Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jeppujee. sukulaisperheen äiti suuttui kun myrsky esti kyläilyn!

Vierailija
26.12.2011 |

Serkkuni piti perheineen tulla tänään meille kylään. Myrsky, sähkökatkos ja kehoitus pysyä sisätiloissa sotki suunnitelmat. Meillä oli sähköt poikki monta tuntia, heillä ei. Nyt perheenäiti on MINULLE vihainen, kun jouduttiin perumaan kyläily. Jee, myrskykin on minun syytäni!

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olisitte tilanneet kasan pitsoja

Vierailija - 26.12.11 01:52 (ID 13959346)

mulla ainakin maistuis, kaksi päivää jouluruokia syöneenä. sitten kaivatte jälkkäriks loput jouluherkut keskelle pöytää. vieraat olis voineet tehdä kotonaan kahvit termariin ja tuoda tuliaisiks :-) ei kannata tehdä asioita niin vaikeeks. tokihan vieraat ymmärtää että jos ei sähköä ole, niin suunnittelemasi 5 ruokalajin illallinen jää sitten toiseen kertaan....

Meilläpäin ainakaan ei ollut meidän eikä naapuripitäjässä (Uusimaalla) sähköjä niissäkään pitserioissa, ei huoltoasemilla, ei kännykkämastoissa.

En olisi huolinut meille vieraita: ei voi vetää edes vessoja, kun sähköisesti se vesikin liikkuu!

Jääkaappeja ei voi aukoa etteivät ruoat lämpene!

Vai vielä vieraita, huh miten dorkaa porukkaa!!!

Vierailija
82/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä näkisi edes käydä vessassa ja minusta olisi kiusallista istua vieraiden kanssa pimeässä. Saati, ettei edes näkisi tarjota mitään vettä ja pullaakaan kun ei ole valoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tule vettäkään kun sähköt menee poikki ja talo on nopeasti viileä ilman sähkön/ilmalämpöpumpun apua. Joo, on tuolla varakaivo, josta voi nostaa vettä käsipelillä, mutta se vesi pitää keittää, että sitä voisi juoda.

Puuhella on, jolla voi tehdä ruokaa, mutta sähkökatko on meillä oma operaationsa, koska vanhin lapsi pelkää noita "erikoistilanteita". Hänellä on asperger eikä oikein osaa suhtautua erilaisiin tilanteisiin. Hän ei muista että mitä se sähkökatko tarkoittaa, ja usein menee paniikkiin sen aikana.

Nuoremmat lapset sitten panikoivat hänen takiaan..

Niin mutta siis, itsekin olen sanonut vieraille että jättävät vierailun väliin jos tulee sähkökatkos. Yhden tuttavaperheen äiti repi pelihousunsa siitä ja kysyi sitten että miksi ylipäätään sovin tapaamisen jos en heitä halua nähdä. Selitin tilanteen ja hän mussutti edelleen että olen valehdellut. Joo, tottakai haluan stressaavasta tilanteesta vielä stressaavamman sillä että otan vieraita käymään ja ihmettelemään miksi kaikki lapset ovat paniikissa. Vanhimmalla ei ole ongelmia ihmisten kanssa, jos päivä ei muutu hirveän radikaalisti vieraiden takia.

No sanoin tuolle tutulle että voi sitten unohtaa yhteydenpidon jos ei viitsi edes yrittää ymmärtää tilannetta.

Vierailija
84/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen olen sitä mieltä, että jossain vaiheessa tuo mokkulasysteemikin tarvitsee virtaa.

ei ehkä kotona, mutta jossakin operaattorin päässä. Voin toki olla väärässä, mutta melko varmasti joku vaihe vaatii virtaa. Jos on suuri sähkökatkos, yleensä mikään ei toimi.

Miten aikuiset voi olla noin pihalla käytännön asioista... (en tarkoita nyt erityisesti edellistä, vaan yleisesti)

Kyllä, ihan kaikki puhelimet ja muut tarvitsevat sähköä. Osassa on akku, jonka voi ladata, osa on kiinni verkkovirrassa. Akulla porskuttaa niin kauna kuin siinä on virtasta jäljellä, verkkovirtalaite pimenee heti, jos sähköt katkeavat (jos ei ole upseja tms varasysteemejä). Minun läppärissäni esim on tehoakku, joka kestää esim. surffailua jopa 8 h. Mokkula käyttää tietokoneen akun virtaa.

Kännykät ja mokkulat tarvitsevat kännykkäverkon ja jos myrsky rikkoo riittävästi tukiasemia ja/tai katkoo niiden sähköjä, nuokin yhteydet katkeavat. Läppäri tietysti toimii ilman, mutta ei sillä mihinkään pääse ilman jonkinlaista verkkoa. Joku kaapelin tms kautta toimiva verkko voi hyvinkin toimia, vaikka ei olisi kännykkäverkkoa eikä kotona sähköjä. Se kyllä vaatii taas toimivat palvelimet siellä toisessa päässä ja sähkökatko siellä voi hiljentää yhteyden.

Vierailija
85/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ainakaan ei ollut meidän eikä naapuripitäjässä (Uusimaalla) sähköjä niissäkään pitserioissa, ei huoltoasemilla, ei kännykkämastoissa.

En olisi huolinut meille vieraita: ei voi vetää edes vessoja, kun sähköisesti se vesikin liikkuu!

Jääkaappeja ei voi aukoa etteivät ruoat lämpene!

Vai vielä vieraita, huh miten dorkaa porukkaa!!!

Meillä ainakin vessa toimi ihan normaalisti. Kylmäkalleja jääkaappiin niin ei heti mene pilalle.

Vierailija
86/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä näkisi edes käydä vessassa ja minusta olisi kiusallista istua vieraiden kanssa pimeässä. Saati, ettei edes näkisi tarjota mitään vettä ja pullaakaan kun ei ole valoa.

Ja sähköthän meni poikka aamupäivällä. Eli valoa riitti kyllä ikkunoista sinne kolmeen puol neljään saakka. Että olet sinä aika sokea, jos et tosiaan näe vettä etkä pullaa tarjota.

Eikö ihmisisllä ole kynttilöitä? Fikkareita?

Vierailija
87/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tule vettäkään kun sähköt menee poikki ja talo on nopeasti viileä ilman sähkön/ilmalämpöpumpun apua. Joo, on tuolla varakaivo, josta voi nostaa vettä käsipelillä, mutta se vesi pitää keittää, että sitä voisi juoda.

Puuhella on, jolla voi tehdä ruokaa, mutta sähkökatko on meillä oma operaationsa, koska vanhin lapsi pelkää noita "erikoistilanteita". Hänellä on asperger eikä oikein osaa suhtautua erilaisiin tilanteisiin. Hän ei muista että mitä se sähkökatko tarkoittaa, ja usein menee paniikkiin sen aikana.

Nuoremmat lapset sitten panikoivat hänen takiaan..

Mutta ap ei moisia luetellut, vaan jankuttaa sitä kun ei ole tarjota lämmintä ruokaa.

Vierailija
88/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälukutaidottomia liikkeellä näin joulun aikaan. Tietysti on oikeus kieltää ja tietysti on oikeus ottaa palkoa nenään jos estetään kyläilyt eihän siitä olekaan kyse vaan siitä, että AP menee ja vielä ihmettelee miksi toinen ei siitä saisi pikkasen kiukustua kun päiväohjelma on sekasin.

aikuisen ihmisen käytöstä. Ei mulle tulisi mieleenkään alkaa kiukutella kenellekään, jos vierailu jouduttaisiin varsinkin noin hyvästä syystä perumaan.

Kotona voisin harmitella vaikka miehelle, mutta ensimmäisenä mulle tulisi kyllä mieleen olla PAHOILLANI YSTÄVÄPERHEEN PUOLESTA, kun myrsky tekee tuhojaan.

Ja itse asiassa meiltäkin peruuntui eilen yksi kyläily myrskyn takia, emäntä soitti itku kurkussa, että josko siirretään, kun pihalla puita kaatui 3kpl myrskyn takia. Millainen ihminen tuossa tilanteessa alkaa kiukutella että "mutku me ha- lu- taaaaaaan tulla!"

Ihan oikeasti?

Vierailija
89/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa meillä täällä Salon seudulla. Sähköt eivät olleet poikki 3 h vaan vuorokauden, haja-asutusalueilla yleisesti ne ovat näemmä edelleen ja tulevat olemaan vielä pitkään. Olen itse nyt töissä vähän kauempana, täällä kaikki ok - hämmästyttää ihmisten urpous - "kun meillä myrsky vaikutti niin ettei päästy normaalirytmissä ulkoilemaan (mikä tietenkin vähän harmitti) niin näinhän se oli kaikkialla ja olisitte vaan tilanneet sitä pitsaa".

No, meillä esim. uhkaa vesipula - vettä on kehotettu säästämään ja hankkimaan pullovettä jos mahdollista ja uusi myrsky on tulossa. Päivähoidossa on poikkeusjärjestelyjä tilanteen takia, teitä on poikki jne. En todellakaan olisi halunnut ketään meille kylään eilen, ihan täysi työ oli miettiä poikkeusjärjestelyjä omalle porukalle jos esim. puu rysähtää talon päälle. Kännykkää ladattiin autossa ja koneen akkua säästeltiin että päästiin välillä vilkaisemaan missä mennään. Puhelimet toimivat jotenkuten.

pelkästään meidän lähialueella kaatui kymmeniä isoja puita ja ei niin kovin kaukana mies kuoli jäätyään kaatuvan puun alle.

En ehdi lukemaan koko viestiketjua enkä siis tiedä missä ap oli ja missä tämä sukulaisihminen oli. Äitini kyläili Keski-Suomessa jossa koko asiaa ei kuulemma edes huomannut, ei ollut edes kova tuuli. Mutta on hyvä käyttää sitä maalaisjärkeä ja koettaa ymmärtää että "me" ei ole "kaikki"

http://www.sss.fi/

Vierailija
90/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse asiassa meiltäkin peruuntui eilen yksi kyläily myrskyn takia, emäntä soitti itku kurkussa, että josko siirretään, kun pihalla puita kaatui 3kpl myrskyn takia. Millainen ihminen tuossa tilanteessa alkaa kiukutella että "mutku me ha- lu- taaaaaaan tulla!"

Ihan oikeasti?

Vaan ap ei saanut lämmintä ruokaa heille tarjottua.

Vierailija
91/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sähköthän meni poikka aamupäivällä. Eli valoa riitti kyllä ikkunoista sinne kolmeen puol neljään saakka. Että olet sinä aika sokea, jos et tosiaan näe vettä etkä pullaa tarjota.

Eikö ihmisisllä ole kynttilöitä? Fikkareita?

Toisekseen, kun on pieniä lapsia ja koiria, en edes viitsisi laitella kynttilöitä ympäriinsä.

Vierailija
92/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ylimääräistä vaivaa muutenkin poikkeavasta tilanteesta jo syntyy asianomaisille, saati ettei ole edes tietoa kauanko sähkölatkos kestää. Silloin pitää muutenkin säästellä resursseja.

Toinen suuttui nyt aivan tyhjästä, älä välitä.

Vierailija
93/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta sitä ihmiset mielensä pahoittavat.

Jos itse olisin menossa kyläilemään ja ilmoitettaisiin, että ei nyt sovi kun sähköt poikki yms. niin miksi sinne tunkea.

Jos olisin kylässä ja isännät kiipeisivät seiniä pitkin ja esimerkiksi miettisivät, että mitä näille sulaville pakasteilla tulisi tehdä nin ei kiitos. Tai tehdään kahvit ulkogrillillä kun ei suo kahvinkeitin toimi tms.

Vierailija
94/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruuntumisesta loukkaantuvat voisivat vaivautua lukemaan tai kuuntelemaan uutisia jotta näkisitte mitä tuhoja myrsky sai aikaiseksi ja miten se on vaikuttanut eri alueilla. Miettikään sitten onko syytä loukkaantua.

Vihjeeksi niille jotka kuvittelitte että autolla liikkuminen ei ole myrskyn aikana vaarallista: Katsokaa mitä tien varsilla on, puita, linjoja, rakennuksia ( kattopelteineen).

Ihan oman turvallisuutenne vuoksi olisi teidänkin, jotka myrskyltä nyt säästyitte, syytä oppia tästä jotain.

Vierailija
95/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kielsitkö sinä tulemasta, vai miten?

Joo. Meillä on sähköt poikki ja alueellamme viranomaisten kehotus välttää ulkonaliikkumista. Nyt minä olen se pahis, kun vierailu peruuntui! o_O

t:ap

Sinä olet tottakai pahis. Sulla tarvii olla tarjoilut kunnossa, jos vieraat haluaa tulla viranomaisten kehotuksista huolimatta.

Viritä vaikka Trangia pihalle:)

Tämä on niin AV:ta, mä tsemppaan sua täysin ap! Miten nää naaraat saa aina kaiken käännettyä toisen moisen harteille... Toivottavasti sähköt on palautuneet:)

Vierailija
96/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tie on vilkas läpikulkutie ja sähkölinjoilla on koko ajan puita roikkumassa tietä kohti, kaikkialla oksia ja puunkappaleita, isot rungot on kyllä raivattu ojiin.

Meillä sähkökatkos kesti vain 5 tuntia eli klo 10-15. Valoisaa siis oli, mutta vettä ei saatu ja vessoja ei voinut vetää. Kahveja tai glögiä ei voitu lämmittää eikä torttuja tehdä. Jääkaapista valui vettä, pakastinkin huoletti. Siirtelin jouluherkkuja parvekkeelle. Vessassa piti käydä ovi auki olohuoneeseen, kun siellä ei ole ikkunaa. Pihallamme kaatui jättikokoinen mänty sulkien reitin ovellemme. Pihatielle ja sille isolle tielle kaatui pihastamme kolme puuta.

Mies otti tänään vapaapäivän ja raivaa jälkiä. Palokunta on pari kertaa yrittänyt noita sähkölinjoja vapauttaa ja isolta tieltä saada nuo uhkaavat kaatuvat puut pois, mutta ei ehdi, kun aina tulee hälytys.

Meillä peruttiin vierailu, ja vieraat itse tajusivat asian hyvin. Täytyy olla todella itsekeskeinen, jos yrittää tunkea kylään paikkaan, jossa on sähköt poikki. Ei se aina ole romanttista kynttilän valon äärellä istumista. Kun kakkapyllyjä ei voi pestä ja vessassa käydään ovet auki, mitään syötävää tai juotavaa ei ole tarjota (meillä oli yksi limupullo mutta säästimme sitä omalle perheelle, kun emme tienneet kauanko sähköt on poissa eli milloin saamme vettä), on naurettavaa suuttua vierailun peruuntumisesta. Lähikaupat ja ravintolat kaikki pimeinä. Mistään ei voitu hankkia esim. vettä.

Tämä ketju kyllä osoittaa, miten minä-keskeisiä ihmiset ovat nykyään. Meillä kun vain valot eivät toimineet ja tiet oli auki, niin tottahan kaikkialla. Ja kun meidän päivärytmi meni sekaisin, niin tottahan sitä saa riehua. Tosiaan syytä olisi ollut ap:n serkullakin olla PAHOILLAAN toista kohdanneista vastoinkäymisistä eikä vain miettiä asiaa oman itsensä kannalta. Tästä kokemuksesta viisaastuneena en aio ottaa vieraita vastaan, vaikka sähköt olisivat poikki ilman myrskyä. Ei sitä tajua, miten paljon elämä hankaloituu omakotitalossa, kun ei tule vettä, ellei itse sitä koe. Anoppini on edelleen ilman sähköä ja vettä. Onneksi naapurilla on vettä, niin pärjäilee.

Vierailija
97/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla nyt kuitenkin oli se tilanne, että talosta oli sähköt poikki. En tiedä sinusta, mutta minun elämääni tuollainen tilanne vaikuttaisi, enkä haluaisi siihen enää vieraita passattavaksi. En vaikka olisivat kuinka läheisiä ystäviä/sukulaisia.

jos se menee sekaisin yhden kyläilyn peruuntumisesta. Toiseksi: eilinen myrsky oli Suomen oloissa erittäin poikkeuksellinen, ja normaaliälyllä varustettu ihminen kyllä ymmärtää, että se vaikuttaa elämään. Valitettavasti tässä ketjussa näyttää olevan aika monta, joilta se normaaliäly on jäänyt puuttumaan...

Meillä elettiin ihan normaalia elämää sen kolmisen tuntia kun sähköt oli poikki. Minä menin töihin, mies oli lasten kanssa kotona ja söivät mitä löytyi. Ulkoiltu ei, ennenkuin tuuli oli vähän tyyntynyt. Meneekö vähän överiksi joillain? Ehkä se "normaali"äly ja maalaisjärki on kuitenkin tässä osoitteessa... Voi huokaus...

Vierailija
98/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti?

Vaan ap ei saanut lämmintä ruokaa heille tarjottua.

Kun myrsky oli tuolloin vielä päällä, sähköt oli jo poikki, niin mistä sitä tietää mitä kaikkea vielä oli tuloillaan?

Ei meilläkään ihmeempiä tapahtunut, mitä nyt roska-astiat lenteli ympäri katuja niin meillä kuin naapureilla, ja yksi katon reunapelti irtosi.

En mä silti olisi meille vieraita halunnut, kun tosiaan tuon tason myrskyn kanssa EI VOI TIETÄÄ MITÄ VIELÄ VOI TAPAHTUA!!!

Olisiko se sitten ollut näille tuttaville kivempaa tulla kylään, ja huomata, että ei sinne voikaan jäädä, kun perheellä täysi työ korjata niitä pieniäkin myrskytuhoja.

Lisäksi kun itse eilen ajelin töihin motaria pitkin, sekin oli täynnään oksia sun muita. Kotitiellä roikkuu edelleen yksi iso puu puoliksi tien päällä, kahden pienemmän puun varassa.

Kuka helvetti tuonne halusi lähteä huvin vuoksi ajelemaan?

Vierailija
99/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on tasan oikeus kieltää tulemasta kylään, kun on poikkeustilanne päällä!

Mä en edes tajunnut, että mun olisi pitänyt suuttua, kun isäni puoliso soitti ja sanoi, että perutaan tämänpäiväinen myrskyn takia. Heidän pihallaan on kaatunut jo 3 puuta, mutta olisihan sinne toki voinut lähteä väkisin tunkemaan.

IHan oikeasti ihmiset, kuinka itsekkäitä voitte olla?

Jos minun tai miehen vanhempien pihalla olisi kaatunut kolme puuta myrskyssä niin mies olisi ilman muuta lähtenyt auttamaan ja siivoamaan pihaa.

Minä olin eilenkin TÖISSÄ, kun tuo puhelu tuli, alkujaan oli sovittu, että minä tulen töistä paikalle, mies toisella autolla lasten kanssa kotoa.

Mies siis oli 3-, 6- ja 8-v lasten kanssa 30 km päässä, olisiko pitänyt siis lapset ottaa sinne mukaan "auttelemaan", ja toivomaan, ettei puita kaadu sinne talon päälle, kun läheltä oli jo pitänyt?

Lisäksi isäni on noissa hommissa ammattilainen, ja pihassa asuu vielä isäni puolison aikuinen poika auttelemaan.

Mutta näin me olemme erilaisia, jotkut eivät ala lässyttämään, jos eivät asioista sen enempää tiedä.

Vierailija
100/119 |
27.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä kuitenkin on se, että AP ei ole osannut viestiä tilannetta tarpeeksi hyvin tuttavalleen. Ehkä hän vain tokaisi puhelimeen "Täällä on myrsky, ei voi tulla kylään!". Tai vielä parempaa, laittoi lyhyen ja ytimekkään tekstarin. Kyllä fiksut ihmiset osaisivat selvittää näin yksinkertaisen asian ilman draamaa.