Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: kuinka monessa perheessä vietetään alkoholiton joulu?

Vierailija
20.12.2011 |

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en myöskään tiedä yhtäkään perhettä, jossa ryypättäisiin joulunpyhät. Tähän täytyy tosin lisätä, että en ole viettänyt joulua kuin oman perheeni ja sisarusteni kanssa, joten en millään voi tietää ryypätäänkö jonkun kotona. Jos mietin ystäväperheitäni, niin voisin kyllä kuvitella, että kahdessa otetaan aika runsaasti...

Se on itsestäänselvyys meillä. Alkoholia toki nautitaan mutta ei ikinä kotona eikä muutenkaan lasten läsnäollessä. ja ihan tervepäisiä alkoholinkäyttäjiä noista isommista ainakin on tullut.

Vierailija
22/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis Joulu lapselle. Liikaa on perheitä, joissa jouluna joutuu katselemaan niitä "lasi kaksi viiniä ruoan kanssa" Pyh ja Pöh, sanon minä. Eiköhän se ole pullo pari sen ruoan kanssa ja liköörit ja naukut päälle ja ollaan ihan selvinpäin.

Vaikka av:llahan tämä käännetään niin päin, että me raitista joulua joka vuosi viettävät olemme niitä ongelmaisia koska emme voi (eli siis ei kiinnosta) ottaa yhtä kahta viinilasia taikka olutta. Eipä kuulu muutenkaan alko mitenkään tiiviisti meidän viikonloppuihimme, ei myöskään jouluun.

Tutkimattomia ovat av:n tiet :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole alkoholiton joulu, alkoholia kun voi käyttää myös kohtuudella ja sivistyneesti, jolloin siitä ei kärsi yksikään lapsi. Tämä on taas niin tätä suomalaista kieltolakimeininkiä... Kyllä nämä kruunuaan kiillottavat paheksujat huomaavat mitä jäykkä absolutismi on aiheuttanut viimeistään silloin, kun nimenomaisesti heidän jälkikasvunsa vetelee kossuövereitä 15-vuotiaana...

Minä haluan juoda alkoholini paikassa jossa ei ole lapsia, jossa voi jutella ystävien kanssa ja pelata vaikka biljardia.

Vierailija
24/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en käytä alkoholia. Minulla ei kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, jos joku pari lasillista ottaa, itse en vain pidä alkoholin mausta (missään muodossa) ja jos juon vaikka yhden oluen, minua alkaa armottomasti nukuttamaan. Aika harvoin sitä törmää tilanteisiin, joissa otetaan todellakin vain se pari lasillista. Ja ihan sivistyneessä seurassa olen ollut iltaa istumassa, joka kerta viinipulloja on tyhjentynyt useampi ja väki selvästi humaltuu. Näissä tilaisuuksissa ei tosin ole ollut lapsia mukana, eikä ketään ole ollut örvellyskunnossa, että siinä mielessä ihan sivistynyttä alkoholin käyttöä, mutta ei voi sanoa että olisi ollut selvä ilta kaikilla.

Vierailija
25/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut tässä ketjussa kenenkään osoittavan syyttävällä sormella niitä jotka ottavat kohtuudella vaikka viiniä ruoan kanssa. En huomannut myöskään kruununkiillotusta niiltä joilla on täysin alkoholiton joulu. Vastasivat vain kysymykseen.

Sen sijaan tässä ketjussa on monta vastausta joissa puolustellaan hurjana sitä kohtuukäyttöä ja haukutaan täysin raittiit tiukkapipoiksi ja nipottajiksi. Olette te outoja, sanon mä.

Vierailija
26/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vietämme selvää joulua, joulupöytään avataan pullo punaviiniä, josta riittää jokaiselle lasillinen, joku voi ottaa yhden oluen, muuten ei alkoa käytetä jouluna. Valitettavasti tiedän aika montakin lapsiperhettä, joiden jouluun alkoholi ja vahva humala kuuluu perinteeseen, joissain perheissä juo isä, joissain molemmat vanhemmat. Nuorempana kun oli tapana vielä kaveriporukalla käydä ravintoloissa, olimme aina joulupäivänä baarissa, silloinkaan sinkkuaikoina jouluaattoon ei kuulunut alkoholin käyttö, vaikka iltaa kavereiden kesken istuttiinkin.

Vierailija
27/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomannut tässä ketjussa kenenkään osoittavan syyttävällä sormella niitä jotka ottavat kohtuudella vaikka viiniä ruoan kanssa. En huomannut myöskään kruununkiillotusta niiltä joilla on täysin alkoholiton joulu. Vastasivat vain kysymykseen. Sen sijaan tässä ketjussa on monta vastausta joissa puolustellaan hurjana sitä kohtuukäyttöä ja haukutaan täysin raittiit tiukkapipoiksi ja nipottajiksi. Olette te outoja, sanon mä.

että nämä jotka raivokkaasti puolustavat kohtuullista alkoholinkäyttöä ja joku taisi oikein kehua olevan sivistynyttä käyttää alkoholia niin taitaa mennä enempi kuin 1 lasillinen illassa.

Vierailija
28/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna appiukko oli kylässä ja hänelle oli punaviiniä ruoan kanssa, itse emme juoneet.

Vierailija
29/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raitis Joulu lapselle. Liikaa on perheitä, joissa jouluna joutuu katselemaan niitä "lasi kaksi viiniä ruoan kanssa" Pyh ja Pöh, sanon minä. Eiköhän se ole pullo pari sen ruoan kanssa ja liköörit ja naukut päälle ja ollaan ihan selvinpäin.

Vaikka av:llahan tämä käännetään niin päin, että me raitista joulua joka vuosi viettävät olemme niitä ongelmaisia koska emme voi (eli siis ei kiinnosta) ottaa yhtä kahta viinilasia taikka olutta. Eipä kuulu muutenkaan alko mitenkään tiiviisti meidän viikonloppuihimme, ei myöskään jouluun.

Tutkimattomia ovat av:n tiet :)

Tai saattaa olla että minä otan saunasiiderin ja mies saunakaljan illalla. Mutta ei yhtään enempää, joten älä viitsi! On perheitä joissa tuo pari lasia viiniä todella on pari lasia viiniä.

Lasten ei ole koskaan tarvinnut nähdä humalaisia vanhempiaan.

Minä ymmärrän niitä, jotka eivät juo yhtään ja ymmärrän niitä jotka ottaa sen pari lasia. Mutta niitä en ymmärrä, jotka vetää kännit.

Vierailija
30/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudessanikaan ei käytetty lainkaan alkoholia, vaan joulua vietettiin täysin meidän lasten ehdoilla. Ja olen siitä ikuisesti vanhemmilleni kiitollinen, että me lapset olimme joulussa tärkeintä, ei ne viinit ja "keski-eurooppalainen juomakulttuuri".

Vierailija
31/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä alkoholia lainkaan. En ole käyttänyt koskaan. Eikä lapsuudenkodissanikaan käytetty ollenkaan. On paljon muitakin asioita joita en tee, vaikka ehkä suuri osa muista suomalaisista tekee.

Minulle absolutismi ei ole ongelma. Ei myöskään kohtuullinen alkoholin käyttö. Minusta ei ole kamalaa olla vaikkapa ravintolaillallisella, jos/kun seurueen muut jäsenet juovat alkoholia. Hassua, kun edelleenkin alkoholin käyttämättömyyttä pitää perustella. En juo myöskään kahvia. Sen juomattomuutta minun ei ole tarvinnut juurikaan perustella.

Hillitty alkoholinkäyttö kuuluu nykyään yleissivistykseen. Te,joiden mielestä on iso asia ottaako yhden lasin viiniä ja saunaoluen vai eikö ota tippaakaan, oletteko kaikki sellaisia, joilta lähtee heti ekasta annoksesta kaikki tolkku pois ja alkaa hillitön viinanläträys vai miksi tuo on niin merkittävä ero?

Vierailija
32/32 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en myöskään tiedä yhtäkään perhettä, jossa ryypättäisiin joulunpyhät. Tähän täytyy tosin lisätä, että en ole viettänyt joulua kuin oman perheeni ja sisarusteni kanssa, joten en millään voi tietää ryypätäänkö jonkun kotona. Jos mietin ystäväperheitäni, niin voisin kyllä kuvitella, että kahdessa otetaan aika runsaasti...

Parkanossa meillä on alkoholiton joulu.

Nyt sinäkin tiedät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän