Taloudellinen selviytyminen yksinhuoltajana, neuvoja!
Olen täällä kirjoitellutkin siitä, miten olen nyt jäämässä yh:ksi seuraavan vuoden alussa, ja aika paljon käytännön asiat vielä hukassa... Mies on meillä tähän asti hoitanut laskupuolta, joten olen aika pihalla mihin kaikkeen pitäisi varautua. Eli mitä tulee näiden lisäksi;
- vuokra/vastike/vesilasku: yht: n. 750
- sähkölasku, paljon tulisi olemaan viideltä hengeltä suurinpiirtein?
- puhelinlasku+netti
- tv-lupa
- vakuutusmaksut (paljonkohan tulisivat olemaan kuukausittain, siis henkivakuutukset neljälle lapselle ja minulle, + kotivakuutus, tarvitseeko vielä esim. tapaturmavakuutuksen?)
Sovittiin, että ei tilata lehtiä. Maksukanavia meillä ei ole. Harrastusmaksut mies on luvannut hoitaa. Autoakaan meillä ei sitten enää ole. Lisäksi selviänkö mitenkään, kun palkkaa jää käteen noin 1500 euroa, elareita saan luultavasti noin 900 €, lapsilisät kolmesta nuorimmasta. Vuokraan menee se 750 €, ja muihin laskuihin sitten kuinkakohan paljon?
Kommentit (24)
Miksi on aina pakko ilkeillä ja korostaa noita (muka) yh-tukia? Suomessa ihan jokaisella pienituloisella on oikeus hakea asumis yms. tukia, ei ne ole mitään itsestään selvästi yh:lle putoavia! Ainoa "tuki" on yh-korotus lapsilisään, olisko huimat 46 euroa kuussa. Ja elatustuki tulee tosiaan jos toinen vanhempi ei sitä maksa. Ja toisella vanhemmallahan on myös elatusvelvollisuus lapsiinsa, ei se mihinkään eron myötä katoa. Jos toisen vahemman palkkatulo nettona kk esim. 2000 niin hyvinhän noi "yh-tuet" sen kattaa (46+150/per lapsi)..
n. 2700. 3 huollettavaa
Mies maksaa puolet harrastusmaksuista meilläkin, laitata se sitten paperille! Samoin hän maksaa puolet oppikirjoista, fillareista, silmälaseista, ym. pakollisista kalliimmista hankinnoista, mikä ei ole lääkettä, leluja, ruokaa ja vaatetta. LAITATA NE PAPERILLE ja nimet alle, älä luota lupauksiin! Kun se uusi nainen tulee kuvioihin, se yleensä vaikuttaa niihin ennen eroa annettuihin "käsi sydämellä" lupauksiin....
Menot on mulla
- asuminen (laina + vastike vesimaksuineen)
- sähköt
- koko sakin puhelimet (4 kpl, saldorajat laitettu ja kaikki halvat paketit käytössä)
- vakuutukset (kotivakuutus, oma henkivakuutus= lainan suuruinen, tapaturmavakuutukset koko porukalle. Sairasvakuutus on mielestäni ihan liian kallis koululaisten kanssa. Sulla ilmeisesti on sairasvakuutus? Ota nyt hitto vie ne vakuutuslaskut käteen ja kato mikä nimike niissä lukee)
- työmatkat + 1 lapsen bussilippu (tähän tulee tulevaisuudessa lisää menoja, kun nuo 2 nuorempaa tarvitsee liput)
- netti (etsi halvin mahdollinen)
- Hesari
- tv-lupa
- kesämökin menot (kiinteistövero, jätemaksu, puut, sähkölaskut, kuivan maan mökki)
- auton kulut (uudehkon auton olen saanut perinnöksi, niin että kulut on vakuutus+verot+bensat)
- satunnaiset menot
- ruoka, hygienia, pesuaineet, vaatteet (aleet on mulle kova sana, ja keskitän kaikki ostot listan kanssa sinne, paitsi jos jotain on ihan pakko ostaa aleiden ulkopuolella)ja saattoi olla, että jotain unohdin.
Sun pitäisi minun tuloihin verrattuna pärjätä ihan ok, ja pystynet jopa säästämään rahat uuteen autoon. Laitat joka kuukausi 250 euroa suoraan tilipäivänä sivuun palkasta. Kunhan et sorru tuhlaamiseen ja heräteostoihin. Säästä joka ostoskuitti, ja vie ne kerran viikossa tietokoneelle Exceliin. Saat tosiaan puolessa vuodessa käsityksen menoista.
Aika kasvaa aikuiseksi myös raha-asioissa. Eli kaivappa laskut käteen ja ala tutkia niitä. Sähkölasku riippuu kulutuksesta, ei henkilölukumäärästä. Sammuttele turhat virrat ja valot. Meillä on sähkölasku n. 65 euroa/2 kk, kaukolämpö.
Onnea uuteen elämään! Tuokoot paremmat tuulet tullessaan!
meillä tosiaan myös kaukolämpö. kiitos tuesta. :)
aapee
Meidän 6-henkisen perheen ruokalaskut on jo melkein tonnin kuussa. Kyllä teidän pitäisi pärjätä noilla tuloilla.
Tätä en ihan ymmärrä. Jos lapsi kuolee, valitettavasti siinä tulee kyllä pidemmän päälle säästöä eikä rahanmenoa. Niin kauhea asia kuin se olisikin.
Ottakaa nyt ihmeessä lapsille ennemminkin tapaturmavakuutukset - ne eivät kovin paljoa edes maksa. Itsellesi tietenkin pidät myös henkivakuutuksen, mutta vertaile siinäkin hintoja. Me esim. vaihdoimme kalliit henkivakuutukset järjestön ryhmähenkivakutuukseen: vuosimaksut puolittuivat mutta korvaussumma ja ehdot pysyivät samana.
vakuutusfirmaan ja kysyä, että mitä keskimäärin tämmöisell ätaloudella suurin piirtein menee. Ja sen jälkeen laskea rahasi, että mihin on varaa ja sitten soittaa uudellee sinne vakuutusfirmaan ja kysyä, että mitä sillä saa.
Pidä noin puolivuotta tiukkaa kirjanpitoa, sitten alat nähdä, mitä menoja teillä on.
Kuinka paljon saat elatusmaksua yhdestä lapsesta?
350€ on minimi mitä vaadit.
Sen lisäksi vaadit lastenvalvojalla opiskukulujen korvausta kun lapsi täyttää 17 ja asuu luonasi.
Harrastusmaksut mies on luvannut hoitaa
Jos heillä sellaiset on.
Uudessa vakuutuksessa on aina huonommat ehdot.
Laskutus vain siirretään sinun nimiisi!
no sinähän pärjäät varsin ruhtinaallisesti. Minulla tuloina kotihoidontuki, lapsilisät, elarit (viidestä lapsesta minimi..), asumistuki. Lapsia 5, olen yh. Henkeä kohden meillä tulot alle 300e/kk mitä vuokran jälkeen jää.
Meillä ruokakauppalasku (sisältää pesuaineet, vaipat ym) on kuussa 500-600e, aika luksusta saa ostaa jos saa 1000e menemään.
Sairauskuluvakuutuksista ei tässä ole puhetta ollut, vai tietääkö ap edes mitä mikäkin vakuutus tarkoittaa??
Henkivakuutuksen voi vallan hyvin irtisanoa ja vaihtaa toiseen yhtiöön, ellei sairasta jotain vakavampaa perussairautta tms.
ÄLÄ VAAN irtisano lasten voimassa olevia vakuutuksia! Jos heillä sellaiset on.
Uudessa vakuutuksessa on aina huonommat ehdot.
Laskutus vain siirretään sinun nimiisi!
Loput elämiseen. Selviät hienosti.
Useimmiten saa asumistuen ja elarit sekä lapsilisät. Minä ainakin pärjäisin yksinhuoltajana tosi paljon paremmin kuin nyt (2 lasta, naimisissa, äitiyspäiväraha 1200 e/kk). Voisin yksinhuoltajana jäädä mainiosti kotihoidontuelle hoitamaan nuorimmaista, nyt en todellakaan missään nimessä voi.
En ymmärrä miksi yksinhuoltajat ruikuttavat aina. Toki ovat lasten kanssa itsekseen mutta rahallisesti heitä tuetaan tosi hyvin. Parisuhteessa olevat pienituloiset pärjäävät useimmiten paljon huonommin.
Joo lapsilla on siis nyt henkivakuutukset, mutta myös (sanotaanko sitä tapaturma- vai sairausvakuutukseksi) joka korvaa esim. lääkärikäynnit ja lääkekulut täysin... Olen ihan käsi näissä jutuissa, kuten huomaa, sori.
ap
Useimmiten saa asumistuen ja elarit sekä lapsilisät. Minä ainakin pärjäisin yksinhuoltajana tosi paljon paremmin kuin nyt (2 lasta, naimisissa, äitiyspäiväraha 1200 e/kk). Voisin yksinhuoltajana jäädä mainiosti kotihoidontuelle hoitamaan nuorimmaista, nyt en todellakaan missään nimessä voi.
En ymmärrä miksi yksinhuoltajat ruikuttavat aina. Toki ovat lasten kanssa itsekseen mutta rahallisesti heitä tuetaan tosi hyvin. Parisuhteessa olevat pienituloiset pärjäävät useimmiten paljon huonommin.
En vain pariin kymmeneen vuoteen ole hoitanut talousasioita, joten tosi vaikea arvioida erilaisten laskujen suuruutta, kun mies on maksut hoitanut. Pahoittelut, jos sai ruikuttavan kuvan. Tämä tietynlainen itsenäistyminen vaan vähän jännittää, ja haluan laskea varman päälle talouden suhteen, että tiedän rahojen riittävän.
että sulla on tulot 1100e enemmän kuin meillä, kun vuokrat ja asumistuet siis vähennetty ja meillä on 1 teini, 3 kouluikäistä ja vauva. Jos saisin 1100e enemmän kuin nyt niin matkustettaisiin ulkomaille jo koko katraan kanssa vähintään kerran vuodessa..
no sinähän pärjäät varsin ruhtinaallisesti. Minulla tuloina kotihoidontuki, lapsilisät, elarit (viidestä lapsesta minimi..), asumistuki. Lapsia 5, olen yh. Henkeä kohden meillä tulot alle 300e/kk mitä vuokran jälkeen jää.
Meillä ruokakauppalasku (sisältää pesuaineet, vaipat ym) on kuussa 500-600e, aika luksusta saa ostaa jos saa 1000e menemään.
on mahdollista irtisanoa noista vain yksi, kaksi tai vaikka kaikki.
Eli voit irtisanoa esim. pelkän henkivakuutuksen, ja säilyttää sairauskulu- ja tapaturmavakuutuksen. Nämä ovat siis vakuutussopimuksissa erillisinä vakuutuksina, joita voi muokata.
Itse olen sitä mieltä, että lapset eivät tarvitse henkivakuutusta. Tapaturmavakuutuksessa sitä paitsi yleensä on myös korvaussumma tapaturmaisen kuoleman varalta.
Joo lapsilla on siis nyt henkivakuutukset, mutta myös (sanotaanko sitä tapaturma- vai sairausvakuutukseksi) joka korvaa esim. lääkärikäynnit ja lääkekulut täysin... Olen ihan käsi näissä jutuissa, kuten huomaa, sori.
ap
paitsi yh-korotuksella, se on ainut yh-tuki, peräti joku 46e/kk/lapsi, siitä kannattaakin olla kateellinen, korvaa täysin sen toisen vanhemman palkan.. Kerropa mitä muuta vain yksinhuoltajille olevia tukia on niin haen heti. Nyt kun meillä jää elämiseen alle 300e/kk/henkilö.
Ihan hirveän suuret elatusmaksut olet saamassa.
Itse saan minimin eli 146 €/kk
niin pidä huoli että jokainen lapsesi tulee kasvamisen myötä tietämään mitä eläminen maksaa Suomessa, ettei ole yhtä kädetön kuin sinä nyt. Eli ota opiksesi. Ja jos eroatte suht sovussa, niin kysy mieheltäsi apuja.
En ymmärrä miksi useat ovat sitä mieltä, että yksinhuoltajuus on oma valinta. Onko se oma valinta, jos puoliso kuolee? Onko se oma valinta, jos puoliso häipyy, kun päättääkin yhtäkkiä ettei haluakaan perhe-elämää? Ja sitten taloudellinen tuki yksinhuoltajalle, tosiaan tuo 46e/kk +150e elatus. Jokainen ymmärtää ettei se korvaa puolison palkkatuloja mitenkään. Mut hyvähän se on aina ilkeillä muille, monet näyttävät saavan siitä mielihyvää. Musta nettipalstoille pitäisi olla pakollista aina kirjoittaa omalla nimellä. Sitten nähtäisiin, kuink moni on enää samaa mieltä, kuin nimettömänä.