Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8. luokan lääkärintarkastus

Vierailija
26.12.2011 |

Moniko on vielä käynyt 8. luokkalaisen mukana lääkärintarkastuksessa? Terveydenhoitaja lähetti ilmoituksen että lääkärintarkastukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen ja vanhempaa pyydetään mukaan nuoren tarkastukseen jos vaan mahdollista. Saan töistä vapaata päiväsaikaan mutta tulinpa ajatelleeksi että olisiko kuitenkin nuoren näkökulmasta parempi että äiti pysyisi sieltä poissa??

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin 8lk:n tarkastuksessa, niin ei vanhempia kutsuttu mukaan. Terkka otti vastaan, anto laakkeet mukaan. Aika pihalla olin.

Vierailija
82/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin 8lk:n tarkastuksessa, niin ei vanhempia kutsuttu mukaan. Terkka otti vastaan, anto laakkeet mukaan. Aika pihalla olin.

vasta viime vuonna. Toki kaikki kunnat eivät ole sitä vielä noudattaneet(resurssi/rahapula)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tiedä mitä siellä edes tehdään. Siellä testataan että tuleeko siemennestettä ja sit äidin pitäis olla vieressä kattomassa kun lapselta vedetään käteen!

Vierailija
84/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tarkastukset ensi viikolla.

Vierailija
85/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko on vielä käynyt 8. luokkalaisen mukana lääkärintarkastuksessa? Terveydenhoitaja lähetti ilmoituksen että lääkärintarkastukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen ja vanhempaa pyydetään mukaan nuoren tarkastukseen jos vaan mahdollista. Saan töistä vapaata päiväsaikaan mutta tulinpa ajatelleeksi että olisiko kuitenkin nuoren näkökulmasta parempi että äiti pysyisi sieltä poissa??

Meillä vanhemman odotetaan olevan mukana.

Vierailija
86/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkee taas tässäkin, että vanhemmat eivät paskaakaan kunnioita nuortensa itsemääräämisoikeutta. Keho on tuossa iässä pirun arka asia. Lisäksi 13-ikävuoden jälkeen vanhemmilla ei ole oikeutta päättää lapsensa hoidosta ilman erityisen painavaa syytä (esim. kehitysvamma).

Vierailija
87/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittynyt seiskaluokkalainen. kirjoitti:

Ettekö te tiedä mitä siellä edes tehdään. Siellä testataan että tuleeko siemennestettä ja sit äidin pitäis olla vieressä kattomassa kun lapselta vedetään käteen!

Ja tälläistä ei tarkastuksessa todellakaan  tehdä. Mikäli syystä tai toisesta siemennesteestä näyte tarvittaisiin, niin teini ihan omin pikku kätösin hommaisi näytteen purkkiin jonka sitten toimittaisi terkkarille. 

Vierailija
88/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkee taas tässäkin, että vanhemmat eivät paskaakaan kunnioita nuortensa itsemääräämisoikeutta. Keho on tuossa iässä pirun arka asia. Lisäksi 13-ikävuoden jälkeen vanhemmilla ei ole oikeutta päättää lapsensa hoidosta ilman erityisen painavaa syytä (esim. kehitysvamma).

.??

Soitin terkalle ja tarksitin. Vanhemman nimenomaan odotetaan olevam siellä paikalla. Yleisohje kautta maan.

Vierailija
89/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

Soitin terkalle ja tarksitin. Vanhemman nimenomaan odotetaan olevam siellä paikalla. Yleisohje kautta maan.

No olen itse 15v nuori ja en todellakaan antaisi vanhemman tulla terveystarkastukseen mukaan. Mun asiat ei kuulu sille.

Vierailija
90/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin mukana tytön 8. luokan lääkärintarkastuksessa ja ei siinä ollut mitään ongelmaa puolin eikä toisin. Meillä on hyvä ja läheinen suhde ja ihan luontevasti se lääkärintarkastuskin meni. Jonkin verran juteltiin rokotuksista (kuten aina) ja muu jutustelu oli enempi sellaista yleistä koskien syömistä, nukkumista ja liikkumista. 

Ymmärrän, ettei nuori halua vanhempaansa sinne enää siinä vaiheessa, kun on aloittanut sukupuolielämän ja keskustelee niistä asioista lääkärin kanssa. Mutta sitä ennen en ymmärrä miksei nuori haluaisi sinne vanhempaansa. Kyllähän vanhemmat kuitenkin ovat perillä kuukautisista ja yöllisistä siemensyöksyistä.

Vierailija
91/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tavallinen tarkastus, eikä ole mitään syytä miksi sinne pitäisi mennä mukaan. Meillä ainakin lapset saavat ja osaavat hoitaa omat asiat itse. Jutellaan sitten kotona, jos tuli ilmi jotain erityistä.

Vierailija
92/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

No olen itse 15v nuori ja en todellakaan antaisi vanhemman tulla terveystarkastukseen mukaan. Mun asiat ei kuulu sille.

No kyllä ne kuuluu, koska olet alaikäinen. Ja ohjeistus on juurikin siksi tuo.

Vierailija
93/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

Ei itseasiassa. 13 ikävuoden jälkeen nuori päättää hoidostaan itse. Kummasti täällä muuten ohjeistetaan 14-vuotiaita tyttöjä, että raskauden jatkaminen tai abortti ei kuulu heidän vanhemmilleen mutta joku terveystarkastus kuuluu... -.-

Vierailija
94/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

Ei itseasiassa. 13 ikävuoden jälkeen nuori päättää hoidostaan itse. Kummasti täällä muuten ohjeistetaan 14-vuotiaita tyttöjä, että raskauden jatkaminen tai abortti ei kuulu heidän vanhemmilleen mutta joku terveystarkastus kuuluu... -.-

Totta kai kuuluu. Vanhempi on alaikäisestä vastuussa 18 ikävuoteen asti. 8. Luokan terveystarkastuksessa nuori on osan aikaa vastaanotolla yksin ja osan aikaa vanhemman kanssa. Tämä on ohjeistus.

Vierailija
95/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

Totta kai kuuluu. Vanhempi on alaikäisestä vastuussa 18 ikävuoteen asti. 8. Luokan terveystarkastuksessa nuori on osan aikaa vastaanotolla yksin ja osan aikaa vanhemman kanssa. Tämä on ohjeistus.

Vaikka vanhempi onkin lapsestaan vastuussa kunnes lapsi on alaikäinen, niin lapsella on silti oikeus yksityisyyteen. Yli 13v lapsen terveyttä koskevat asia menevät tämän yksityisyyden suojan sisälle ja lääkärillä on vaitiolovelvollisuus. 

Mikäli teini ei vanhempiaan tarkastukseen tahdo, niin hänellä on lain mukaan oikeus kieltää se tai vastaavasti kieltäytyä koko tarkastuksesta, mikäli hänen toivettaan ei kunnioitetta. Jos lääkäri yrittää kieltäytymisen jälkeen väkisin tutkia on se rikos. 

Vierailija
96/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni pyysi ettemme mene mukaan tarkastukseen ja noudatimme hänen tahtoaan. Hänelle on todella kova pala olla se lyhyt karvaton siloposki muiden ikäistensä joukossa. Se on meidän vanhempien syy koska molemmille ovat tulleet murrosiän merkit vasta ysillä ja lukiossa. Minä kasvoin pituutta vielä 18-vuotiaanakin.

Vierailija
97/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukaan. Meidän kohdalle sattui kerran aivan helvetillisen epäammattimainen lääkäri ja kyllä, tein hänestä valituksen. Terveydenhoitaja oli aivan huippu, muttei voinut sanoa tälle tantalle vastaan. Onneksi tajusin avata suuni ja loppui se käytös kuin seinään. Siitä edespäin olen ollut jokaisessa lääkärintarkastuksessa mukana. 

Koskaan ei tiedä mitä ne sanoo lapselle ja miten hän sen ottaa. Lapsi ei välttämättä uskalla kertoa sulle, jos joku asia jää painamaan. Siksi on hyvä, että olet mukana kuulemassa asiat ja voit jälkeenpäin auttaa nuortasi käsittelemään niitä, vaikka ne eivät olisi isoja ja pelottavia. 

Vierailija
98/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. En todellakaan olisi huolinut vanhempiani mukaan kasiluokan tarkastukseen. Ja onnekseni äitini on niin hienotunteinen, että olisi noudattanut toivettani :) Ja sentään 30-luvulla syntynyt äiti!

Vierailija
99/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain viesteisssä sanotaan, ettei omissakaan lääkärintarkastuksissa vanhemmat olleet mukana. Eipä niin ollut minullakaan. Silti ajattelen, että ajat ovat toiset ja kasvatan lastani toisin ja välini lapsiin ovat erilaiset kuin omilla vanhemmillani aikoinaan. Ja kun sitä on menty yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin alakoulussa niin miksi ei yläkoulussakin. Eiköhän se ole kivempi, kun äiti on mukana, kun joutuu riisumaan vieraan ihmisen edessä kuin olla siinä tilanteessa yksin?

Tämmöiset vanhemmat kasvattaa näitä outoja ihmisiä, jotka ei osaa aikuisenakaan riisua lääkärin edessä kun pitävät sitä niin "kauheana" asiana..

Vierailija
100/104 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.??

Vaikka vanhempi onkin lapsestaan vastuussa kunnes lapsi on alaikäinen, niin lapsella on silti oikeus yksityisyyteen. Yli 13v lapsen terveyttä koskevat asia menevät tämän yksityisyyden suojan sisälle ja lääkärillä on vaitiolovelvollisuus. 

Mikäli teini ei vanhempiaan tarkastukseen tahdo, niin hänellä on lain mukaan oikeus kieltää se tai vastaavasti kieltäytyä koko tarkastuksesta, mikäli hänen toivettaan ei kunnioitetta. Jos lääkäri yrittää kieltäytymisen jälkeen väkisin tutkia on se rikos. 

Mutta nuori ei voi estää sitä, että lääkäri ja vanhempi keskustelevat tarkastuksen jälkeen keskenään nuoren tilanteesta nimenomaan siitä suunnasta, miksi nuori käyttäytyy noin eikä kestä sitä, että vanhemman kanssa puhutaan esim. perheen alkoholinkäytöstä tai tupakoinnista. Aika harva kielteisesti vanhemman läsnäoloon suhtautuva tuntuu ymmärtävän sitä, että 8-luokkalaisen lääkärintarkastukseen nimenomaan toivotaan mukaan sitä vanhempaa. 14v on vielä lapsi ja jos ei vanhempi tätä tajua ("meidän lapsi osaa kyllä hoitaa asian itse" niin siinä jää monta tärkeää asiaa kertomatta vanhemmille.

Vanhemman ja nuoren tulehtuneet välit tai vanhempien välinpitämättömyys aiheuttavat aina muutamia huutomerkkejä lapsen tervetstietoihin. Jo nyt tiedetään, että korkeakouluaikana masennuksen takia YTHS:n lääkärille hakeutuvista suurimmalla osalla vanhemmat eivät ole olleet mukana 8 lk terveystarkastuksessa ja ammattikoulun kesken jättäneillä sama juttu. Asioilla ei välttämättä ole suoraa yhteyttä, mutta selvitys antaa ainakin suuntaa jatkotyölle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä