Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuriin muutti pianonsoittaja, ai että menee hermot

Vierailija
06.04.2012 |

Kyllä on pokkaa. Monta vuotta ollut hiljaista. Naapurit olleet mukavia ja ottaneet toiset huomioon. Nyt sitten joku pianonpimputtaja tullut naapuriin. Soittaa ja laulaa ainakin 6h päivässä. Voi että menee hermot.

Menisi johonkin bändikämppään rämpyttelemään tai hankkisi sähköpianon ja kuulokkeet.

2 päivää kestänyt ja hermot menee. Pian täytyy ryhtyä vastatoimiin.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhallinsoitin.Soittelet sitten kun siellä hiljenee. Äläkä muuten yritäkään opetella mitään järkevää melodiaa. Näin tein itse ja homma toimi. Kyttää kyllä vihaisesti kun rapussa tai pihalla nähdään !

Vierailija
2/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on koulutukseltaan pianisti ja muuttaessaan otti selvää paljonko kotona saa harjoitella lain puitteissa. Valitettavasti sä joudut kestämään nuo kertomasi määrät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sähkökitara ja vahvistin. tulee mieleen Hassisen Koneen Iloisesti Hammondilla, vai mikä sen biisin tarkka nimi onkaan. Sitten vaan duettona panette menemään.

Vierailija
4/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä pianon pimputusta. Se on jotain hirveetä ja varsinkin jos joku opetteluvaiheessa oleva soittaja. Mun on päästävä nopeesti ja kauas.

Vierailija
5/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa on rummut. :( Olen huomauttanut ystävällisesti, että ääni häiritsee, mutta silti siellä hakataan niitä rumpuja. Onneksi ei joka päivä, mutta liian usein silti. En tiedä, mitä tekisin. Vastametelöinti on mielestäni huono ratkaisu.

Vierailija
6/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piano soi lähes koko ajan ja usein joku vielä laulaakin mukana. Onneksi ollaan saman perheen jäseniä ja asutaan omakotitalossa. Kerrostalosta meidät varmaan häädettäisiin.

Vierailija
7/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin siis, laki ei aseta mitään tuntimääriä, paljon saa soittaa. Pari ennakkotapausta on siitä, että joku ammattipianisti oli soittanu tyyli 10 tuntia päivässä, niin oikeus katsoi sen kohtuuttomaksi.

Mä olen soittanut pianoa kerrostalossa. Meitä oli kaksi pianistia meidän perheessä. yläkerran naapuri uhkaili poliisilla. Pakko oli kuitenkin harjotella, mutta ei meillä tuntitolkulla soitettu.

Tällä hetkellä meillä soittaa kaksi soittajaa melkein päivittäin. Naapureille on käynyt ilmottelemassa, että meillä soitetaan, että voipi tulla sanomaan, jos häiritsee. Jos olisi naapureilla vaikka jotkut 50-vuotispippalot tai jotain, niin ihan hyvin voitais olla soittamatta sinä päivänä. Naapurit on kuitenkin sanoneet aina, että ei haittaa, soittakaa vaan. Luotan siihen, että oikeasti sanovat jos häiritsee. Meillä kuitenkin soitetaan keskellä päivää.

Niin. Meillä soitetaan. Naapurissa koirat haukkuu pitkin päivää. Meillä herätään siihen toisinaan, kun ne koirat aloittaa haukkumisensa. Toisella puolella naapurissa teinit popittaa silloin tällöin ja tappelee. Tupakan savuakin joskus pitää sietää.

Moni varmaan asuisi mielellään omakotitalossa, niin minäkin. Nyt tässä rivarissa pitää itse kunkin sietää vähän toisten ihmisten olemista ja elämistä.

Vierailija
8/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin muutan sinne sähkökitaroitteni ja rumpujeni kanssa.

Katsotaan sitten, kuka soittaa kuinkakin monta tuntia päivässä.

Vierailija
9/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein voisi tänne tosiaan kutsua soittokunnan paikalle. Mieluiten jonkun punk-henkisen. Minulla on korvatulpat ja silti häiritsee kun yritän keskittyä opiskeluun, joka muutenkaan ei luista.

Sitten tuo pianon polkimien kolina, se ottaa kyllä eniten päähän. Onneksi soittaminen ajoittuu päivälle, illalla menisin suoraan valittamaan.

Ei tässä nyt hirveästi ole vaihtoehtoja. Olisi kyllä aika muuttaakin johonkin mukavampaan asuntoon. Ei jaksa tätä kerrostalohelvettiä ja naapuritalon seinää.

Vierailija
10/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis

Vierailija
11/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Kuulostat siltä, että soittaisit ihan naapuria kiusataksesi.

Mä kyllä luotan siihen, että aikuiset ihmiset oikeasti kysyttäessä sanovat, jos eivät toivo soittoa vaikka tiettyyn aikaan päivästä. Se opn totta, että jos joku sanoisi, että ei saa soittaa ollenkaan, vastaisin, että sori, mutta sulla ei ole oikeutta sitä kieltää. Pyrkisin tosin välttämään soittoa tuon naapurin kotona ollessa ja neuvottelemaan parhaat soittoajat. Ylipäätään soitan itse mahdollisimman paljon jossain muualla kuin kotona.

Aina on pystytty naapureiden kanssa sopimaan. Esim. jos joku on vuorotöissä, meillä ei soiteta silloin kun nukkuu työvuoron jälkeen. Toki pyritään soittamaan eniten silloin, kun naapurit eivät ole kotona. Mutta niin se vaan menee, että se tuiki tuiki tähtönen epävireessä on normaalia elämisen ääntä.

Kyllä mullakin on ollut naapuri, joka soitti säkkipilliä. Se vaan menee niin, että päiväsaikaan saa soittaa. Vaikka niitä rumpuja ja sähkökitaroita. Sitä söhkökitaraakin tietty voi soittaa monella eri äänenvoimakkuudella. Veikkaisin, että yöaikainen biletys haittaisi mua enemmän kun sun rumpujen soittosi. Kyllä mä muuten nytkin joskus joudun noiden naapurin koirien takia käyttämään korvatulppia. En pysty keskittymään töihin, kun kuuluu sellaista epäsäännöllistä meteliä. Varmaan käyttäisin rumpujenkin takia korvatulppia. Meidänkin seinänaapurissa joku lapsi soittaa, mutta ei rumpuja eikä se nyt paljon häiritse. Toki on ilo asua asunnossa, jossa ei ihan ole seinät paperia.

Varmasti kyrsisi kuunnella soittoa joku 10 tuntia päivässä. Mutta kuten sanottua, laki ei aseta tuntimääriä. Olikohan se vuokralaisten keskusliiton tai vastaavan lakimies, joka jossain lehtijutussa sanoi, että hyvässä hengessä kannattaa asioista sopia. Kuulemma hän on saanut yhteydenottoja mm. sellaisissa tapauksissa, että joku ei kestä, kun naapurin lapsi soittaa väärin. Se oli sen lakimiehen mielestä tilanne, joka pitää vaan sietää.

Vierailija
12/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin ap:ta kuitenkin soittamaan naapurin ovikelloa ja ilmoittamaan, että soitto häiritsee. Mun mielestä se olisi sen soittajan tehtävä käydä ilmoittamassa naapurille, että se olen minä joka täällä soittaa. Mun mielestä, vaikka soittamista ei voikaan kieltää, sulla on oikeus mennä ilmottamaan siitä, että soitto häiritsee ja neuvotella ehkä niistä soittoajoista tms. Soittaja itsekin voi sitten miettiä, kannattaisiko panostaa vaikka oman kämpän äänmieristykseen.

Meillä ei tällä hetkellä soiteta pianoa, mutta luulisin sen soittimena olevan juurikin ongelmallinen kerrostalossa. Varmaan ääni soi rakenteissa aika komeasti, jos ei mitään äänieristeitä laiteta.

Vierailija
13/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu muiden puolesta. Suuri osa ihmisistä asuu elementtitaloissa, jotka eivät sovi soittamiseen. Ihmiset tekevät töitä kotona. Jotkut ovat yötöissä ja yrittävät nukkua päivällä. Ihan oikeasti voi saada sydärin, kun naapuri aloittaa sähkökitara- tai rumputuokionsa.

Vierailija
14/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laulukin kuuluu selvästi. AIka kovaa siis soittelee. Ei kunnioita kyllä naapuriaan yhtään. Kai sitä täytyy vaan miettiä muuttoa, tuollaiset sopimiset ovat yhtä tyhjän kanssa.

t. ap

Vierailija
15/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä luotan siihen, että aikuiset ihmiset oikeasti kysyttäessä sanovat, jos eivät toivo soittoa vaikka tiettyyn aikaan päivästä. Se opn totta, että jos joku sanoisi, että ei saa soittaa ollenkaan, vastaisin, että sori, mutta sulla ei ole oikeutta sitä kieltää. Pyrkisin tosin välttämään soittoa tuon naapurin kotona ollessa ja neuvottelemaan parhaat soittoajat. Ylipäätään soitan itse mahdollisimman paljon jossain muualla kuin kotona.

Aina on pystytty naapureiden kanssa sopimaan. Esim. jos joku on vuorotöissä, meillä ei soiteta silloin kun nukkuu työvuoron jälkeen. Toki pyritään soittamaan eniten silloin, kun naapurit eivät ole kotona. Mutta niin se vaan menee, että se tuiki tuiki tähtönen epävireessä on normaalia elämisen ääntä.

Kyllä mullakin on ollut naapuri, joka soitti säkkipilliä. Se vaan menee niin, että päiväsaikaan saa soittaa. Vaikka niitä rumpuja ja sähkökitaroita. Sitä söhkökitaraakin tietty voi soittaa monella eri äänenvoimakkuudella. Veikkaisin, että yöaikainen biletys haittaisi mua enemmän kun sun rumpujen soittosi. Kyllä mä muuten nytkin joskus joudun noiden naapurin koirien takia käyttämään korvatulppia. En pysty keskittymään töihin, kun kuuluu sellaista epäsäännöllistä meteliä. Varmaan käyttäisin rumpujenkin takia korvatulppia. Meidänkin seinänaapurissa joku lapsi soittaa, mutta ei rumpuja eikä se nyt paljon häiritse. Toki on ilo asua asunnossa, jossa ei ihan ole seinät paperia.

Varmasti kyrsisi kuunnella soittoa joku 10 tuntia päivässä. Mutta kuten sanottua, laki ei aseta tuntimääriä. Olikohan se vuokralaisten keskusliiton tai vastaavan lakimies, joka jossain lehtijutussa sanoi, että hyvässä hengessä kannattaa asioista sopia. Kuulemma hän on saanut yhteydenottoja mm. sellaisissa tapauksissa, että joku ei kestä, kun naapurin lapsi soittaa väärin. Se oli sen lakimiehen mielestä tilanne, joka pitää vaan sietää.

Vuokralaisten keskusliitto ei ole mikään lainsäätäjä tai tuomioistuin. Tuollaisten yhdistysten lakimiehet saavat sanoa tietysti mitä tahansa. Mutta kotirauha on Suomessa korkeasti suojattu, joten oikeudessa häiriköt viimeistään pistetään kuriin. Ei kenenkään pidä joutua käyttämään korvatulppia kotonaan.

Vierailija
16/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaksi tai ammatikseen tai harjoitellakseen tai hulluuttaan. Samaa ääntä se kuitenkin on.

Ympäristönsuojeluun kuuluu myös ääniympäristö. Tarvittaessa voi tilata terveysviranomaiset mittaamaan melutasoa.

Eikä tuota tupakanhajuakaan tarvitse sietää. Siitäkin on olemassa jo ennakkopäätös korkeimpia oikeusistuimia myöten.

Vierailija
17/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu muiden puolesta. Suuri osa ihmisistä asuu elementtitaloissa, jotka eivät sovi soittamiseen. Ihmiset tekevät töitä kotona. Jotkut ovat yötöissä ja yrittävät nukkua päivällä. Ihan oikeasti voi saada sydärin, kun naapuri aloittaa sähkökitara- tai rumputuokionsa.

No laki ei kiellä soittamista. Se oli se lakimies, johon tuossa aiemmin viittasin, joka sanoi, että kieltää ei voi, mutta sopuratkaisu olisi viisasta tehdä. Totta kai siitä voi lähteä vaikka raastupaan riitelemään, mutta eikö olisi järkevämpää, jos se soittaja menisi kysymään naapureilta, että mihin aikaan teille sopisi parhaiten, että meillä soitetaan? Kuten olen sanonut, itse olen näin toiminut, jolloin ei sellaista tilannetta ole tullut, että olisin jonkun yövuorosta tulleen herättänyt jos soitan klo 11.

Ei munkaan mielestä tuo ap:n mainitsema 6 tuntia kuullosta naapuriystävälliseltä touhulta ja siitä saa sanoa. Ongelma on juurikin se, kun ei ole mitään lakia, joka sanoo, että tyyliin saa soittaa max 2 tuntia päivässä piste.

Jos soittaminen kiellettäisi täysin, pitäisi sitä rataa kieltää ne koirat, tupakointi, äänekäs paneminen, nikkarointi, popittaminen... Mitä ikinä ääntä tai muita aistiärsykkeitä aiheuttavaa asunnossaan voisi puuhata.

Vierailija
18/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot eivät ole työpaikkoja, joissa nikkaroidaan, tai harrastetiloja, tai pidetään bänditreenejä.

Omistusasunnostakin voidaan häätää, jos häiritsee asukkaita.

Vierailija
19/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaksi tai ammatikseen tai harjoitellakseen tai hulluuttaan. Samaa ääntä se kuitenkin on.

Ympäristönsuojeluun kuuluu myös ääniympäristö. Tarvittaessa voi tilata terveysviranomaiset mittaamaan melutasoa.

Eikä tuota tupakanhajuakaan tarvitse sietää. Siitäkin on olemassa jo ennakkopäätös korkeimpia oikeusistuimia myöten.

Nopealla googlailulla monet tällaiset lehtien "lakimies vastaa" -tyyppiset palstat alkavat maininnalla, että laki ei kiellä soittamista, ellei se aiheuta naapureille kohtuutonta haittaa. Sepä se on sitten määrittää, että mikä on kohtuutonta? Onko tunti? Onko kolme tuntia? Onko kuusi tuntia? Tietty se on selvää, jos soittaa keskellä yötä tai jos nuo melutasomittaukset osoittavat äänen liian kovaksi. Mutta muuten erittäin tulkinnanvaraista tuo "kohtuuton haitta". Jonkun mielestä se ylittyy heti kun vähän naapurissa patteri kolisee tai on vartti soitetti. Joku voi sitten hoilottaa sen kuusi tuntia, eikä ole omasta mielestään aiheuttanut kohtuutonta haittaa.

Tässä on muuten yksi ennakkotapaus, missä on oikeuden määräyksen mukaan soittaminen ollut häiritsevää:

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1984/19840176t

Tuossakin on soitettu pianoa 6-7 tuntia päivässä aamukahdeksasta lähtien, eikä ole välitetty naapurien valituksista. Häätö tuli. Varmaan ihan aiheesta, jos ei minkäänlaista joustoa ollut naapureiden toiveisiin.

T. Numero 8, joka edelleen luottaa siihen, että naapurit tulevat sanomaan, jos ei sovi soittaa. Niin olen pyytänyt heitä tekemään. Huoletta soitan, jos tiedän naapurien olevan töissä. Heidän kotona ollessaan meillä soitetaan yhteensä max. tunti. En pidä perhettäni nyt sen suurempana terroristina kun nuo koiranomistajatkaan.

Vierailija
20/48 |
06.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä soitetaan, eikä häiritse ollenkaan. Naapurissa soitetaan, ei sekään häiritse. JOnkin verran kestämistä on kun yhdessä naapurissa- missä ei osata itse soittaa, huudatetaan kaikki kesät parvekkeella musiikkia, ja vieläpä sellaista mitä mä en jaksais kuunnella. Mutta koska kyseessä on vanhemmat ihmiset, ajattelin kestää. Se on korvatulppien lisäksi oikein hyvä metodi; ajatella et jotain voi myös kestää. Käsittämättömän herkkänahkaisia nirppanokkia nykyään. Ennen kuunneltiin kännistä huutoa (kai nykyäänkin), pelättiin koska tulee pommikone tai jotain muuta- oikeaa ongelmaa. Jos ette kestä toisia ihmisiä ni muuttakaa jonnekin korpeen kököttämään. Pahemmanlaatuinen asennevamma, sanoisin. Sitäpaitsi jos naapurisi ap on taitava pianisti, saatat sinäkin siinä ohessa kehittyä;) Soittaminen ja myös musiikin kuunteleminen kehittää ihmistä paljon:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi