Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vanhana vauva voi olla viikon erossa äidistä?

Vierailija
27.12.2011 |

Eli tilanne on tämä:

Meillä on 5 kuukauden ikäinen poika, joka on tietysti tähän mennessä asunut minun kanssani.

Vauvan isä asuu Norjassa.

Isä tulee noin yhden viikonlopun ajaksi kerran kuussa katsomaan lastansa eli näkee sitä n. 3 päivää kuussa.

Nyt on tilanne se että isä alkaa kohta vaatimaan vauvaa myös sinne Norjaan.. Puhuu kuinka kesällä menevät matkoille yms..

Mutta voiko noin pienen vauvan antaa isälle, jota vauva näkee noin harvoin? Muutenkin vauvan isä täällä ollessaan ei juurikaan osaa hoitaa vauvaa, ei saa sitä nukahtamaan, ei tunne vauvan tarpeita, ei ikinä tiedä mikä vauvalla on hätänä, ei muutenkaan tiedä vauvan hoidosta mitään.

(esim ei antanut vauvan pureskella purulelua, kun ei kuulemma ole hyväksi vauvalle...)

EIkä vauva tietenkään rauhoitu hänen syliin.

Ja itse vielä täysimetän vauvaa, niin olisi se vauvalle aika kamalaa olla yhtäkkiä viikko ilman äitiä jonkun toisen seurassa? :/ vai?

Ensi kuussa olisi lastenvalvojalle meno isyydentunnustukseen jne.

Mitähän mieltä siellä ovat että voiko noin pientä antaa muualle hoitoon? Eikös se sääntö ole jotenkin että 1 vuoden ikäinen pärjää yhden yön ilman äitiä ja 2 vuoden ikäinen 2 yötä...

Puhumattakaan nyt 5kk ikäisestä vauvasta....

Voinko vaatia pitämään vauvan itselläni vähintään 3vuotiaaksi asti jolloin vauva alkaa tajuamaan vähän enemmän asioista..

huoh :/

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se vauva voi matkustaa sillä alkuperäisellä passilla...ja vakuutukset? Kamoon...sori nyt vaan,mutta kuulostat kyllä tosi lapselliselta ja vähän sinisilmäiseltä. Toivottavasti siperia ei opeta,kun kumminkin lapsesta kyse. Järki käteen!

Aika moni on sulle tässä ketjussa sanonut samaa,eikö sulla mitkään kellot soi?

olen yrittänyt toitottaa että lapsi ei tarvitse toista passia ja muutenkin koittanut takoa järkeä isän päähän..

oliskohan netissä jossain englanniksi tai ruotsiksi asiaa tuosta mitä ja miten ero vaikuttaisi lapseen, niin voisin isälle näyttää? yritin itse etsiä mutta en löytänyt.

ja senkin takia haluan mennä lastenvalvojalle jos ne siellä saisivat isän järkiinsä.. jos minä sanon että lapsi ei voi sen luokse mennä vielä aikoihin viikon tai edes viikonlopun ajaksi, niin ei se minua usko.

olen koittanut muutenkin antaa neuvoja lapsenhoitoon, mutta ei isä ota välillä kuuleviin korviinsa tai on sitä mieltä että olen väärässä.

sen takia haluaisin jonkun ammatti-ihmisen kertomaan isälle miten asiat ovat.

Vierailija
62/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin hetkellä vauva on tuossa isänsä sylissä tuolissa..

Vauva kitisee tylsyyttään, kun haluaisi leikkiä.. mutta isä vaan koittaa tunkea tuttia vauvan suuhun, jotta olisi hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana 5pv, hän oli sairaalassa eikä päässyt katsomaan kuin kerran. Käyn näin 35vuotiaana yhä terapiassa perusturvan puutteen vuoksi. Tuon sairaalareissun jälkeen vahdin pakkomielteisesti äidin tuloja ja menoja. Kun hän oli töistä tullessa 2min myöhässä käperryin nurkkaan tekemään sopimuksia: "lupaan sitä ja tätä, jos äiti vaan nyt tulee". Tuon 5pv jälkeen elämäni täytti äidin menettämisen pelko ja sitä tämä on yhä. Nyt pelkään joka hetki jokaisen läheiseni menetystä.

En tiedä onko vauvana eri, mutta nelivuotiaana ainakin minun kohdallani erittäin paha juttu.

Huom: isäni oli koko ajan kanssani ja hyvä isä onkin!

Vierailija
64/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kehittymätön 7v täytyy olla. Meillä olleet paljon pienempinä mummolassa viikon-pari ja ihan lapsen omasta tahdosta.

Mutta joo, en nyt ap:n tapauksessa lasta tuolle isälleen päästäisi viikoksi kuin ehkä 3v:na jos ei isä ole edes lapselle tuttu.

vaan vasta lähes kouluikäinen voi olla viikon erossa lähivanhemmasta, jos hoitajana on etäinen etävanhempi. Oma lapseni oli 3v ollessani viikon matkalla mutta hoitajana olikin joka päivä läsnä oleva isänsä. Tuokin oli mielestäni liian aikaisn ja liian pitkä aika. Oikein hyvä sääntö on se täällä parjattu yksi yö per ikävuosi.

Vierailija
65/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluviranomaisten suositus on juuri se yksi yö/ikävuosi. Eli et tosiaankaan joudu antamaan lasta viikoksi isälleen. Ehkä sitten kun on useamman vuoden vanha, mutta ei missään nimessä nyt.

Vierailija
66/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluviranomaisten suositus on juuri se yksi yö/ikävuosi. Eli et tosiaankaan joudu antamaan lasta viikoksi isälleen. Ehkä sitten kun on useamman vuoden vanha, mutta ei missään nimessä nyt.

Noniin, sainhan vihdoinkin vastauksen kysymykseeni.

Kiitos muillekin vastauksista!

Ehkä voin nyt rauhoittua ja olla luottavaisin mielin etten joudu luopumaan vauvastani vähään aikaan :)

ap

Vierailija
67/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi keskustella asiat selviksi viranomaisten ollessa paikalla. EN myöskään tuossa tapauksessa suostuisi yhteishuoltajuuteen ,vaan vaatisin sinuna ap yksinhuoltajuuden. Jos isä aikoo ottaa aupairin hoitamaan lasta,siinä on jo tarpeeksi painava syy saada yksinhuoltajuus. Liian nuori, kokematon/itsepäinen isä, ei kuulosta luotettavalta. Antaisin lapsen hänelle esim viikonlopuksi vasta vähintään 3vuoden kuluttua,kun lapsi osaa jo puhua. --Ja oletteko ottaneet huomioon että lapselle tulee 2 eri kieltä? Eli lapsen toinen kieli(isän kieli)pitää myös kehittyä näissä kerran kuussa tapaamisissa (mikä käytännössä ei tule olemaan tarpeeksi kielen kannalta, eli sinun pitää tukea sitä toista kieltä,viemällä esim kerhoihin tms,jossa oppii sitä toista kieltä).

Ei ihan helppo kuvio,ap.

Kuinka pitkässä suhteessa olitte?Kun nyt et halua olla tekemisissä?

Kannattaa oikeasti miettiä,ja katsoa vuosien varrella oppiiko hän hoitamaan lasta. Ja voiko häneen isänä luottaa.

Pienenä et anna lasta hänelle ollenkaan. Hän saa tulla tapaamaan lasta sinun luoksesi. Niin varmasti viranomaisetkin suosittelevat.

Tsemppiä ap,älä ole sinisilmäinen. Joskus miehetkin saattavat olla erittäin omistushaluisia ensimmäisen lapsen suhteen..

Vierailija
68/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana 5pv, hän oli sairaalassa eikä päässyt katsomaan kuin kerran. Käyn näin 35vuotiaana yhä terapiassa perusturvan puutteen vuoksi. Tuon sairaalareissun jälkeen vahdin pakkomielteisesti äidin tuloja ja menoja. Kun hän oli töistä tullessa 2min myöhässä käperryin nurkkaan tekemään sopimuksia: "lupaan sitä ja tätä, jos äiti vaan nyt tulee". Tuon 5pv jälkeen elämäni täytti äidin menettämisen pelko ja sitä tämä on yhä. Nyt pelkään joka hetki jokaisen läheiseni menetystä.

En tiedä onko vauvana eri, mutta nelivuotiaana ainakin minun kohdallani erittäin paha juttu.

Huom: isäni oli koko ajan kanssani ja hyvä isä onkin!

Meillä oli poika 2-vuotiaana lomamatkan takia tuttavaperheessä hoidossa viikon eikä siitä tullut mitään ongelmia.

Vierailija
69/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana 5pv, hän oli sairaalassa eikä päässyt katsomaan kuin kerran. Käyn näin 35vuotiaana yhä terapiassa perusturvan puutteen vuoksi. Tuon sairaalareissun jälkeen vahdin pakkomielteisesti äidin tuloja ja menoja. Kun hän oli töistä tullessa 2min myöhässä käperryin nurkkaan tekemään sopimuksia: "lupaan sitä ja tätä, jos äiti vaan nyt tulee". Tuon 5pv jälkeen elämäni täytti äidin menettämisen pelko ja sitä tämä on yhä. Nyt pelkään joka hetki jokaisen läheiseni menetystä. En tiedä onko vauvana eri, mutta nelivuotiaana ainakin minun kohdallani erittäin paha juttu. Huom: isäni oli koko ajan kanssani ja hyvä isä onkin!

Meillä oli poika 2-vuotiaana lomamatkan takia tuttavaperheessä hoidossa viikon eikä siitä tullut mitään ongelmia.

tuttaville hoitoon! Kamalaa. Viikko on todella pitkä aika 2-vuotiaalle,ja vielä vieraiden luona, ei mummon tai isän tms... Jopa 4-vuotiaalle viikko äidistä erossa on iso pala!

On meitä joka junaan. En ikinä jättäisi 2-vuotiasta noin, jos motiivina on oma lomamatka, huh huh. Mikset ottanut lastasi mukaan?

NIin, ja ihan vaan tiedoksi; ei ne ongelmat heti näykään, turvattomuuden ja hylätyksi tulemisen tunne saattaa näkyä vasta aikuisena...Lukekaa lapsipsykologiaa.

Vierailija
70/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen ja isän välistä suhdetta luodaan, mutta vauvan ei kuulu tuossa tilanteessa olla erossa viikkoa äidistään. Eron vaikutusta ei tietenkään ole voitu kokeellisesti testata, mutta lastenpsykiatrian kokemustieto, kiintymyssuhdetutkimukset ja anakliittiseen masennukseen sairastuneet vauvat antavat kyllä sen verran osviittaa asiasta, että itse en ikinä uskaltaisi riskeerata lapseni tulevaisuutta pitkillä eroilla. (tämä ei siis tarkoita, että vauvasta ei voisi olla muutamaa tuntia erossa ja lähempänä yhtä ikävuotta jopa yhtä yötä).

Luulen, että asia ratkeaa itsestään. Anna isän puhua ja vastaa jotain, että katsotaan sitten. Yritä olla stressaamatta. Tee selväksi, että hän on tervetullut Suomeen tapaamaan vauvaa ja että voit vaikka kesällä matkustaa vauvan kanssa Norjaan. Mutta missään tapauksessa ei vauvaa/taaperoa yhtäkkiä viikoksi eroon äidistä. Kyse ei ole lainkaan isän lastenhoitotaidoista, vaan erosta äidistä.

Voisiko isä tulla kesällä Suomeen ja vaikka harjoitella vauvan kanssa kahdestaan oloa yhden yön sinun kotonasi? Näin vauvalle olisi tuttu ympäristö kumminkin (vain yksi muutos = äiti poissa).

Siis tottakai olen menossa Norjaan hänen luokse kyläilemään vauvan kanssa ja se on mulle ihan ok, mutta en ole sinne muuttamassa.

Ja vauvalle otin passin kun Ruotsiin mentiin lentäen ja luulin että vauva tarvitsee passin. Ja vauvalla ei ole kaksoiskansalaisuutta, ainoastaan Suomen kansalaisuus. Sen takia isä haluaa isyydentunnustuksen ja toisen passin ja vauvan omiin nimiinsä tms että voi ottaa vauvalle vakuutukset yms. (mitkä sillä Suomessa kyllä jo ovat)

Toi vauvan kanssa jo Ruotsiin matkustaminen oli väsyttävää sekä vauvalle, että itselleni, niin vielä jos tässä joutuis jatkuvasti matkustelemaan kahden maan väliä, voi vauva parkaa.

tunnen isän kyllä eli en sitä pelkää että hän vauvan kaappaisi, kyse on vaan siitä että hän ei tiedä mitään vauvanhoidosta ja luulee saavansa sitä jo kohta viikon pätkiksi hoitoon. niin ja itseäni ei haittaa että isä on mukana vauvan elämässä, kunhan vaan malttaisi odottaa muutaman vuoden ennen kuin on itselleen sitä ottamassa.

olen 28v.

Vierailija
71/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi ajatella, että ehkä joku kolmivuotias siinä tapauksessa, että tuntee olonsa kotoisaksi ja turvalliseksi sen isänsä kanssa. Oma esikoiseni on nyt kolme vuotta, eikä siltikään ole halunnut jäädä edes mummolaan yöksi, vaikka näkee mummoa pari kertaa viikossa ja päivällä viihtyy hyvin mummon kanssa. Pari kertaa on omasta halustaan yrittänyt yökyläilyä, ja sitten soittanut isin ja äidin hakemaan :) Ei siis ole vielä valmis.

Ja muuten: vanhempani jättivät minut mummolle viikoksi, kun olin juuri ja juuri 1-vuotias. Olin kauhuissani, ja takerruin mummoon niin, että vessaankin piti ottaa mukaan. Varmaan pelkäsin, että jos hänkin jättää, minulla ei ole ketään... ja vanhempieni tultua en enää tunnistanut äitiäni, enkä halunnut mennä hänen lähelleen lainkaan...

Älä nyt ainakaan yhteishuoltajuutta anna tuollaisessa tilanteessa...

Vierailija
72/78 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaana 5pv, hän oli sairaalassa eikä päässyt katsomaan kuin kerran. Käyn näin 35vuotiaana yhä terapiassa perusturvan puutteen vuoksi. Tuon sairaalareissun jälkeen vahdin pakkomielteisesti äidin tuloja ja menoja. Kun hän oli töistä tullessa 2min myöhässä käperryin nurkkaan tekemään sopimuksia: "lupaan sitä ja tätä, jos äiti vaan nyt tulee". Tuon 5pv jälkeen elämäni täytti äidin menettämisen pelko ja sitä tämä on yhä. Nyt pelkään joka hetki jokaisen läheiseni menetystä. En tiedä onko vauvana eri, mutta nelivuotiaana ainakin minun kohdallani erittäin paha juttu. Huom: isäni oli koko ajan kanssani ja hyvä isä onkin!

On kyllä aika järkyttävän itsekästä työntää lapsi viikoksi ylipäänsä minnekään, saati sitten 2-vuotias ja vielä tuttavaperheeseen! Huh! Olisit ottanut mieluummin koiran, vaikka sekin kärsii hoitolassa viikon kököttäessään...

Vierailija
73/78 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mieltä äiti tai viranomaiset ovat?

Minulla alkaisi jo hälyytyskellot soimaan, ap!

Mies ei tiedä lapsista mitään, tee nyt asiat selväksi saman tien ap, että lasta hän ei vie ulkomaille.piste.

Vierailija
74/78 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman sitä uutta osoitetta tai laittaisin keksityn sellaisen ja muuttaisin puhelinnumeroni salaiseksi ja peruisin isyydentunnustuksen. Katoaisin kokonaan. Jos nyt edes olisin alun perin lasta hänen kanssaan tehnyt tai ilmoittanut vahingosta hänelle.

Muuten, ap, miksette ole näistä asioista puhuneet ja sopineet jo raskausaikana?

Vierailija
75/78 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja milloin/miksi erositte? Luotatko mieheen?

Lapsen oikeuksiin kuuluu isä, mutta ei se yhteishuoltajuus ehkä tuossa tilanteessa ole se paras vaihtoehto.

Vierailija
76/78 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla on vielä narsistisia piirteitä kaupan päälle, ovat todella epäluotettavia , eivätkä kuuntele mitään auktoriteetteja saati oman lapsensa äitiä. Aiemmin todettiin hyvin, eli normaalin ihmisen kanssa todella voi keskustella. Jos äijä vain selittää suunnitelmiaan sinulle, eikä kysy sinun mielipidettäsi tai neuvojasi, eikä ota niitä vastaan, kuulostaa siltä, että¨hän on aikalailla toisella aaltopituudella kanssasi.

Ei kuulostaa normaalilta ei. Hölmöä olisi, jos antaisit lapsesi hänelle johonkin mukaan.

Vierailija
77/78 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2011 klo 22:22"]

tehkää niitä mukeloita eri puolille maailmaa ja ruikuttakaa sitten sormi pee...sä, kun tulee ongelmia.
APUVA tätä tyhmyyden määrää!!

[/quote]

No on se hyvä, että joillakin on aina tiedossa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En usko, että jokainen eroon päätynyt pariskunta on halunnut asioiden menevän niin ja vielä lapsen kanssa. Viittaan myös aiempiin saman kaltaisiin kommentteihin, kuin ylhäällä lainattu. Eikä ole tyhmyyttä mielestäni kysyä myös muiden mielipidettä/kokemuksia asiaan, joka askarruttaa. Toki kaikki eivät osaa/halua ilmaista itseään kirjallisesti kaikkia tyydyttävästi.

Vierailija
78/78 |
23.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä noudattaisin sitä sääntöä, että vuoden vanha voi olla yhden yön erossa lähimmästä hoitajastaan, kaksivuotias kaksi yötä jne. Ihan järkyttävää on kuulla näistä omassa tuttavapiirissäkin, kuinka vauva laitetaan muutaman kuukauden iässä yökylään, kun äiti on niiiin väsynyt. Jos ei jaksa edes yhtä vuotta sitoutua lapseen, olisi ehkä ollut parempi jättää koko lapsi hankkimatta! :(