Satakuntalainen luonne?
Kommentit (60)
kyllä ovat kovia valehtelee...miehet sekä naiset......ja selkään puukottajia.....kokemusta on.....
varsin..kin kankaanpääläiet vittumaisia...ja kateellisia....ahdistuneita...ym...
Satakuntalainen sanoo suoraan. Vastaus, joka muualla kestäisi minuutin, kestää satakunnassa kaksi sekuntia. Asiat sanotaan miten ne ovat. Satakuntalainen on kankea, epäluuloinen, vierastaa kovasti vieraita, mutta ei ole todellakaan hidas tai tyhmä.
Täällä on jotenkin nyt annettu ymmärtää, että satakuntalainen valehtelee ja kieroilee jatkuvasti. Tämä ei mielestäni pidä pätkääkään paikkaansa. Jos haluat, että homma toimii mutkattomasti ja rehellisesti, tee se satakuntalaisen kanssa. Satakuntalainen tekee juuri millilleen niin kuin on puhetta ollut, eikä mielellään jousta sovitusta. Hän on myös täsmällinen ja tekee töitä tunnollisesti ja lujasti, usein liikaakin ja yli oman jaksamisen.
Satakunnassa kateus on todella syvälle juurtunut ominaisuus, vaikka siitä ei huudeltaisi ulospäin. Sisälläpäin pysyvät omat asiat eikä niitä oikein jaeta kellekään. Muiden asioihin ei puututa, mutta apua tarvitsevaa autetaan. Apua tosin ei pyydetä, ei sitten millään, vaikka tilanne mikä olisi. Ei haluta olla missään tilanteessa muiden vaivana tai muista jotenkin riippuvaisia. Satakuntalainen pelkää ja aiheestakin, mitä kylillä puhutaan.
Keskustelu hyvän tutun kanssa sisältää ulkopaikkakuntalaisen silmin tolkuttoman määrän toisen murjomista ja vittuilua, mutta siihen on vain kasvettu ja se kuuluu täysin asiaan. Ulkopaikkakuntalaisista ei todellakaan pidetä ja herkästi tulee turpaan nakkikioskilla. Pois maakunnasta muuttaneita satakuntalaisia pidetään ikään kuin "maanpettureina" eikä takaisin palaavaa enää kohdella kuin ennen. Huumorintaju on todella synkkä ja hyvin ainutlaatuinen.
Tunne-elämässä satakuntalainen on jäljessä suurinta osaa muuta Suomea. Ei osata puhua avoimesti, kun omaan puolisoonkin voidaan suhtautua pitkänkin tuntemisen jälkeen varauksella, "eikai tua vaa käyt tätä muu vastaa". Satakuntalainen ei todellakaan ole yleensä se porukan ilopilleri. Mieli rypee herkästi todella syvällä, eikä taakkaa osata purkaa.
Ravintolassa satakuntalainen on heti maksamassa laskua, kun maksun aika on. Sama on taksimatkoissa. Ettei muut vaan saa käsitystä, että tässä yritetään siipeillä.
Itse muutin 20-vuotiaan pois sydän-Satakunnasta, ja päädyin Pirkanmaalle. Opiskeluaikana tuli tavattua iso liuta ihmisiä jokaisesta Suomen kolkasta. Totean, ettei ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolella. Ihmiset ovat eri paikoissa erilaisia, ja sehän on vaan rikkautta. Aluksi olin sitä mieltä, etten ikinä muuttaisi takaisin, mutta viiden vuoden kuluttua ajattelen kotiseutua jo todella lämmöllä.
Pari lausetta loppuun:
"Ei se ny mitään ollu, vähä ny jotaki yritin.." (kun on tehnyt 16 tuntia ilmaseksi jotakin toista auttaakseen)
"Emmää mitää tartte, ottakaa te vaa" (kun on neljä kahvilla ja pullia on kolme)
"Mitä vittuu sää tääl teet??" (kaverit näkevät ensi kertaa vuoteen)
"Tuleeks sit ny mittää?" (nuoremman oppipojan opetusta, kun homma ei suju 100% täydellisesti)
Erittäin hyvin tiivistetty, 43! Lisäksi satakuntalaisilla, erityisesti porilaisilla, on tapana puhua pahaa poissa olevista ystävistä. Siis huomattavasti enemmän kuin muualta Suomesta tulevilla. Kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesta dissaamisesta, se vaan on maan tapa. Kaikki tekevät sitä kaikista. Muualta tulevissa saattaa tietysti herättää hämmennystä.
t: Satakunnassa lapsuutensa ja nuoruutensa viettänyt, sittemmin Pirkanmaan kautta ulkomaille muuttanut.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:30"]
17:n viestiin viitaten: en tiedä onko kyse suoraan valehtelusta (eli siitä että tahallaan halutaan harhauttaa toista) vai siitä ettei "kehdata" sano ettei tiedä jotain asiaa, mutta ärsyttää tapa jossa aina saa vastauksen, joka sitten voi olla väärä.
Tarkoitan nyt ihan arkipäivän juttuja: -Missä on maitokärry? -Varastossa. (varmalla äänellä sanottuna). Ja sitten kun sinne menee niin eihän se siellä olekaan... Ja tätä tapahtuu koko ajan, muualla ihmiset sanovat ettei tiedä, katso varastosta tmv.
[/quote]
vittu mikä esimerkki oot hauska : D
Olen satakuntalaia-pirkanmaalaisten vangempien lapsi. Vaatimattomuus, kursailu, ei nyt olla muille vaivoiksi -mentaliteetti. Itse en vieläkään kyläile ilman omia lakanoita etten aiheuta liikaa vaivaa :)
Satakunnassa lähes koko iän asuneena olen samaa mieltä kateellisuudesta ja jähmeydestä sekä sisäänpäinkääntyvyydestä. Ulkopuolisia ei oteta helposti joukkoon. Johtuu siitä, että tänne harva muuttaa, mutta moni muuttaa pois. Sen, että vain oman perheen/kaverien hyvinvointi kiinnostaa olen huomannut myös muualla Suomessa. Se on itsekkyyttä.
Juu, sellaista sisäänlämpiävää meininkiä, jossa kaikki erilaisuus ja erinomaisuus on syy heittää ulos piireistä. Pitää olla nöyrä ja ei saa kuvitella itsestään liikoja.
Tässä tarina satakuntalaisesta käytöksestä: Olin muutamia vuosia sitten satakuntalaisten kanssa bussimatkalla. Matkaan tuli mukaan vieras nainen Keski-Suomesta. Kukaan ei tietenkään puhunut tuolle naiselle mitään. Sitten pidettiin tuolla Itä-Suomessa jaloittelutauko jonkun leirikeskuksen pihalla. Porukka seisoi "ringissä" ja jutusteli omiaan. Tämä nainen tuli sivusta kysymään, "anteeksi, mutta missä se vessa oli?". Mitä tekee satakuntalainen? Kaikki hiljenevät, katsovat toisiaan ja on muutama sekunti ihan hiljaista, kun arvotaan, viittiikö vastata. Sitten rohkein aukaisee suunsa ja vinkkaa suunnan. Mutta se hetki, kun ulkopuolinen tulee paikalle ja kysyy jotain. Ei vastata ja katsotaan toisiaan. Aivan järkyttävää käytöstä!
Miehen suku kun on Satakunnasta (Ulvilasta) niin näin helsinkiläisenä on kiinnittänyt erityisesti huomiota erikoinen tarve tietyllä tapaa vähätellä itseään kuitekaan oikeasti tarkoittamatta sitä. Esim. minua ärsyttää, kun jos vien jotain pientä tuliaista kun menen kylään näille satakuntalaisille miehen sukulaisille, alkaa kauhea vastaan väittäminen: "ei olisi mitään tarvinnu, ai kauhea, en mää näitä ny voi ottaa"... Ei jaksaisi semmoista. Kerran teinkin sen että sanoin että kun emäntä sanoi ettei voi ottaa, niin sanoin että "ok, kyllä meille kotonakin näille käyttöä löytyy!" ja pakkasin lahjani kassiin. Emäntä loukkaantui pahasti, vaikka itse sanoi moneen kertaan ettei voi ottaa ja on liian hienoa ja kallista (ei ollut, käyttöjuttuja kuten kahvipakettia tms).
Toinen on kahvipöytäjahkaus. Kun kutsutaan vieraat kahville, jostain syystä ihmiset ei lähde menemään sinne, ei kukaan, ennen kuin emäntä maanittelee useaan kertaan ja "uhkailee" kahvin jäähtymisellä. Kummallista touhua minusta. Minä kyllä en jaksa tuommoista vaan menen ensi kutsusta, huolimatta siitä että tiedän järkyttäväni paikallisten tapakulttuuria ja käsitystä ihmisten arvojärjestyksestä (nuorempi ei saisi mielellään olla se ensimmäinen menijä).
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:17"]
Kamala paikka ja kauheat ihmiset. En mene enää ikinä Poriin tai lähellekään seutua. Aina epäillyt että Suomen hulluimmat, junteimmat ja väkivaltaisimmat ihmiset löytyvät juuri Satakunnasta, A.Auerkin oli vaan aivan tyypillinen satakuntalainen. Puukko heiluu hyvin nopsaan siellä ja murre on kamala.
[/quote]
Näin on. Asuin Porissa vajaan vuoden. Muissa asumissani tuonkokoisissa kaupugeissa en ole törmännyt niin usein katuväkivaltaan kuin Porissa. Jopa skiniajan Joensuu oli turvallisempi ilta-aikaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 12:06"]
Miehen suku kun on Satakunnasta (Ulvilasta) niin näin helsinkiläisenä on kiinnittänyt erityisesti huomiota erikoinen tarve tietyllä tapaa vähätellä itseään kuitekaan oikeasti tarkoittamatta sitä. Esim. minua ärsyttää, kun jos vien jotain pientä tuliaista kun menen kylään näille satakuntalaisille miehen sukulaisille, alkaa kauhea vastaan väittäminen: "ei olisi mitään tarvinnu, ai kauhea, en mää näitä ny voi ottaa"... Ei jaksaisi semmoista. Kerran teinkin sen että sanoin että kun emäntä sanoi ettei voi ottaa, niin sanoin että "ok, kyllä meille kotonakin näille käyttöä löytyy!" ja pakkasin lahjani kassiin. Emäntä loukkaantui pahasti, vaikka itse sanoi moneen kertaan ettei voi ottaa ja on liian hienoa ja kallista (ei ollut, käyttöjuttuja kuten kahvipakettia tms).
Toinen on kahvipöytäjahkaus. Kun kutsutaan vieraat kahville, jostain syystä ihmiset ei lähde menemään sinne, ei kukaan, ennen kuin emäntä maanittelee useaan kertaan ja "uhkailee" kahvin jäähtymisellä. Kummallista touhua minusta. Minä kyllä en jaksa tuommoista vaan menen ensi kutsusta, huolimatta siitä että tiedän järkyttäväni paikallisten tapakulttuuria ja käsitystä ihmisten arvojärjestyksestä (nuorempi ei saisi mielellään olla se ensimmäinen menijä).
[/quote]
Itse lähes koko elämäni Porissa asuneena voin sanoa, että tuo kahvijahkailu VITUTTAA!!!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:20"]
Tunnen monenlaisa ihmisiä satakunnasta, mutta yhteiseksi ominaisuudeksi sanoisin epäluuloisuuden.
Miehet ovat puolestaan olleet kovia valehtelemaan.
[/quote]
baareissa on tullut paljon pyörittyä vai?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:46"]
"Puoli kuppia kahvia" tarkoittaa sitä, että saa kaataa kupin täyteen, mutta kun se on juotu, niin sen jälkeen ei ole sopivaa enää tarjota lisää.
[/quote]
eikä tarkota. Jos emäntä kaataa koko kupillisen, vaikka puolikkaan pyytää, niin harvinaisen jästipää emäntä on.
Itse satakunnasta varsinais-suomeen muuttaneena, huomaan selkeän eron! Satakuntalaiset ovat selkeästi rennompaa sakkia, piirit ovat pienet ja ulkopuolisia ei suvaita. Huumorin kukka kukkii ja kylien/kaupungien pubit/baarit täyttyvät nopsaan. Omilla pärjätään, omistetaan paljon ja töitä tehdään.
Varsinais-suomalaiset hieman vittumaisempaa sakkia, ei kiinnosta muiden hyvinvointi ja semmonen itsekkyys ja omahyväisyys paistaa näiden ihmisten lävitse. HUOM, tämä on ainoastaan minun mielipide
Porilainen seisoo Porin torilla ja huomaa vieressään vanhan hyvän kaverinsa, jota ei ole tavannut ja josta ei ole mitään kuullut kymmeneen vuoteen. Porilainen ilahtuu ja sanoo: no jumalaut, viäläks sääki elät?
Porissa naista ei pidetä tasavertaisena, siellä kysytään edelleen mielipide naisen mieheltä vaikka asia koskisikin naista. Junttila! Tähän pätee parhaiten se, että kun sielläpäin ajelet ni kierrä kaukaa.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 13:20"]
Tunnen monenlaisa ihmisiä satakunnasta, mutta yhteiseksi ominaisuudeksi sanoisin epäluuloisuuden.
Miehet ovat puolestaan olleet kovia valehtelemaan.
[/quote]
baareissa on tullut paljon pyörittyä vai?
[/quote]
Mitä tämä tarkoittaa?
Eli miehet valehtelevat baarissa?
Kamala paikka ja kauheat ihmiset. En mene enää ikinä Poriin tai lähellekään seutua. Aina epäillyt että Suomen hulluimmat, junteimmat ja väkivaltaisimmat ihmiset löytyvät juuri Satakunnasta, A.Auerkin oli vaan aivan tyypillinen satakuntalainen. Puukko heiluu hyvin nopsaan siellä ja murre on kamala.
[/quote]
Puukonheiluttajia minusta kyllä löytyy eniten Pohjanmaalta, ovathan ne häjyjen jälkeläisiä, mutta muuten olen kyllä porilaisista samaa mieltä. Ja Auerista.
Ei ole olemassa mitään satakuntalaista murretta. Rauman giäl on lähellä Turun murretta, mutta porilaiset menevat korrii ja sitä vedetään pitkin Porin torrii, ts. Rauman ja Porin murteet ovat kuin yö ja päivä. Ei yhteyttä.
T. Raumalla syntynyt ja kasvanut, nykyisin Turussa asuva.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:02"]
[/quote]
Puukonheiluttajia minusta kyllä löytyy eniten Pohjanmaalta, ovathan ne häjyjen jälkeläisiä, mutta muuten olen kyllä porilaisista samaa mieltä. Ja Auerista.
Ei ole olemassa mitään satakuntalaista murretta. Rauman giäl on lähellä Turun murretta, mutta porilaiset menevat korrii ja sitä vedetään pitkin Porin torrii, ts. Rauman ja Porin murteet ovat kuin yö ja päivä. Ei yhteyttä.
T. Raumalla syntynyt ja kasvanut, nykyisin Turussa asuva.
[/quote]
Anneli Auer on siitä Rauman ja Turun välistä kotoisin, niin... mistä sä olitkaan samaa mieltä?
jäykkiä....eivät puhele....kieroja ..pa******** eivät edes moikkaa naapueita....