Saako teidän "isot" teinit alkoholia jouluna?
Kommentit (119)
Sori, juon alkoholia kohtuudella aina kun lapset on kotona!
Mutta silti, 11 vuoden päästä meillä esikoinen saa ottaa sen YHDEN saunakaljan, ei se tarkoita että me vanhemmat jotain koomia juodaan mutta alaikänen ei meidän perheessä sitä YHTÄ juo koska ei sitä voi ostaa, eikä aja autoa ilman ajokorttia.Mutta jos teillä näin tehdään niin se varmaan kertoo jotain teidän perheestä. Ei me tehdä niinkuin te. Me noudatetaan lakia.
39
Jos kerran LAKI on se minkä mukaan mennään niin maissa joissa ikäraja on alhaisempi kuin Suomessa niin alkoholia saa käyttää?
palstamamma riehaantuu jos sille ehdottaa totaaliraitista joulua :D
Aivan kuin tissi vietäis vauvan suusta. Ja joka joulu on tämä sama meuskaaminen, että mulla on oikeus juoda jouluna, mutta en ole alkkis :D
Olette te kyllä jotenkin säälittäviä :)
Minä otan jouluna olutta, viineistä enkä väkevistä tykkää. Meillä on kuitenkin aina ollut rauhallinen ja mukava joulu. Ei tapella, en örvellä vaikka huppelissa olisinkin. Mitä se kellekään kuuluu jos asiat on muuten hyvin ja lapset on isoja.
Emme tarjoa alaikäiselle vaikka tiedetään että meidän toinen on juonut itsensä känniin ja useamman kerran. Mutta niin juon minäkin, juon ainakin sikspäkin, repikään siitä ja kauhistukaa :)
Kahteen kertaan vielä laittaa saman tissiviestin, voivoi..
Huomaan kyllä että olen pikkasen elämästä vieraantuneen ihmisen kanssa tekemisissä. Toikin on niin hauskaa että ehdottelee tuntemattomille "alkkiksille" raitista joulua :D
täällä samalla tavalla itkupotkuraivarein, että MULLA ON OIKEUS JOULUNA JUODA VIINIÄ JA KAIKKEA MAHDOLLISTA MUUTA.
Te vain olette niin helppoja :D
palstamamma riehaantuu jos sille ehdottaa totaaliraitista joulua :D
Aivan kuin tissi vietäis vauvan suusta. Ja joka joulu on tämä sama meuskaaminen, että mulla on oikeus juoda jouluna, mutta en ole alkkis :D
Olette te kyllä jotenkin säälittäviä :)
Minä otan jouluna olutta, viineistä enkä väkevistä tykkää. Meillä on kuitenkin aina ollut rauhallinen ja mukava joulu. Ei tapella, en örvellä vaikka huppelissa olisinkin. Mitä se kellekään kuuluu jos asiat on muuten hyvin ja lapset on isoja.
Emme tarjoa alaikäiselle vaikka tiedetään että meidän toinen on juonut itsensä känniin ja useamman kerran. Mutta niin juon minäkin, juon ainakin sikspäkin, repikään siitä ja kauhistukaa :)
Kahteen kertaan vielä laittaa saman tissiviestin, voivoi..
Huomaan kyllä että olen pikkasen elämästä vieraantuneen ihmisen kanssa tekemisissä. Toikin on niin hauskaa että ehdottelee tuntemattomille "alkkiksille" raitista joulua :D
Olen varmaan ihan kauhea äiti ja rappioalkoholisti, joka tuomitsee lapsensakin samaan kohtaloon, mutta... meillä riparin käyneet saa juhlaruokien, siis myös jouluruokien, kanssa viiniä.
Mutta silti, 11 vuoden päästä meillä esikoinen saa ottaa sen YHDEN saunakaljan, ei se tarkoita että me vanhemmat jotain koomia juodaan mutta alaikänen ei meidän perheessä sitä YHTÄ juo koska ei sitä voi ostaa, eikä aja autoa ilman ajokorttia.Mutta jos teillä näin tehdään niin se varmaan kertoo jotain teidän perheestä. Ei me tehdä niinkuin te. Me noudatetaan lakia.
39
Jos kerran LAKI on se minkä mukaan mennään niin maissa joissa ikäraja on alhaisempi kuin Suomessa niin alkoholia saa käyttää?
Me ollaan otettu se linja että ei alaikäisille alkoholia ja siinä pysytään. Se on linja on ollut myös ulkomailla vaikka laki sallisi siellä alle 18 vuotiaalle alkoholin.
Meillä on 2 teiniä ja toisella on ollut alkoholikokeiluja mutta mä pysyn silti kannassani, mä en sitä heille tarjoa. Mua on ihan turha kenenkää siitä moralisoida, koska se on turhaa..
18-vuotiaille tupakkaa enkä alkoholia.
kotikaljaa saavt ottaa jos haluavat.
isä maireasti kaatoi minulle lasin viiniä ja shönkötti, että meillä shitä theini shaa oppia normaalia alkoholinkäyttöä ja saa viiniä jouluna.
Jotenkin niiiiiiiiiin noloa.
Kavereiden kans sitten vedettiin kunnon lärvit tapanina.
Meillä ei tarjoilla teineille kun ei itsekään oteta. Jos heistä siksi juoppoja tulee, että emme miehen kanssa juo niin se on sitten voi voi.
Lasi viiniä ei ole sama kuin "kännää".
En itsekään tykkää, että juomattomuutta pitää aina selitellä ja ainoa kunnon syy olla ottamatta on suunnilleen raskaus. Olet oikeassa, että se on ongelma.
Mutta, ei juomisen tarvitse olla kännäämistä, jos jotakin haluaa ottaa. Se on se ongelma. Ei tämäkään asia ole joko - tai, paitsi tietty entiselle alkoholistille.
Monesti täälläkin puhutaan, että lapset pitää opettaa juomaan sivistyneesti...ööö, miksi hel*etissä?! Minä ainakin olen opettanut, että alkoholia ei tarvitse juoda, se on ihan turhaa, mutta jos aikuisena haluaa, se on sitten oma moka, ei kuulu enää minulle.
Jotenkin muistelen omasta nuoruudesta, että ne kaverit, jotka sai juoda kotona, kännäs muutenkin paljon. Myös minä itse. Minulle jopa ostettiin ne pari kaljaa. Sehän oli hyvä kun jäi omaa rahaa enemmän ostaa sitten väkeviä
joskus 17-vuotiaana ainakin sain alkoholia (=punaviiniä), 16v en muista. Ihan ok mielestäni, parempi maistella sitä alkoholia kotona kuin jossain ojassa kaupungilla
Minä sain ottaa teininä joulupöydässä isin ostamaan hyvää ja laadukasta viiniä ja otinkin mielelläni eikä todellakaan tarvinut tapanina vetää lärvejä kavereiden kanssa jostain sokerisiidereistä tai pussikaljoista.
Nyt osaan itsekin nauttia hyvistä juomista kohtuudella esim. joulupöydässä örveltämättä samoin kuin isänikin joka ei todellakaan koskaan ole sönkötyskunnossa...
alkoholivastaisuus. Kyllä: alkoholi on osalle ihmisiä ongelma, mutta suurin osa osaa ottaa KOHTUUDELLA. Esim. tuo jonka perheessä ei teini saa alkoholia eivätkä itsekään ota VAUVAN takia. Ihan hyvin voi pienen lapsen isä/äiti ottaa lasillisen jos siltä tuntuu. Jakaa vaikka saunakaljan tmv. eli ottaa se YKSI ja siinä se. Olen huomannut, että yleensä nuo jotka eivät "voi ottaa lasillistakaan", eivät juo sitä yhtä siksi, että juovat nimenomaan "perseet olalle" tyyliin. Normaali ihminen voi ottaa sen yhden annoksen, lasi viiniä, olut tai vaikka yksi drinkki ja lopettaa siihen. Mutta ne joilla tippa viinaa laukaisee suuren himon (=juodaan se koko pakki kaljaa tai pullollinen viiniä) ovat usein niitä moralistetja joiden joulupöydässä ei kukaan saa ottaa tippaakaan alkoholia. Osa pitää alkoholin mausta, se lasi viiniä on vastaava nautinto kun esim. hyvä ruoka. Mutta sitä "maun vuoksi" lasillista ottajaa eivät ne ymmärrä, jotka juovat "mitä vaan" saadakseen kännin päälle.
Entäpä jos ei vaan halua juoda alkoholia, se ei vaan kuulu ruokapäytään? Minä pidän kahvista ja vichystä paljon enemmän kuin viinistä ja oluesta, en juo ikinä saunakaljaakaan. Olenko ongelmainen?
Te ette ihmettelisi alkoholivastaisuutta, jos olisitte joutuneet aattoiltana ja vielä seuraavan yön ja päivän kuuntelemaan ja varomaan humalassa örveltävää isää ja naapurinmiestä.
Surullisen monella suomalaisella on alkoholinkäytöstä, usein omaan perheeseen kuuluvan aikuisen humalasta niin ikäviä kokemuksia, että "ranskalaismallinen" kohtuukäyttökään ei tule kyseeseen.
Ei tulisi mieleenkään opettaa lapsilleni suurpiirteisyyttä lakien suhteen antamalla alkoholia, kun muitakin juomia on aivan tarpeeksi eikä nuo (onneksi) edes pidä alkoholijuomista, siis ainakaan niiden mausta.
pari senttiä viiniä, enkä pidä sitä minään pahana. vanhemmat tarjonnut. En vois ikinä kuvitellakaan alka känääämään tai jotain =DD 13-vuotias olen siis.
Omalla isällä oli alkoholin kanssa ongelmaa vaikka kävi töissä, mutta viikonloppuisin saattoi olla kovassakin humalassa ja en tykännyt silloin siitä yhtään, isä muuttui suorastaan vittumaiseksi humalla ollessaan. Mutta yhdestä asiasta nostan isälle hattua, se ei ikinä juonut jouluna, ei pisaraakaan, se tahtoi että meillä lapsilla on ihana ja kiva joulu.
Mä otan alkoholia jonkun verran, mutta jouluna en yhtään, mulle on iskostunut päähän se että jouluna ei juoda. Onneksi mun miehellä ei ole mitään sitä vastaan.
Anoppilassa taas otetaan sitä alkoholia jouluna, mua häiritsee se, mä en vaan voi sille mitään, mutta mä en voi aikuisia kieltääkään.
En mä ole alkoholinvastainen, mutta mulle joulu on sitä että ollaan selvinä ja mä haluaisin että minunkin lapset oppisi niin. Mutta aika näyttää mitä tulevan pitää?
Te ette ihmettelisi alkoholivastaisuutta, jos olisitte joutuneet aattoiltana ja vielä seuraavan yön ja päivän kuuntelemaan ja varomaan humalassa örveltävää isää ja naapurinmiestä.
Surullisen monella suomalaisella on alkoholinkäytöstä, usein omaan perheeseen kuuluvan aikuisen humalasta niin ikäviä kokemuksia, että "ranskalaismallinen" kohtuukäyttökään ei tule kyseeseen.
Ei tulisi mieleenkään opettaa lapsilleni suurpiirteisyyttä lakien suhteen antamalla alkoholia, kun muitakin juomia on aivan tarpeeksi eikä nuo (onneksi) edes pidä alkoholijuomista, siis ainakaan niiden mausta.
Me normaaliperheissä kasvaneet emme ole ehtineet jouluna kyttäämään mitä vanhemmilla on laseissa kun örvellystä tai kännäystä ei mahdollisesta viinilasillisesta ole kuitenkaan seurannut.
Me normaaliperheissä kasvaneet emme ole ehtineet jouluna kyttäämään mitä vanhemmilla on laseissa kun örvellystä tai kännäystä ei mahdollisesta viinilasillisesta ole kuitenkaan seurannut.
Saati ymmärrystä. Joten aika wt-juntti olet itsekin.
Eli jos en hysteerisesti pelkää yhden lasillisen humalluttavan isoja miehiä örvellyskuntoon niin minulla ei ole tapoja tai ymmärrystä? Tai jos en tosiaan muista lapsuuden jouluista milloin vanhemmilla on ollut lasissa maitoa, vettä, limsaa tai viiniä? Ehkä olen sitten tyhmä kun tuohon logiikkaan tarvitsen avaavaa selitystä.
Mutta silti, 11 vuoden päästä meillä esikoinen saa ottaa sen YHDEN saunakaljan, ei se tarkoita että me vanhemmat jotain koomia juodaan mutta alaikänen ei meidän perheessä sitä YHTÄ juo koska ei sitä voi ostaa, eikä aja autoa ilman ajokorttia.
Mutta jos teillä näin tehdään niin se varmaan kertoo jotain teidän perheestä. Ei me tehdä niinkuin te. Me noudatetaan lakia.
39