Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8. luokan lääkärintarkastus

Vierailija
26.12.2011 |

Moniko on vielä käynyt 8. luokkalaisen mukana lääkärintarkastuksessa? Terveydenhoitaja lähetti ilmoituksen että lääkärintarkastukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen ja vanhempaa pyydetään mukaan nuoren tarkastukseen jos vaan mahdollista. Saan töistä vapaata päiväsaikaan mutta tulinpa ajatelleeksi että olisiko kuitenkin nuoren näkökulmasta parempi että äiti pysyisi sieltä poissa??

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä todellakaan olisi halunnut vanhempaa mukaan. Tuon ikäisenä koin kiusalliseksi esim. edes riisua vanhempien edessä. Siellä myös kyseltiin muistaakseni päihteidenkäytöstä, enpä olisi rehellisesti vastannut jos vanhempi olisi ollut mukana.

Ja juu, kyllä minusta välitettiin ja välitetään vieläkin ja välit äitiini ovat aina olleet läheiset. Tuollaisiin en vain halunnut häntä mukaan, eikä äiti sitä muistaakseni ehdottanutkana. Antakaa lapsen mennä yksin niin selviää sitten, jos on jotain terveysongelmia. Ei niitä sukupuolitauteja vanhempien kuullen setvitä. Eiku niin, eihän teidän herrantertut vielä edes tiedä mitä seksi on.. :D

Vierailija
42/104 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kutsut terveystarkastuksiin (sekä terveydenhoitajan että lääkärintarkastuksiin" tulivat kirjeessä paperilla ja molemmissa luki yksiselitteisesti "huoltajan mukanaolo on välttämätöntä". Niin sitten menin. Lapsi itse oli sitä mieltä,e ttä kenenkän toisen vanhemmat ei ole mukana ja on eri noloa että minä olen, mutta menin kuitenkin. Lääkärintarkastuksessa törmäsin siellä toiseen kasiluokkalaiseen, joka oli liikkeella ilman huoltajaa. Hän oli tosin myös liikkeellä väärään aikaan, tunnin myöhässä, joten itse en kokenut ongelmaksi sitä, että oma lapseni ei mennyt ihan samaan muottiin. Nuori itse saattoi olla sitä mieltä, että juuri siihen muottiin olisi pitänyt sopia, mutta niitä kohtia on muitakin, joissa en ajatellut antaa niin käydä.

Itse vastaanotoilla nuori ei enää kokenut läsnäoloani mitenkään noloksi. Päinvastoin. Itse asiassa hän halusi ottaa esiin asioita, joihin tarvitsi minun apuani. Sen varsinaisen mittailun ja punnituksen, keuhkojen kuuntelun, näkö- kuulo ja värinäkötestien jne. ajan minä olin käytävässä. (ja ne kyllä kaikki testattiin ihan oikeasti, eikä vain kysytty teiniltä itseltään) . Kyllä ne osaavat hoitaa asiat siellä niin, että teinin ei tarvitse tehdä äidin nähden mitään nolostuttavaa. Sekä teinillä että vanhemmalla on myös tilaisuus sanoa, jos haluaa puhua jostain toisen kuulematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole nyt ensi vuoden alusta niin, että vanhempien on tultava mukaan laajennettuihin terveystarkastuksiin 1., 5. ja 8. luokalla?

Riittää, että vain toinen vanhemmista tulee mukaan.

Äitihän se on joka näissä tarkastuksissa käy.

Vierailija
44/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omalla 8-luokkalaisella on jo poikakaveri ja tämän kanssa oma elämä, niin tuntuu ihan älyttömältä, että äiti menee teinin kanssa lääkärintarkastukseen. Joku peräkamarinpoika saattaa tarvita mamman apua henkseleitten kanssa, normaalit jo melkein kotoa muuttaneet nuoret ei sinne vanhempia kaipaa.

Vierailija
45/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omalla 8-luokkalaisella on jo poikakaveri ja tämän kanssa oma elämä, niin tuntuu ihan älyttömältä, että äiti menee teinin kanssa lääkärintarkastukseen. Joku peräkamarinpoika saattaa tarvita mamman apua henkseleitten kanssa, normaalit jo melkein kotoa muuttaneet nuoret ei sinne vanhempia kaipaa.

kanssa ENNEN tai JÄLKEEN tarkastuksen. Laajan terveystarkastuksen tarkoitus on katsoa koko perheen tilannetta. On tärkeää, että vanhempi menee mukaan.

Th

Vierailija
46/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi mukaan vaikka kutsu tulisi. Aavistan vaan miten kiusallista se olisi teini-ikäiselle lapselleni jos olisin tarkastuksessa mukana. Se on osa aikuistumista että käy näissä yksinään ilman vanhempia.

Vierailija
47/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa ENNEN tai JÄLKEEN tarkastuksen. Laajan terveystarkastuksen tarkoitus on katsoa koko perheen tilannetta. On tärkeää, että vanhempi menee mukaan. Th

Siis vanhempiko ei muka ole tarkastuksen aikana huoneessa?

Vierailija
48/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun ja lapsen kanssa, ja kun varsinainen tarkastus alkoi, lähdin pois ja sanoin, että minua ei tässä varmaan enää tarvita, lähdin takaisin töihin.

Tarkoitus on se, että lääkäri keskustelee vanhemman kanssa!

Tässä tuosta tarkastuksesta(lähde: sosiaali ja terveysministeriö)

Oppilaan laajaan terveystarkastukseen sisältyy vanhempien haastattelu sekä tarvittaessa opettajan arvio oppilaan selviytymisestä koulussa. Laajassa terveystarkastuksessa arvioidaan sekä oppilaan että vanhempien hyvinvointia. Kaikkiin terveystarkastuksiin kutsutaan vanhemmat mukaan. Terveystarkastukseen sisältyy aina yksilöllinen lapsen kehitysvaiheen mukainen terveysneuvonta.

Vierailija
49/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu siis vanhempien/vanhemman HAASTATTELU(lääkäri haastattelee) missä kartoitetaan koko perheen hyvinvointia. Varsinaisessa tarkastuksessa ei tietenkään vanhemman/vanhempien tarvitse olla mukana.

Vierailija
50/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu siis vanhempien/vanhemman HAASTATTELU(lääkäri haastattelee) missä kartoitetaan koko perheen hyvinvointia. Varsinaisessa tarkastuksessa ei tietenkään vanhemman/vanhempien tarvitse olla mukana.

1, 5 ja 8.

Vierailija
51/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä saimme kutsun mukaan laajaan terveystarkastukseen ja olin mukana ihan koko tarkastuksen ajan. Ensin juttelimme yhdessä lääkärin kanssa koulunkäynnistä, harrastuksista, nukkumisesta, ruokavaliosta jne ja sen jälkeen tehtiin se varsinainen tarkastus pituudet, painot, ryhdit ym.

Vierailija
52/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vaan että eikö muka yhdessäkään perheessä nuori ole ilmoittanut ettei halua vanhempaansa mukaan tarkastukseen??

Vierailija
53/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jätetty liian aikaisin huolehtimaan itsestään. En saata uskoa, että sinunlaisiasi on vanhempana, mutta pakko kai se on! Surullista!

Vierailija
54/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset yleensä vielä jännittävät näitä tarkastuksia, niin ei se minusta helpota tilannetta että äiti on siellä mukana.

Vierailija
55/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri keskustelee lapsen ja huoltajan kanssa ennen tai jälkeen varsinaisen tarkastuksen. Kun varsinainen tarkastus alkaa, vanhempi poistuu paikalta, jos nuorta vaivaa/ujostuttaa vanhemman läsnäolo.

Kyseessä on v. 2009 voimaan astunut asetus. Viime vuoden alusta alkaen 1,5 ja 8 luokilla on LAAJA terveystarkastus,johon toivotaan vanhempien osallistumista, nimittäin keskustelua varten(lääkäri haastattelee vanhempaa/vanhempia) Tarkoituksena on tarkastella koko perheen hyvinvointia.

Vierailija
56/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri keskustelee lapsen ja huoltajan kanssa ennen tai jälkeen varsinaisen tarkastuksen. Kun varsinainen tarkastus alkaa, vanhempi poistuu paikalta, jos nuorta vaivaa/ujostuttaa vanhemman läsnäolo.

Noin se varmasti useimmissa tapauksissa meneekin. En epäile sitä yhtään. Lähinnä mietin vaan sitä että nuori harvoin uskaltaa sanoa ääneen että haluaa vanhemman poistuvan kun fyysinen tarkastus alkaa. Sellaisiakin pölvästejä nimittäin on jotka itse eivät älyä poistua sieltä.

Toiseksi epäilen sitä että mahtaakohan nuori puhua kovinkaan avoimesti mieltään askarruttavista asioista jos vanhempi on haastattelun aikana läsnä. Minusta nämä pitäisi tehdä erikseen. Ensiksi haastatellaan lasta ja sitten vanhempia.

Vierailija
57/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko tähän laajaan terveystarkastukseen sekä terveydenhoitajan tekemä terveystarkastus että lääkärintarkastus? Ne ovat kai jotenkin yhdistetty ettei ole kahta erillistä tarkastusta.

Vierailija
58/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ihan satavarma, ettei tyttö olisi sinne vanhempia halunnutkaan mukaan. Hän on niin reipas, omatoiminen ja oma-aloitteinen, että selviytyy ja myös haluaa selviytyä itse lääkärintarkastuksesta. Meillä on yhdellä lapsella vielä nuo tarkastukset edessä. En minä oikeasti ymmärrä, miksi siellä vanhemman pitäisi olla mukana. Välittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meillä on jo kolme lasta aikuisia ja ihan hienosti he ovat pärjänneet, vaikkei me olla terveystarkastuksissa oltu mukana. Ja lapset kyllä tietävät, että heistä ja heidän terveydestään välitetään, vieläkin, vaikka ovat jo opiskelijoita.

Vierailija
59/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se varmasti useimmissa tapauksissa meneekin. En epäile sitä yhtään. Lähinnä mietin vaan sitä että nuori harvoin uskaltaa sanoa ääneen että haluaa vanhemman poistuvan kun fyysinen tarkastus alkaa. Sellaisiakin pölvästejä nimittäin on jotka itse eivät älyä poistua sieltä. Toiseksi epäilen sitä että mahtaakohan nuori puhua kovinkaan avoimesti mieltään askarruttavista asioista jos vanhempi on haastattelun aikana läsnä. Minusta nämä pitäisi tehdä erikseen. Ensiksi haastatellaan lasta ja sitten vanhempia.

itseään mietityttävistä aioista tietäessään, että siellä odotushuoneessa istuu jo seuraava asiakas, aikaa on vähän jne.

Ja aika huonoissa kantimissa on vanhemmuus, jos lapsi ei äidin/isän läsnäollessa uskalla suutaan avata. Sekin kertoo paljon perheestä ja jopa siitä, miten terveydenhoitaja tulee vastaisuudessa nuoreen suhtautumaan. Jos jo oma äiti pelottaa, kannattaa laittaa lapsi erityistarkkailuun esim. viiltelyn ja syömisen suhteen.

Vierailija
60/104 |
08.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ihan satavarma, ettei tyttö olisi sinne vanhempia halunnutkaan mukaan. Hän on niin reipas, omatoiminen ja oma-aloitteinen, että selviytyy ja myös haluaa selviytyä itse lääkärintarkastuksesta. Meillä on yhdellä lapsella vielä nuo tarkastukset edessä. En minä oikeasti ymmärrä, miksi siellä vanhemman pitäisi olla mukana. Välittämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Meillä on jo kolme lasta aikuisia ja ihan hienosti he ovat pärjänneet, vaikkei me olla terveystarkastuksissa oltu mukana. Ja lapset kyllä tietävät, että heistä ja heidän terveydestään välitetään, vieläkin, vaikka ovat jo opiskelijoita.

Nykyisin on runsaasti nuoria, jotka nimellisesti asuvat isän ja äidin kanssa, mutta eivät muodosta mitään perhettä. Tyttösi on yksi heistä eli kun lääkäri puhui lapsesi kanssa perheestä, kuului siihen vain tyttäresi. Vanhempia lapsellasi ei ole, koska muutenhan heidät olisi mukaan pyydetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän