Tehdäänpä ihan pino meille, jotka eivät anna lapsilleen raitista joulua.
Minä aloitan: punaviini kuuluu jouluaterialle, ja kahvin kanssa konjakkia/likööri.
Kommentit (83)
kun kukaan ei ole edes yhtään pienessä hiprakassa.
Mä olisin, jos ottaisin vähän snapsia, ruoan kanssa muutaman lasillisen viiniä ja vähän jälkiruoaksi jotain terävämpää. Ai niin ja vähän illemmalla kuohuvaa:)Mut mä en juokkaan koskaan enempää kun saunaoluen ehkä kerran vuodessa.
Meidän jouluun ei alkoholi kuulu, ei ole tarvetta tissutella ja olen raskaanakin. Ymmärrän kyllä, että ihmiset osaavat ottaa sivistyneestikkin, mut eikö jotain juhlaa joskus voisi kokeilla viettää ilman alkoholiakin. En tiedä, varmaan mahdottomuus.
Aiempina vuosina ollaan oltu sukulaisissa jouluna ja kyllä siellä muut aikuiset on yleensä ne jälkiruokanapsut ottaneet, mut siinäpä se onkin ollut. Se on mun mielestä ihan ok, koska siitä ei oikeasti tule hiprakkaan.
tarjolla ja luulen että mies ottaa konjakin siivun illalla.
Itse en juo mitään mikä nyt vain johtuu siitä että en pidä mausta. Mutta ei ole meillä raitis joulu.
Mä olisin, jos ottaisin vähän snapsia, ruoan kanssa muutaman lasillisen viiniä ja vähän jälkiruoaksi jotain terävämpää. Ai niin ja vähän illemmalla kuohuvaa:)Mut mä en juokkaan koskaan enempää kun saunaoluen ehkä kerran vuodessa.
Meidän jouluun ei alkoholi kuulu, ei ole tarvetta tissutella ja olen raskaanakin. Ymmärrän kyllä, että ihmiset osaavat ottaa sivistyneestikkin, mut eikö jotain juhlaa joskus voisi kokeilla viettää ilman alkoholiakin. En tiedä, varmaan mahdottomuus.
Aiempina vuosina ollaan oltu sukulaisissa jouluna ja kyllä siellä muut aikuiset on yleensä ne jälkiruokanapsut ottaneet, mut siinäpä se onkin ollut. Se on mun mielestä ihan ok, koska siitä ei oikeasti tule hiprakkaan.
olisi jos tyhjään mahaan joisi mutta kun menee kuitenkin ylensyöpöttelyn puolelle =D
Meillä tosiaan aterialla kuluu pari lasia viiniä per naama ja illemmalla saman verran.
Ei, ettehän te nyt humalaan tule, jos alkoholia juotte.
punkkua, konjakkia ja likööriä. Menkää absolutistit muualle valittaan.
Ja kukaan ei ole päissään. Omassa lapsuudenkodissani olen saanut tämän sivistyneen alkoholikäytön mallin. Se ei vissiin teille nipoille sovi - mutta ei sen väliä.
- ja hiprakassa ollaan vasta sitten kun lapsi (10v) jo nukkuu. Terveiset viiden aikuisen ja yhden lapsen ihanasta perinnejoulusta
kai nyt jokainen tarjoaa joulupöydässä punkkua eikä plo/6- kukaan humallu. kahvin kanssa avecit ja glögit. ja kun lapset menee nukkumaan voi avata toisenkin pullon:)tai ;).eiköhän se ole siitä kuinka käyttäytyy. selvinpäinkin voi olla paska.
terästettyä glögiä otetaan joulurauhan julistuksen aikaan.
Punaviiniä maistellaan kun tehdään ruokaa. Sivistyneesti vain makuhermoja kiihoittamaan.
Alkumalja ja ensin valkoviinia kalan kanssa. Punaviiniä kinkun ja laatikoiden kanssa.
Jälkiruoaksi suklaata, kahvia ja perinteiset konjakit.
Illalla sitten hiljalleen maistelemme sivistyneesti ja rentoutuneesti eri juomia, mitä saamme lahjaksi. Mies on toivonut rommia (minä en voi sietää sitä, mutta ostin miehelle pullon).
Ei humalaa, ei hiprakkaa, koska ei mene päähän kun hitaasti maistelemme ja syömme välillä. Kivaa, rentoa yhdessäoloa lasten ja sukulaisten kera. Kukaan ei ole koskaan kärsinyt ja meillä on aina oikein mukavaa yhdessä.
Aiempina vuosina ollaan oltu sukulaisissa jouluna ja kyllä siellä muut aikuiset on yleensä ne jälkiruokanapsut ottaneet, mut siinäpä se onkin ollut. Se on mun mielestä ihan ok, koska siitä ei oikeasti tule hiprakkaan.olisi jos tyhjään mahaan joisi mutta kun menee kuitenkin ylensyöpöttelyn puolelle =D
Meillä tosiaan aterialla kuluu pari lasia viiniä per naama ja illemmalla saman verran.
Vai että oikein sivistyneesti..
No joo, enpä sanokaan mitään.
vaan hautuumaalle
yhtä valkkaria kalalle, toista kalkkunaan ja kinkuun soviteltuna. Punaviiniä punaviinin ystäville (ja lampaan seuraksi). Jälkkäriviiniksi varattu portviiniä ja madeiraa (suklaankin seuraksi). Glögiä lisäksi.
(Ja tosiaan joo, ihan hirveitä määriä menee, minä mm. saatan juoda aterialla yhteensä lasin viiniä + sitten jälkiruokaviiniä sellaiset 8 cl. Kauheeta ryyppäämistä.)
Luultavasti juon vaan 1-2 lasia viiniä, koska joudun ajamaan illalla perheen kotiin mummolasta. Ehkäpä otan sitten vielä pari lasillista kun lapsi on mennyt kotona yöpuulle.
ja heillä tarjotaan:
-alkukuohari tai samppanja
-kalojen kanssa valkoviiniä
-muun ruoan kanssa punaviiniä ja olutta
-jälkiruoan kanssa jälkiruokaviiniä
-kahvin kanssa konjakkia ja likööriä
mukana meidän yksi lapsi 3v. Itse juon vain tuon kuoharin jaehkä puoli lasia punaviiniä, koska ajan. Mutta muut aikuiset eivät myöskään ala käyttäytyä mitenkään pelottavasti tms.
Sitten minä juon ehkä yhden saunasiiderin, jos maistuu. Mies juo varmaan kaksi tai kolme saunakaljaa.
Skumppa juodaan vasta iltamyöhään, ei olla kännissä, ei todellakaan, sitä ei meidän lapset tule koskaan näkemään.
joulupöydässä punaviini ja jälkiruoaksi kahvi ja konjakki
olen raskaana. Tulee tylsä joulu.
Miehelle ja sukulaisille olen ostanut viinit ja muut hyvät juomat. Itse joudun tyytymään alkoholittomaan. Vähän harmittaa.
Skoolaamme kuoharilla joka joulu, sitten on lasilliset puna- tai valkoviiniä ja iltamyöhällä vielä 1-2saunajuomaa. Eli nelisen alkoholiannosta/10h aikana. Tulen korkeintaan rentoutuneeksi, eli hiprakaan 15minuutiksi. :D Jos sitäkään, yhden keeran on kuoharilasi noussut hetkeksi päähän IIIIK. varmaan lapseni häiriintyi. :D
Ennen ruokaa menee glögiä, ruoan kanssa 1-2 lasia punkkua. Jäliruoan kanssa ehkä lasi likööriä tai Calvadosta. Ja lopulta kun lapset nukkumassa, otamme miehen kanssa 1-2 lasia punaviiniä ( ellei mieheni mene nukkumaan jo siinä vaiheessa, ei ole mikään yökukkuja muutenkaan ) telkkarin ääressä.
Sängyssä kaikki viimeistään puoliltaöin. Näin on tehty jo vuosikaudet ja hiljainen jouluilta pienessä sievässä on odottamisen arvoinen asia : )
kuinka paljon on alkoholistien lapsia,jotka eivät osaa alkoholiin terveesti suhtautua. Lasi viiniä ruuan kanssa on PERKELEESTÄ ja ettekö te tajua,että lapsi traumatisoituu iäksi siitä 6 cl kermalikööristä. Ja sitten näiden lapset joutuu 15v vatsahuuhteluun,kun eivät alkoholiin osaa suhtautua oikein ja kaikki menee överiksi.
Mutta ketjuun vastatakseni,ruuan kanssa meillä hyvä punkku,illalla juustojen kanssa portviini ja saunaolut niille,jotka sen haluavat. Ja lapsia paikalla 2v - 8v asteikolla. Kukaan ei humallu,koska meillä terve suhde alkoholiin ja käytön hallintaan.
Punkkua ja talviomenasiideriä on varattu:)
Lapsi 1,5v ja kännissä emme ole.