Onko muita, jotka eivät enää syö kinkkua sikatilojen kurjien olojen takia?
Minä sain "herätyksen" 5 vuotta sitten, kun sain Animalian tyypit jakoivat esitteitä Helsingin keskustassa joulun alla.
Sitä ennen olin elänyt jonkinlaisessa välinpitämättömyyden kuplassa, mutta kun sain informaatiota siitä, miten eläimiä todella kohdellaan jäi joulukinkku ostamatta. Ja muutkin lihat sen jälkeen, joten perheemme on syönyt kasvisruokaa viiden vuoden ajan.
Joskus on tehnyt mielei lihaa vain maun takia, ja voisin ostaa vaikka poroa, mutta opiskelijaperheellä ei ole siihen varaa. Mutta tehotuotetut siat ja broilerit eivät meidän poytäämme enää päädy.
Kommentit (51)
Ja tv-maksuni maksan kyllä.
Tosin en käsitä mitä se liittyy tähän sianlihan syömiseen.
Mutta enpä sun aivotoiminnan tasoa ymmärrä muutenkaan. Onneksi ei tarvitsekaan.
Ja se on tv-maksu nimeltään, ei tv-lupa. Kannattaako opetella käsitteet ennenkuin tulee vinkumaan :D
ja kaikkiin puutteisiin otetaan jyrkästi kantaa, mutta pitäisikö kuitenkin muistaa sellainenkin asia tässä yleistyksen suossa, että sikatiloja Suomessa on n. 2000 ja niistä lihasian tuottajia n. 1500 ja näitä ongelmatiloja joihin esim. näiden kuvauskeikkojen perusteella on jouduttu puuttumaan, on n. 10 eli 0,67%
Eli 1490 tilaa tuottaa ihan eettisesti hyvää sianlihaa, joka on kaikin puolin hyvää ihmisravintoa.
veikkaan että useampi koira elää huonommissa olosuhteissa kuin sika.
Tero
ja kaikkiin puutteisiin otetaan jyrkästi kantaa, mutta pitäisikö kuitenkin muistaa sellainenkin asia tässä yleistyksen suossa, että sikatiloja Suomessa on n. 2000 ja niistä lihasian tuottajia n. 1500 ja näitä ongelmatiloja joihin esim. näiden kuvauskeikkojen perusteella on jouduttu puuttumaan, on n. 10 eli 0,67%
Eli 1490 tilaa tuottaa ihan eettisesti hyvää sianlihaa, joka on kaikin puolin hyvää ihmisravintoa.
veikkaan että useampi koira elää huonommissa olosuhteissa kuin sika.
Tero
noine lukuinesi, etkö ymmärrä, että kysessä on ensisijaisesti arvovalinta?
Ja kesällä grillissä tiree possun fileet. Kaikki elintarvikkeet pyritään aina ostamaan kotimaisia jos suinkin. Vihannekset ja perunan viljelemme itse ja minusta tämä avaus on aivan turhaa.
Kukin syökööt sitä, mistä tykkää ja mihin rahat riittää. Todella typerä ja tarkoitushakuinen aihe jälleen kerran. Taso on laskenut roimasti.
kasvissyöjä, kunnes aloin syödä lihaa taas. Mutta tää on ehkä kolmas joulu kun meillä on kinkkua, muutamat valmiit viipaleet kaupan lihatiskiltä vaan. Enempi ollaan kalansyöjiä.
ja kaikkiin puutteisiin otetaan jyrkästi kantaa, mutta pitäisikö kuitenkin muistaa sellainenkin asia tässä yleistyksen suossa, että sikatiloja Suomessa on n. 2000 ja niistä lihasian tuottajia n. 1500 ja näitä ongelmatiloja joihin esim. näiden kuvauskeikkojen perusteella on jouduttu puuttumaan, on n. 10 eli 0,67% Eli 1490 tilaa tuottaa ihan eettisesti hyvää sianlihaa, joka on kaikin puolin hyvää ihmisravintoa. veikkaan että useampi koira elää huonommissa olosuhteissa kuin sika. Tero
vaan ihan niistä tavallisista tiloista, jolla sikoja pidetään ihan lain puitteissa ja joiden pitäjät ovat varmaan ihan hyviä ihmisiä eivätkä mitään eläinrääkkääjiä. Ongelmana on se, että tehotuotanto on kertakaikkiaan julmaa sioille, sehkän on älykäs eläin, vähintään yhtä älykäs kuin koira. Toki myös muidenkaan eläinten tehotuotanto ei varmasti ole niille eläimille kovin mukavaa, kaiken pitää olla tehokasta, koska kuluttajat tahtovat lihansa mahdollisimman halvalla.
Itse odotan uusia tapaoja lihantuotantoon, en välttämättä tarvitsisi luomulihaa (eli eläimen ei tarvitse saada luomuruokaa), mutta maksan mielelläni enemmän, jos eläin on saanut elää mahdollisimman mukavissa oloissa sen lyhyen elämänsä. Voisin siirtyä kokoaan kasvisruokaankin, mutta toisaalta se ei kannusta eetisempään lihantuotantoon, jos kaikki eettisesti kasvatettua lihaa toivovat siirytät kasvisyöjäksi.
ja kaikkiin puutteisiin otetaan jyrkästi kantaa, mutta pitäisikö kuitenkin muistaa sellainenkin asia tässä yleistyksen suossa, että sikatiloja Suomessa on n. 2000 ja niistä lihasian tuottajia n. 1500 ja näitä ongelmatiloja joihin esim. näiden kuvauskeikkojen perusteella on jouduttu puuttumaan, on n. 10 eli 0,67% Eli 1490 tilaa tuottaa ihan eettisesti hyvää sianlihaa, joka on kaikin puolin hyvää ihmisravintoa. veikkaan että useampi koira elää huonommissa olosuhteissa kuin sika. Tero
vaan ihan niistä tavallisista tiloista, jolla sikoja pidetään ihan lain puitteissa ja joiden pitäjät ovat varmaan ihan hyviä ihmisiä eivätkä mitään eläinrääkkääjiä. Ongelmana on se, että tehotuotanto on kertakaikkiaan julmaa sioille, sehkän on älykäs eläin, vähintään yhtä älykäs kuin koira. Toki myös muidenkaan eläinten tehotuotanto ei varmasti ole niille eläimille kovin mukavaa, kaiken pitää olla tehokasta, koska kuluttajat tahtovat lihansa mahdollisimman halvalla.
Itse odotan uusia tapaoja lihantuotantoon, en välttämättä tarvitsisi luomulihaa (eli eläimen ei tarvitse saada luomuruokaa), mutta maksan mielelläni enemmän, jos eläin on saanut elää mahdollisimman mukavissa oloissa sen lyhyen elämänsä. Voisin siirtyä kokoaan kasvisruokaankin, mutta toisaalta se ei kannusta eetisempään lihantuotantoon, jos kaikki eettisesti kasvatettua lihaa toivovat siirytät kasvisyöjäksi.
Ehkä sitten kannattaa syödä sian sijaan koiraa
Koira on ihan syötävä eläin, eikä sen syömisessä olisikaan mitään ihmeellistä.
Ehkä sitten kannattaa syödä sian sijaan koiraa
Koira on ihan syötävä eläin, eikä sen syömisessä olisikaan mitään ihmeellistä.
on ihan kulttuurillinen kysymys, ja koska olen elänyt tässä kulttuurissa, niin ei tosiaan koiran syöminen kiinnosta. Mutta esim. hevosta ehkä voisin syödä, samoin oma heppahullu tyttöni on sitä mieltä, että kun hevosesta aika jättää, niin makkaraksi vaan, hyvän elämän se hevonen on saanut elää. Mutta en ole ihan varma, onko se tosissaan vai onka tuo vaan tapa suojella itseäään poikien meetwursti-vitseiltä....
Vietnamissa ja Kambotsheassa reppumatkoillani. Siellä kasvatetaan koiria kai ihan teuraseläimiksi (tietysti en ole siitä varma). Joka tapauksessa hyvältä maistui. Kysyin ja ei kuulemma enää nykyisin teurasteta hakkaamalla kepeilla, vaan ihan sähköllä.
Vai pöydän ääressä?
No meilläkin syödään sikaa jouluna mutta muuten lihankulutus on pienentynyt hurjasti ja itse en sikaa ole syönyt tänä vuonnakaan kun parisen kertaa.
Animaliasta en tiedä mutta sanotaanko näin että vuoden parin säännöllisellä meditoinnilla voi olla isokin vaikutus asiaan. Jokainen voi testata itse. Sehän on trendikästä isoissa jenkkifirmoissa. Tuottavuus ja innovatiivisuus kun paranee roppakaupalla.
Mitä tulevaisuudessa? Sanoisinko 50-100vuoden päästä lapset voivat olla kauhuissaan ajatuksesta että pitäisi syödä eläimen lihaa. Jossain vaiheessa siitä on joka tapauksessa luovuttava tai löydettävä vaihtoehtoinen tapa tuottaa eläinten ruoka joka muuten vie järjettömän määrän viljelyspinta-alaa.
Minua ei loppujen lopuksi kiinnosta muiden syömiset, jokainen syököön omien periaatteiden mukaan ja antaa evoluution hoitaa homma miten parhaaksi näkee. Helpompi keskittyy omiin eettisiin valintoihin. Muut seuraa usein perässä. Lihan syönnin vähentäminen vaikuttaa monen hyvinvointiin merkittävästi. Eikä kannata uskoa muita vaan testata itse eri ruokavalioita että löytää itselleen parhaiten soveltuvan.
Olen maalta, kotoisin yhdestä Suomen sikaisimmista kunnista ja tunnen useammankin sikafarmarin.
Olen myös käynyt monissa sikaloissa ja kyllä niissä elukoilla on hyvät oltavat. Siihen on syynsäkin.
Stressaantunut sika sairastelee enemmän, stressi tekee hännänpuremista ja myös keskinäisiä välienselvittelyjä on enemmän jos sioilla on huonot oltavat. Tutkimusten mukaan stressaantunut sika myös kasvaa hitaammin ja sen liha ei makutestien mukaan maistu yhtä hyvälle.
Kun nämä animalian ja muitten huuhaahullujen aktivistien porukat menevät sitten yön pimeydessä sikalaan, niin mitä luulette että tapahtuu ?
Jos ette osaa, miettikää mitä tapahtuisi jos teille hiipisi porukkaa ja heräisitte keskellä yötä siihen että salamat alkaa räpsyä ! Olisiko ensin sydän kurkussa pelosta ja sitten adrenaliiniryöppy ja pelonsekainen vihaisuus mitään !
Niin, ne possut tosiaan pelästyvät ja stressaantuvat valtavasti siitä. Sika tuntee hoitajansa. Vierasta se ei tunne. Sian ei normaalisti tarvitse koko elämänsä aikana nähdä salaman räpsäisyä. Se pelästyttää sen pahasti.
Ja mitä sika tekee stressaantuneena ? Ja miltä se sitten näyttää niillä videoilla ja kuvissa ? Miettikääpä sitä.
En itse ole maajussi, mutta kunnioitan suuresti heidän työtään ja olen erittäin tyytyväinen saadessani syödä korkealaatuista suomalaista ruokaa, puhutaan sitten viljasta, kasviksista tai lihasta.
Lisäksi nämä puheet tuotannon hyötysuhteista ja siitä kuinka paljon sika, nauta, broileri tai kalkkuna elämänsä aikan syö rehua on täysin naiivia lässytystä.
Sillä että lihansyöntiä vähennetään tai lopetetaan kokonaan ei todellakaan ruokittaisi yhtään kehitysmaalaista ihmistä.
Kai sen nyt järkikin sanoo, että elintarviketeollisuus myy sille joka maksaa. Ei kehitysmailla ole varaa mitään maksaa. Globaali teollisuus ei tee hyväntekeväisyyttä kuin markkinointitarkoituksessa. Ei ole koskaan tehnyt eikä tule koskaan tekemään.
Päinvastoin, osakeyhtiöpohjainen elintarviketeollisuus ajattelee lähinnä osakkeenomistajiensa kukkaroa. Jopa niin, että maissa joissa se on erittäin keskittynyttä vain pienelle määrälle toimijoita (kuten Suomessa) se on valmis voittoja tehdäkseen myös ajamaan sopimustuottajansa erittäin ahtaalle.
Monet tilat Suomessa ovatkin tällä hetkellä tuottajahintojen vuoksiu kannattavuudeltaan todella vaikeassa tilanteessa.
Elintarviketeollisuudelta ei tähän ymmärrystä riitä. Heidän vastauksensa on voivoi. Me saamme kyllä tarvittaessa lihan puolastakin, halvemmalla.
Ja vielä suuremmista yksiköistä.
Kaikki kunnia niille jotka ovat päättäneet olla itse syömättä lihaa, kanaa tai kalaa.
Ja niille jotka eivät syö kasviksia.
Ja niille jotka ovat absolutisteja eivätkä käytä alkoholia.
Mutta ei kai sen tarvitse olla mikään uskonto !
Ei kai teidän tarvitse saarnata muille.
Ja jos tarvitseekin, niin miksi teidän pitää ilman että tiedätte maanviljelystä tai lihantuotannosta mitään esittää väitteitä, jotka jokainen joka on edes vähänkään selvillä tuotannon lainalaisuudesta ja siitä, kuinka paljon suomalainen viljelijä rakastaa työtään, eläimiään, maitaan ja koneitaan ja kuinka hän yleensä pitää tarkemmin huolta elukoidensa terveydestä kuin vaikkapa omastaan.
No tämä oli nyt pitkä vuodatus. Ottaa vaan pannuun ystävieni puolesta, joita on nyt koko syksy mustamaalattu. Ja ihan ilman syytä.
Kyllä pitää ollaihmisen persu ja lapsellinen jos noin miettii tosiaan.
"Ei kannata kierrättää, eikä mitään muutakaan - voi elää kuin pellossa, koska ei minun tekemist vaikuta"
"On niin kiva olla persu!"
hyvä muistaa, että myös makaroonilla on tunteet.
En minäkään halua ottaa enää riskiä että vatsaan päätyisi hormonisikaa. Lihateollisuus on konseptina perversio, luonnonvastainen. Lihan syönti on moraalisesti oikein vain jos eläimen on itse joko metsästänyt, tai vaihtoehtoisesti itse kasvattanut ja teurastanut.
Olen liian monta kinkkupakettia avannut joista on leijunut oksettava sianpaskan haju. Yhtään en liioittele kuvaillessani tuota hajua. Silti annoin lihateollisuudelle uuden mahdollisuuden jos toisenkin. Hajun vain kohtasi aina uudelleen silloin tällöin. Jos se haisee paskalle, niin sehän tietysti tarkoittaa vain sitä että siihen on lisätty vitamiineja, vai mitä?
Minä olen vain tietämätön kuluttaja. En tiedä mitään siankasvatuksesta. Ja jos ottaisin selvää, tietäisin päivän lukemisen jälkeen enemmän kuin yksikään keskiverto maalaisjuntti-sikafarmari, eikä hän taatusti ottaisi vinkkejä minulta jos yrittäisin mennä neuvomaan.
Uskon että 100% sikafarmareista ovat täysin päteviä kasvattamaan sikoja. He eivät kuitenkaan voi valvoa sikoja 100% ajasta, tai eivät ainakaan voi mennä takuuseen siitä mitä sille eläimelle, tai sen lihalle, tehdään sen jälkeen kun se poistuu farmilta.
Miksi ottaisin riskin että lihateollisuutta ajavat vain rahanahneet teurastamot jotka välittävät vain tuotetun lihan määrästä, eivätkä yhtään sen manipuloidun lihan pitkäaikaisista vaikutuksista ihmisiin? Voiko niistä vaikutuksista kukaan mennä takuuseen? Ennemmin otan riskini 99%:na kasvissyöjänä. Sen vaikutukset tunnetaan. Toisaalta kasvitkin saavat sitä sun toista päälleen kasvuaikana mutta minkäs teet. Jotain vain on syötävä. Liha inhottaa enemmän. En osaa selittää sitä miksi.
ja hyvällä omallatunnolla. ei se meidän ostamatta jättäminen mitään muuta!!
aloitukset siitä kuka syö/ei syö kinkkua?
En lopeta kinkun tai minkään muunkaan syömistä tuolla perusteella. Ruoka on ruokaa ja sitä haetaan kaupasta.
kun tuli ohjelma siitä, millaiset olot lapsilla päiväkodissa on. Sitä eli jonkinlaisessa välinpitämättömyyden kuplassa, mutta kun sain informaatiota siitä, miten lapsia kohdellaan, sai päiväkoti jäädä. Ja muutkin päivähoitomuodot, on hoidettu lapset itse 5 vuoden ajan. Joskus on tehnyt mieli viedä lapset päiväkotiin virikkeitä saamaan, mutta onneksi on varaa muskariin ja pariin kerhoon. Mutta päiväkodin helvetilliset olot ei enää meidän lapsia kiusaa.