Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8. luokan lääkärintarkastus

Vierailija
26.12.2011 |

Moniko on vielä käynyt 8. luokkalaisen mukana lääkärintarkastuksessa? Terveydenhoitaja lähetti ilmoituksen että lääkärintarkastukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen ja vanhempaa pyydetään mukaan nuoren tarkastukseen jos vaan mahdollista. Saan töistä vapaata päiväsaikaan mutta tulinpa ajatelleeksi että olisiko kuitenkin nuoren näkökulmasta parempi että äiti pysyisi sieltä poissa??

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ihan satavarma, ettei tyttö olisi sinne vanhempia halunnutkaan mukaan. Hän on niin reipas, omatoiminen ja oma-aloitteinen, että selviytyy ja myös haluaa selviytyä itse lääkärintarkastuksesta. Meillä on yhdellä lapsella vielä nuo tarkastukset edessä. En minä oikeasti ymmärrä, miksi siellä vanhemman pitäisi olla mukana. Välittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meillä on jo kolme lasta aikuisia ja ihan hienosti he ovat pärjänneet, vaikkei me olla terveystarkastuksissa oltu mukana. Ja lapset kyllä tietävät, että heistä ja heidän terveydestään välitetään, vieläkin, vaikka ovat jo opiskelijoita.

Nykyisin on runsaasti nuoria, jotka nimellisesti asuvat isän ja äidin kanssa, mutta eivät muodosta mitään perhettä. Tyttösi on yksi heistä eli kun lääkäri puhui lapsesi kanssa perheestä, kuului siihen vain tyttäresi. Vanhempia lapsellasi ei ole, koska muutenhan heidät olisi mukaan pyydetty.

Kyllä mun tyttö täällä kotona asuu, meidän vanhempien ja sisarusten kanssa, ei vain nimellisesti, vaan kuuluu kiinteästi meidän perheeseen. Olet vähän hassu.

Vierailija
62/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseään mietityttävistä aioista tietäessään, että siellä odotushuoneessa istuu jo seuraava asiakas, aikaa on vähän jne.

Tuossahan se ongelma usein onkin ettei aikaa ole kouluterveydenhuollolla tarpeeksi. Se ei ole lapsen tai vanhempien vika vaan kunnan jolla ei ole riittävästi resursseja. Oletan, että nuori puhuu itselleen tärkeistä asioista jos aikaa on tarpeeksi ja ns. potilas-lääkäri -suhde on luottamuksellinen ja nuori itse tiedostaa tämän. Paljonko näihin tarkastuksiin nykyään edes varataan aikaa? 15 minuuttia lienee aika lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin asuisin ihan eri maassa! Meidän lapsilla on ehtinyt jo olemaan 3 näistä laajoista lääkärintarkastuksista, eikä mihinkään näistä ole tullut kutsua vanhemmille.

Olis kai ilman kutsuakin voinut mennä, mutta eipä ole katsottu aiheelliseksi.

Vierailija
64/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko tähän laajaan terveystarkastukseen sekä terveydenhoitajan tekemä terveystarkastus että lääkärintarkastus? Ne ovat kai jotenkin yhdistetty ettei ole kahta erillistä tarkastusta.

Meilläpäin kaikki kävivät ensin terveystarkastuksessa. Lääkärintarkastus oli myöhemmin. Kaksi käyntiä.

Vierailija
65/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin asuisin ihan eri maassa! Meidän lapsilla on ehtinyt jo olemaan 3 näistä laajoista lääkärintarkastuksista, eikä mihinkään näistä ole tullut kutsua vanhemmille.

Kaikki kunnat eivät pysty järjestämään näitä tarkastuksia. Eikä se asetuskaan joka velvoittaa nämä tarkastukset tekemään ole ollut voimassa vielä kai kun viime vuoden.

Vierailija
66/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ihan satavarma, ettei tyttö olisi sinne vanhempia halunnutkaan mukaan. Hän on niin reipas, omatoiminen ja oma-aloitteinen, että selviytyy ja myös haluaa selviytyä itse lääkärintarkastuksesta. Meillä on yhdellä lapsella vielä nuo tarkastukset edessä. En minä oikeasti ymmärrä, miksi siellä vanhemman pitäisi olla mukana. Välittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meillä on jo kolme lasta aikuisia ja ihan hienosti he ovat pärjänneet, vaikkei me olla terveystarkastuksissa oltu mukana. Ja lapset kyllä tietävät, että heistä ja heidän terveydestään välitetään, vieläkin, vaikka ovat jo opiskelijoita.

Nykyisin on runsaasti nuoria, jotka nimellisesti asuvat isän ja äidin kanssa, mutta eivät muodosta mitään perhettä. Tyttösi on yksi heistä eli kun lääkäri puhui lapsesi kanssa perheestä, kuului siihen vain tyttäresi. Vanhempia lapsellasi ei ole, koska muutenhan heidät olisi mukaan pyydetty.

Kyllä mun tyttö täällä kotona asuu, meidän vanhempien ja sisarusten kanssa, ei vain nimellisesti, vaan kuuluu kiinteästi meidän perheeseen. Olet vähän hassu.

tyttö joutui yksin vastaamaan niihin normaalisti vanhemmille esitettyihin kysymyksiin. Silloin hän on yksin, vaikka olisi isä ja äiti. Ja kyllä, siitä tulee merkintä sinne papereihin "Vanhemmat eivät olleet paikalla". Ja miksi olisivat, kyllä 15v pitää jo itse pärjätä ja kyetä kertomaan perheen hänelle antamasta tuesta. Tasan 0 eli välinpitämättömyyttä.

Vierailija
67/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tämä edessä ensi perjantaina. Terveydenhoitaja lähetti kutsun kotiin, missä pyydettiin vanhempaa mukaan tarkastukseen. Meillä on kaksi tyttöä, toinen on nyt 8. luokalla ja toinen kaksi vuotta nuorempi kuudennella. Näin se olen minä äitinä joka menee tyttöjen mukaan.

Vierailija
68/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia nuoret on nykyään kuin ennenkin. Tuossa iässä ei äitiä tai isiä kaivata lääkärintarkastukseen mukaan.

Vierailija
69/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitajan luona ja lääkärintarkastus on loppukuusta.

Ei tullut kumpaankaan kutsua vanhemmille.

Meillä on hoitosuhde lastenpoliklinikkaan ja siellä olen osan aikaa mukana keskustelemassa lääkärin kanssa. Hän haluaa olla lapsen kanssa kahden tutkimusten aikana, näin ollut jo useamman vuoden ajan.

En ajatellut mennä mukaan koululääkärin tarkastukseen. Tämä ei tarkoita ettenkö olisi tietoinen lapseni asioista. Meillä on hyvä keskusteluyhteys.

Poikakaveria ei ole, onneksi kaikki 14 vuotiaat eivät seurustele.

Vierailija
70/104 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vanhempi pyydetty mukaan jo useana vuotena ja suurin osa vanhemmista myös mukaan menee. Jos lapsi haluaa (ja nimenomaan kyse on nuorsesta itsestään, ei lääkärin vaatimuksesta tms.) niin vanhempi on mukana vain osan ajasta. Ei siellä terveydenhoitaja todellakaan rupata lapsen kanssa kahdestaan, se kun on lääkärintarkastus jossa tosiasiassa aika lailla pikaisesti käydään läpi nuoren terveys, alkoholi, tupakka, seksi jne. kuitenkin niin, että nuoren henkilökohtaiset asiat jäävät nuoren omiksi (ei udella, onko harrastanut seksiä tai juoko tms., jos ei ole siinä etukäteen täytettävässä lapussa asioista kertonut) Vanhemmat pyydetään mukaan, jotta nuori kokisi, että hänestä välitetään. Jos ei halua mukaan, on sekin aina merkki jostain.

Yksikään 8.luokkalainen ei taatusti halua sinne vanhempaa mukaan. Kun itse kävin, niin ei puhettakaan että äitini olisi tullut mukaan.

Samaa mieltä. Ainakin pääkaupunkiseudulla, missä itse peruskouluilin, ei lääkärintarkistusjonossa juuri vanhempia näkynyt. Mutta tietysti jos vanhemmalle on tärkeää osallistua ja/tai nuori kokee sen oleelliseksi (huom. tämä on ennen kaikkea nuoren ja lääkärin välinen vuorovaikutus) niin ehdottomasti. :)

Vierailija
71/104 |
01.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin, etten mennyt enkä aio mennä seuraaviinkaan.

Sain kuulla kunniani, kuinka lapseni lukion kurssivalinnat ovat nyt täysin pielessä. Siellä 8.lk lääkärintarkastuksessa kun kuulemma käydään läpi ammatinvalinta-asioitakin enkä ole ollut kuulemassa lapseni allergioista tai värisokeudesta, jotka rajoittavat hänen ammatinvalintaansa. Minä luulin, että lukion kurssivalinnat tehdään opon johdolla, mutta ei. Ne tehdään 8.lk lääkärintarkastuksessa!

Ja olen kuulemma väärässä kun lapseni lukiossa loppuvuoden kurssit valitaan ensi viikolla. Oikeasti ne on tehty jo. Varmaan siellä lääkärintarkastuksessa.

Ai niin, jos vanhempi ei mene sinne tarkastukseen mukaan, ne niin ne vetää johtopäätöksen, että perheessä on alkoholi- , huume- tms. ongelma tai ollaan syrjäytyneitä. Kaikki kunnon vanhemmat, joilla ei ole mitään salattavaa kotioloissa ja jotka välittää lapsestaan, menevät kuulemma sinne. Ja päätösvalta on annettu lapselle, jos tämä kieltää tulemasta ja vanhempi tottelee.

Tämä on hyvin valaiseva palsta.

Vierailija
72/104 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole nyt ensi vuoden alusta niin, että vanhempien on tultava mukaan laajennettuihin terveystarkastuksiin 1., 5. ja 8. luokalla?

Vierailija
73/104 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole nyt ensi vuoden alusta niin, että vanhempien on tultava mukaan laajennettuihin terveystarkastuksiin 1., 5. ja 8. luokalla?

Riittää, että vain toinen vanhemmista tulee mukaan.

Vierailija
74/104 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, 5 ja 8 lk. Olin juuri 8 lk tarkastuksessa, niin että ensin puhuin lääkärin kanssa ja sitten poistuin, kun alkoi tarkastus. Ei ollut siis siten teinille noloa.

Käytännöt näkyvät vaihtelevan sillä puhuin tässä taannoin tuttavani kanssa joka oli ollut lapsensa lääkärintarkastuksessa mukana. Hän oli ollut huoneessa myös varsinaisen tarkastuksen aikana.

Vierailija
75/104 |
18.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on parin kuukauden pääst 8 luokan tarkastus ja joo kyl meilkin sanottii siin lapus et vanhemman läsnäolo ois "kiva" muttei pakollinen. ja jos itse voin tähän asiaan jotenkin vaikuttaa niin aion kyl tehdä kaikkeni ettei kumpikaan vanhemmistani pääse sinne mukaan ;)

14.v Tyttö

Vierailija
76/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt hämmennystä. Eli, sosiaali- ja terveysministeriö antoi ns. laajoista terveystarkastuksista asetuksen, joka tuli voimaan viime vuoden alussa.

Kaikki kunnat eivät ole niitä noudattaneet, ja siitä tulee kunnille sanktioita.

Laaja terveystarkastus on luokilla 1, 5 ja 8.

Vanhempia/vanhempaa toivotaan tarkastuksen mukaan, koska lääkäri haluaa haastatella vanhempaa/vanhempia. Haastattelu tehdään luonnollisesti niin, että se on ennen tai jälkeen varsinaisen tarkastuksen(näin etenkin teinien kohdalla, ettei teiniä nolostuta/ujostuta). Kaikki vanhemmat eivät tietenkään pääse tulemaan, monella on sellainen työ, ettei sieltä kesken töiden niin vain lähdetä. Suotavaa se kuitenkin olisi, että edes jompi kumpi vanhemmista pääsisi tulemaan. Joskus laajaan terveystarkastukseen pyydetään myös opettajan arvio, miten lapsi pärjää koulussa(kaverit, työrauha, koemenestys jne)

Th-opiskelija

Vierailija
77/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean hauskaa seurattavaa, onnea vaan teille, oi äitien äidit, jotka osallistuvat kasiluokan lääkärintarkastukseen lapsensa kanssa ja ovat hyviä kansalaisia. Oikein laitetaan ruksi ruutuun, että on osallistunut!

Keskimmäiseni on nyt kasilla, ja syksyllä oli ensin terveydenhoitajan käynti, sitten myöhemmin lääkärin. Kumpaankaan ei tullut vanhemmille kutsua. Viime kesänä toisaalta tuli kutsu osallistua tulevan seiskaluokkalaisen terkkakäynnille jos mahdollista. No, sinne pääsin, koska olin kesälomalla kesäkuussa.

Vanhin oli kasilla joitakin vuosia sitten, eikä silloinkaan vanhempia kutsuttu mihinkään tarkastuksiin.

Uskomatonta, että tästäkin asiasta saadaan av:lla aikaiseksi paremmuustaisto. Heh. Hyvähyvä, kruunu kiillottuu!

Vierailija
78/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä ekaluokkalainen eikä vielä ole ollut,ainoastaan terveydenhoitajan tarkastus ja sinne ei pyydetty vanhempia mukaan.Itse en kyllä menisi 8lk mukaan,itsekään en olisi halunnut ketään mukaan

Vierailija
79/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean hauskaa seurattavaa, onnea vaan teille, oi äitien äidit, jotka osallistuvat kasiluokan lääkärintarkastukseen lapsensa kanssa ja ovat hyviä kansalaisia. Oikein laitetaan ruksi ruutuun, että on osallistunut!

Keskimmäiseni on nyt kasilla, ja syksyllä oli ensin terveydenhoitajan käynti, sitten myöhemmin lääkärin. Kumpaankaan ei tullut vanhemmille kutsua. Viime kesänä toisaalta tuli kutsu osallistua tulevan seiskaluokkalaisen terkkakäynnille jos mahdollista. No, sinne pääsin, koska olin kesälomalla kesäkuussa.

Vanhin oli kasilla joitakin vuosia sitten, eikä silloinkaan vanhempia kutsuttu mihinkään tarkastuksiin.

Uskomatonta, että tästäkin asiasta saadaan av:lla aikaiseksi paremmuustaisto. Heh. Hyvähyvä, kruunu kiillottuu!

esille, vaan puhuin asiasta yleisellä tasolla, koska moni tuntuu olevan asiasta "pihalla". Ja jos teille ei tullut kutsua tarkastukseen, on kunta/kaupunki laiminlyönyt tehtävänsä.

Th- opiskelija

Vierailija
80/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja terveystarkastus

Laaja terveystarkastus tehdään kouluterveydenhuollossa tuleville ekaluokkalaisille (kouluuntulotarkastus), 5. luokkalaisille sekä 15v. tarkastus joko 8. tai 9. luokkalaisille.

Laajassa terveystarkastuksessa terveydenhoitaja ja lääkäri arvioivat lapsen ja nuoren terveyden lisäksi koko perheen hyvinvointia. Laajaan terveystarkastukseen sisältyy lapsen ja nuoren terveystarkastuksen lisäksi koko lapsiperheen hyvinvoinnin selvittäminen niiltä osin kuin sillä voi olla olennaista merkitystä lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen. Laajan terveystarkastuksen työvälineenä käytetään myös terveyskyselyä, jonka oppilas/perhe täyttää ennen terveydenhoitajan tarkastusta.

Laaja terveystarkastus on kaksiosainen; lapsi/nuori tapaa erikseen terveydenhoitajan ja lääkärin. Vanhempien toivotaan osallistuvan yhdessä lapsen kanssa tarkastuksiin.

Kouluterveydenhuoltoon kuuluvat vuosittaiset terveystarkastukset, joista ensimmäisen, viidennen ja kahdeksannen luokan terveystarkastukset ovat laajoja. Laajan terveystarkastuksen tekevät terveydenhoitaja ja lääkäri.

Oppilaan laajaan terveystarkastukseen sisältyy vanhempien haastattelu sekä tarvittaessa opettajan arvio oppilaan selviytymisestä koulussa. Laajassa terveystarkastuksessa arvioidaan sekä oppilaan että vanhempien hyvinvointia. Kaikkiin terveystarkastuksiin kutsutaan vanhemmat mukaan. Terveystarkastukseen sisältyy aina yksilöllinen lapsen kehitysvaiheen mukainen terveysneuvonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan