Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pihit edes osallistutte joulupuu-keräykseen?! suurin odotuksin

Vierailija
27.12.2011 |

6v tyttäreni ja minä köyhä yh-opiskelija-äiti odotimme tuota sossusta paljon lupailtua pakettia; no sisältö oli TOSI pettymys, yksi nuhjuinen käytetty silmäpuoli phemolelu ja arkki kiiltokuvia. Kyllä tuli paha mieli.Kummiskin sossu niin etukäteen hehkuti miten saa antaa toiveita ja lahjan maksimi on se 50e. Juu, oiskohan menny kahtakaan euroa "lahjoittajalta" tuohon ;((

Kommentit (255)

Vierailija
1/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna minä otin uuden baby born -nuken (40 e, tarjous)

ompelin sille täydellisen puvuston kestovaipoista toppahaalariin (olen hyvä ompelija!). Laitoin paketin annettavaksi edelleen KÖYHÄÄN perheeseen.

Ja kas, seuraavalla viikolla sekä nukke että ompelemani vaatteet olivat kaupan paikallisella kirpputorilla.

Sellainen se on KÖYHÄN kiitos!

tuo oli tosi hieno lahja! Minulle jäi epäselväksi, annoitko sen joulupuukeräykseen vai jonnekin muualle?

Nimittäin ainakin tuossa joulupuussa on se "ongelma", että lahjat jaetaan vain iän ja sukupuolen perusteella. Lapsissakin on eroja. Joku 5-vuotias tyttö voikin olla niin poikatyttö, ettei leiki nukeilla ollenkaan. Tai sitten lapsella on jo paljon nukkeja (vaikka kirpparilta tms).

En toki itse kehtaisi laittaa heti myyntiin edes epäsopivaa lahjaa, juuri siksi ettei antaja mahdollisesti törmäisi siihen missään kirpparilla ja pahoittaisi mieltään.

Minusta tuo antamasi lahja oli tosi hieno! Ei meidänkään tyttö (3-v.) leiki nukeilla, mutta jos jostain saisi tuollaisen lahjan, arvostaisin sitä kyllä. Mutta minkäs teet, jos lapsen omat leikit suuntaavat muualle :/

Joulupuussa olisikin fiksumpaa poimia mieluummin ikälapun sijaan valmiita toivelistoja, vaikka yhden lapsen toivelista. Eihän siinä tarvitsisi lukea niin tarkkaan minkä merkkinen lahja, vaan esim. millaisia leikkejä lapsi tykkää leikkiä, tykkääkö vaikka Muumeista vai prinsessatavaroista, tai sit vaikka ehdotuksia tyyliin "palapeli, hevostavaraa, nukkeleikkitavaroita, jotain rakennusjuttuja..." Väistämättä käy joskus niin, että joskus hienokin lahja ja saaja eivät ihan kohtaa, kun tuossa keräyksessä se tehdään niin "kasvottomasti".

Vierailija
2/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomessa on ketään niin köyhää, ettei pystyisi ostamaan lapselle paria lelua jouluksi. Prioriteetit vain on joillakin pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä Joulupuu-keräyksen järjesti Nuorkauppakamari ja sossu sitten jakoi paketit. Missään ei lahjoittajille näkynyt toiveita, ainoastaan esimerkkejä mahdollisista lahjoista ikäryhmän ja sukupuolen mukaan. Olin niin tolkuttoman tyhmä, että menin ostamaan muutaman paketillisen vaatteita tuohon keräykseen. En ole pihi, mutta hyvin pienituloinen opiskelija ja vaatteet etsin joulunalusalesta, sillä ajattelin, että niin saan käytettävissä olevalla rahalla useammalle lapselle paketin. Yhteen lahjaan pyrin kokoamaan vaatteita 10-15 eurolla. Uusia olivat kaikki eikä tuohon keräykseen muuta otettukaan vastaan kuin uutta tai itse neulottua. Ikinä en enää erehdy osallistumaan minkäänlaisiin keräyksiin. Osta lapselles sen toivelelut ja -vaatteet sitten kun sulla on itse niihin rahaa. Vittuako mä pelkästä opintotuesta kuvittelen voivani ketään auttaa noilla onnettomilla paketeillani, sulla on mun tulojen lisäksi lapsilisät, elarit ja koska sossu sulle "lahjan" antoi, myös toimeentulotuki. Koen olevani oikeutettu kirjoittamaan näin sun tekstien perusteella. Raivoa vähän lisää vielä kuitenkin tähänkin.

Oletko lukutaidoton opiskelija?? Ap ei valittanut uusista vaatteista vaan siitä, että lapsensa paketissa oli KÄYTETTY pehmolelu. Minkä ihmeen vuoksi vedit tästä herneet nenään?!

Vierailija
4/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti varmaan mennä vetään kymmenen spaddua partsille kun otti niin päähän. Ja heti kun lapsi menee isälle seuraavan kerran, pitää hankkia kunnon setti sidua ja coolereita ja mennä kamujen kaa illanviettoon että helpottaa pänni.

Vierailija
5/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmäpuolesta koiranresusta. Köyhän äitin lapsi kun on. Miks siinä, mutta vituttaa että etukäteen lupailtiin niin suuria. Ja lapsi pettyi, kun on ollut "kiltti" ja muka toiveitakin ihan kysyttiin.ap

miksi sinun lapsesi pitää säästää pettymyksiltä? Meille syntyi lapsia vasta siinä vaiheessa, kun isä ja äiti oli jo töissä. Lapset on siksi saaneet lahjoja joka joulu.

Eikö isovanhemmat muistaneeet lasta?

Niitä oli paria sorttia keräystä.....yhdessä oli määritelty mitä ostaa, toisessa sai viedä mitä vaan kunhan oli ehjä ja käyttökelpoinen. Tosi kurjaa viedä rikkinäistä..

Vierailija
6/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada kalliimman lelun. Lelusta se lapsi siis ilahtuu. Ei niinkään vaatteesta. Jos on itse aika köyhä ja ei pysty kunnon lahjaa ostamaan ,niin ei kai kannata osallistua tai sitten joulupuun järjestäjien pitäisi yhdistää näitä halvempia lahjoja.

Joulupuussa pitäisi olla joka saajalle semmoinen 40-50 euron lahja. Joko yhdeltä antajalta tai yhdistetty näiltä köyhiltä antajilta.

Vierailija
7/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada kalliimman lelun. Lelusta se lapsi siis ilahtuu. Ei niinkään vaatteesta. Jos on itse aika köyhä ja ei pysty kunnon lahjaa ostamaan ,niin ei kai kannata osallistua tai sitten joulupuun järjestäjien pitäisi yhdistää näitä halvempia lahjoja.

Joulupuussa pitäisi olla joka saajalle semmoinen 40-50 euron lahja. Joko yhdeltä antajalta tai yhdistetty näiltä köyhiltä antajilta.

Olen jotenkin aina kuvitellut, että pieniä lahjoja yhdistellään.

(Ja ihan selvennyksen vuoksi: en ole lahjoittanut Joulupuu-keräykseen vaan vasta tänä vuonna hankkinut tietoa ja ajattelin ensi vuonna osallistua.)

Vierailija
8/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan ole varaa ostaa lapsille, omille eikä muiden, 40-50 euron lahjoja. Eikä ikinä olla oltu sosiaalitoimen asiakkaita.

Joku tässä yhtälössä mättää.

Vierailija
9/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaan ole varaa ostaa lapsille, omille eikä muiden, 40-50 euron lahjoja. Eikä ikinä olla oltu sosiaalitoimen asiakkaita.

Joku tässä yhtälössä mättää.

Vierailija
10/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä tätä, miten te ihmiset olette noin ahneita ja kiittämättömiä?! Lahjoitin tähän keräykseen muutaman n.5 euron hintaisen lelun, kuten varmaan moni muukin on tehnyt. Olivat ihan uusia ja juuri näitä millä nykyään lapset leikkivät.

Ovatko nykyajan lapset ja aikuiset todella näin ahneita? Oikein inhottaa jos ajattelette noin, että kyllä pitäisi lahjan maksaa vähintään 50e. Jos lapsenne pettyvät pieniin lahjoihin, niin opettakaa nyt hyvänen aika heille käytöstapoja ja kiitollisuutta. Välillä oikein mietin, mihin tämä maailma on menossa.

Vierailija
11/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vertailee niitä tarha- tai koulukavereidensa kanssa.

Joulupuu- juttu on tarkoitettu ,että köyhemmätkin lapset saisivat jotain parempaa. Joku 5 euron lahja ei ole mitään. Sen nyt pystyy sossun elätti itsekin ostamaan.

Toivon yhdistelyä näille lahjoille, ettei kukaan saa mitättömän pientä lahjaa.

Vierailija
12/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan sitten ensi vuonna tähänkin keräykseen laittaa säännöksi että "ei alle 50€ lahjoja". Olisivat sitten köyhätkin tyytyväisiä.

Vierailija
13/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vanhemmat ja sukulaiset osta itse lahjojaan vaan nekin pitää kerjätä kaiken päälle yhteiskunnalta. ON AIVAN PEETÄ, ettei jokaisella tässä maassa olisi varaa ostaa lapselleen lahjaa... Ap:kin mainitsee zhuzhut. Minä ostin -50% alesta lapselleni uuden "tsutsun" ja maksoi peräti 7 Euroa. Ja mikä ihmeen subjektiivinen oikeus on saada 50 Euron edestä roskatavaraa eli leluja? isomman lapsen kohdalla jotenkin tajuan, mutta pienelle saa vaikka mitä jo 20 Eurollakin.

Eikä kyse ole siitä, etten minäkin olisi joskus ollut TODELLA köyhä. Rahaa jäi vuokran jälkeen 142 Euroa ja vaikka olin yksineläjä, niin tuosta piti maksaa sitten ihan kaikki puhelinta myöten. Silti pystyin ostamaan vanhemmilleni ja veljelleni joululahjat, yhteensä 40-50 Euroa.

Vierailija
14/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä pikkulahjoja tyyliin, että ei tuommoinen köyhä enempää tarvitsekaan.

Vierailija
15/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein halpoja ja paskoja lahjoja.

Itse luulin että nämä lahjat menevät _oikeasti_ köyhien perheiden lapsille, joilla ei todella ole varaa ostaa ainuttakaan lahjaa, saati sitten mitään muutakaan lapselleen. Ajattelin että pieni lapsi varmasti ilahtuu sellaisesta pienestäkin lahjasta.

Näemmä olin TODELLA väärässä. Eipähän ensi vuonna tarvitse tähänkään kusetukseen rahojaan laittaa.

Vierailija
16/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi,Joulupuu keräyksessä EI esitetä toiveita.

Lahjan saa iän ja sukupuolen mukaan.

Ap sekoittaa nyt tuon johonkin toiseen keräykseen.

meidän kuapungissa (Kuusamo) Joulupuu-keräyksessä lapussa luki ikä, sukupuoli ja toive. Lahjat vietiin valmiiksi paketoituna Joulupuu-pisteelle. On ollut jo useita vuosia tämä käytäntö.

Vierailija
17/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs tuttu, joka on varakas. Hän kertoi olleensa joskus keräämässä rahaa johonkin hyväntekeväisyyteen lipaskeräyksenä niin köyhät oli antanut ja varakkaat kävelleet ohi - lukuunottamatta niitä, jotka hän tunsi ja joiden piti pelastaa kasvonsa ja lahjoittaa ihan kuin muka tapaisivat lahjoittaa.

Varmasti on ihmisiä, joiden mielestä köyhille käy kaikki risa mitä kaapeista löytyy. (Itse meinasin osallistua tähän keräykseen, kun olisi ollut hyväkuntoisia pehmoleluja kaapissa, mutta thank god en sitä tehnyt kun en tajunnut, että siitä tulisi paha mieli) Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ovat eläneet sota-aikaa eivätkä ole siitä koskaan toenneet tai muuten vaan henkisiltä kyvyiltään eivät normaaleja. Äitini pistäis ihan varmasti tuollaista keräykseen, koska on koko ikänsä "ilahduttanut" meikäläistä samantasoisilla lahjoilla (eikä siis ole köyhyydestä ollut kyse vaan siitä, että emme ole minkään arvoisia tai sota-ajasta, ties mistä, ei ole selvinnyt)

Mä olen luullut, että toivomukset saa esittää ja niiden mukaan ostetaan ja sitten se lahja kans menee sille, joka on toivonut sitä. No näköjään ei :(.

Vierailija
18/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupuun ohjeissa mainitaan selkeästi, että käytettyä ei saa laittaa lahjaksi eli siinä mielessä joku oli todellakin toiminut tökerösti.

Olen itse ollut mukana aiemmin ja olin tänä vuonnakin järjestämässä Joulupuuta. Lahjoihin pyydetään tosiaan kirjoittamaan päälle (ainakin meidän paikkakunnallamme, iso paikkakunta) se mitä paketti sisältää. Voivat sitten sosiaalivirastossa katsoa esitettyjä toiveita ja yhdistää niitä lahjoihin. Sillä alueella, jolla toimimme lahjat jakoivat ihmiset, jotka tuntevat perheet henkilökohtaisesti. Näin he pystyivät todella hyvin yhdistämään lahjat lapsille.

Useammassa paketissa ei ollut merkittynä korttiin mitä lahja sisältää ja ne sitten avasin muiden järjestäjien kanssa ja paketoimme uudelleen & kirjoitimme kortin päälle mitä tuo lahja sisältää. Muutamaa tällaista lahjaa avatessamme sisältä paljastui jotain sellaista, joka ei todellakaan ollut soveltuvaa. En lähde tässä tarkemmin erittelemään mutta ne jos olisi mennyt lapsille asti niin olisi tullut itku ja parku. Nämä selkeät "ei sopivat" (juuri selkeästi käytetyt) jäivät laittamatta eteenpäin mutta samalla tuli mieleen, että mistäpä sitä tietää kauniisti paketoidusta paketista jossa lukee pehmolelu, että onko se uusi vai pulkulta haiseva, läikikäs rikkinäinen pehmolelu. Ei mistään valitettavasti.

Todella ikävää joka tapauksessa ap että teille kävi noin. Sinuna ilmoittaisin asiasta yhteyshenkilöllesi. Kaikenlainen palaute on tärkeää ja tuota kautta me järjestäjätkin saisimme tietoa tällaisista. Emme sille voi mitään tehdä jälkikäteen mutta jatkoa ajatellen tieto on tärkeä (esim. tietyltä keräyspisteeltä tulee paljon käytettyä tavaraa -> ko. keräyspisteen lahjat pistetään tarkempaan syyniin jatkossa).

Vierailija
19/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

zhuzhu petseihin liittyvä, niin miten ei voi olla rahaa ostaa yhtä sellaista vaikka kuinka on köyhä niin itse sille lapselleen??? Mä olen yh ja tosi pienet tulot, silti ostin semmosen marsun prismasta asiakasomistajapäivien aikaan kympillä.

Vierailija
20/255 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin se, että lahjan pitäisi olla arvokas.

Köyhä antaa vähästäkin, pihi ei paljostakaan. Meillä ei omatkaan lapset saa kuin meiltä vanhemmilta "kalliimpia lahjoja". Kummien ja mummien lahjat ovat kaikki taatusti alle 20eur, vaikka varaa olisi kalliimpaankin. Minusta on siis vähintäänkin normaalia, että nämä keräyslahjat ovat 10-15eur suuruisia, jopa alle 10eur. Itsekin olen yksityistä kautta auttanut "köyhää" ja lahja oli sellainen "kaverisynttärilahja". Minulle tuli hyvä mieli, mutta ehkäpä vastaanottajalle ei sitten kuitenkaan.

Jos näiden keräyksien lahja on jollekin se ainoa lahja, olisi varmaaan syytä yhdistää lahjoittajien antamaa RAHAA ja kerääjän hankkia jotain suurempaa. Jos vain kalliimmat lahjat kelpaa, ei lahjoittajia juuri löydy.

Uskon kuitenkin, että monelle nuo keräyksien lahjat ovat positiivinen juttu, oli se sitten ainoa lahja tai mukava lisä siihen omien vanhempien ostaman toivelahjan kaveriksi.

Kiittämättömyys on maailman palkka.

Ps. en minäkään risaa lelua ymmärrä, mutta onhan se auttaja voinut olla puolisokea höperö mummo, joka luuli auttavansa. Äiti olisi voinut paketin tarkistaa etukäteen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi