Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikähän tuossa Lidlissä herättää

Vierailija
28.12.2011 |

niin raivokkaasti tunteita.

Sehän on vain kauppa jossa saa käydä jos haluaa tai olla käymättä.

Ulkomaalaisomistus ei selitä, juuri kukaan ei raivoa esim. Sampo-pankin tanskalaisuudesta tai Soneran ruotsalaisuudesta. Nokiastakin on enää murto-osa suomalaista.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan Lidlin on väitetty kohtelevan työntekijöitään huonosti.

Vierailija
42/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksittyjä kaupanmerkkejä, osa oudonmakuisia. Kassasysteemi oli outo ja siinä joutui asiakas kiireellä huhkimaan. Kaupan tuotevalikoima on aika rajoittunut. Työntekijäpolitiikka aiheutti kohua. Maahanmuuttajien suosima. Näennäisen halpa. Selkeästi nimeltään ja olemukseltaan ulkomaalainen halpiskauppa.

Yritys oli vuoteen 2004 kieltäytynyt antamasta toiminnastaan tietoja sen enempää journalisteille kuin omille työntekijöilleenkään.

Se oli lisäksi pilkkonut ja sommitellut yritysrakennettaan niin, että siitä on ollut mahdotonta saada kunnollista kuvaa. Suoraan sanottuna salaamismielessä - kuten yrityksen johtaja haastattelussaan myönsi.

Halpaketjun arkeen kuuluvat ”Mustan kirjan” mukaan jatkuva pompottelu ja stressi, niin että työntekijät eivät ehdi palvella asiakkaita tai kehittää työtään keskenään. Työntekijät joutuvat usein tekemään ylitöitä palkatta, sekä valvonnan ja ruumiintarkastusten kohteiksi - ja nopeasti myös ulos talosta, mikäli eivät osaa kritiikittä sopeutua sen tapoihin.

Ammattiliitto moittii yritystä myös siitä, että se on järjestelmällisesti vaikeuttanut yritysneuvostojen perustamista. Ne ovat laissakin määriteltyjä työntekijöiden edustus- ja yhteistyöelimiä, joiden kautta he voivat saada tiettyjä kuulluksi tulemisen, myötämäärämisen ja tiedonsaannin oikeuksia yrityksissä.

http://www.aikakaus.fi/al_koulussa/artikkelipankki/lidl.htm

"”Lidl on halpa”, julistaa yritys asiakkailleen. ”Halpuuden joutuvat työntekijät maksamaan selkänahastaan”, kritisoi puolestaan ammattiliitto. ”Me olemme Saksan numero yksi uusien työpaikkojen luomisessa”, ylpeilee yritys. ”Mutta samalla suurin koko alan työpaikkojen alasajon aiheuttaja”, huomauttaa ammattiliitto."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei savua ilman tulta!

savu tuli ulkomailta, ei Suomesta.

Vierailija
44/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei savua ilman tulta!

savu tuli ulkomailta, ei Suomesta.

Vierailija
45/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palopesäke oli kyllä ihan kotimaassa.

Lidlin emoyhtiön kotimaassa. Suomessa Lidl ei ole kohdellut työntekijöitään sen huonommin kuin suomalaisetkaan työnantajat.

Vierailija
46/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin emoyhtiön kotimaassa. Suomessa Lidl ei ole kohdellut työntekijöitään sen huonommin kuin suomalaisetkaan työnantajat.

Vierailija
47/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin yrityskulttuuri arveluttaa.

Olen itse ollut McDonaldsissa töissä ja olen tulkinnut, että Lidl edustaa samanlaista työkulttuuria kuin Mäkki: kova hierarkia, liikaa töitä, huono palkka ja todennäköisesti asenne, että henkilöstöä ei pidetä pitkään ettei tarvi maksaa ikälisiä ym. Tällainen asenne oli ainakin Mäkissä, työntekijä ei ole mitään, hänellä ei ole sanavaltaa mihinkään, käskyt menevät ylhäältä alas, ei muuta.

Vierailija
48/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut McDonaldsissa töissä ja olen tulkinnut, että Lidl edustaa samanlaista työkulttuuria kuin Mäkki: kova hierarkia, liikaa töitä, huono palkka ja todennäköisesti asenne, että henkilöstöä ei pidetä pitkään ettei tarvi maksaa ikälisiä ym. Tällainen asenne oli ainakin Mäkissä, työntekijä ei ole mitään, hänellä ei ole sanavaltaa mihinkään, käskyt menevät ylhäältä alas, ei muuta.

tuo poikkea mitenkään perusmarketin politiikasta. Kassalle tulee ja menee porukkaa, vaihtuvuus on kova, ei ketään kiinnosta.

Vierailija
49/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vuosia, vuosia sitten Mäkkärillä töissä ihan perustyöntekijästä etenin vuoropäälliköksi ja lopulta ravintolapäälliköksi. Olin parillakin yrittäjällä ravintolapäällikkönä.

Mäkkäristä puhuttaessa ei voi yleistää työntekijöiden kohtelua. Kaikki riippuu ravintolapäälliköstä ja yrittäjästä (ihan niin kuin kaikessa muussakin yritystoiminnassa). Joissain asiat hoidetaan hyvin, joissain huonosti.

Mutta töitä mäkkärissä pitää oppia tekemään, jos ei opi, niin olet oikeassa, kauaa ei listoilla pidetä. Toisaalta ne jotka oppivat, niillä on hyvä mahdollisuus edetä nopeasti esimiestehtäviin.

Aikanaan kun lopulta sain yliopistolta paperit ulos olin vielä vuoden mäkkärillä. Ja kun sieltä lähdin oman alan töihin, niin voin suoraan sanoa, että etenemistäni ravintolatyöntekijä-kouluttaja-vuoropäällikköharjoittelija-vuoropäällikkö-apulaisravintolapäällikkö-ravintolapäällikkö on pidetty useammassakin työhaastattelussa kovassa arvossa (ja toki olen myös saanut töitä hyvällä prosentilla verraten hakemieni paikkojen määrään).

Lidlistä en tiedä, mutta tosiaan, Mäkkärin mollaaminen on minusta omituista sillä ei siellä kyllä lakeja ja sopimuksia rikottu. Ja etenemismahdollisuus oli kaikilla olemassa.

Vierailija
50/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo poikkea mitenkään perusmarketin politiikasta. Kassalle tulee ja menee porukkaa, vaihtuvuus on kova, ei ketään kiinnosta.

Olen ollut myös kaupoissa töissä. Niissä ei ole samanlainen työkulttuuri kuin Mäkissä. Tosin ehkä ainakin siinä muodossa, että vuokratyöntekijät tulee ja menee. Mutta hierarkista työkulttuuria ei voi ymmärtää, jos ei ole sitä itse kokenut.

Vierailija
51/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä en tiedä, mutta tosiaan, Mäkkärin mollaaminen on minusta omituista sillä ei siellä kyllä lakeja ja sopimuksia rikottu. Ja etenemismahdollisuus oli kaikilla olemassa.

Mäkissä on näin, mutta niin on myös Lidlissä. Molemmat olen kokenut.

Vierailija
52/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin pääomistaja on saksalainen Dieter Schwarz ja omistusta hallinnoi säätiö. Saksassa säätiön ei tarvitse julkaista taloustietoja, minkä johdosta Lidl ei juuri tiedota omia myynti- ja kannattavuuslukujaan. Kun Lidl tuli Suomeen yritys salasi tietojaan ja toimi erilailla työntekijöitä kohtaan kuin mitä suomalaiset yhtiöt.

Muistatteko tämän:

Naismyyjät joutuivat käyttämään kuukautisten aikana punaista otsapantaa merkkinä, jotta työnantaja tiesi milloin heidän piti päästä hiukan useammin vessaan. Muuten vessassa käynti muulloin kun tauon aikana katsottiin työtehtävien jättämiseksi, jolloin asiasta annettiin esimiestasolta huomautus.

Lidlissä esimiehet olivat myös jättäneet rahaa sisältäviä kirjekuoria "unohtuneina" lojumaan eri puolille myymälää testatakseen työntekijöiden rehellisyyttä. Valvontakameroista sitten seurattiin miten kukin työntekijä menettelee rahakuoren löytäessään.

Vierailija
53/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskeluaikaan Prismoissa ja ihan samanlaista oli sielläkin.

Vierailija
54/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoja kokemusia S-ketjussa työskentelystä, mainitsen muutaman:

-Työsopimusta yritettiin huonontaa, eli vakkarisopimus jossa 25h/viikko koitettiin saada muutettua 5h/vko sopimukseksi, ja lupailtiin "ettei mikään oikeasti muuttuisi".

-Vakisopimuksella oleville annetaan mahd. vähän tunteja, ja määräaikaisille taas niin paljon kun suostuvat tekemään.

-Määräaikaisten sopimuksia jatketaan, mutta ei enää sitten kun pitäisi lain mukaan vakinaistaa. Tarjotaan siis pätkää ptäkän perään "loputtomasti" mutta ei anneta vakipaikkaa, kun se olisi pakko antaa --> potkut.

Lidlistä en ole vastaava kuullut, päin vastoin sitä työpaikkana on kehuttu.

Yksi syy Lidlin alhaisiin hintoihin on se, että tavara kiertää nopeaan, eli sitä ei varastoida kaupan takaosassa vaan käytännössä tavara tulee kuorma-autolla pihaan ja se suoraan/nopsaan siirretään lavoina kauppaan. Tehokkaampaa noin, vert. ensin tavaran purku autosta varastoon, sitten varastosta kauppaan, hyllytys jne. (vert. autosta suoraan lavalla myymälään). Tuosta syystä tavara on myös tuoreempaa, koska "välisäilytys" jää pois.

Vierailija
55/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla, että yrittäjämäkeissä asiat on lepsummin. En ala käymään tässä läpi kaikkia esimerkkitapauksia, mutta kielteisimpinä muistan asiat, jotka liittyivät hierarkisuuteen ja pikkuesimiesten pätemiseen. Näin kyllä Mäkissä myös hyvää esimiestyöskentelyä ja olen samaa mieltä siitä, että se on voinut olla todella hyvää työkokemusta joillekin. No - toisaalta taas hyvä esimies Mäkissä saattoi olla sellainen, joka natsimaisesti piiskaa työntekijöitä, eikä välitä siitä, onko heidän kanssaan hyvissä väleissä ja tämä on myös sellainen asia, jonka johto näkee myönteisenä, koska tärkeintä on kuitenkin pyrkiä johdon asettamiin kaupallisiin tavoitteisiin, työntekijöiden tunteista viis. Ehdin olla Mäkissa muutaman vuoden töissä joten sanottavaa minulla voisi olla paljonkin, tämä kirjoittamani ei todellakaan ole mikään tyhjentävä kuvaus Mäkistä. Mutta molemmista puolista minulla olisi sanottavaa yllin kyllin, sekä kielteisistä että myönteisistä asioista.:)

Yhdessä työpaikassani huomasin Mäkin vaikutuksen, kun odotin, että minulle annetaan hyvät ja tarkat ohjeet, kuinka pitää toimia. Näinhän monissa paikoissa ei todellakaan menetellä. Huomasin, että odotin sitä turhaan ja että se oli myös jonkin verran passivoinut minua.

Vierailija
56/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko tämän:

Naismyyjät joutuivat käyttämään kuukautisten aikana punaista otsapantaa merkkinä, jotta työnantaja tiesi milloin heidän piti päästä hiukan useammin vessaan. Muuten vessassa käynti muulloin kun tauon aikana katsottiin työtehtävien jättämiseksi, jolloin asiasta annettiin esimiestasolta huomautus.

Eikä todellakaan totta, mutta ihmiset olivat valmiita uskomaan sen, koska Lidlistä on liikkeellä niin karmeita juttuja.

Vierailija
57/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin opiskeluaikaan Prismoissa ja ihan samanlaista oli sielläkin.

Ja oman kokemuksen mukaan samanlaista kun Prismassa.

Me oltiin se välttämätön paha. Olin siellä useamman vuoden ja koko ajan porukaa vähennettiin ja jäljelle jääneet tekivät niska limassa duunia.

Hyvästä tuloksesta palkittiin vain se myymälän päällikkö, ei meitä työntekijöitä. Oletusarvo oli myös se, että me kaikki ollaan varkaita ja kusetetaan firmaa heti kun mahdollista.

Vierailija
58/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko tämän:

Lidlissä esimiehet olivat myös jättäneet rahaa sisältäviä kirjekuoria "unohtuneina" lojumaan eri puolille myymälää testatakseen työntekijöiden rehellisyyttä. Valvontakameroista sitten seurattiin miten kukin työntekijä menettelee rahakuoren löytäessään.

Muistamme, että näin on kohdeltu Lidlin myyjiä ulkomailla. Ehkä kannattaisi keskittyä siihen miten suomalaisyritysten työntekijöitä kohdellaan ulkomailla, sen sijaan että pohdittaisiin, miten ulkomaalaisyritysten työntekijöitä on kohdeltu ulkomailla.

Mutta ei, suomalainen media ei tietenkään ole yhtä hanakka kaivamaan esiin näitä tietoja.

Vierailija
59/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan että pohdittaisiin, miten ulkomaalaisyritysten työntekijöitä on kohdeltu ulkomailla.

tuohon kätkeytyi virhe, jonka idioottikin varmasti tajuaa ilman tarvetta kommentointiin.

Vierailija
60/101 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kun kaivoit tuon esille niin tällaisia kokemuksia Mäkistä:

-työntekijä teki kaksi viikkoa töitä ilman vapaita (oli paljon saikkuja ym. ihmisiä poissa, mutta silti, moraalitonta esimiehiltä)

-työntekijä teki harjoittelijapalkalla 12 tunnin päiviä

-oli vuoroja, joissa ei voitu pitää taukoja alimiehityksen vuoksi. tauko oli kahdessa minuutissa syöty kyykkyburgeri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi