta yh-korotuksesta.
Olen ollut kaikki nämä vuodet siinä virheellisessä käsityksessä, että tukia maksetaan perheen tulojen mukaan, oli sitten palkansaajia 1 tai 2 perheessä.
Tähän asti olen maksanut täydet tarhamaksut, en saa mitään tukia ym. Ja nyt saan oikeaa infoa av:lta, että onkin olemassa erikseen maksettavia yh-tukia, joiden turvin elelee leveästi. Hemmetti!
n. 2700. 3 huollettavaa
Mies maksaa puolet harrastusmaksuista meilläkin, laitata se sitten paperille! Samoin hän maksaa puolet oppikirjoista, fillareista, silmälaseista, ym. pakollisista kalliimmista hankinnoista, mikä ei ole lääkettä, leluja, ruokaa ja vaatetta. LAITATA NE PAPERILLE ja nimet alle, älä luota lupauksiin! Kun se uusi nainen tulee kuvioihin, se yleensä vaikuttaa niihin ennen eroa annettuihin "käsi sydämellä" lupauksiin....
Menot on mulla
- asuminen (laina + vastike vesimaksuineen)
- sähköt
- koko sakin puhelimet (4 kpl, saldorajat laitettu ja kaikki halvat paketit käytössä)
- vakuutukset (kotivakuutus, oma henkivakuutus= lainan suuruinen, tapaturmavakuutukset koko porukalle. Sairasvakuutus on mielestäni ihan liian kallis koululaisten kanssa. Sulla ilmeisesti on sairasvakuutus? Ota nyt hitto vie ne vakuutuslaskut käteen ja kato mikä nimike niissä lukee)
- työmatkat + 1 lapsen bussilippu (tähän tulee tulevaisuudessa lisää menoja, kun nuo 2 nuorempaa tarvitsee liput)
- netti (etsi halvin mahdollinen)
- Hesari
- tv-lupa
- kesämökin menot (kiinteistövero, jätemaksu, puut, sähkölaskut, kuivan maan mökki)
- auton kulut (uudehkon auton olen saanut perinnöksi, niin että kulut on vakuutus+verot+bensat)
- satunnaiset menot
- ruoka, hygienia, pesuaineet, vaatteet (aleet on mulle kova sana, ja keskitän kaikki ostot listan kanssa sinne, paitsi jos jotain on ihan pakko ostaa aleiden ulkopuolella)
ja saattoi olla, että jotain unohdin.
Sun pitäisi minun tuloihin verrattuna pärjätä ihan ok, ja pystynet jopa säästämään rahat uuteen autoon. Laitat joka kuukausi 250 euroa suoraan tilipäivänä sivuun palkasta. Kunhan et sorru tuhlaamiseen ja heräteostoihin. Säästä joka ostoskuitti, ja vie ne kerran viikossa tietokoneelle Exceliin. Saat tosiaan puolessa vuodessa käsityksen menoista.
Aika kasvaa aikuiseksi myös raha-asioissa. Eli kaivappa laskut käteen ja ala tutkia niitä. Sähkölasku riippuu kulutuksesta, ei henkilölukumäärästä. Sammuttele turhat virrat ja valot. Meillä on sähkölasku n. 65 euroa/2 kk, kaukolämpö.
Onnea uuteen elämään! Tuokoot paremmat tuulet tullessaan!