Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä lipeäkala oikein maistuu? Kokemuksia?

Vierailija
21.12.2011 |

Tunnustan. Olen sivistymätön moukka: en ole koskaan edes maistanut lipeäkalaa. Jo sanana lipeä saa kavahtamaan, mutta iän kertyessä mielenkiinto ko. jouluruokaan on herännyt.

Miltä lipeäkala siis maistuu? Turskaa tms. vaaleaa kalaahan se taitaa olla, mutta mikä on sen maku ja suutuntuma? Pitäisinköhän siitä? Mikä siitä tulee mieleen? Onko maku kirpeä, hapan, suolainen?

Onko sen valmistaminen vaikeaa? Mitä joitakin keitto-ohjeita olen katsellut, niin kaupan valmiiksi lipeöity kala vaan muoveissaan kiehuvaan veteen josta möykky sitten poimitaan kypsänä ja avataan paketistaan...

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää keittäkö lipeäkalaa vaan valmistakaa se vesihauteessa 175 asteisessa uunissa. Kalalle kaveriksi valkokastike johon on lisätty kananmunasilppua sekä maustepippuria. Sen lisäksi lämpimiä vihreitä herneitä joiden päälle on laitettu hieman voita sulamaan.

Hyvää on. Meillä oli ihan aina lapsuudenkodissa ja myös isovanhemmilla lipeäkalaa jouluna ja valmistettiin melkein kuten kirjoititkin. Tykkään. Syön täällä Italiassakin mutta täällä laitetaan tomaattikastikkeeseen joka myös on erittäin hyvää. Norjalaista ja islantilaista näyttää olevan täkäläinen stoccafisso, joksi italialaiset sitä kutsuvat. 

Vierailija
22/22 |
20.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lipekala on pahaa, älä edes vaivaudu maistamaan. Minullla on Ruotsalaiset isovanhemmat ja siella kylässä joutuu pakosta syömään lipeäkalaa.

Se on tosi hirveetä, en suosittele kenellekkään. Ei ole takoitettu ihmisen ruoaksi!!!

Minä syön kylläkin lipeäkalaa vaikka ämpärillisen ennen kuin ruotsalaisten hapansilakkaa. Lipeäkalasta hyvin valmistettuna tykkään ja syön edelleenkin sitä enkä pelkästään jouluna. Taidat olla joku teini.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla