Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumma patti suussa - palstadiagnoosi haussa

Vierailija
29.12.2011 |

Muutama päivä sitten kitalakeeni kasvoi patti, joka tuntuu kovalta ja ei poikkea väriltään muusta kitalaesta. Ehkä hieman punoittaa, muttei siis näytä ollenkaan aftalta. Se sijaitsee oikealla puolella melko lähellä ientä, josta viisaudenhammas on poistettu vuosikausia sitten. Kurkku tuntuu samalta puolen kipeältä erityisesti nieltessä, kipu säteilee myös korvaan.

Tulehdus vai mikä kyseessä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan samassa kohtaa patti, kuin ap:lla! On ollut nyt jokusen viikon eikä ole muuttunut mihinkään. On noin herneen kokoinen ja kova, aluksi oli kipeä tod. näk. siksi koska räpelöin sitä..

En ole muistanutkaan sitä, kun ei ole enää oirellut. Olen ajatellut, että voiko suussa olla imusolmukkeita? On meinaan aika samanlainen kuin kaulassa olevat imusolmukkeet. Onko jollakin vielä tietoa asiasta, pitäisiköhän tässä lääkäriin?

Vierailija
2/46 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä kuinka kenellekään tulee edes mieleen mennä yleislääkärille jos kyse on patista ikenen vieressä. No, kukin tietysti tyylillään.

Mulla on oikealla alaikenessä tuossa kielen puolella luupatti. Ei ole vaarallinen, ollut siinä nyt reilun vuoden mutta ilmestyi niin yhtäkkiä että kävin hammaslääkärille näyttämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä kuinka kenellekään tulee edes mieleen mennä yleislääkärille jos kyse on patista ikenen vieressä. No, kukin tietysti tyylillään.

yleislääkärille, koska kurkku ja korva olivat myös kipeät. Ajattelin, että olen flunssan jälkitautina saanut jonkin tulehduksen, mutta niin ei siis ole. Lääkäri kopeloi kaulan imusolmukkeet ja kurkki korviin ja nieluun. Nyt kurkku- ja korvaoireet ovat poissa, mutta patti jököttää edelleen paikoillaan.

Ja palaan kertomaan, mitä hammaslääkäri sanoi :)

ap

Vierailija
4/46 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleislääkärille, koska kurkku ja korva olivat myös kipeät. Ajattelin, että olen flunssan jälkitautina saanut jonkin tulehduksen, mutta niin ei siis ole. Lääkäri kopeloi kaulan imusolmukkeet ja kurkki korviin ja nieluun. Nyt kurkku- ja korvaoireet ovat poissa, mutta patti jököttää edelleen paikoillaan.

Ja palaan kertomaan, mitä hammaslääkäri sanoi :)

ap

Minua nimittäin kiinnostaa myös kovasti!

T: se jolla on samanlainen patti

Vierailija
5/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärillä, lääkäri ei osannut antaa selitystä patille. Tulehdusta ei kuitenkaan ole, koska pika-crp oli 6.

Syöpäkö suussani kasvaa, vai mikä? :-P

Vierailija
6/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ymmärtävät paremmin suun alueen sairauksista. Syöpä harvemmin kasvaa ykskaks. Eikö lääkäri yrittänyt puhkaista pattia? Se vois kuitenkin olla joku ajos jonka sisällä on pieni määrä märkää.

Vierailija
7/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni kasvoi patti kanssa, oli kasvain. Mutta voi se olla jotain muutakin

Vierailija
8/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lääkäri yrittänyt puhkaista pattia? Se vois kuitenkin olla joku ajos jonka sisällä on pieni määrä märkää.

Ei yrittänyt puhkaista, koska sanoi että patti tuntuu kovalta. Viikon päästä tultava uudestaan näytille, jos patti ei katoa. Ehkä menen silloin suoraan hammaslääkärille.

Lääkäri tosin veikkaili, että patti liittyy jotenkin flunssaan, jonka sairastin viime viikolla. Aika epämääräistä...

Vierailija
9/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälleni kasvoi patti kanssa, oli kasvain. Mutta voi se olla jotain muutakin

nopeasti tuo patti kasvoi?

Vierailija
10/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meni sitten ehkä viikkoa myöhemmin hammaslääkärille, joka passitti suukirurgille HUS.in. Eka leikkaus oli siitä muistaakseni noin parin viikon päästä.

Vierailija
11/46 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin hammaslääkäriä tai jos sulla on varaa, niin mene suoraan suu- ja leukakirurgille. Itselläni on ollut kasvain suussa ja lopulta leikattiin Kirralla (HUS:ia siis sekin) pois suu- ja leukakirurgin toimesta.

Vierailija
12/46 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minunkin pattini tosiaan liittyy sairastamaani flunssaan. Flunssasta ei vaan enää ole tietoakaan, mutta patti nököttää edelleen kitalaessani. Menen iltapäivällä sinne hammaslääkärille ja palaan kotiuduttuani kertomaan, mitä hän minulle sanoi. Patti ei enää ole ollenkaan kipeä, eli voihan olla että se häviää piakkoin itsestään. Kunhan vain ei olisi mistään vaarallisesta kyse, aina sitä alkaa maalailla piruja seinille...

ap

Vierailija
13/46 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkäri ei edes löytänyt sitä pattia suustani, vaikka itse tunnen sen selkeästi kielelläni, ja yleislääkäri havaitsi sen myös. Jo on touhua! Mitään selitystä en siis ole vieläkään saanut tuolle kummalle patille. Hammaslääkäri sanoi, että jos tunnen muhkuran vielä parin viikon päästä, voin soittaa hänelle ja saada lähetteen leuan alueen röntgeniin. Että sellaista...

ap

Vierailija
14/46 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin kitalaesta tuollainen kova patti leikkauksella, oli tulehtunut sylkirauhanen tms. Joutuivat nukuttamaan vaikka alunperin piti vain puuduttaa, epäilivät että olisi luussa kiinni. Patologi tutki tuon patin leikkauksen jälkeen ja virallinen diagnoosi oli vaaraton "kasvain/kysta. Mutta kuitenkin johtui sylkirauhasesta.

Vierailija
15/46 |
03.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni poistettiin kitalaesta tuollainen kova patti leikkauksella, oli tulehtunut sylkirauhanen tms. Joutuivat nukuttamaan vaikka alunperin piti vain puuduttaa, epäilivät että olisi luussa kiinni. Patologi tutki tuon patin leikkauksen jälkeen ja virallinen diagnoosi oli vaaraton "kasvain/kysta. Mutta kuitenkin johtui sylkirauhasesta.

sanoi minulle, ettei pattini kuulemma voi johtua sylkirauhasesta, koska tukkeutuneet sylkirauhaset muodostavat yleensä rakkulan. Hän myöskin mutisi, ettei kitalaessa varmaan edes ole sylkirauhasia. Jotenkin epäilen...

ap

Vierailija
16/46 |
05.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin aamulla kun kurkku oli kipeä, flunssan oireita ollut jo jonkin aikaa muttei kovin pahoja (lähinnä pientä nuhaa ja yskää).

Luulin aluksi että kyse on vihoittelevasta viisurista ikenen alla, mutta on kyllä sivuun hampaasta verrattuna toiseen puoleen joten tuskin on sitä. Patti on kova, tuntuu ihan luulta!

Toivottavasti laskeutuu itsekseen, eipä ole koskaan ennen tällaista ollut. Mikähän kohta tuossa edes anatomisesti on?

Vierailija
17/46 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

melba - 29.12.11 03:32 (ID 13977752)

Ei ollut kovin kipeä, oli noin vajaan sentin halkaisijaltaan, oli kielen alla. Söin pari tukevaa antibiottikuuria yhtäaikaa, mutta ei laskenut sillä. Lopulta leikattiin nukutuksessa, kun oli seurailtu sitä jonkin aikaa. Kylläpä sain kuulostamaan tuon kevyeltä. Kyllä siihen väliin mahtui lukemattomia tunteja Töölössä, ultraääniä, pään CT-kuvaus ja useita käyntejä suu- ja leukakirurgeillla. Tunnen varmaan puolet pks suu- ja leukakirurgeista.

Moi Melba !

Voisitko suositella hyvää hammaslääkäriä pk-seudulla, joka ottaisi tosissaan nämä suussa olevat patit.

Mulla on myös kielen alla patti, joka ei ole kovin kipeä, mutta ollut siellä jo hyvänaikaa. Huomasin sen ekaa kertaa syksyllä ja pari lääkäriä on sitä tunnustellut, mutta ovat vaan ihmetelleen tyyliin varmaan joku sylkirauhanen.. Julkisen puolen hammaslääkärille mulla on aika vasta hiihtolomalla.

Tää vie kuitenkin yöunet tällä hetkellä, joten olisi kiva hiukan nopeuttaa lääkärillä käyntiä, vaikkakin omalla kustannuksella. Kiitos, jos viitsit vastata !

Vierailija
18/46 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tammikuun alun. Nyt on patti jo häipynyt kitaleasta, mulla se oli ns. keskilinjasta vasemmalla puolella keskellä, ei siis ienrajassa tmv vaan aika keskellä kitalakea. Ja kurkkukipua ja lievää korvakipua/tukkoisuutta/arkuutta korvassa samalla.

Kurkku oli kipeä nimenomaan nielastaessa ja vain toiselta puolelta, mulla oikealta puolelta.

Patti häipyi yhtäkkiä kokonaa, kurkkukipu jatkui vielä, korva ei. Nyt alkaa tuntuun ettei kurkkukipukaan ole enää.

Vierailija
19/46 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varannut nyt ajan yleislääkäriltä, koska tunnen sylkirauhasissani (kielen alla) patteja sekä oikealla että vasemmalla puolella. Pelottaa, että se olisi jokin syöpä. Korva ja nielulääkärille olisi joutunut jonottamaan yli kuukauden. No mutta jos näin nyt edes jotain selkoa tulisi, sillä patit ovat olleet jo parisen kuukautta tuolla tai silloin minä ne huomasin. Odottelin, että jos olisivat poistuneet itsekseen, mutta eivät.

Leikkasivatko sinulta koko sylkirauhasen pois sieltä leuan alta vai patin vaan?

Itselläni on myös kielikoru, joten voisikohan sillä olla jotain osuutta asiaan? Se on ollut kyllä minulla jo yli neljä vuotta...

Vierailija
20/46 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä tulee esim jos syö kovia tai tosi suolaisia/kirpeitä karkkeja! Menee nopeasti pois. Itselläni tas nyt on, mutta liittyvät tämä kertaa varmaan flunssaan. Hyvin yleinen tuolla etuhampaiden takana!