Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisilla ihmisillä on vaikeuksia raskautua?

Vierailija
28.12.2011 |

Mitkä seikat vaikuttavat asiaan? Kuinka yleistä on, ettei raskaus onnistu ilman hoitoja?

Olisi kiva kuulla kokemuksia teiltä, jotka olette saaneet lapsenne hoitojen kautta tai jotka ovat vieläkin lapsettomia. Millainen elämäntilanne teillä on, ikä, elämäntavat, sairaukset?

Kuinka todennäköistä on, että täysin terve ja nuori pariskunta ei onnistuisi lapsen saannissa ilman apua?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli vuosi, kunnes yhden ainoan kerran (yleensä en itse tykkää) sekstailtiin kuukautisten aikana ja sillä kerralla tulinkin raskaaksi. Ovulaatiotakin aikaisemmin tikuttelin ja tutkimuksissakin käytiin, mitään vikaa ei löytynyt. Tuo kuukautisten aikana raskautuminen on varma homma, koska mies oli sen jälkeen työkomennuksella...

Tätä ollaan ihmetelty.

Ollaan 27 ja 30 v.

Vierailija
2/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisareni, joka sai lapsen vasta vuosien yrityksen jälkeen, ja ystäväni, joka ei ole vieläkään saanut.

Molemmilla on ollut nuoresta asti kuukautisissa häikkää, eli hormonitasapaino ei ole ihan ok ollut selvästikään... ystävälläni on lisäksi ylipainoa parikymmentä kiloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tullut raskaaksi ilman hoitoja, mutta se kesti todella kauan! Minua ja miestä oli jo ehditty tutkiakin, mutta hoitoihin asti ei vaan ehditty. Mitään "vikaa" ei löydetty. Olemme molemmat hyväkuntoisia, hoikkia ja terveellisesti eläviä ihmisiä, mutta ei mitään ortorektikkoja. Minulla on säännöllinen kuukautiskierto. Lasta yritettäessä olin alle 30. Vaikka olen hoikka, en kuitenkaan usko, että olisin ollut liian vähärasvainen. Elämäntilanteeni oli ihan hyvä - ei liikaa stressiä, olin varsin tyytyväinen elämääni ja parisuhteeseen. Mitään perussairauksia ei ollut.

Meille jäi mysteeriksi, miksi lapsen saaminen oli niin hankalaa ja kesti kauan. Toki sitten lopulta onnistui kyllä, mutta otti paljonkin yli vuoden.

Vierailija
4/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli- ja alipainoisten naisten on vaikeampi tulla raskaaksi, kuin normaalipainoisten.

Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio on suositeltavaa jo ennen raskaaksi tulemista.

Vierailija
5/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kiertoni on erittäin säännöllinen. Aloitin pillerit joskus n. 3 vuotta sitten enkä muista tarkkaa kierron pituutta ennen pillereitä, mutta muistelen sen olleen 28 paikkeilla. Lopetin pillerit elokuussa, jonka jälkeen kierto oli 3kk ajan säännölliset 33 päivää. Marraskuussa kierto olikin yhtäkkiä 45 päivää ja nyt tässä odottelen koska alkaisi, tähän mennessä mennyt 36 päivää.

Pelottaa vähän pilasivatko nuo pillerit mun hormoonitoiminnan lopullisesti vai mistä tässä on kyse. Ovuloinko ollenkaan näin pitkillä kierroilla?

Vierailija
6/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi niin moni luulee, että ongelmat ovat aiheutuneet pillereistä. Ne vain näkyvät vasta, kun lopettaa pillerit.

Vierailija
7/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen munasarja poistettu ja kohdussa aktiivinen endo, jota ei pystynyt poistamaan. Ivf:n avulla kuitenkin onnistui :)

Vierailija
8/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkäksi aikaa. silti moni raskautuu. jos nainen on ollut nuorena naisena vakavasti alapainoinen voi vaikeuttaa raskautumista myöhemminkin, ylipaino ei sinäänsä ole ongelman vaan sairaalloinen ylipaino on havaittu vaikeuttavan raskautumista ja aiheuttavan diabetesta ym häikkää.

endometrioosi vaikeuttaa useiden raskautumista ja nykyään aina useammin miesten laiskat ja puutteelliset siittiöt. yhä huonompi laatuista spermaa siis miehillä nykyään, kenties meidän kaikki kemikaalit ym vaikuttavat eniten.

itämeren kalasta esim tulevat ympäristömyrkyt, suositellaan nykyään vain 1-2 kertaa viikossa tytöille ja hedelmällisessä iässä oleville, myrkyt kertyvät elimistöön.

ennen oli vielä pahempia myrkkyjä meressä ja luonnossa, monilla voi olla siitäkin ongelmia

Vierailija
9/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppejä on monia,mutta yleisesti ottaen vaikeudesta raskautua kertoo se,että vatsaan kertyy rasvaa herkemmin kuin vyötärölle. Tämä usein liittyy polykystisiin munasarjoihin,jolloin siis munasarjoissa on lukuisia kystia eikä kuukautiset toimi niin kuin pitäisi. Tämä johtuu koko lailla siitä,että kehossa on pulaa keltarauhashormonista ja on olemassa kuureja,joita voi ottaa tiettyyn aikaan kuukaudesta ongelmaa varten.

Ja paino... Tiedän isokokoisia naisia,jotka ovat saaneet useita lapsia,koska rasva jakautunut suotuisammin.

Vierailija
10/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis että vatsaan herkemmin kuin lantiolle ja pakaroihin.

Vierailija
11/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme vauvan ivf-hoidolla, kun olin 28v. Lapsettomuuden syynä endometrioosi, mutta en olisi sitä kyllä mistään voinut etukäteen arvata. Sitä ei edes lapsettomuustutkimusten ja -hoitojen aikana huomattu, vaan vasta viisi vuotta myöhemmin, kun toiseen munasarjaan oli kasvanut endometrioosikysta.

Olin hoikka (mutten liian, BMI oli 21), söin monipuolisesti, harrastin liikuntaa pari kertaa viikossa, en tupakoinut, alkoholia käytin vähän, suvussa ei sairauksia, itsellä ei sairauksia, ei sukupuolitauteja. Säännöllinen kk-kierto 28vrk ja ovuloin joka kierrossa, jonka testasin, ultrissa munarakkulat kasvoivat aina hienosti, labroissa kaikki kunnossa, munanjohtimet auki jne. Ei siis kerrassaan mitään syytä epäillä, ettei lapsen hankinta olisi helppoa. Ei ollut edes oireita endometrioosista, ei kipuja tai muutakaan, eikä ole vieläkään.

Vierailija
12/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut yhden lapsen hoidoilla ja odotan toista. Ikää reilut 30, olemme täysin terveitä, syömme kaikenlaista ruokaa, ei ylipainoa, emme ole koskaa tupakoineet, alkoholin käyttö hyvin vähäistä.

Syy oli meillä miehestä johtuva synnynnäinen vika, mutta sen verran siittiöitä saatiin lopulta kaivettua, että kolme alkiota saatiin aikaan. Ja molemmilla kerroilla alkionsiirto on johtanut heti raskauteen.

Vierailija
13/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös terveet elämäntavat yms... mutta hoidoilla meidänkin lapset ovat syntyneet. Raskaus oli toiveissa kun olin 24v ja esikoinen syntyi rankkojen hoitojen jälkeen kun olin 29v. Toinen ja kolmas lapsi syntyivät sitten vuoden välein heti perään, hoidoilla hekin.

Sanoisin, että lapsettomuus voi koskettaa ketä tahansa.

Vierailija
14/25 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin olen aika vakaasti sitä mieltä että nykyinen buumi tyrkyttää tytöille e-pillereitä jo 14-16v iästä alkaen ja syödä niitä sitten tauotta kolmeenkymppiin kunnes aletaan yrittää lasta, vaikuttaa aika rapauttavasti kehon toimintoihin.

Vierailija
15/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollinen syy lapsettomuuteen on alhainen solurautavarasto eli ferritiinitaso. Itselläni hemoglobiini on hyvä, mutta ferritiinitasoni on alle 20 eli aivan liian alhainen. Jenkkitutkimuksien mukaan ferritiinitason pitäisi olla ainakin 50, että raskautuminen onnistuisi.

Eli naiset, jos teillä on huono ruokavalio, runsaat kuukautiset tai vatsan kanssa ongelmia, niin tarkistuttakaa ferritiini-arvonne!!

Vierailija
16/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mahdollinen syy lapsettomuuteen on alhainen solurautavarasto eli ferritiinitaso. Itselläni hemoglobiini on hyvä, mutta ferritiinitasoni on alle 20 eli aivan liian alhainen. Jenkkitutkimuksien mukaan ferritiinitason pitäisi olla ainakin 50, että raskautuminen onnistuisi.

Eli naiset, jos teillä on huono ruokavalio, runsaat kuukautiset tai vatsan kanssa ongelmia, niin tarkistuttakaa ferritiini-arvonne!!

Hmm, mulla on anemia (alhainen ferritiini + Hg), kilpparin vajaatoiminta, monirakkulaiset munasarjat ja ylipainoa. Tulevaisuudessa jos aion lisääntyä, saa kyllä tosiaan varautua siihen että se ei ihan helposti käykään...

Vierailija
17/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

endometrioosi. Eka lapsi tuli ihan luomusti heti kun alettiin yrittää, toista yritettiin vuosikausia ja vasta IVF tuotti tuloksen, kun ensin oli poistettu sitä endometrioosia.

Vierailija
18/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ollut ilman ehkäisyä vuosia. Hoidot kestivät pari vuotta ja vasta 3. ivf tuotti kaksoset. Saimme siirron aikaan tuomion, että jos tämä ei onnistu on turha oikeastaan jatkaa edes hoitoja. Kun kaksoset olivat 2v, tulin 2vkoa pillereiden lopettamisen jälkeen raskaaksi.

Elämä on ihmeellistä :/

Vierailija
19/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yrityksistä huolimatta tullut raskaaksi. Syynä nuorena saatu klamydia.

Vierailija
20/25 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseisen parin sukusolut eivät ole toisilleen suotuisia, siis silkkaa biologiaa? Tämä tietysti suututtaa jonkun, mutta uskon että jokaiselle ihmiselle on olemassa huonommin ja paremmin sopivia partnereita jos ajatellaan vain lisääntymisen kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä