7.luokkalaisella tyttärelläni oli kaksi englannin koetta
syksyn aikana, joista sai molemmista 9+. Todistukseen tuli 7. En ole koskaan kyseenalaistanut opettajan arviota mutta nyt tuntuu oudolta. Eikös tuntiosaaminenkin vaikuta vain +-1. Ja tiedän, että tyttäreni on aina tehnyt läksyt ja luulen, että vastailee myös tunnilla, ainakin jos opettaja kysyy.
Eihän tämä nyt ole mikään maailmaa pysäyttävä asia, mutta ihmetyttää ja vähän harmittaa tytön puolesta, kun keväällä oli numerona 8.
Kommentit (15)
pyytää numerolle selitystä joululoman jälkeen, kyseessä voi olla virhe!
Jollei sitten lapsesi ole tunnilla huonokäytöksinen tai jätä läksyt aina tekemättä. Tuntikäytös voi vaikuttaa enemmänkin kuin numeron.
Jos luokalla on monta hyvää oppilasta, niin opettaja saattaa antaa heistä osalle huonompia numeroita. Eli hyvä oppilas jää tavallaan niiden vielä parempin varjoon.
Tai jos luokalla on paljon huonoja oppilaita, opettaja ehkä kompensoi sitä tekemällä suhteellisen helpon kokeen ja antaa sitten numerot tiukan linjan mukaan.
numero nousisi 9.ään. Vähän häntä toppuuttelin ja sanoin, että 8 on ihan hyvä. Nyt hän vain tokaisi antaessaan mulle todistuksen, ettei näköjään kannata yrittää tsempata!
Kiitos vastauksista. Aion varmaan laittaa tammikuussa kysymyksen opettajalle Wilmaan. Voihan tosiaan olla vaikka erehdys.
huonoa palautetta. Kaikki aineenopettajat ja luokanvalvoja ovat antaneet hyvää palautetta, tosin tyttäreni on arka eikä varmaan viittaa koko ajan. Pistarit ovat kaikki olleet myös kiitettäviä, joka mielestäni kertoo, että läksyt on luettu.
Ja korostan vielä, etten mitenkään kärky hälle kiitettävää mutta noilla perusteilla 7 ihmetyttää.
numero nousisi 9.ään. Vähän häntä toppuuttelin ja sanoin, että 8 on ihan hyvä. Nyt hän vain tokaisi antaessaan mulle todistuksen, ettei näköjään kannata yrittää tsempata! Kiitos vastauksista. Aion varmaan laittaa tammikuussa kysymyksen opettajalle Wilmaan. Voihan tosiaan olla vaikka erehdys.
opet tollasii, omana aikanakin kun kovin yritti lukea ja onnistui ja sai kokeesta 9 , niin todistuksessa komeili se ihan sama 6 !!! EI TODELLAKAAN MOTIVOI !
MINÄ EN HYVÄKSYISI TUOTA, VAAN LAITTAISIN KYSELYN OPELLE, IHAN YSTÄVÄLLISEEN SÄVYYN.
kannustaa ja motivoida pitää nuoria, ja tuo ole sitä !
tsempaa tytärtäsi ! ja selvittäkää asia kunnolla, tarpeen vaatiessa ihan kasvotusten keskustellen
toivot et olis näpytysvirhe
Jos lapsesi kävisi meidän koulua, hänen vihkonsa ensi lehdiltä löytyisi aineen arvioinnin perusteet. Jos lapsesi on tunnilla kuunnellut, niin useimmissa kouluissa/ useimmat opettajat ne perusteet selvittävät ainakin suullisesti.
Kieliaine kun on kyseessä, niin puhuminen voi olla aika keskeistä. Jos tyttösi on kovin ujo, se valitettavasti näkyy numerossa.
Sanakokeet ovat aika tärkeitä kielissä. Niistä et maininnut mitään.
Kurssin arvosanaan voivat vaikuttaa esim. seuraavat seikat - kaikki samanarvoisesti. Voit kuvitella, että ope antaa kaikista numeron ja laskee sitten keskiarvon:
- tuntityöskentely (erityisesti aktiivinen osallistuminen ryhmätöihin jne.), sisältää myös käytöksen tunneilla
- mahdollisesti joku erikseen arvioitava ryhmätyö, seinälehti tms. (käytetty aikaa useita tunteja)
- vihkotyö ja työkirja + muu läksyjen teko
- sanakokeet
- kokeet
- mahd. muut pistarit
Tyttäresi numero voi olla siis virhe tai sitten siihen voi olla perusteet. Mitään sääntöä siitä, että tuntityö voisi vaikuttaa vain +-1 ei ole ainakaan meidän koulussamme.
Sitten on vielä sellainen mahdollisuus, että tyttäresi opettaja on taitava eriyttäjä. Silloin hän on antanut tyttärellesi hänen tasoisiaan tehtäviä (paremmat tekevät enemmän) ja vaikka tyttäresi tekisi kaikki läksynsä, hän on vain tasolla 7. Näin esim. oman tyttäreni kohdalla, jolla on vaikeuksia kielissä. (Tässä tapauksessa nuo kokeiden ysit ihmetyttävät. Mutta ettei vain ole kyse sanakokeista? Monilla sanakokeet menevät hyvin ja ns. iso koe sitten paljon huonommin.)
Voit kysyä arvioinnin perusteita opettajalta, ellei niitä löydy esim. koulun kotisivulta opsin yhteydestä.
mutta kysäisepä asiasta lomien jälkeen. Ja juttele tyttäresi kanssa mistä voisi johtua - olisiko joku asia jäänyt pois tiedostasi?
numero nousisi 9.ään. Vähän häntä toppuuttelin ja sanoin, että 8 on ihan hyvä. Nyt hän vain tokaisi antaessaan mulle todistuksen, ettei näköjään kannata yrittää tsempata!
Kiitos vastauksista. Aion varmaan laittaa tammikuussa kysymyksen opettajalle Wilmaan. Voihan tosiaan olla vaikka erehdys.
Vaikka olen itsekin ope, niin silti neuvoisin laittamaan sähköpostia opelle heti. Jos on virhe, niin sittenhän se selviäisi.
Onhan tuo lapselle aika iso asia.
vastaavasti historian kanssa. Lähetin opelle viestin wilman kautta, lähinnä tyyliin että haluaisin tietää jos tuntiosaaminen on ihan nolla. Ope vastasi joululomaltaan, että on oikeasti tehnyt virheen ja oli tosi pahoillaan. Tyttö sai korjatun todistuksen kun koulu jatkui. Eli virheitä voi tulla!
kuin mainitsemasi, ja jopa painoarvoltaan isompia.
Ei olisi eka kerta, kun sanakokeet ja isot kokeet menevät oppilaalta sekaisin, kun miettivät arvosanaan vaikuttavia kokeita.
Mutta voi olla ihan näppäilyvirhekin tullut opelle, kannattaa siis kysyä mutta ei mitään luentoa siihen viestiin mukaan...
seiskoille neljät kokeet ja kuullun ymmärtämisen tänä syksynä. En ole laittanut kokeiden arvosanoja Wilmaan, mutta kokeista olen kyllä ilmoittanut Wilmassa etukäteen. Silti muutama vanhempi otti yhteyttä, kun lapsensa olivat saaneet "liian huonot" arvosanat. Eli kotiin oli viety näytille kasi ja ysi. Kaksi koetta, joista arvosanat kuteosen ja seiskan välillä unohtuivat kotona edes mainita. Typeriä ovat vanhemmatkin, kun eivät edes Wilmasta tarkistaneet kuinka monta koetta oppilailla edes oli ollut.
Tykkään pitää useampia kokeita ja pienemmistä kokonaisuuksista, opettajalle enemmän työtä, mutta oppilaalle helpompaa. Ei myöskään haittaa vaikka yhdessä kokeessa epäonnistuisikin.
Virheitä tottakai sattuu opettajillekin, joten aina kannattaa kysäistä, jos kokee, että lapsen arvosana on annettu väärin perustein. Toisaalta on muistettava, että meininki yläluokille siirryttäessä muuttuu aika radikaalisti verrattuna alaluokkiin. Koulussa vaaditaan enemmän ja monet muutkin asiat kuin läksyt tai kokeet vaikuttavat arvosanaan.
Kys. opettaja laittaa kokeet aina Wilmaan ja sieltä kävin nyt ne vielä tarkistamassa. Nuo kaksi9+ ovat "isoja kokeita" siis missä on ollut kielioppia, sanastoa ja kappaleita luettavana n.10. Pistarit opettaja on merkinnyt sanallisesti kiitettävä, siis niiden k.a.
Kokeita ei ainakaan Wilmassa ole ilmoitettuna muita kuin nuo kaksi ja niihin siis opettaja lisännyt myöhemmin arvosanat.
Kiitos sinulle, joka kirjoitit mikä kaikki vaikuttaa numeroon. Voihan olla, että tyttäreni on passiivinen esim. ryhmätöissä.
Kuten joa aiemmin kirjoitin, aion kysyä numerosta mutta vasta joululoman jälkeen. Juttelin tytön kanssa ja tuntui, että hän ymmärsi kun sanoin, että minustakin olisi ansainnut enemmän kuin7. Ja oli tyytyväinen, kun sanoin, että palaan asiaan opettajan kanssa.
yrittämään enemmän. On turhauttavaa saada kolmesta kokeesta 10 ja todistukseen 7, kuten omallani oli (ja tällä lapsella myös käytös 10 eli ei voi syyttää häiriköksi). Opettaja vain totesi, että jos koulunkäynti on liian helppoa ja tulee pelkkiä kymppejä, ei se motivoi lasta yrittämään. Samalla luokalla kaveri sai kokeista 7,8 ja 7- ja todistukseen 9.
Seuraavana vuonna onneksi opettaja vaihtui ja todistukseen tuli 10. (eikä ole olemassa sääntöä, että numeroa ei saisi nostaa seiskasta kympiksi!)