Kaikki joilla lapset kulkevat kahden kodin väliä!
Miten teillä menee vaate-asiat? Siis, tarkoitan sitä että jos on esim. yhteishuoltajuus niin lapsethan ovat paljon kummankin vanhemman luona. Ja kun lapset lähtevät toisen vanhemman luokse niin missä vaatteissa hän sieltä sitten palaa? Meillä on tullut tästäkin jonkinlainen ongelma. Kaikki uudet, hyväkuntoiset vaatteet jäävät lähes aina isän luokse. Lapset tulevat sitten minun luokseni jossain pienissä kuluneissa vaatteissa :( Mistä mies edes löytää niitä rytkyjä?! Mulla on kohta kaappi täynnä vaatteita joilla ei tee enää mitään kun ovat niin huonokuntoisia ja pieniä. Olen kokeillut sitäkin että laitan lapset niissä miehen "omistamissa" vaatteissa takaisin mutta ainahan tämä ei tietenkään onnistu. Nyt kun on talvi niin tämä ongelma on vielä hankalampi kun kaikki hanskat yms. ovat kalliita ja jos ne jää aina toiseen kotiin niin ei mulla ole varaa hommata vastaavia enää tänne. Miehellä kyllä olisi mutta ei kuitenkaan osta mitään vaatteita. Juu, olen maininnut tästä asiasta mutta ei vaan mene jakeluun... Vinkkejä kehiin!!! Mä meen kohta sinne asuntoon ja tuon kaikki mun ostamat vaatteet sieltä pois....
Kommentit (31)
ihmiset ymmärrä tätä pointtia? Tajuaisitte jos olisitte samassa tilanteessa. Meillä lapsi 2vk äidillä, 2vk meillä ja jos joka kerta menee kokonainen vaatekerta,eli alusvaatteet, farkut, lyhythih. paita, pitkähih. paita, takki ja kengät ja talvella vielä pipo, hanskat ja kaulahuivi, ja takaisin tulee liian pienet, puhkikuluneet sukat, kalsarit, pitkähih., gollegehousut ja takki (eli tulee yleensä vielä vähemmissä vaatteissa) ja ne kaikki ovat tosiaan kirppiskamaa, niin ongelma on se, että näissä vaatteissa lapsi ei voi kouluun mennä jos emme halua että joutuu syrjityksi.
Siispä, meidän pitäisi taas hankkia näiden hävinneiden tilalle uusia vaatteita, ja kun tämä toistuu _joka kuukausi_ niin johan se alkaa meilläkin taloudessa näkyä.
Siksi tästä asiasta on tullut ongelma, ja sille pitää jotain tehdä. Eli nimenomaan lasta tässä yritetään ajatella, että saisi kulkea edes osan aikaa kunnollisissa vaatteissa!
ihmiset ymmärrä tätä pointtia? Tajuaisitte jos olisitte samassa tilanteessa. Meillä lapsi 2vk äidillä, 2vk meillä ja jos joka kerta menee kokonainen vaatekerta,eli alusvaatteet, farkut, lyhythih. paita, pitkähih. paita, takki ja kengät ja talvella vielä pipo, hanskat ja kaulahuivi, ja takaisin tulee liian pienet, puhkikuluneet sukat, kalsarit, pitkähih., gollegehousut ja takki (eli tulee yleensä vielä vähemmissä vaatteissa) ja ne kaikki ovat tosiaan kirppiskamaa, niin ongelma on se, että näissä vaatteissa lapsi ei voi kouluun mennä jos emme halua että joutuu syrjityksi. Siispä, meidän pitäisi taas hankkia näiden hävinneiden tilalle uusia vaatteita, ja kun tämä toistuu _joka kuukausi_ niin johan se alkaa meilläkin taloudessa näkyä. Siksi tästä asiasta on tullut ongelma, ja sille pitää jotain tehdä. Eli nimenomaan lasta tässä yritetään ajatella, että saisi kulkea edes osan aikaa kunnollisissa vaatteissa!
..ja valinnut oikeat siittiöt...
ihmiset ymmärrä tätä pointtia? Tajuaisitte jos olisitte samassa tilanteessa. Meillä lapsi 2vk äidillä, 2vk meillä ja jos joka kerta menee kokonainen vaatekerta,eli alusvaatteet, farkut, lyhythih. paita, pitkähih. paita, takki ja kengät ja talvella vielä pipo, hanskat ja kaulahuivi, ja takaisin tulee liian pienet, puhkikuluneet sukat, kalsarit, pitkähih., gollegehousut ja takki (eli tulee yleensä vielä vähemmissä vaatteissa) ja ne kaikki ovat tosiaan kirppiskamaa, niin ongelma on se, että näissä vaatteissa lapsi ei voi kouluun mennä jos emme halua että joutuu syrjityksi. Siispä, meidän pitäisi taas hankkia näiden hävinneiden tilalle uusia vaatteita, ja kun tämä toistuu _joka kuukausi_ niin johan se alkaa meilläkin taloudessa näkyä. Siksi tästä asiasta on tullut ongelma, ja sille pitää jotain tehdä. Eli nimenomaan lasta tässä yritetään ajatella, että saisi kulkea edes osan aikaa kunnollisissa vaatteissa!
..ja valinnut oikeat siittiöt...
ymmärrät, että minä en ole lisääntynyt yhtään mitenkään... mutta ilmeisesti sinun äitisi ei valinnut oikeita siittiöitä kun et lukemaasi sisäistä.
lapset käyvät niin harvoin isänsä luona että siellä ei ole varavaatteita lainkaan. Vaihtokamat kulkee repussa mukana, joka reissulla.
Hiton kiva vaatettaa toistenkin lapset kun rahaa menee ihan riittävästi omienkin vaatteisiin :/
exä maksaa elaria, jolla sitten ostetaan mun rahojen kanssa vaatteita lapsille. Ostan pienen varaston myös exän luo, jossa ovat vähemmän kuin täällä.
Luonnollisesti lapsilla on vaatteet päällä kun takaisin tulevat, koska eivähän ne samoissa vaatteissa tule. Monesti sitten vaatteet "vaihtuu", kun exä on ottanut lapsille vaatteita omasta varastostaan. Ja jos hänen varastonsa vaatteet ovat pieniä ja kuluneita, se on vain merkki siitä, että mun on aika ostaa sinne kotiin uusia.
Lelut monesti kulkeutuvat tänne äidin luo. Tänään exä ekaa kertaa musitutti, että voisi laittaa hänen ostamiaan myös sinnepäin (en kyllä muista enää, mikä on hänen ja mun ostamia). Eikä siinä ole mitään pahaa. Onhan se kiva, että lapsilla on hänenkin luonaan leluja, vaikka osa olisi munkin maksamia.
Lapset siis ovat meillä vuoroviikoin, ikää 4, 6 ja 8v. Molemmissa kodeissa on hyviä sisävaatteita, ulkovaatteet ja kengät kulkevat lasten mukana. Exäni ei välttämättä hoksaa ostaa esikoiselle uusia vaatteita sitä mukaa kun tämä kasvaa, joten minä ostan jonkin verran niitä ja pakkaan lapsen mukaan kun he menevät isälleen (pienemmät kulkevatkin kierrätysvaatteissa, koska ovat kaikki samaa sukupuolta). Minä saan lapsilisät, joten voinkin hiukan ylimääräisiä vaatteita ostella. Kalliimpiin hankintoihin, kuten talvikenkiin ja harrastusvälineisiin, pyydän exältä rahaa.
En voisi kuvitella että lapseni olisivat vuoroviikkosysteemissä jos tietäisin heidän kulkevan epäsopivissa/säähän sopimattomissa/likaisissa/rikkinäisissä vaatteissa joka toisen viikon. Silloin tämä toinen vanhempi ei ole kykeneväinen lapsista huolehtimaan. Vuoroviikoissa lapsen arjen pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena molemmissa kodeissa.
oli sama ongelma, paitsi että siis hyväkuntoiset vaatteet jäivät äidille. No, tosiaan alettiin tehdä niin että tulee meille äidin omistamissa vaatteissa ja lähtee niillä. Kyllä tämä aina meillä onnistuu.
Ja ennen kuin joku sanoo siitä että pitäisi ajatella lasta ja antaa sille mukaan niitä parempia vaatteita, niin ei tosiaan ihan rahat riitä siihen että joka kerta ostetaan lapselle uudet kun edelliset ei tule takaisin sieltä toisen vanhemman luota.
Samalla tavalla täällä kyllä taiteillaan monien muidenkin asioiden kanssa, kuten lapsen puhelimen, polkupyörän jne..huoh.
niin vaatteiden kuin muidenkin tavatoiden suhteen, kaikki tuntuu hukkuvan/menevän rikki toisessa päässä. Joskus tuntuu että mun ostamia vaatteita jopa tahallaan hävitetään, koska yhtään riepua ei ole ikinä takaisin tähän talouteen tullut.
Alkaa vähän kuluttaa talousvaroja, jotain ehjää ja siistiä olisi kuitenkin kiva olla kouluun. Parasta oli, kun lapsen koulureppukin oli kerran hukattu. edellisellä kerralla koira oli järsinyt sen osin rikki...
Mutta ei kai eroa olisi tullutkaan jos näistä asioista olisi pystytty yhdessä sopimaan ja hoitamaan. Jatkuva huoli on siitä mitä rajojen puute lapselle aiheuttaa. Sosiaaliviranomaisiin voi tietysti ottaa yhteyttä olosuhdeselvityksen tekemiseksi, sitä meillä harkittiin kun tuntui että lapsen perushygieniasta huolehtiminenkaan ei onnistu.
Lapsi onneksi ei yhteishuollossa joten suurimman osan ajasta viettää täällä kotonaan.
Meillä on vaatetta lapsille täällä - pääasiassa sopivan kokoista ja uutena ostettua. Yleensä lapset tulevat tietyissä vaatteissa ja jos ne ovat "äidin vaatteita", myös lähtevät niissä. Jos lähtevät "isän vaatteissa", niin yleensä samoissa tulevat seuraavan kerran.
Me emme ole kamalasti terottaneet vaatteista, mutta lasten äiti koettaa saada lapset yleensä sitten lapsia tuomaan täältä hänen vaatteensa vaikka pussissa takaisin. Se on ihan ok.Lapset ovat sen verran isompia, että alkavat muistaa mikä vaate on mistäkin peräisin.