Miltä lipeäkala oikein maistuu? Kokemuksia?
Tunnustan. Olen sivistymätön moukka: en ole koskaan edes maistanut lipeäkalaa. Jo sanana lipeä saa kavahtamaan, mutta iän kertyessä mielenkiinto ko. jouluruokaan on herännyt.
Miltä lipeäkala siis maistuu? Turskaa tms. vaaleaa kalaahan se taitaa olla, mutta mikä on sen maku ja suutuntuma? Pitäisinköhän siitä? Mikä siitä tulee mieleen? Onko maku kirpeä, hapan, suolainen?
Onko sen valmistaminen vaikeaa? Mitä joitakin keitto-ohjeita olen katsellut, niin kaupan valmiiksi lipeöity kala vaan muoveissaan kiehuvaan veteen josta möykky sitten poimitaan kypsänä ja avataan paketistaan...
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Lipekala on pahaa, älä edes vaivaudu maistamaan. Minullla on Ruotsalaiset isovanhemmat ja siella kylässä joutuu pakosta syömään lipeäkalaa.
Se on tosi hirveetä, en suosittele kenellekkään. Ei ole takoitettu ihmisen ruoaksi!!!
Minä syön kylläkin lipeäkalaa vaikka ämpärillisen ennen kuin ruotsalaisten hapansilakkaa. Lipeäkalasta hyvin valmistettuna tykkään ja syön edelleenkin sitä enkä pelkästään jouluna. Taidat olla joku teini....