Tehdäänpä ihan pino meille, jotka eivät anna lapsilleen raitista joulua.
Minä aloitan: punaviini kuuluu jouluaterialle, ja kahvin kanssa konjakkia/likööri.
Kommentit (83)
Punaviiniä ja saunaoluita. Nam. Ja mies varmaan ottaa sen konjakinkin.
En voi käsittää, miksi sitä alkoholia pitää aina juoda, joulunakin.
tiedän ettei toleranssi kasva juodessa, pääsee vaan maistelemaan uusia makuja!
Jouluna otetaan tietenkin koska se kuuluu jouluun vain nipot olisivat juomatta.
Alkoholi kuuluu juhlaan ja aterioille, ei ole mitään ilman.
Kännissä en ole koskaan eikä lapset siitä ainakaan kärsi jos vähän rentoudunkin, mulle rentoutumiskeino on alkoholi ja näin se nyt vaan on.
Mutta juon just sillon kun huvittaa. Yleensä jotain helkutin kallista, mutta vain yhden lasillisen. Paras paikka on lentoasema, sieltä kun saa kunnon tavaraa laseittain!
15. vastaaja oli moralisoija :D itse veikkasin, että jo viides.
Hyvää joulua kaikille, alkoholin kera tahi ilman!
ap
Olen jo ainakin viimeisen vuoden ajan nauttinut perjantai- ja lauantai-iltana muutaman drinksun. Sen verran että humaltuu ja tulee rento ja hyvä olo.
Näin myös jouluna. En juo itseäni mihinkään perskänniin (en edes pysty siihen) vaan silleen että on hauskaa ja voi vapaasti höpsötellä muksujen kanssa.
Tuskinpa mitään traumoja saavat. Parempi höpsöttelijä isukki kuin hiljainen tuppisuu joka hiljaa manaa avioliittonsa kurjuutta.
M40+
Olen jo ainakin viimeisen vuoden ajan nauttinut perjantai- ja lauantai-iltana muutaman drinksun. Sen verran että humaltuu ja tulee rento ja hyvä olo.
Näin myös jouluna. En juo itseäni mihinkään perskänniin (en edes pysty siihen) vaan silleen että on hauskaa ja voi vapaasti höpsötellä muksujen kanssa.
Tuskinpa mitään traumoja saavat. Parempi höpsöttelijä isukki kuin hiljainen tuppisuu joka hiljaa manaa avioliittonsa kurjuutta.
M40+
Lisään vielä että viinaa voi olla ilman hauskaakin!
useita laseja kuohuvaa ja viiniä, useampia pulloja olutta tai siideriä ja vielä konjakit tai liköörit päälle? Ei niin kukaan. Ei se, että tarjolla on useampaa sorttia, tarkoita sitä että jokainen paikallaolija juo joka sorttia ja vielä useamman annoksen. Meilläkin on joulupöydässä todennäköisesti valkkaria ja punkkua ja illalla vielä portviiniä/kuivaa sherryä/konjakkia. Noista minä juon lasin punkkua ja ehkä sherryä. Siitä määrästä ei normaalikokoinen aikuinen tule humalaan, etenkin kun ne nautitaan piiiitkän jouluillallisen aikana.
Mutta av-palstaan voi toki luottaa siinä, että joku tulee näsäviisastelemaan jokaikiseen ketjuun.
Meillä aloitetaan aamu kossulla ruokahalua kiihottamaan. Sitten siemaillaan pitkin päivää kuohujuomaa juhlatunnelmaa kohottamaan. Ruokapöydässä tietysti tonkka punaviiniä, kuuluuhan se ehdottomasti joulupöytään. Saunassa vielä muutamat oluet, ehkä noin sixpac per nenä ja iltaa istutaan terästetyn glögin voimin. MUTTA SIIS HUMALASSAHAN EI OLLA! Ei niinkuin eivät ole muutkaan av-mammat useiden alkoholiannosten jälkeen. Av:lla palstailu antaa nimittäin niin korkean sietokyvyn alkoholille, että voi juoda kymmeniä drinksuja ja olla täysin selvä. Kyllä ne on ihan muita mammoja ne joille nuo "anna lapselle raitis joulu" kampanjat on suunnattu.
Luultavasti menee 1-2 lasia punaviiniä jouluaterialla.
..on onneksi jo suomalaisille tämä sivistynyt alkoholinkäyttö, että sitä pitää kuitenkin erikseen eritellä ja kamalasti puolustella. Eli ne joilla juominen on oikeasti vaan ruokajuomien ja tervetulomaljan nauttimista, niin miksi tehdä asiasta numeroa?
kotikaljaa ja myöhemmin torttujen ja piparien kanssa alkoholitonta glögiä. Kummatkin ovat todella hyvän makuisia ja käyvät kaikille, niin aikuisille kuin lapille ja autoilijoille.
niistä viineistä ja sidukoista ja sherryistä ja muista. Mutta huppelissa ollaan vähän illemmalla kun lapset nukkuvat.
Hyvä viinapää on muilla kun ei tunnu missään nuo määrät.
useita laseja kuohuvaa ja viiniä, useampia pulloja olutta tai siideriä ja vielä konjakit tai liköörit päälle? Ei niin kukaan. Ei se, että tarjolla on useampaa sorttia, tarkoita sitä että jokainen paikallaolija juo joka sorttia ja vielä useamman annoksen. Meilläkin on joulupöydässä todennäköisesti valkkaria ja punkkua ja illalla vielä portviiniä/kuivaa sherryä/konjakkia. Noista minä juon lasin punkkua ja ehkä sherryä. Siitä määrästä ei normaalikokoinen aikuinen tule humalaan, etenkin kun ne nautitaan piiiitkän jouluillallisen aikana.
Mutta av-palstaan voi toki luottaa siinä, että joku tulee näsäviisastelemaan jokaikiseen ketjuun.
Meillä aloitetaan aamu kossulla ruokahalua kiihottamaan. Sitten siemaillaan pitkin päivää kuohujuomaa juhlatunnelmaa kohottamaan. Ruokapöydässä tietysti tonkka punaviiniä, kuuluuhan se ehdottomasti joulupöytään. Saunassa vielä muutamat oluet, ehkä noin sixpac per nenä ja iltaa istutaan terästetyn glögin voimin. MUTTA SIIS HUMALASSAHAN EI OLLA! Ei niinkuin eivät ole muutkaan av-mammat useiden alkoholiannosten jälkeen. Av:lla palstailu antaa nimittäin niin korkean sietokyvyn alkoholille, että voi juoda kymmeniä drinksuja ja olla täysin selvä. Kyllä ne on ihan muita mammoja ne joille nuo "anna lapselle raitis joulu" kampanjat on suunnattu.
Mä sanoin, että vaikka tarjolla on montaa sorttia, ei se tarkoita että kaikkia tarvitsee juoda. Ja että itse juon lasin punkkua ja toisen sherryä ja siitä en tule humalaan (enkä usko kenenkään muunkaan tulevan, varsinkin kun ne juodaan ruuan kanssa).
Tottakai mäkin olen sössötyskunnossa, jos juon ensin skumpan, sitten lasin-pari valkkaria, pääruuan kanssa saman verran punkkua, ja siihen päälle vielä ne sherryt/liköörit/konjakit. Mutta se ei kuulu jouluun silloin kun lapset ovat paikalla :)
niistä viineistä ja sidukoista ja sherryistä ja muista. Mutta huppelissa ollaan vähän illemmalla kun lapset nukkuvat. Hyvä viinapää on muilla kun ei tunnu missään nuo määrät.
useita laseja kuohuvaa ja viiniä, useampia pulloja olutta tai siideriä ja vielä konjakit tai liköörit päälle? Ei niin kukaan. Ei se, että tarjolla on useampaa sorttia, tarkoita sitä että jokainen paikallaolija juo joka sorttia ja vielä useamman annoksen. Meilläkin on joulupöydässä todennäköisesti valkkaria ja punkkua ja illalla vielä portviiniä/kuivaa sherryä/konjakkia. Noista minä juon lasin punkkua ja ehkä sherryä. Siitä määrästä ei normaalikokoinen aikuinen tule humalaan, etenkin kun ne nautitaan piiiitkän jouluillallisen aikana. Mutta av-palstaan voi toki luottaa siinä, että joku tulee näsäviisastelemaan jokaikiseen ketjuun.
Ja jokainen aikuinen käyttää sitä vain kohtuudella. Suvussa ei ole tapana humalajuoda. Meidän perheiden perinteisiin ei kuulu viikonloppukännäämiset tai örveltämiset. Eli siinä mielessä alkoholia voi olla tarjolla ihan huoletta.
Olen nähnyt isäni ja äitini tasan yhden kerran humalassa. Äiti omien 50-vuotisjuhliensa jatkoilla ja isä toissakesänä mökillä. Äidillä punehtui posket ja meni tukka pörröön, isä huojahti ja oli tavallista puheliaampi. Aina lapsuudenkodissani on ollut silti tavalliset ruokajuomat (viini) ja saunaoluet. Samoin meillä omassa perheessämme. Meidänkään lapset eivät ole meitä ikinä humalassa nähneet. Eivätkä tule näkemään. Eli joulua vietetään meillä sivistyneesti asiaan kuuluvien ruokien ja juomien kera. Humalatila olisi nolo moka, sivistynyt ihminen, jolla ei ole alkoholiongelmaa, osaa välttää sen.
Ruokajuomaksi, saunajuomana sekä lämmikkeeksi glögiä.
Se tarkoittaa että hyvästi raitis joulu, mutta EI hyvästi selvä joulu.
Luultavasti narautetaan konjakkipullo lasten mennessä nukkumaan ja otetaan parin sentin siivut flunssaan (lapsetkin kuumeessa).
Huomenna menee ruuan kanssa ja sen jälkeen puoliksi pullo punkkua, ja taas illemmalla pienet konjakit. Ja saunassa pari ykkösolutta.
Uudenvuoden aattona juodaan samppanja puokkiin ja illalla lapseiperhenaapureiden kanssa 1-2 lasia kuohuviintä.
Jos toi on jonkun mielestä paljon, niin en usko! Todella ei tulla humalaan!
joku perus palsta mamma (rasvaprosentti 35) voi ollakin kännissä kahden viinilasillisen jälkeen, muttao nneksi minä (rasvaprosentti 17) kestän tuonkin määrän humaltumatta.
punaviiniä ja aion sitä juoda myös illemmalla juustojen kanssa. Ihan omasta viinikaapista valitaan joulupöytään sopiva. Kirkkaitakin on pullotolkulla, vaan niitä meillä ei juo oiekastaan kukaan, joskus aikuisten juhlissa väsätään drinkkejä tai boolia.
Ja minä olen alkoholistiperheen lapsi ja meillä ei kukaan keiku kännissä, sen olen päättänyt siinä ala-asteikäisenä, kun olen juossut isääni karkuun.