8. luokan lääkärintarkastus
Moniko on vielä käynyt 8. luokkalaisen mukana lääkärintarkastuksessa? Terveydenhoitaja lähetti ilmoituksen että lääkärintarkastukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen ja vanhempaa pyydetään mukaan nuoren tarkastukseen jos vaan mahdollista. Saan töistä vapaata päiväsaikaan mutta tulinpa ajatelleeksi että olisiko kuitenkin nuoren näkökulmasta parempi että äiti pysyisi sieltä poissa??
Kommentit (104)
vaan osa perheistä hoitaa nuo ihan yksityisellä puolella.
Kysyn vaan että kuka saa murrosikäisen vapaaehtoisesti tuollaiseen tarkastukseen??
Normaali nuori teini kyllä käy ihan lääkärissä, gynellä ymv. Olisi hiukan outoa jos ei kävisi?
Mulla on 7 lk:lainen ja hän on 12v.
Asumme kyllä ulkomailla, eli kouluun mennään eri aikaan kuin Suomessa, eli siksi en tiedä.
Kun omalla 8-luokkalaisella on jo poikakaveri ja tämän kanssa oma elämä, niin tuntuu ihan älyttömältä, että äiti menee teinin kanssa lääkärintarkastukseen. Joku peräkamarinpoika saattaa tarvita mamman apua henkseleitten kanssa, normaalit jo melkein kotoa muuttaneet nuoret ei sinne vanhempia kaipaa.
eli jos koulussa menee huonosti eikä vanhempi tule mukaan, kirjataan tietoihin terveydenhoitajan ja lääkärin huoli nuoresta. Ei siitä mitään ilmoitusta eteenpäin tehdä, mutta jos nuoren asiat nousevat esille oppilashuoltotyöryhmässä, on jo tuo vanhempien välinpitämättömyys yksi indikaatio lastensuojeluilmoituksen tekemiselle. Ei yksin vaan osana muuta tilannetta.
eli jos koulussa menee huonosti eikä vanhempi tule mukaan, kirjataan tietoihin terveydenhoitajan ja lääkärin huoli nuoresta. Ei siitä mitään ilmoitusta eteenpäin tehdä, mutta jos nuoren asiat nousevat esille oppilashuoltotyöryhmässä, on jo tuo vanhempien välinpitämättömyys yksi indikaatio lastensuojeluilmoituksen tekemiselle. Ei yksin vaan osana muuta tilannetta.
Kasiluokkalainen on Suomessa 14-15 -vuotias.
ovat niitä jotka välittävät. Tyttö lähti vähän ennen mua pois, ja sitten juttelin vielä murrosikäisen vanhemmuudesta th:n ja lääkärin kanssa. 8-luokkalainen on vielä alaikäinen, joten terveysasiat kuuluu vanhemmille.
Minä en edes saanut kutsua, ei mitään viestiä opettajalta. Tietää sain kun poika tuli terveystodistukset kädessä kotiin.
Ja juu, minä kyllä välitän.
Poika on jopo-luokalla jonka opettaja on oikeasti vähän arveluttava välillä...
Kyllä tuli hyvä mieli tästä, tosiaan
Eli Suomessa ollaan n. 1-2v vanhempia kuin täällä vastaavalla luokalla.
Eli Suomessa ollaan n. 1-2v vanhempia kuin täällä vastaavalla luokalla.
Eipä kestä. Missä maassa olet ja onko teillä tarkastuksia?
"Syrjäytynyt" 8-luokkalainen saa mennä tarkastukseen yksin. Selviytyy hienosti ilman äitiä tai isiä tuosta tarkastuksesta. Tällä syrjäytyneellä on ka 9,5. Terveysvalistusta ei tarvita, tietoa on omasta takaa.
"Syrjäytynyt" 8-luokkalainen saa mennä tarkastukseen yksin. Selviytyy hienosti ilman äitiä tai isiä tuosta tarkastuksesta. Tällä syrjäytyneellä on ka 9,5. Terveysvalistusta ei tarvita, tietoa on omasta takaa.
Tässähän on asiat kunnossa.
Itse olen kasilla oleva tyttö ja meillä on ens vkolla terveys ja lääkärintarkastus. jos vanhemmat olis tulossa niin mä en menis. Sen verran henkilökohtanen se on. Jos on jotai ongelmia nii sitte joku lappu kotiin muuten ei.
Mä en ole saanut mitään kutsua ja ainakin terkalla lapsi jo oli, kun terkka oli kehunut tyttöä laihtumisesta. Joko multa on "piilotettu" koko lappu tai sitten meidän kunnassa ei ole kutsuttu vanhempia tarkastukseen.
Joissain viesteisssä sanotaan, ettei omissakaan lääkärintarkastuksissa vanhemmat olleet mukana. Eipä niin ollut minullakaan. Silti ajattelen, että ajat ovat toiset ja kasvatan lastani toisin ja välini lapsiin ovat erilaiset kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Ja kun sitä on menty yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin alakoulussa niin miksi ei yläkoulussakin. Eiköhän se ole kivempi, kun äiti on mukana, kun joutuu riisumaan vieraan ihmisen edessä kuin olla siinä tilanteessa yksin?
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 18:36"]
Joissain viesteisssä sanotaan, ettei omissakaan lääkärintarkastuksissa vanhemmat olleet mukana. Eipä niin ollut minullakaan. Silti ajattelen, että ajat ovat toiset ja kasvatan lastani toisin ja välini lapsiin ovat erilaiset kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Ja kun sitä on menty yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin alakoulussa niin miksi ei yläkoulussakin. Eiköhän se ole kivempi, kun äiti on mukana, kun joutuu riisumaan vieraan ihmisen edessä kuin olla siinä tilanteessa yksin?
[/quote]
No jaa, mun mielestä se olisi ainakin ollut vaan nöyryttävämpää. Kasiluokkalainen ei kuitenkaan ole mikään 5-vuotias.
14v. on jo isoja ja moni ei varmaan halua vanhempia edes mukaan. Tässä asiassa pitää kunnioittaa teiniä.
Näin on ollut kautta maailman sivun. Muistan itsekin kun olin kouluiässä niin minulla tuntui olevan aina perusteellisemmat tarkastukset kuin kaverillani. Vanhemmat eivät olleet koskaan mukana näissä tarkastuksissa, onneksi.
Käytännöt näkyvät vaihtelevan sillä puhuin tässä taannoin tuttavani kanssa joka oli ollut lapsensa lääkärintarkastuksessa mukana.
Viidennen luokan lääkärintarkastuksessa olin mukana. Se meni oikein hyvin. Juttelimme lääkärin kanssa koulunkäynnistä, harrastuksista, murrosiän alkamista jne. Ensi vuonna meidän kaksoset menevät kahdeksannelle. Jos kutsu käy, niin mielelläni menisin.
Kun hoitotakuukaan ei toteudu, niin kaikissa kunnissa ei toteudu nämä koululääkärintarkastuksetkaan. Mene ihmeessä mukaan ap jos tällainen mahdollisuus on olemassa.
vaan osa perheistä hoitaa nuo ihan yksityisellä puolella.