Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läksyjen kysyminen sairaana ollessa (pienet koululaiset)

Vierailija
23.12.2011 |

Huutaako lastenne opettaja jos teidän 1-2-luokkalaisella on läksyt tekemättä sairasloman jälkeen? Lapseni opettaja huutaa ja lujaa, vaatii että läksyt on tehtävä myös sairaana ollessa.

Ongelma on se, että lapseni on kysynyt muutamilta luokkakavereilta puhelinnumeroa, saamatta sitä. Yksi sanoi ettei ole puhelinta, toinen ei muista numeroaan, kolmas antoi väärän numeron joka ei ollut käytössä jne. Kyseessä 2-luokkalainen poika.

Lapsi on sitten tehnyt sairaana ollessaan vain kirjasta jonkin verran eteenpäin. Useimmiten tehnyt oikeita tehtäviä.

Mielestäni ei ole äidin tai isän tehtävä selvitellä toisten puhelinnumeroita.

Mielipiteitä?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla tuon ikäisen tehtävä soitella puolta luokkaa läpi saadakseen läksyt.

Ei kai niiden vanhempien numeroita tarvi jakaa, jos laittaisi lasten numerot jakoon.

Kaikissa luokissa ei tuo luokkahenki oikein kukoista.

On aika ymmärettävää, jos tokaluokkalainen poika ei ala soittelemaan luokan tytöiltä läksyjä, saati sitten kyselemään niitä sellaisilta pojilta, joilta vastausta ei todennäköisesti edes saa - kun kiusa on se pienikin kiusa.

Missäköhän se raja sitten menee? Pitääkö soitella puolet luokasta läpi, ennenkuin ne tehtävät voi saada.

t. ope itsekin

Vierailija
22/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyt kysytään ensisijassa kaverilta. Mutta jos kaverilta tietoa ei saa, niin sitten kysytään opettajalta. Kannattaa kuitenkin suosia kaverilta kysymistä, sillä ymmärrät varmaan, että jos kaikki oppilaat kysyisivät läksyt opettajalta, on opettajalla aika homma kirjoitella vapaa-aikanaan tekstareita, jos Wilmaa ei ole käytössä.

Opettaja voi tietysti myös velvoittaa jonkun oppilaan antamaan läksyt pojallesi, joten mielestäni sinun kannattaa puhua ongelmasta opettajan kanssa. Vanhempien tehtävä on hakea kirjat koululta, tai sitten sovitte, että joku luotettava kaveri tuo kirjat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ope ei voi tarvittaessa laittaa läksyjä wilman tai sähköpostin kautta!

Ei voi olla tällaista Suomessa 2000-luvulla...

Vierailija
24/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokallani (opetan kakkosia) kaikki lapset asuvat melko lähellä toisiaan, joten yleensä aina joku lapsista tarjoutuu vapaaehtoisesti viemään läksyt sairaalle kaverille. Tällöin etsin tarvittavat kirjat sairastuneen pulpetista ja laitan kirjalähetyksen mukaan lapun, jossa kerron tehtävät tarkemmin. Jos kukaan lapsi ei halua läksyjä toimittaa, laitan vanhemmille sähköpostilla tai tekstiviestillä tiedot läksyistä. Jos tiedän, että lapsi on vaikkapa vain pari päivää pois en aina halua kuormittaa sairasta lasta koulujutuilla vaan annan hänen parantua rauhassa. Tällöin jätän tietoisesti läksyt ilmoittamatta. Jos vanhempi ottaa itse yhteyttä, annan tietenkin tehtäviä, joita lapsi halutessaan voi tehdä. Ei tulisi mieleenikään alkaa huutamaan asiasta varsinkaan noin pienelle lapselle vaikkakin läksyt olisi tekemättä. Näin pienten lasten kanssa minä ainakin ajattelen, että sairaan lapsen läksyjen huolehtiminen on open ja vanhempien vastuulla.

Vierailija
25/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille opettajalle soittaa ja kysyä läksyt, ei se niiden koulukavereiden velvollisuus voi olla...

Vierailija
26/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokallani (opetan kakkosia) kaikki lapset asuvat melko lähellä toisiaan, joten yleensä aina joku lapsista tarjoutuu vapaaehtoisesti viemään läksyt sairaalle kaverille. Tällöin etsin tarvittavat kirjat sairastuneen pulpetista ja laitan kirjalähetyksen mukaan lapun, jossa kerron tehtävät tarkemmin. Jos kukaan lapsi ei halua läksyjä toimittaa, laitan vanhemmille sähköpostilla tai tekstiviestillä tiedot läksyistä. Jos tiedän, että lapsi on vaikkapa vain pari päivää pois en aina halua kuormittaa sairasta lasta koulujutuilla vaan annan hänen parantua rauhassa. Tällöin jätän tietoisesti läksyt ilmoittamatta. Jos vanhempi ottaa itse yhteyttä, annan tietenkin tehtäviä, joita lapsi halutessaan voi tehdä. Ei tulisi mieleenikään alkaa huutamaan asiasta varsinkaan noin pienelle lapselle vaikkakin läksyt olisi tekemättä. Näin pienten lasten kanssa minä ainakin ajattelen, että sairaan lapsen läksyjen huolehtiminen on open ja vanhempien vastuulla.

Kaikki on sujunut hyvin ja vaivattomasti puolin ja toisin.

Vierailija
27/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sille opettajalle soittaa ja kysyä läksyt, ei se niiden koulukavereiden velvollisuus voi olla...

Saa tietenkin soittaa, mutta opettajan velvollisuus ei myöskään ole vastata läksykyselyihin vapaa-aikanaan. Eli läksykyselyt hoidetaan VIRKA-AIKANA. Esim. jotkut vanhemmat kyselevät läksyjä klo 21.00 aikaan opettajan kotipuhelimesta. Tai soitetaan klo 19.00, juuri kun kannat ruokakasseja kotiin, että nyt tarvittaisiin läksyt ja mieluiten sähköpostitse. Onneksi nykyään monessa koulussa on Wilma käytössä.

Vierailija
28/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ammattimaisen opettajan käytöstä huutaa tommosesta asiasta.

Toiseksi ilmeisesti juuri 2000-luvun Suomessa tää on näin vaikeeta kun ei auteta ketään ja ollaan vaan että minä minä minä. Silloin kun itse olin kipea 80-luvulla, toi naapurin poika tai kaverit läksyjä ja itse muistan vieneeni myös kipeinä olleille kavereille ja niitä jopa tehtiin yhdessä että kotona ollut tietää mitä pitää tehdä.

Kyllä mun mielestä on koululaitoksen (eli sen opettajan) tehtävä kuitenkin viime kädessä huolehtia siitä että tieto menee kipeänä olleelle jos kerran vaaditaan että läksyt tehdään. Opettajilla ainakin on vanhempien puhelinnumerot - kuinka vaikeaa voi olla soittaa työpäivän jälkeen ja kertoa läksyt???

Vierailija
29/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille opettajalle soittaa ja kysyä läksyt, ei se niiden koulukavereiden velvollisuus voi olla...

Poissaolevan velvollisuus on selvittää läksyt luokkakavereiltaan. Opettajallakin on virka-aika, mitä vanhemmat eivät kyllä enää kunnioita, kun eivät ymmärrä että opettajalla todellakin on muitakin oppilaita kuin heidän oma pikku maailmannapansa.

Vierailija
30/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oltu välillä sairaalassa ja nielurisaleikkauksessa yms.

Nielurisaleikkauksen jälkeen poika oli niin kipeä, ettei edes olisi voinut tehdä läksyjään. Oli pari viikkoa pois.

Kysyin opettajalta, että mitä tehdään läksyjen ja kokeiden kans. Opettaja vastas, että anna lapsi sairastaa rauhassa, sillä menee sen verran hyvin, että ei edes parin viikon poissaolo paljon hetkauta.

Samassa koulussa myös muita lapsia ja ihan oikeasti, etenevät niin vähän muutamassa päivässä, että ovat saaneet parsittua tekemättömät tehtävät sairasloman jälkeen tunnissa, parissa kotona.

Koskaan ei ole opettajat huutaneet ja ei ole ollut ongelmaa tällaisten asioiden takia.

Vierailija
31/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjat koulussa niin en hae niitä.

Ei ole ope koskaan sanonut mitään. Tosin lapseni on ollut tosi vähän koulusta poissa.

Vierailija
32/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi joutuu tekemään ne kaikki läksyt jotka on annettu sairasloman aikana. Ja siihen sitten päälle vielä ne muut läksyt joita annetaan. Rästiläksyjä tehdessä meneekin useita päiviä siten että lapsi tekee kahdet läksyt, ja kun niitä tulee paljon muutenkin siinä vierähtää helposti koko iltapäivä.

t. ap

Ei ole ammattimaisen opettajan käytöstä huutaa tommosesta asiasta.

Vierailija
33/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni opettaja huutaa ja pitää luokan edessä ripityksen jos läksyt on tekemättä. Lisäksi joutuu tekemään ne kaikki läksyt jotka on annettu sairasloman aikana. Ja siihen sitten päälle vielä ne muut läksyt joita annetaan. Rästiläksyjä tehdessä meneekin useita päiviä siten että lapsi tekee kahdet läksyt, ja kun niitä tulee paljon muutenkin siinä vierähtää helposti koko iltapäivä. t. ap

Kuinka monta viikkoa lapsesi on ollut poissa koulusta? Alaluokilla etenemistahti ei voi olla niin päätä huimaavaa, etteikö vanhempien avustuksella läksyistä selvittäisi kohtuu inhimillisessä ajassa. Minusta on itsestään selvää, että läksyt pitää tehdä, jos on poissa koulusta. Todennäköisesti lapseltasi on jäänyt aiemminkin läksyt tekemättä, kun opettaja noin hermostui.

Vierailija
34/34 |
23.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjanoteeraus oli koulussa opettajan pitkä-aikainen sijainen, joka EI SUOSTUNUT kertomaan lapselle läksyjä! Lapsi oli puolet viikosta kipeänä, soitti 3 kaveria läpi, joista 2 oli ollut itsekin pois. Ja se viimeinen yksi ei muistanut mitä oli koulussa tehnyt. Minä sitten laitoin opelle tekstiviestin, että voisiko kertoa läksysivut, kun ei olla luokkakavereilta saatu tietoa.

Takaisin tuli tympeämpääkin tympeämpi viesti, että lapsen kuuluu itse ottaa selvää luokkakavereilta tehtävistään!

Lapsen kuuluu itse ottaa selville mitä on tehty, mitä on tullut läksyksi ja hommata kirjansa koulusta kotiin; mitään apua opettajalta ei saa kysyä (puhelimitse ei voi edes kysyä, ei anna puhelinnumeroaan ja sähköisiin viesteisin vastaa kun on sillä päällä).

Lisäksi esim. kaikki opetellut laulut tms. pitää osata myös sairauden jälkeen (vaikkei niitä siis edes tunne).

Näin meidän kolmasluokkalaisella. Arvatkaa, kuinka pidetty tuokin opettaja on? Ja sehän kiduttaa lapsia ja vanhempia vielä vuosikymmeniä, on joku 3-kymppinen ja nyt jo tuollainen haahka:-(