Tuomitkaas tämä lahjomisidea.
Mennään lapsen kanssa markrttiin ja lapsi kerää kärryyn n. kpl lahjoja oman valintansa mukaan.
Lapsi poistuu kaupasta ja minä poistan kärrystä m kappaletta lahjoja oman valintani mukaan, kuten on lapsen kanssa sovittu.
Kommentit (7)
lapsen mielestä ihan täysin ok niin mikäpä siinä
omaan korvaan kuulostaa aika tylsältä, ellet sitten heitä joukkoon mitään itsekeksittyä ekstrapakettia
...kierrellä se kauppa uudelleen ja latoa tavaroita takasin hyllyyn. Eikö perinteinen joulupukin kirje olisi helpompaa?
mikä tuon kiertelyn ja lahjojen keräämisen ja poistamisen idea on?
Siis lapsi kerää kärryyn lahjoja - oletettavasti siksi, etät sinä saisit selville, mitä lapsi haluaa?
Sitten sinä poistat lahjoja - oletettavasti siksi, että sulla ei ole varaa tai halua niihin kaikkiin.
Lapsi ei kuitenkaan saa tietää eikä vaikuttaa siihen, mitä poistetaan - miksi, jos häneltä kuitenkin ensin kysytään, mitä hän haluaisi? Miksei hän saa asettaa toiveitaan järjestykseen? Tai valita esim jollain enimmäissummalla? Onko tässä muuta tarkoitusta kuin osoittaa lahjanantajan valtaa?
ja tuohan voi olla lapselle ihan yhtä kiva tapa kuin joku muukin, ja sehän se on tärkeintä.
Minusta on kivempi ostaa lahjat itse; miettiä, mistä lapsi tykkäisi, ostaa toki myös jotain toivottua mutta myös sellaista, mitä lapsi ei ole itse toivonut / osannut toivoa.
mikä tuon kiertelyn ja lahjojen keräämisen ja poistamisen idea on?
Siis lapsi kerää kärryyn lahjoja - oletettavasti siksi, etät sinä saisit selville, mitä lapsi haluaa?
Sitten sinä poistat lahjoja - oletettavasti siksi, että sulla ei ole varaa tai halua niihin kaikkiin.
Lapsi ei kuitenkaan saa tietää eikä vaikuttaa siihen, mitä poistetaan - miksi, jos häneltä kuitenkin ensin kysytään, mitä hän haluaisi? Miksei hän saa asettaa toiveitaan järjestykseen? Tai valita esim jollain enimmäissummalla? Onko tässä muuta tarkoitusta kuin osoittaa lahjanantajan valtaa?
on varmaan se, että tällä tavalla lapselle on kuitenkin yllätys, mitä lahjoja se jouluna saa. Eihän tuo kauheasti poikkea tilantesta, jossa lapsi kirjoittaa toivelistan tai ympyröi lelukuvastosta toivomansa lahjat, ja niistä sitten valitaan, mitä lapsi lahjaksi saa.
nyt kovasti lapsen iästä