Mikähän tuossa Lidlissä herättää
niin raivokkaasti tunteita.
Sehän on vain kauppa jossa saa käydä jos haluaa tai olla käymättä.
Ulkomaalaisomistus ei selitä, juuri kukaan ei raivoa esim. Sampo-pankin tanskalaisuudesta tai Soneran ruotsalaisuudesta. Nokiastakin on enää murto-osa suomalaista.
Kommentit (101)
nyt kun kaivoit tuon esille niin tällaisia kokemuksia Mäkistä:
-työntekijä teki kaksi viikkoa töitä ilman vapaita (oli paljon saikkuja ym. ihmisiä poissa, mutta silti, moraalitonta esimiehiltä)
-työntekijä teki harjoittelijapalkalla 12 tunnin päiviä
-oli vuoroja, joissa ei voitu pitää taukoja alimiehityksen vuoksi. tauko oli kahdessa minuutissa syöty kyykkyburgerituokaan ei johdu ulkomaisesta (hyihyi) yhtiöstä, vaan ihan kotimaisesta yrittäjästä.
Nuo kokemukset on sekä oy:n että yrittäjän ravintoloista. Yrittäjä sitoutuu franchising-yrittämiseen, hän saa siis koko paketin kerralla. Mäkillä on siis esim. oma koulutusjärjestelmä. Jos alkaa franchising-yrittäjäksi, ei valitettavasti itse voi jyrätä systeemiä, koska se on sidoksissa koko pakettiin. Jos siis valmistaa tietynlaisia tuotteita, täytyy valmistaa ne tiettyjen prosessien mukaisesti ja noudattaa laatustandardeja. Mukana tulee myös työkulttuuri, yrittäjä ei voi poimia rusinoita pullasta.
Nuo kokemukset on sekä oy:n että yrittäjän ravintoloista. Yrittäjä sitoutuu franchising-yrittämiseen, hän saa siis koko paketin kerralla. Mäkillä on siis esim. oma koulutusjärjestelmä. Jos alkaa franchising-yrittäjäksi, ei valitettavasti itse voi jyrätä systeemiä, koska se on sidoksissa koko pakettiin. Jos siis valmistaa tietynlaisia tuotteita, täytyy valmistaa ne tiettyjen prosessien mukaisesti ja noudattaa laatustandardeja. Mukana tulee myös työkulttuuri, yrittäjä ei voi poimia rusinoita pullasta.
Et kertonut minulle mitään uutta. Tästäkin huolimatta kyse on suomalaisesta yrityskulttuurista. McD Suomi on suomalainen yritys joka toimii McD:n lisenssillä. Tämän alla toimii suomalainen McD-franchising.
Mutta - koko tuo ketju ja kaikki nuo käytännöt ovat hyvin pitkälti suomalaisia. Lisenssin mukana Suomen McD:lle tulee nippu vaatimuksia, mutta niissä ei oteta kantaa työntekijöiden kyykyttämiseen. Se on täysin suomalaista tuotantoa.
Edelleen McD-yrittäjissä on paljon eroa, osa kyykyttää työntekijöitään enemmän, osa vähemmän. Tiedän myös yrittäjän joka ei varsinaisesti kyykytä työntekijöitään, tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että etenkin keittiötyöskentely on usein rankkaa.
niissä mäkeissä missä minä olen ollut. Työntekijät kyllä olisivat tehneet töitä vapaapäivittä usein mielellään, sillä osa-aikaiset nuoret opiskelijat näkivät isot euron kuvat silmissään ylityöpalkoista.
Pakollisesta viikkolepopäivästä mikä on työsopimuksessa pidettiin mun ravintoloissa kynsin hampain kiinni, samoin 3 vko:n vuorolistajärjestelmän 6 vko:n tuntien tasoitusmääristä. Syy: ylityöt ovat yrittäjälle aivan helkkarin kalliita eikä niitä pysty kiertämään kun on kellokorttikoneet. Viikkolepopäivä taas on todella tärkeä, sillä jos sitä säännöstä ei noudata on riski että joutuu käräjille myöhemmin (työntekijällä / ammattiliitolla on 5 vuotta aikaa tehdä siitä juttu).
12 tunnin päiviä on teetetty silloin tällöin, mutta kellokorttikoneen ansiosta on taatusti tullut ylityöliksat on työntekijä sitten harjoittelijan palkalla tai normaalilla ravintolatyöntekijän palkalla.
Taukojen suhteen toki olet oikeassa, niitä on silloin tällöin siirrelty tai lyhyissä työpäivissä jätetty pitämättä, mutta nehän ovat toki työntekijälle palkattomia. 4 tunnin päivässä ei anakaan n. 10 vuotta sitten muistaakseni ollut pakko työehtosopimuksen vuoksi olla taukoa ja 4-6 tunnin päivässä 15 minuuttia oli lyhin työehtosopimuksen mukainen tauko. Sitä pidemmissä muistaakseni puoli tuntia.
Mikäli kiiretilanteessa taukoa piti siirtää eteenpäin tai noissa lyhyissä päivissä sitä ei ehtinyt pitää, niin ainakin niissä mäkeissä missä olin, pidettiin sellaista linjaa että silloin talo tarjoaa sitten ruoat. Muutenkin ruoat työntekijöille puoleen hintaan, toki jotkut toivat silti eväät kotoa ja taukohuoneessa oli siksi mikro.
Tällä en sano etteikö joissain ravintoloissa olisi toimittu kuvaamallasi tavalla.
Suurin vaikeus on varmasti näissä muutamissa ketjun omissa ravintoloissa, joissa sekä vuoropäälliköt että ravintolapäällikkö saattoivat olla hyvinkin nuoria ja, niin kuin kaikki tietävät, nuoruus ja valta eivät aina ole kovin hyvä yhdistelmä.
Uskon kuitenkin että yrittäjävetoiset mäkit toimivat keskimäärin paremmin varsinkin suurkaupunkien ulkopuolella. Syy on siinä että yrittäjällä ei ole varaa tehdä virheitä, muutoin on vaikea saada työntekijöitä, paikallisten yrittäjäyhdistysten toimijoiden sekä leijonaveljien sun muiden lapsia on usein siellä mäkkärissä töissä ja lisäksi yrittäjä tosiaan viime kädessä vastaa ihan omalla persiillään jos tulee oikeusjuttuja tai kiistoja työoloista.
Lidlistä en tiedä, mutta tosiaan, Mäkkärin mollaaminen on minusta omituista sillä ei siellä kyllä lakeja ja sopimuksia rikottu. Ja etenemismahdollisuus oli kaikilla olemassa.
nyt kun kaivoit tuon esille niin tällaisia kokemuksia Mäkistä:
-työntekijä teki kaksi viikkoa töitä ilman vapaita (oli paljon saikkuja ym. ihmisiä poissa, mutta silti, moraalitonta esimiehiltä)
-työntekijä teki harjoittelijapalkalla 12 tunnin päiviä
-oli vuoroja, joissa ei voitu pitää taukoja alimiehityksen vuoksi. tauko oli kahdessa minuutissa syöty kyykkyburgeri
Et kertonut minulle mitään uutta. Tästäkin huolimatta kyse on suomalaisesta yrityskulttuurista. McD Suomi on suomalainen yritys joka toimii McD:n lisenssillä. Tämän alla toimii suomalainen McD-franchising.
Mutta - koko tuo ketju ja kaikki nuo käytännöt ovat hyvin pitkälti suomalaisia. Lisenssin mukana Suomen McD:lle tulee nippu vaatimuksia, mutta niissä ei oteta kantaa työntekijöiden kyykyttämiseen. Se on täysin suomalaista tuotantoa.
Edelleen McD-yrittäjissä on paljon eroa, osa kyykyttää työntekijöitään enemmän, osa vähemmän. Tiedän myös yrittäjän joka ei varsinaisesti kyykytä työntekijöitään, tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että etenkin keittiötyöskentely on usein rankkaa.
No olis paras erottaa toisistaan työn pakkotahtisuudesta ja kiireestä seuraava raskaus ja tuo mahdollinen kyykyttäminen, jonka hierarkia mahdollistaa. Hmm - joudun itse ihmettelemään, miksi et tunnista hierarkisuutta piirteenä Mäkin tavassa toimia. Olen esimerkiksi itse katsonut joukon erilaisia vanhoja amerikkalaisia koulutusvideoita, joista kyllä hierarkisuus välittyy niin ikään. Esimerkiksi salityöskentelyä kuvaavassa (tai itseasiassa missä tahansa koulutusvideossa) käy ilmi se, että työntekijän pitää odottaa aina esimiehen ohjeita mistä tahansa asiasta tai kuten salivideossa, jos lattialla on kaatunut juoma "kerro salihenkilölle, että hän menee puhdistamaan sen". Toisin sanoen siinä missä esimerkiksi kaupan alalla sopisin toisen työntekijän kanssa, kuka tekee asian, on Mäkin systeemissä jo määritelty, kelle mikäkin tehtävä kuuluu tai sitten esimies vuorossa määrää, mitä kukakin tekee. En siis ymmärrä, miksi pidät "luonnollisena" että paikalla on esimies, joka valvoo ja määrää melkein kaikesta, vessakäynneistä alkaen.
vuoropäälliköt että ravintolapäällikkö saattoivat olla hyvinkin nuoria ja, niin kuin kaikki tietävät, nuoruus ja valta eivät aina ole kovin hyvä yhdistelmä.
Ja meillä ylitöiden teko keksittiin jossain vaiheessa, jotkut tekivät niitä ja nettosivat mukavasti. Se oli silloin 20+ -ikäisenä ihan hyvä homma, koska jaksoi.
Hmm - joudun itse ihmettelemään, miksi et tunnista hierarkisuutta piirteenä Mäkin tavassa toimia.
Tunnistan sen, sitä en kieltänyt. Jos on tietty konsepti, toimintamalli, siitä pidetään kiinni. Etenkin niiltä osin kuin lopputulos on asiakkaisen nähtävillä.
Jokaisessa ravintolassa kuitenkin luistetaan harkitussa määrin ylhäältä tulevista ohjeista, mutta toisaalta ne ohjeet joissa pidättäydytään, perustellaan tiukalla hierarkialla.
Toisin sanoen siinä missä esimerkiksi kaupan alalla sopisin toisen työntekijän kanssa, kuka tekee asian, on Mäkin systeemissä jo määritelty, kelle mikäkin tehtävä kuuluu tai sitten esimies vuorossa määrää, mitä kukakin tekee.
Olet siis nähnyt sellaisen koulutusvideon? Entä oletko nähnyt, että kaikkia näiden koulutusvideoiden ohjeita toteutettaisiin käytännössä? Yleensä ei, ainakaan sellaisenaan.
En siis ymmärrä, miksi pidät "luonnollisena" että paikalla on esimies, joka valvoo ja määrää melkein kaikesta, vessakäynneistä alkaen.
Esimiehen pitää tietää tauoista ja wc-tauoista, sillä muuten keittiössä palavat tuotteet grilliin.
Harvemmin esimies kuitenkaan estää wc-käyntiä, vaan määrää keittiöön jonkun muun työntekijän tilalle, jottei veistiin menisi kamaa ja koko ravintola olisi täynnä savua.
McD on työpaikkana aika hektinen ympäristö, jossa jonkun pitää pitää langat käsissään. Jokaisessa ravintolassa on hieman omanlaisensa tavat, joiden runko tulee ylhäältä, mutta todelliset käytännöt ja niiden erikoispiirteet viilataan alhaalla.
Olennaista kuitenkin on, että ravintolapäälliköllä on etenkin ruuhkatunteina käytettävissään mahdollisimman paljon tietoa, tauot pyritään pitämään ennakoivasti ennen ja heti ruuhkan jälkeen. Poikkeamista on pakko saada tieto, muuten koko tehdas niiaa, riippuen siitä kuka vessaan on menossa.
Amerikkalainen tapa toimia on hyvin erilainen kuin suomalainen tapa. Syy siihen on yksinkertainen, amerikkalaisessa toimintaympäristössä työntekijäkustannukset ovat hyvin pieni osa kulurakennetta ja ravintoloissa on paljon väkeä töissä.
Suomessa työntekijäkustannukset taas ovat suurin osa kulurakennetta ja tämän vuoksi henkilökuntaa on, samaan tapaan kuin ravintola-alalla yleensäkin, erittäin tarkast laskettu määrä ennakoidun tuntimyynnin mukaisesti. Tai, itseasiassa ennaidun quarter- eli varttituntimyynnin mukaisesti, jos oikein tarkasti tehdään vuorolistat.
Ainakin niissä mäkeissä missä olen ollut siisteys on yksi tärkeimpiä asioita ja joka roiske on siivottava heti kun sen näkee, ilman mitään luvan pyytämisiä jos salihenkilöä ei ole.
Jos salissa on henkilö, niin vinkki sille on hyvä idea ja hän sitten hoitaa asian.
Hierarkisuutena kokisin sen, jos työntekijä ei saisi puhua kuin kouluttajalle joka taas veisi asian tarvittaessa vuoropäällikölle joka taas veisi tarvittaessa asian ravintolapäällikölle joka tarvittaessa yrittäjälle.
Näinhän asia ei ole. Jokainen voi puhua mistä asiasta tahansa kelle tahansa. Ja mäkkärissä, niin kuin muillakin työpaikoilla, henkilökemiat usein määräävätkin sen kelle kukakin mistä ongelmista tai ideoista on valmis avautumaan. Siinä ei rinnassa oleva tittelikyltti paljoa paina.
Hmm - joudun itse ihmettelemään, miksi et tunnista hierarkisuutta piirteenä Mäkin tavassa toimia. Olen esimerkiksi itse katsonut joukon erilaisia vanhoja amerikkalaisia koulutusvideoita, joista kyllä hierarkisuus välittyy niin ikään. Esimerkiksi salityöskentelyä kuvaavassa (tai itseasiassa missä tahansa koulutusvideossa) käy ilmi se, että työntekijän pitää odottaa aina esimiehen ohjeita mistä tahansa asiasta tai kuten salivideossa, jos lattialla on kaatunut juoma "kerro salihenkilölle, että hän menee puhdistamaan sen". Toisin sanoen siinä missä esimerkiksi kaupan alalla sopisin toisen työntekijän kanssa, kuka tekee asian, on Mäkin systeemissä jo määritelty, kelle mikäkin tehtävä kuuluu tai sitten esimies vuorossa määrää, mitä kukakin tekee.
tietysti systeemi toimii hyvin omalla tavallaan, ja siinä on etunsa. Se on tapa varmistaa, että Big Mac maistuu ja näyttää aina samalta, luotettavasti. Eli tottakai, riippuen kenen näkökulmasta asiaa katsotaan, systeemi mahdollistaa tietyt asiat ja on toimiva tietyissä asioissa. Työntekijän töissäviihtyminen tai ylipäätään työntekijä ihmisenä näkeminen eivät vaan ole niitä asioita.
Jos on omaksunut Mäkin järjestelmän, voivat systeemin tavat tuntua luonnolliselta. Ongelma on vain se, että systeemi ei toimi missä tahansa ympäristössä. Jos viesti ei saa kulkea alhaalta ylöspäin ja välijohdolla on suuri merkitys työstä suoriutumisen kannalta, se ei yksinkertaisesti johtamismallina toimi muuttuvissa ympäristöissä tai omasta mielestäni aikuisten ihmisten parissa (Mäkki oli myös aikamoinen lastentarha mutta 20+ -ikäisenä se oli ihan ok). Jatkuva tilivelvollisuus esimiehelle wc-käynneistä ei myöskään kuulu minusta aikuisen ihmisen työhön.
No, teen nykyisin kaupan töitä ja joistain n. 20-vuotiaista huomaan, että heistä ei ole ottamaan vielä sitä määrää vastuuta, joita kaupan töissä olisi tarjolla (monipuolisesti eri tehtäviä vuorossa, vastuu tehtävien loppuunsuorittamisesta). Joillekin siis Mäkki on teininä ja n. 20v. iässä todella hyvä ja sopiva työpaikka, jossa ei ole liikaa vastuuta, koska se vastuu todella on sillä esimiehellä.
en itse kokenut, että ravintolassa olisi voinut vapaasti puhua asioista. Ehkä lasken myös tuon sääntöjen pilkulleen noudattamisenkin mukaan asiaan. Ne olivat myös vallankäyttöväline, kirjallisen varoituksen saattoi antaa, jos "työntekijä ei käyttänyt mustia sukkia"= ei ollut jonkun mieleen. Oli noloa, kun viimeisessä paikassani yksi vuoropäällikkö olisi halunnut antaa varoituksen asiasta, jota hän ei voinut todistaa.
Vuoropäälliköiden kanssa oltiin kyllä jollain tapaa kavereitakin. Silti esimerkiksi kaverilleni (toisessa Mäkissä), joka oli vuoropäällikkö, oli esimiestaholta huomautettu, että hän on liian lämpimissä väleissä duunareiden kanssa. Viimeisin ravintolapäällikkö oli nainen, jolle työntekijät olivat kuin ilmaa ja vuoropäällikötkään eivät hänestä kaikki tykänneet.
en itse kokenut, että ravintolassa olisi voinut vapaasti puhua asioista. Ehkä lasken myös tuon sääntöjen pilkulleen noudattamisenkin mukaan asiaan. Ne olivat myös vallankäyttöväline, kirjallisen varoituksen saattoi antaa, jos "työntekijä ei käyttänyt mustia sukkia"= ei ollut jonkun mieleen. Oli noloa, kun viimeisessä paikassani yksi vuoropäällikkö olisi halunnut antaa varoituksen asiasta, jota hän ei voinut todistaa.
Vuoropäälliköiden kanssa oltiin kyllä jollain tapaa kavereitakin. Silti esimerkiksi kaverilleni (toisessa Mäkissä), joka oli vuoropäällikkö, oli esimiestaholta huomautettu, että hän on liian lämpimissä väleissä duunareiden kanssa. Viimeisin ravintolapäällikkö oli nainen, jolle työntekijät olivat kuin ilmaa ja vuoropäällikötkään eivät hänestä kaikki tykänneet.
kokemuksesi johtuvat enemmän niistä ravintolapäälliköistä, joiden kanssa olet joutunut olemaan töissä?
Nilkkejä ja mulkkujahan löytyy, niistä pitää vaan valittaa eteenpäin. Oli sitten kyseessä mäkkäri, lähimarketti, sijoitusyhtiö tai mikä tahansa muu työnantaja.
Kuten jo ilmeisesti mainitsitkin, se valta on liikaa joillekin. Tätähän ei valitettavasti voi tietää ennalta, päällikkökoulutukseen tulevista tulee päälliköitä, eikä pelkästään mulkkuuden perusteella tässä maassa työntekijöistä tahdo eroon päästä - sillä työnantajan oikeudet irtisanomisiin ovat tässä maassa säälittävät.
mäkkäreissä oli myös tuo punainen postilaatikko henkiökunnan tiloissa, mihin saattoi laittaa aloitteita, negatiiviista (mäkkärikielellä korjaavaa) palautetta tai positiivista palautetta, jos tuntui että ei itse halunnut tuoda asiaa esiin.
Näitä sitten käytiin esimieskokouksissa läpi.
Voin muuten sanoa, että siellä oli brutaalin suoria kommentteja ja minun vuosieni aikana myös muutama erittäin hyvä idea, joista ainakin yksi otettiin käyttöön ainakin koko pohjoismaissa (tiedä vaikka isommallakin alueella).
Mutta tästä siis yli kymmenen vuotta aikaa.
en itse kokenut, että ravintolassa olisi voinut vapaasti puhua asioista.
ymmärrän, että vuoropäällikkönä on kokenut eri tavalla voivansa vaikuttaa asioihin ja on ehkä kokenut työnsä itsenäisenä ja jopa mukavanakin.
Summa summarum, en kyllä itse haluaisi olla enää työpaikassa, jossa joku hengittää koko ajan niskassa ja periaatteessa joka liike pitää tilittää jollekulle (tai jos ei, se voi olla liian vapaata olemista, josta tulee sanomista..).
Koen myös, että kun olen tuonut tähän ketjuun esille systeemin hierarkisuuden piirteitä, sitä ovat kommentoineet henkilöt, jotka eivät ole sitä tarkemmin pohtineet, juuri sovellettavuutta muualle tai yleensä plussia ja miinuksia. No, periaatteessa ymmärrän, että tuntuu pahalta purra kättä, joka on ruokkinut ja jos tosiaan omat kuviot on menneet niin mukavasti elämässä, että asiaa ei ole tullut esiin toisesta näkökulmasta niin onhan se ymmärrettävää sekin. Olen nähnyt itse pari savustamistapausta ko. paikassa ja minutkin olisi haluttu potkaista sieltä loppujen lopuksi pellolle ja todennäköisesti ikävällä tavalla, ehdin irtisanoutua sitä ennen. Toisessa ravintolassa, jossa olin töissä, oli myös aidosti kamala, kyräilevä, myrkyllinen ilmapiiri (mitä en pidä Mäkin perusominaisuutena), mutta järjestelmä mahdollisti myös kivasti kaikki väärinkäytökset.
mä olen siis se joka mäkkäriaikoinaan eteni työntekijästä ravintolapäälliköksi ja ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, varsinkin free spirit -henkisille ja individualisteille Mäkkäri varmasti on hankalampi työpaikka, sillä Mäkkärihän on ruokatehdas ja varsinkin keittiön puoli on kuin kaksi liukuhihnaa.
Mä itse tulin aikanaan Mäkkäriin armeijan jälkeen. Joten oli 11 kuukautta harjoiteltu juuri sääntöjen noudattamista ja lopuksi sääntöjen valvomista ja johtamista.
Liukuma oli mulle siis erittäin helppo.
Lisäksi ymmärrän tuon kommenttisi pois savustamisestakin. Myöhemmin ravintolapäällikkönä jouduin myös irtisanomaan ihmisiä - kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti tällaiseen food factory työhön sovi tai eivät pysy ruuhka-aikojen hektisessä työtahdissa mukana joko paineensietokyvyn tai sitten hidaskäyntisen luonteenlaadun vuoksi.
Ja puljun idea kuitenkin on, että kaikkia töitä on pystyttävä tekemään, sillä vaikka monesti mieltymystensä mukaan saa olla enemmän kassalla tai enemmän keittiössä tai enemmän salissa, niin kaikkiin hommiin pitää koulutuksen jälkeen kyetä tai valitettavasti ei oikein ole käyttöä.
Mäkkiaikananani mikään free spirit enkä vieläkään mielestäni erityisen yksilöllisyyttä korostava mutta sanoisin, että aikansa kutakin. Kova kuri ja sääntöjen noudattaminen oli ihan ok 1-2 vuotta, sen jälkeen ei voinut juurikaan oppia mitään uutta.
Ja sori, en viittaa noilla savustusjutuilla sellaisiin tapauksiin, jotka olivat olleet töissä pari viikkoa tai koko kesän, eivätkä sitten olleetkaan soveltuvia alalle. Savustuksella tarkoitan ihan sitä, mitä se olikin, että jo hommansa osaavaa työntekijää aletaan kohdella tietyllä tavalla, otetaan silmätikuksi vaikka työt hoituu entiseen tapaan.
Ja meillä oli keittiössä töissä ihmisiä, jotka puhuivat vain englantia tai niin huonoa suomea, että kassa ei ollut optio. Siitäkin tuli oma dynamiikkansa työpaikalle.
pitää sanoa vuoropäälikölle vessaan menemisestä: eikös tuo ole ihan normaalia monella työpaikalla? On eri asia jos pitää jollekin sanoa "mun pitää mennä vessaan", kun että pitäisi kysyä _lupa_. Se pieni ero toteamuksen ja luvan anomisen kanssa...
Kaupan kassoillakin pitää kassamyyjän yleensä vinkata joku tauottamaan jos pitää vessaan mennä. Ja samaan tapaan jos leikkaussalissa leikkausta avustavan hoitajan tai vaikka itse kirurgin on päästävä vessaan, ei sinne voi vain lähteä vaan pitää asiasta mainita. Ja toki vessaan pääsee, mutta ei voi vain häipyä yhtäkkiä kenellekään mitään sanomatta. Veikkaan ettei lentokapteenikaan voi vain mennä vessaan vaan hänen pitää varmistaa että perämies asian huomaa/on hereillä jne.
Noi käy muute usein noissa nuorten ihmisten työpaikois kun tulee uusii nuorii päälliköitä jotka on epävarmoja kokeneitten duunarien kans joista ne tietää että ne osaa kaikki hommat paremmin mitä ite.
Mäkki ei oo ainoo, nuoruus ja valta on karmee yhtälö ja voi tehdä jepestä työpaikkakiusaajan ja simputtajan, jos ei sit oo syntyny keski-ikäsenä niiku jotkut ihmiset näyttääs olevan
Savustuksella tarkoitan ihan sitä, mitä se olikin, että jo hommansa osaavaa työntekijää aletaan kohdella tietyllä tavalla, otetaan silmätikuksi vaikka työt hoituu entiseen tapaan.
Kyllä ton meidän Lidlin ovista pääsen ihan uloskin. :)))
pääsee tuosta tietenkin sisälle kauppaan, mutta ei enää suoraan ulos.
Etkö ota kassalta rahoja palautetuista pulloista vaikket mitään ostaisikaan? No joo,toki sitten ymmärrän jollet palauta kuin 2 pulloa ja on kiire..
pitää sanoa vuoropäälikölle vessaan menemisestä: eikös tuo ole ihan normaalia monella työpaikalla? On eri asia jos pitää jollekin sanoa "mun pitää mennä vessaan", kun että pitäisi kysyä _lupa_. Se pieni ero toteamuksen ja luvan anomisen kanssa...
että ei voi tehdä itseään koskevia ratkaisuja eli ei voi todeta asiaa vaan nimenomaan pitää saada lupa. Ja tuo oli vain yksi esimerkki.
sama systeemi näkyy mielestäni Lidlissä siinä, että kassalla kassa ei voi tehdä itse pienintäkään virhelyöntikorjausta vaan pitää soittaa vuoropäällikkö paikalle.
Samoin tietyssä ajassa suoriutumisen vaatimus, mitä ei sentään muissa ketjuissa näy. Kassakone alkaa piippaamaan, jos kassa ei vetele tuotteita koko ajan kiireiseen tahtiin. Viimeksi tällainen piippaus alkoi, kun Lidlin kassa rikkoi kassaan lisää vaihtorahapötköjä. Voi olla mukavaa asiakkaille, että on tällainen kuumotus päällä ripeyden saavuttamiseksi mutta omasta mielestäni ripeyden pitäisi olla kassalla jo valmiina asenteena eikä siten, että joku kello piippaa, jos joudut tekemään jotain, mikä kuuluu kassatyöskentelyyn.
tuokaan ei johdu ulkomaisesta (hyihyi) yhtiöstä, vaan ihan kotimaisesta yrittäjästä.