Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Satakuntalainen luonne?

Vierailija
25.12.2011 |

Millainen on tyypillinen satakuntalainen?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan oikein...satakuntalainen ei ole 'lupsakka.vaan juntti.....satakutalainen ei voi asiaa/asioita kertoa suoraan niinkuin ne on.'kiertelyä'ym.jää epäselväksi,et mitähän se mahtoi tarkoottaa...näin on...mutta kyllä satakuntalaisen kaa juttuun tulee...

Vierailija
42/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah 25 aivan totta :D toista vuotta asunu Porissa, Helsingistä muuttanut ja eron huomaa selvästi! Puheeseen tottuu kyllä, mutta täällä ihmiset on rennompia ja ystävällisempiä, jopa tän talon vanhukset otti uuden asukkaan lämpimästi vastaan mitä ihmettelin aluksi kovasti koska Helsingissä naapureille ei aina edes moikata. Täällä huumori on hieman mustempaa mutta ihmiset on enemmän omia itsejään. Olen tykänny kovasti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
44/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muualta muuttanut, ja en oikein osaa sanoa muuta yhdistävää tekijää kuin sisäänpäin lämpiävyyden. Postiauton tuomat eivät koskaan voi olla satakuntalaisia.

Vierailija
45/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänpäinlämpiviä, piirit on pienet, kaikki ollaan tunnettu kehdosta asti, paikkakuntalainen olet vasta kun olet kolmatta polvea. Epäkohteliaan töykeitä ja vittuilevia. Muut asiat ei kiinnosta kuin oma napa, kaikki uusi on automaattisesti epäilyttävää ja meitä muualle lähteneitä kyräillään. Itsekin kuulin aikoinaan tusinan kertaa mysymyksen, että miksi sinä Porista pois lähdet, kun täällä on kerran kaikki? Seikkailunhalu ja uutuudenviehätys on käsitteitä suoraan stnasta. Tämä mulava rehti suoruus, jota täälläkin on ihannoitu, tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että päin naamaa sanotaan, että sulla on vtun ruma paita, usein kuitenkkn ollaan piilovttuiluijoita. Sarkasmista ja ironiasta pidän, mutta vttuilua en jaksa, parempi sanoa sitten kuitenin vaan suoraa .

Heti 18-vuotiaana pois muuttanut, Satakuntaan päin en enää pieraisekaan.

Vierailija
46/60 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä suoraan sanottuna v****** tuolanen jahkailu..

Vierailija
47/60 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillo mennään kahvipöytään...kun käsketään...

Vierailija
48/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:21"]

Sisäänpäinlämpiviä, piirit on pienet, kaikki ollaan tunnettu kehdosta asti, paikkakuntalainen olet vasta kun olet kolmatta polvea. Epäkohteliaan töykeitä ja vittuilevia. Muut asiat ei kiinnosta kuin oma napa, kaikki uusi on automaattisesti epäilyttävää ja meitä muualle lähteneitä kyräillään. Itsekin kuulin aikoinaan tusinan kertaa mysymyksen, että miksi sinä Porista pois lähdet, kun täällä on kerran kaikki? Seikkailunhalu ja uutuudenviehätys on käsitteitä suoraan stnasta. Tämä mulava rehti suoruus, jota täälläkin on ihannoitu, tarkoittaa parhaimmillaan sitä, että päin naamaa sanotaan, että sulla on vtun ruma paita, usein kuitenkkn ollaan piilovttuiluijoita. Sarkasmista ja ironiasta pidän, mutta vttuilua en jaksa, parempi sanoa sitten kuitenin vaan suoraa . Heti 18-vuotiaana pois muuttanut, Satakuntaan päin en enää pieraisekaan.

[/quote]

Ja jos pieraiset niin voit ilmoittaa siitä:

http://www.vauva.fi/keskustelu/4283931/ketju/noloin_pierusi_kampaamokatku

Vierailija
49/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:17"]

Kamala paikka ja kauheat ihmiset. En mene enää ikinä Poriin tai lähellekään seutua. Aina epäillyt että Suomen hulluimmat, junteimmat ja väkivaltaisimmat ihmiset löytyvät juuri Satakunnasta, A.Auerkin oli vaan aivan tyypillinen satakuntalainen. Puukko heiluu hyvin nopsaan siellä ja murre on kamala.

[/quote]

Anu Saagim, oletko sinäkin av-mamma? 

Vierailija
50/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni olen asunut satakunnassa ja mun rehellinen mielipide on, että suurinosa ihmisistä on itsekkäitä, kaikki pyörii oman navan ympärillä ja kehenkään ei voi luottaa. Kaikki juoruaa toisistaan ja tarinat muuttuu matkanvarrella hurjasti. Menet apteekkiin, ostat särkylääkettä ja seuraavaksi isäsi soittaa sinulle että oletko raskaana. Anteeksi jos loukkasin, ei tietenkään kaikki tällaisia ole :)

Vierailija
51/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:29"]

Porilainen seisoo Porin torilla ja huomaa vieressään vanhan hyvän kaverinsa, jota ei ole tavannut ja josta ei ole mitään kuullut kymmeneen vuoteen. Porilainen ilahtuu ja sanoo: no jumalaut, viäläks sääki elät?

[/quote]

Mää muuten tunnistan ton! Ja huamaan kaivanneeni sitä iha kauheesti. Se o kato suurin mahdollinen kohteliaisuus, koska sillai voi sanoo vaa ystävälle tai muute vertaselle. Sehä o ko sanallinen halaus. Te ette vaa tajuu.

Vierailija
52/60 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:43"]

Useimmissa noista vastauksista on totuuden siemen. Jos verrataan vaikka sitten niihin itäsuomalaisiin, niin kun itäsuomalainen vastaa kysymykseen "onko sinulla uusi auto" viiden minuutin selityksen, joka kaartaa sinne ja tänne ja josta ei lopultakaan oikein tiedä, onko vastaus kyllä vai ei, niin satakuntalainen vastaa "o". Täällä ei tuhlata aikaa turhuuteen, ei puheissa eikä teoissa. Jos kysytään, sanotaan suoraan eikä mietitä, millä koukerolla saisi vastauksen hienotunteisemmaksi. Tämä ehkä aiheuttaa sen "satakuntalaisuuden vittumaisuuden". Ei se siis sinänsä ylpeyttä ole. Tosi sisäänpäinlämpiäviä täällä kyllä ollaan ja ihmiset pitävät huolen omista asioistaan.

[/quote]

Tähän lisäisin vielä sen, että tyypillisesti satakuntalaiset ovat myös puheissaan tietyllä tavalla uhokkaita (silleen hyvällä tavalla), mutta kuitenkin vähän anteeksipyytäviä (tää nyt on vaan tämmönen, ei mulla nyt muuta ollu pöytään laittaa, tai päälle laittaa...).

Mä niin mielelläni muuttaisin Poriin. Mutta kun siellä tuo työtilanne on vähän hankala.

t. Puoliksi satakuntalainen :D

Vierailija
53/60 |
04.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttä potaskaa...et muka satakuntalainen sanoo suoraan....eipä tosiaan....

Vierailija
54/60 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
55/60 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäpäin itse olet kotoisin? Olen asunut Satakunnassa ekat 20vuotta ja 40vuotta muualla.En ole yhtään törmännyt Satakuntalaisiin Täällä isossa eteläsuomen kaupungissa joten ei se Satakunnan murre kovin kauheata voi olla kun ei ole erottunut puheista. Ei ole ainakaan "juntti'murre

Vierailija
56/60 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli aikoinaan kulttuurishokki mennä silloisen kumppanin lakkiaisiin Satakunnassa. Olen karjalaistaustainen ja meilläpäin on hautajaisissakin iloisempi tunnelma.

Vierailija
57/60 |
03.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Satakuntalaista ja Savolaista voi verrata toisiinsa. Ovat kuin yö ja päivä.Satakuntalaiset ovat rehellisiä ja suoraluonteisia, sekä myös empaattisia.Sitä ei voi sanoa Savolaisista.Ovat kieroja liuruja.Kysymykseen ei tule suoraa vastausta. Nauttivat suuresti kun kysyjä hämääntyy.Kaksimielisiä vitsejä kammottavalla murteella.Kokemusta on 50 vuotta koska on puoliso

Vierailija
58/60 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa laiskoja. Oma hyväisyys paistaa läpi. Aina minä ja minä. Jos joku arvostelee suuttuu heti. Pitkä vihainen ja saamaton. Puhun nyt oikeista Satakuntalaisista en mistään puoliverisistä.

Vierailija
59/60 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs itäsuomalainen mies kuvaili ko. alueelta kotoisin olevaa vaimoaan: Hänessä yhdistyvät  hämäläinen jääräpäisyys ja satakuntalainen vi...maisuus mitä vastenmielisimmällä tavalla.

Vierailija
60/60 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on kahvipöytäjahkaus. Kun kutsutaan vieraat kahville, jostain syystä ihmiset ei lähde menemään sinne, ei kukaan, ennen kuin emäntä maanittelee useaan kertaan ja "uhkailee" kahvin jäähtymisellä. Kummallista touhua minusta. Minä kyllä en jaksa tuommoista vaan menen ensi kutsusta, huolimatta siitä että tiedän järkyttäväni paikallisten tapakulttuuria ja käsitystä ihmisten arvojärjestyksestä (nuorempi ei saisi mielellään olla se ensimmäinen menijä).

Tätä kutsutaan kursailuksi ja se kuuluu asiaan.

https://antroblogi.fi/2017/02/hamalainen-kahviseremonia/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä