Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylä-asteikäisten joululahjat kavereilleen, teini tahtoisi käyttää omaisuuden niihin.

Vierailija
21.12.2011 |

*huokaus* meillä yhdeksäsluokkalainen esikoinen joka haluaa ostaa neljälle parhaalle kaverilleen lahjat, se on ihan ok mutta kun teinin kaavailemat lahjat ovat keskimäärin satasen juttuja. Sanoin jo etten maksa niin kalliita lahjoja ja siitä se sota syttyi.

Ymmärtäisin vaikka 15-20 euron lahjat, jotain pientä meikkijuttua tms. mitä ostikin kavereilleen seiskalla.

Viime vuonna tytöllä oli käsityökärpänen ja ostettiin kivaa kangasta josta hän ompeli kavereilleen meikkipussit..mutta sekin on nyt niin out kuulemma. Teinin juttujen mukaan kaikki muutkin ostavat kalliita juttuja toisilleen. Minä en laita liki viittäsataa euroa teinin kaverilahjoihin laittoivat muut tai eivät.

Ehdotin leffa/popparilippuja jokaiselle ja voisivat sitten joulun välipäivinä käydä yhdessä leffassa..on kuulemma aivan kauhean nolo ja halpis juttu..no just.

Miten muilla, ostavatko teinit lahjoja kavereilleen ja minkähintaisia?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä yläasteiässä on onneksi riittänyt, että parhaalle kaverille on ostettu vähän kalliimpi (n. 30€) lahja ja muille sitten selkeästi alle parillakympillä jotain pientä, meikkejä, leffalippuja ym. mistä lapsi on kenenkin sanonut tykkäävän. Yhteensä on mennyt noin 70€, josta lapsi maksoi osan muista säästöistä ja itse annoin vähän rahaa lisäksi.

Vierailija
2/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ostaa juuri niin kalliita lahjoja kuin mieli tekee, mutta vanhemmilta ei tule yhtään lisärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen olen huomannut, että joillain tämän ikäisillä on oikeasti aivan järjettömästi rahaa käytössään. Siis useampia satasia kuukaudessa säännöllistä kuukausirahaa, josta ei sitten kuitenkaan tarvitse maksaa mitään pakollisia menoja. On Iphonea ja ipadia ja montaa muuta vempelettä, joista mulla itsellänikään ei ole varaa kuin haaveilla. Niiden kanssa jos alkaa kilpailla, niin sekilpailu voi olla aika kovaa.

Vierailija
4/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika oppia, että ystävyyttä ei voi ostaa. Jos ei ole rahaa, niin sitä ei ole ja sen mukaan eletään. Oikeat ystävät eivät siitä välitä (oletko köyhä vai rikas).

Ton ikäisenä on kyllä kauheen tärkeetä päteä ystävien silmissä, mutta se ei ole oikeaa ystävyyttä.

Vierailija
5/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin oli minusta paljon. Kavereita, joille ostaa lahjan on useita. Tai sitten menee niinkuin viime vuonna: annoin rahat, tyttö lähti jouluostoksille. Tuli kotiin mukanaan kiva koru, hiuslakkaa ym, jotka olivat hänelle itselleen .Minä kävin sitten seuraavana päivänä ostamassa kavereille suklaalevyt ja huulirasvat.

Sama täällä: tuntuu, että teineillä on rahaa käytössä ihan mielettömästi.

Vierailija
6/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin oli minusta paljon. Kavereita, joille ostaa lahjan on useita. Tai sitten menee niinkuin viime vuonna: annoin rahat, tyttö lähti jouluostoksille. Tuli kotiin mukanaan kiva koru, hiuslakkaa ym, jotka olivat hänelle itselleen .Minä kävin sitten seuraavana päivänä ostamassa kavereille suklaalevyt ja huulirasvat.

rahaa tai siis ostanu niitä lahjoja kavereille.

Vierailija
7/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tänä joulunsa oikeestaan ostanut mitään erikoista kenellekkään kaverijengistämme. Meillä oli pikkujoulut, johon tuotiin kaikki yks lahja, ja vaihettiin niitä. Samantapaisesti kuin esim. jossai päiväkodissa/koulussa ;;)

Jotku kavereista on antanut vielä jtn pientä, kuten suklaasuukon ja yksi taisi väsätä cd-levyt kaikille.

Ajattelin ennen joulua tehdä myös itse jotain kivaa kavereille, mutta kiireiden takia se vähän jäi...

ps. sori jäi ärsyttämään toi "ylä-aste", se kuuluis olla ilman väliviivaa ;DD

Vierailija
8/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi opetatte lapsillenne koko joululahja hömpää. Meillä ei osteta ja piste.

joku 5-10 € olisi sopiva jos pakko.

sillä saa leffalipun, suklaata tms.

Vierailija
9/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 3-5 kaverille joululahjat, ja ne olivat aina tyyliin huulikiilto/kynttilä/kynsilakka/suklaata tms. Ei mennyt edes kymppiä yhteen lahjaan, ihan hullua ostaa kalliita lahjoja tuon ikäisenä. Joskus lukiossa kun ostin enää vain yhdelle kaverille lahjan, ostin sitten vähän kalliimpaa ja hienompaa.

Vierailija
10/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en sano mitään hintoihin. Jos haluaa käyttää 500/lahja niin käyttäkööt, jos ei osta mitään niin sopii mulle. Ylä-asteikäisillä on tytöllä lahjat maksaneet n. 10-20/ kaveri, joita on +-3 joille ostaa, poika ei osta kelleen mitään :)

Vierailija
11/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin mun 15-vuotiaat kummitytöt tykkää tosi paljon, jos saa elokuvalippuja lahjaksi :) En ymmärrä, miten se voisi olla out....

No et tietenkään maksa 500 euroa nuorelle. Jos haluaa ostaa noin kalliita lahjoja niin sitten pitäisi olla omaa rahaa siihen (säästettyä tai tienattua). Ei todellakaan voi kuvitella, että vanhemmat maksavat noin kalliit lahjat kavereille.

Sun kannattaa ap ottaa selvää, onko kyseessä se, että lapsesi haluaisi jotenkin ostaa kavereidensa suosion vai mistä kiikastaa? Ei kuulostaa enää normaalilta lahjahulinalta.

Vierailija
12/27 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen teini osti kahdelle kaverilleen, lahjoihin meni jotain 8e ja toiselle sitten 13-14e.

Toinen osti vähän useemmalle, mutta nämä lahjat maksoivat maks. 5e/kpl. Osa sai vieläkin edullisemman.

Mä sanoin noille, että mitään kallista mä en kykene kustantamaan. Yllättävän edullisia lahjoja päättivät ostaa, ja hyvä niin.

Vierailija
13/27 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en olisi antanut lisää. Se olisi sitten ollut oma häpeä, että päätti tuhlata lahjarahat itseensä ja jättää kaverit ilman.

Tuossa ei kuitenkaan ollut kyse mistään, mikä olisi ollut PAKKO ostaa, tyyliin talvikengät tms.

Vierailija
14/27 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, toisenlaisia lahjoja ja maksoi omilla rahoillaan.

Vierailija
15/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on antanu noin 20€ edestä per kaveri. Eli jotakin korva tai kaulakoruja yms ja hiustuotteita tai voiteita ja meikkejä. Ja tais antaa kans parinkympin lahjakortit kaikille toivomaansa kauppaan(vaatekauppoihin,ruokakauppoihin,korukauppoihin yms.) Kyllä niitä löytyy kun keksii ☆:)

Vierailija
16/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna hänen ostaa itse omilla rahoillaan ihan just niin kallista kuin tykkää. Mielestäni säännöllinen viikkoraha tai kuukausiraha on paljon parempi systeemi kuin tuollainen satunnainen vanhemmilla maksattaminen.

Vierailija
17/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on ostanut jotain pientä, esim. mun tytär muutamalla eurolla per nassu. Osa ei osta mitään. Missään nimessä en ostaisi satasen lahjaa kenellekään, koska harvalla on varaa vastata sellaisella takaisin.

Ehkä tyttäresi onkin sen verran ovela, että arvioi, että antamalla kalliita lahjoja saa itselleen kalliita lahjoja... ja äiti suostuu helpommin "lahjojen" ostoon kuin hommaamaan suoraan hänelle jotain ylimääräistä kivaa viidellä sadalla!

Vierailija
18/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ANTEEKSI MUTTA missä saa SUOMESSA leffalipun 5e? Supereillakin maksaa 7,90e kpl. Normaali iltalippu aina yli 10e

Vierailija
19/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat viikko- tai kuukausirahaa ja teini saa tehdä rahalla mitä huvittaa. Kuten saa myös tehdä esim. kesätöistä ansaitsemilla rahoillaan. Teinille tulee silloin selväksi että on olemassa budjetti ja huonot päätökset ovat muusta kulutuksesta pois.

Vierailija
20/27 |
31.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ANTEEKSI MUTTA missä saa SUOMESSA leffalipun 5e? Supereillakin maksaa 7,90e kpl. Normaali iltalippu aina yli 10e

Saattoivathan leffaliput silloin VUONNA 2011 VIESTIN KIRJOITTAMISEN AIKAAN olla edullisempia tarjouspäivinä... Toisekseen aivan uskomattoman noloa ruveta vänkäämään tuollaisesta, jos hintahaarukka on annettu useammalle jutulle on niin järjettömän turhaa valita siitä oman mielensä mukaan kallein juttu ja länkyttää siitä ettei sen hinta olekaan ehkä se halvin mahdollinen ehdotettu... Siksi siinä varmaankin on se hintahaarukka, jossa kallein pää on tuplasti halvimman hintainen.

Mikä ihmisiä oikein vaivaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä