Kuinka usein ostat uusia astioita?
Ostin jouluksi kuudella sadalla eurolla arabian astioita. Entiset on menneet rikki. Kaunis kattaus on puoli ruokaa.
Kommentit (11)
Nyt niistä jo 6 rikkoutunut koneessa, joten varmaan ostan jostain muualta ensi kerralla.
Myös kesällä ostamani astiasto lautasineen on täynnä harmaita naarmuja normaalikäytöltä!!!
Kannattaisi ehkä ostaa kotimasta laatua ens kerralla!
Kyllä mullakin on vaikeuksia vastustaa Arabian astioita.
Nyt niistä jo 6 rikkoutunut koneessa, joten varmaan ostan jostain muualta ensi kerralla.
Myös kesällä ostamani astiasto lautasineen on täynnä harmaita naarmuja normaalikäytöltä!!!
Kannattaisi ehkä ostaa kotimasta laatua ens kerralla!
Sain joululahjaksi Arabian mustavalkoisia Taika-lautasia. Hinta yli 30 euroa/kpl. Made in Thailand.
Samoin niiden Ikean lautasten pohjassa lukee Made in Thailand.
Enpä usko laadussa juuri eroa olevan... Maksoi vaan Ikean lautanen 2 euroa.
Ikean lasit ei meilläkään mitään kestä. Paukkuneet tiskikoneessa rikki.
Meillä on Ikeasta viinilaseja, sellaisia korkea-jalkaisia, eikä yksikään ole hajonnut vaikka pesen ne aina koneessa, ja ovat jo monta vuotta vanhojakin. Ikean astioita löytyy jokunen lautanen ja kulhokin, muttta yleisesti ottaen tykkään itsekin Arabian/Iittalan astioista eniten. Teema on mun suosikki, on niin ajaton, nätti ja eri värit sopivat niin hyvin yksiin. Astiafriikkinä mulla onkin melkein jokaista väriä, lukuunottamatta vihreää ja beigeä. Musta on ihanaa vaihdella eri värisiä lautasia ihan jopa päivittäin ja muutenkin miettiä eri värisiä kattauksia.
Vietettiin taas joulu meillä ja harmitti kovasti kun en saanut kuluneen vuoden aikana hankittua Runon Kesäsade-lautasia joulupöytään vaikka piti. No, nyt ne on tulossa, bongasin netistä tosi edukkaaseen hintaan isot lautaset. Eli ensi jouluna onkin vihdoin ja viimein uusi ilme, vaikka aion toki käyttää niitä lautasia aiemminkin, esim. juhannuksena... saas nähdä.
Tykästyin kovasti myös Kulku-lautasiin, siihen harmaaseen nimenomaan. Tulipa sitten hankittua jo ne isommat, kun sarja on alessa Prismassa. Vielä pitäisi törsätä siihen pienempään lautaseen... sovittelin jo kaupassa että Runo ja Kulkukin sopivat hienosti yhteen! Eli "pakko saada"... No, sitten tulossa on vielä Teeman terrakottaa ja turkoosia lautasta. Oliskohan se siinä vähäksi aikaa...
Mulla iskee joulun alla tai pikemminkin sen jälkeen AINA hirveä astia-himo. Se varmaan liittyy siihen joulun järjestämiseen, kun siinä tarjoilua miettiessä tulee aina niin konkreettisesti esille, mitä kaikkea on ja mitä ehkä puuttuu. Sitten pää sauhuten hankin niitä "puuttuvia" joulun jälkeen... ja vähän muutakin ;)
Eli, pitemmittä puheitta; mä ostan astioita karkeasti kerran vuodessa, mutta se ostelu kestää parisen kuukautta. Sitten rauhoitun, ja aloitan taas vuoden kuluttua uudelleen. Jos siinä vuoden kuluessa sattuu jotain erikoisen ihanaa silmien eteen, toki ostan astioita muulloinkin. Mutta pääasiassa se menee tällaisissa sykleissä.
Mun on helppo vastustaa kenkäkauppoja ja jopa lastenvaatekauppoja, mutta astiakaupat houkuttelevat mua ihan hirveästi. Aina olen keksivinäni jonkun syyn miksi tarvitsisin (tai ansaitsisin) lisää astioita, vaikka keittiön kaappitila kyllä kertoo jotain ihan muuta.
Astiakaappiin mahtuvat tällä hetkellä juuri nykyiset. Muuten tulisi ongelma, mihin ne vanhat laittaisi. Ei ole aikaa myydä eteenpäin ja varastointikaan ei kannata.
lähinnä nykyisin. Meillä on paljon erilaisia vanhoja astioita, sekalaista seurakuntaa, joihin yritän etsiä täydennystä kiivaasti.
Mutta vanhoja kivoja astiastoja on monia, siis eri kuviointeja ja vaikeaa on saada kovin täydellistä kerättyä esim. jostain ruotsalaisesta sarjasta.
Arkiastioina on eri mallistoja kanssa, puurokupit ja syvät lautaset ovat Teemaa. Puurokupeissakin kolmea eri väriä käytössä. Matalina on Kermansaven Oliivia, pizza-, ruoka- ja leipälautasina. Sitten löytyy vielä matalat ja syvät englantilaiset, joissa on useampaa eri kuviota samassa mallissa.
Teeman matalat lautaset naarmuuntuvat minusta helposti, siksi en ole niitä hankkinut. Oliivi-sarjan syvä lautanen on taas huonon mallinen enkä pidä siitä, että sisäpuoli onkin valkoinen.
Haaveilen yhdestä Rörstrandin ravintolakäyttöön suunnitellusta perusvalkoisesta sarjasta mutta ei ole rahaa ostaa koko satsia kerralla. Ja olisko kuitenkin sitten hieman tylsä, kun kuviollisiakin on vaikka mitä kauniita. Marimekon mustavalkoisiakin olen ihastellut, laadusta ei vaan kokemusta esim. naarmuuntuvatko herkästi.
Onneksi aika vähän on meillä mennyt loppujen lopuksi rikki astioita. Olisko ehkä n. 10 lautasta 20 vuoden aikana yhteensä.
nyt astioita pullollaan, joten todennäköisesti en osta astioita enää ikinä. Meillä ei juurikaan astioita rikkoonnu, joten luonnollista poistumaakaan ei paljon ole. Paitsi kattiloita ja paistinpannuja joutuu ostamaan, kun pinnoitteet menevät huonoksi.
eli en ole 10 vuoteen ostanut uusia =)
Jotain varmaan kertoo se, että juon mieluiten vanhasta pikakahvipurkista ja että meillä on tällä hetkellä 2 matalaa ruokalautasta. Meitä on 2 ihmistä perheessä.
Just tänään kaksi V&B:n kuvioitua New Wave-kuppia sekä alesta kaksi kannellista saman valmistajan joulupurkkia. Sain mieheltä synttärilahjaksi V&Bn tämän joulun teekannun. Siitä tulee meidän glögikannu ja noista purkeista sitten rusina- ja manteliastiat. Aletaan aina ennen joulua järkätä erityisiä glögibileitä.
Eilen ostin laskiais- ja yleensä talviastioiksi Ikeasta joulun lumihiutalelautaset ja -lasit. Ekat Ikean astiaostokseni, olivat minusta hienot.
Arabiaa ja V&B ostan yleensä. Mutta nyt olen päättänyt alkaa kerätä eripariastiastoa antiikkiliikkeistä jonkin teeman ympärille.