Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko kaikki sosiaalityöntekijät koulutettuja, vai onko sielläkin

Vierailija
23.12.2011 |

sijaisina epäpäteviä...

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on TODELL HYVÄ koulutukseen ja työn vaativuuteen nähden. Lisäksi tulee vielä kaikki edut, asuntoja myöten.

Ensinnäkin kaikki pätevät sosiaalityöntekijät ovat yhteiskunta/valtiotieteiden maistereita eli monta vuotta on mennyt opiskellessa. N.2500 euron palkka, joka kunnallisella puolella sossuille maksetaan on työn vaativuuteen ja koulutukseen nähden alhainen (vrt. esim. ekonomoni, jolla täysin samantasoinen tutkinto tai rakennusinsinööri, jolla alempi korkeakoulututkinto!)

Ainakaan asuinkaupungissani ei sossuille ole juurikaan muita etuja kuin palkka (silmälasiavustus kerran 2 vuodessa). Asuntoetu taitaa olla urbaanialegendaa.

Ottaisin sinuna asioista selvää ennenkuin tulisin julkisesti huutelemaan. Osoittaa vaan omaa tyhmyyttä sellainen. Ja jos kerran mielestäsi sosiaalityötekijällä on niin helppo työ ja hyvä palkka, niin miksi ihmeessä, et itse opiskele sellaiseksi????

Vierailija
2/86 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliviraston työntekijät. Valtaosa epäpäteviä, yksi pätevä eli se johtava, joka tienaa lähemmäs 4 000 euroa.

Tutkintoa ei todellakaan tarvitse opiskella montaa vuotta eli jo se 2 500 on helvetin hyvä palkka tuollaisesta työstä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eikö pointtina olekin se, että pätevän pitäisi saada oikeaa palkkaa ei epäpätevän. Valitettavasti monet sosionomit toimivat sosiaalityöntekijöinä, vaikka heidän koulutuksensa ei siihen pätevöitä. Sekään ei ole mielestäni oikein, vaan sosiaalityön opiskelupaikkoja yliopistoissa tulisi lisätä, kerran puutetta pätevistä on, ja sosionomien vastaavia vaikkapa laskea, jos ei heille töitä riitä.

Vierailija
4/86 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:lle. Kirjoitat, ettei tutkintoa tarvitse opiskella montaa vuotta? Mikä on monta vuotta sinulle? Sosiaalityöntekijöillä (pätevillä) on ylempi korkeakoulututkinto, eli he ovat opiskelleet 5-6 vuotta yliopistossa. Onko se sinun mielestäsi vähän? Ilmeisesi mikä tahansa ylempi korkeakoulututkinto on sinun mielestäsi jotenkin epänormaalia lyhyempi tutkinto?

Työ on erittäin vaativaa ja vastuullista, joten siihen ja koulutuksen pituuteen nähden palkka on kunnallisella sektorilla erittäin huono. Siksi monet pätevät sosiaalityöntekijät suuntaavat yksityiselle sektorille töihin, joissa palkka on parempi ja työ vähemmän kuormittavaa.

Itse olen sosiaaliyöntekijä (yhteiskuntatieteiden maisteri) mutta kahden kunnallisen työvuoden jälkeen siirryin järjestöön töihin yksityiselle puolelle, työajat ovat nyt normaalit eikä tarvitse olla vastuussa yhdestäkään perheestä. Ja palkka 40% parempi kuin kunnalla työskennellessä. Ei ihme, että pätevistä sosiaalityöntekijöistä on kunnallisella sektorilla pula.

Vierailija
5/86 |
28.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin nauratti tämä "Tutkintoa ei todellakaan tarvitse opiskella montaa vuotta...". Jatkotutkinnot ovat tietenkin asia erikseen, mutta jos perustutkinnoista puhutaan, niin eipä paljon tuon pitempään edes voi opiskella, lähes mikä tahansa ylempi korkeakoulututkinto vie saman verran? Kaipaisin perusteluja tälle kommentille, miten 5-6 vuotta opiskelusta saadaan "ei montaa vuotta"? Sairaanhoitajat eivät ilmeisesti sinun mielestäsi sitten opiskele lainkaan, kun heidän opintonsa vievät noin 3,5 vuotta? ;)

nimim. Just interested

Vierailija
6/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on vuosia toiminut sosiaalityöntekijänä. Todellakin epäpätevä. Mutta saa varmaan päteä ja voi tuntea ylemmyyttä tapaamiaan ihmisiä kohtaan...

Vierailija
7/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

22:lle. Kirjoitat, ettei tutkintoa tarvitse opiskella montaa vuotta? Mikä on monta vuotta sinulle? Sosiaalityöntekijöillä (pätevillä) on ylempi korkeakoulututkinto, eli he ovat opiskelleet 5-6 vuotta yliopistossa. Onko se sinun mielestäsi vähän? Ilmeisesi mikä tahansa ylempi korkeakoulututkinto on sinun mielestäsi jotenkin epänormaalia lyhyempi tutkinto? Työ on erittäin vaativaa ja vastuullista, joten siihen ja koulutuksen pituuteen nähden palkka on kunnallisella sektorilla erittäin huono. Siksi monet pätevät sosiaalityöntekijät suuntaavat yksityiselle sektorille töihin, joissa palkka on parempi ja työ vähemmän kuormittavaa. Itse olen sosiaaliyöntekijä (yhteiskuntatieteiden maisteri) mutta kahden kunnallisen työvuoden jälkeen siirryin järjestöön töihin yksityiselle puolelle, työajat ovat nyt normaalit eikä tarvitse olla vastuussa yhdestäkään perheestä. Ja palkka 40% parempi kuin kunnalla työskennellessä. Ei ihme, että pätevistä sosiaalityöntekijöistä on kunnallisella sektorilla pula.

Samaa mieltä. Joskin yksityisellä sektorillakin on palkassa poikkeuksia. Vanha opiskelijaystäväni oli yksityisessä sairaalassa pätevänä sosiaalityöntekijänä kokopäiväisenä töissä ja sai vähemmän kuin sosiaalitoimistossa työskentelevä sosiaalityöntekijä. Työ oli kuitenkin miellyttävämpää siellä, kuin mitä hän oli kokenut kunnallisella puolella olleen.

Summa summarum- jos työ on parempaa yksityisellä puolella (tässäkin tietysti voi olla poikkeuksia, mutta yleisesti sanoen) ja mahdollisesti palkkakin parempi, ei ole ihme, että sosiaalityöntekijöitä siirtyy yksityisen puolen tehtäviin ja pula on siksi suuri julkisella puolella.

Jotkut kaupungithan yrittävät houkutella sosiaalityöntekijöitä julkiselle puolelle jonkin verran paremmalla palkalla. Itse kiinnittäisin huomiota suuremmin työolosuhteisiin ja sitä kautta työssäjaksamiseen.

Vierailija
8/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eikö pointtina olekin se, että pätevän pitäisi saada oikeaa palkkaa ei epäpätevän. Valitettavasti monet sosionomit toimivat sosiaalityöntekijöinä, vaikka heidän koulutuksensa ei siihen pätevöitä. Sekään ei ole mielestäni oikein, vaan sosiaalityön opiskelupaikkoja yliopistoissa tulisi lisätä, kerran puutetta pätevistä on, ja sosionomien vastaavia vaikkapa laskea, jos ei heille töitä riitä.

Toisaalta tätä tilannetta auttaa se, että merkittävä osa sosionomeista jatkaa opintojaan ja suorittaa ylemmän korkeakoulututkinnon sosiaalityöstä eli pätevöittävät itsensä sosiaalityöntekijöiksi. Mielestäni tällainenkään tie sosiaalityöntekijäksi ei ole lainkaan huono ratkaisu.

Vierailija
9/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minähän olen myös opettajaksi pätevä koska olen siihen ammattiin myös opiskellut ;) Opettajina työskentelee myös paljon epäpäteviä, mutta minä en sellainen ole.

Muuten täytyy todeta, että olet ajatuksinesi aivan pihalla. Työskentelin 7,5-vuotta sosiaalityöntekijänä, eri paikoissa, ja minulla oli tuona aikana kymmeniä eri kollegoja. Useat heistä vaihtoivat tuona aikana pois kunnalliselta sektorilta, todella pätevät, koulutetut työntekijät. Tilalle saatiin opiskelijoita, sosionomeja jne. Kukaan heistä ei lähtenyt sen vuoksi, että ALA olisi ollut heille väärä, päinvastoin, mutta he turhautuivat siihen, että heillä ei ollut mahdollisuutta tehdä työtänsä kunnolla, niin että siihen voisi olla tyytyväinen ja ylpeä. Vai olisiko sinusta hauskaa olla töissä jossain, missä joudut tekemään kaiken kiireessä ja sutaisten, ja olet vastuussa silti useista ihmisistä, perheistä ja lapsista? Tuskin. Palkkaus on myös erittäin heikko koulutuksen pituuteen ja työn kuormittavuuteen nähden. Opettajat opiskelevat tasan yhtä kauan ja ala-asteen opena oleminen on lastenleikkiä sosiaalialan hommiin.

Itse voisin jossain vaiheessa palata sosiaalityöntekijäksi, sitten kun palkkaus, työolosuhteet ja monet muut asiat muuttuvat. Ala on erittäin läheinen ja pidin siitä työstä hyvin moneltakin kantilta. Huonoja puolia oli kuitenkin enemmän.

Sosiaalityöntekijöiden työtyytyväisyydestä on kirjoitettu alan lehdissä paljon. Ongelma ei suinkaan ole ollut se, että he alunperin olisivat olleet väärällä alalla. Eli olet kyllä niin väärässä tässä asiassa kuin olla ja voi.

Siinä olen samaa mieltä, että moniin eri opiskelupaikkoihin tulisi olla myös psykologiset testit. Kuten lääketieteelliseen ja vaikkapa myös sosiaalityön opintoihin. Se ei olisi lainkaan huono asia, mutta se ei silti ratkaisisi niitä ongelmia mitä alalla on.

Vierailija
10/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se työelämä missään tuon kummempaa ole." Kyllä vain on, paljonkin kummempaa! Vai oletko sinä työskennellyt sosiaalityöntekijänä, mikä ammattitaito sinulla on asiasta sanoa? On monia, monia ammatteja, joissa pääsee niin paljon helpommalla ja saa parempaa palkkaa. Siksi ei ole mikään ihme, että sosiaalialalla on pula pätevistä työntekijöistä. Minä opettajana en koe lainkaan stressiä työstäni, koska sosiaalialalla olin koko ajan todella kovassa paineessa ja kävin läpi kovan prässin. Tämä on Taivas ja työssä kohtaamat vaikeat asiat eivät ole millään tasolla sitä mitä ne vaikeat asiat sosiaalialalla olivat.

Vierailija
11/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta eikö olisi helpompaa ja tehokkaampaa, että hekin opiskelisivat suoraan sosiaalityöntekijöiksi, jos sellaisiksi haluaisivat?

Vierailija
12/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eiköhän se kerro kaiken älykkyystasosta. Parin vuoden tutkinto se on!

Sairaanhoitajilla on tismalleen oikea palkka omaan vaatimustasoonsa nähden.

Ihan kuten on sosiaalityöntekijöilläkin.

Edelleen odotan vastausta, että mihin 4 000 euron töihin heitä palkataan sankoin joukoin!

Vierailija
13/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun et osaa kirjoittaa "7,5 vuotta" oikein?

Niitä tekosyitähän riittää - ei kai kukaan ITSE myönnä, että on työhönsä sopimaton ja esimerkiksi yksinkertaisesti vain tyhmä ja hidas niin että työt kasaantuvat!

Vierailija
14/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eiköhän se kerro kaiken älykkyystasosta. Parin vuoden tutkinto se on!

Sairaanhoitajilla on tismalleen oikea palkka omaan vaatimustasoonsa nähden.

Ihan kuten on sosiaalityöntekijöilläkin.

Edelleen odotan vastausta, että mihin 4 000 euron töihin heitä palkataan sankoin joukoin!

Kahdessa vuodessa saada tehdyksi. Kandin kyllä saa.

Vierailija
15/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä pätevyydellä sinä noita "asiantuntevia" lausuntojasi laadit? Edelleenkään kun se sossun asiakkuus ei pätevöitä mihinkään. Kaikesta huomaa, että olet pihalla kuin lumiukko enkä siten ymmärrä osallistumistasi tähän keskusteluun.

Vierailija
16/86 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja valtaosahan pääsee jo alan töihin opiskeluaikoinaan, mikä on harvinaista, joten koko kitinä pienestä palkasta on täysin kohtuutonta!

Vierailija
17/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit väärällä alalla, jolle et sopinut ja selkeästi siitäkin on jo vuosikausia.

Mene hoitoon. Ei ole normaalia jäädä märehtimään tuollaisia asioita vuosikymmeniksi. Märehdit niitä täällä jokaikisessä ketjussa, jotka vähänkin aiheeseen viittaavat!

Tapasi halveksia asiakkaitasi palveluammatissa

Vierailija
18/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei kai kukaan ITSE myönnä, että on työhönsä sopimaton ja esimerkiksi yksinkertaisesti vain tyhmä ja hidas niin että työt kasaantuvat!"

Hehheh, taas yksi aivopieru pääsi joltakin. Eli ihminen on tyhmä ja hidas jos ei pysty hoitamaan 5 ihmisen töitä yksin normaalissa tahdissa? Päteekö tuo vain sosiaalityöntekijöihin, vai pitäisikö myös esim. sairaaloista vähentään 3/4 työntekijöistä pois kun kyllähän yksi henkilö nyt voi vaikka viidelle mitoitetut työt hoitaa! Taas yksi järjenjättiläinen siellä kirjoittelee.

Vierailija
19/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pönttöpääkö joka pystyy 20 prosenttiin normaalista työpanoksesta?

Vierailija
20/86 |
30.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen 38-vuotias, en ole mitään märehtinyt ja tämä on eka ketju mihin ylipäätään täällä kirjoitan.

Kerro nyt, millä pätevyydellä annat noita lausuntojasi? En oikein ymmärrä, että mitä järkeä on osallistua keskusteluun jos ei aiheesta mitään tiedä? Sinulta ei ole tullut yhtään kommenttia, joka edes jossain määrin pitäisi paikkaansa. Monet kyllä luulee tietävänsä, mutta onko se luulo koskaan ollut tiedon väärti?

Minä en erityisemmin nauttinut työstä lastensuojelussa, mutta muissa paikoissa kylläkin. Alaa en kokenut/koe missään vaiheessa vääräksi, se jurppi kaikista eniten kun määrärahat joka asiaan olivat olemattomia. Tyhjästä piti usein nyhjästä ja jos ei nyhjäissyt niin haukuthan siitä sai. Jos jatkuvasti saa sanoa "ei oota" asiakkaille, jotka tarvitsisi yhtä sun toista, niin kyllä siinä vähitellen väsyy. Vaikka ala sinänsä olisikin oikea.