Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten siivotaan kämppä joka on täyskaaoksessa?

Vierailija
19.12.2011 |

Haluaisin saada jouluksi jonkinlaisen järjestyksen asuntoon, jossa on viimeiset kuukaudet vain sotkettu. Vaatteita ja muuta tavaraa on kaikkialla, lattialla mahtuu tuskin kulkemaan, säilytystilaa (kuten kaappeja) ei ole juuri lainkaan. Olisi pari päivää aikaa mutta inspiraatiota ei yhtään.

Mitä tässä kannattaisi tehdä? Kuinka pääsisin edes alkuun ja mitä sen jälkeen? Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten siivous sujuu:)

Vierailija
42/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Oletko ollut masentunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään en taida jaksaa enää mitään.

ap.

Parvekkeelle voi kasata hieman ylimääräistä tavaraa tai jätesäkkejä väliaikaisesti pois silmistä ( tavraa, joka ei mene kylmässä pilalle) ja jos asut kerrostalossa niin pihasta löytyy varmasti yhteinen roskakatos ja isot jäteastiat niin nyt vaan kylmästi kaikki turha roju sinne roskikseen vaan!! Nyt ei ehdi kauheasti kierrättää vaan kärräät turhat rojut roskiin!!

Pulloja voisit pyytää vaikka jonkun autollisen kaverin kuskaamaan kauppaan ja lupaat sille esim puolet tuotoista tms. palkaksi vaivasta!!

Vähintään tunti vielä tänään! Yritä 1,5v siivousta vielä ja vie turhat rojut pois silmistä heti suoraan roskikseen!

Tsemppiä!!

Vierailija
44/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron mielelläni. :) Alku oli vaatimaton, mutta yritän huomenna jatkaa ja raportoin sitten taas.

ap.

miten siivous sujuu:)

Vierailija
45/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on prikuleen sama homma, kämppä ihan kaaoksessa, mistään ei oikein osaisi aloittaa...

Jos mäkin huomenna saisin aikaiseksi, voidaan ottaa kisa ollaanko molemmat ennen joulua valmiita!

Asutko missä päin? Kaupungissa, kunnassa?

Vierailija
46/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten siis siihen, että onko kauppa kaukana. Jos pulloja viet.

t.46

Vierailija
47/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään ajatella niin, että jos on päässyt kertymään vaikkapa nyt 5 roskapussia parvekkeelle, niin nehän ahdistaa kun ei saa kerralla menemään (meillä roskikselle tosi hankala matka). Mutta kun ajattelen sitä niin, että kolmella seuraavalla roskienvientireissulla otan aina ylimääräisiä mukaan, on keko kolmen päivän kuluttua kadonnut!!

Ap voisi soveltaa tuota ainakin noihin pulloihinsa, joka kauppareissulle nyt vaan kaksi kassillista mukaan, kyllä ne ennen pitkää loppuvat!!

Hurjasti tsemppiä, olen hengessä mukana :)

Vierailija
48/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä asunnosta puuttuu säilytystiloja!!

Vierailija
49/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari sellaista jokaiselle sängyn alle ja sinne voi viskoa lattialta ja tuoleilta vaatteet piiloon. VAan yhtä sorttia yhteen kassiin, muuten niitä ei siivoa kukaan.

Kaappeihin tulee lisää tilaa järjestämällä, silloin voi löytyä sieltä pois heittettävääkin.

Jouluksi alottaisin lattian raivauksella, tasojen raivauksella, imuroinnilla, lavuaarin ja pöntön pesu, hellan ja tiskialtaan pesu, tolupullo auki sohvan alle että tuoksuu raikkaalta, kimppu kukkia ja kynttilät palamaan. Kyllä se joulu siitä tulee.

Vierailija
50/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huone päivässä käsittelyyn. Kun keskittyy yhteen rajattuun tilaan niin tuloksia alkaa näkyä. Se inspiroi siivoamaan muitakin tiloja. Aloita olkkarista ja keittiöstä, niissä vietetään eniten joulua. Älä siivoa kaappeja, siihen menee tässä vaiheessa liikaa aikaa.

Vierailija
51/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siivoaisin paremmin nen tilat joissa oleillaan eniten, esim keittiö ja olkkari...nostaa sitten vaikka makkarin nurkkaan ylim säkkejä jos siellä vain nukutaan. Pois silmistä jotta ehtii nauttia joulustakin :)

tsempit

Vierailija
52/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta hieman outoja neuvoja. Selvästikään kaikki eivät tiedä mistä puhuvat.

Itse sivoan silloin tällöin vanhempieni (alkoholisti+mielenterveysongelmainen) kämppää, joka on todella siivoton.

Heillä ei tetysit ole lasten leluja tms., mutta omasta kodistani vaatteet ja lelut kuviteltuna vielä sinne, tiedän varmaan sotkuisesta kämpästä jotain.

Minäkin olen sitä mieltä, kuten joku tossa pari viestiä sitten, että yksi juttu kerrallaan. Kauheassa kaaoksessa oleva kämppä on liian masentava ajatuksella, että yleisilmettä kohentaa eli kaikkea vähän. Ei toimi.

Eli yksi nurkka selväksi kerrallaan.

Roskapussi lähelle vaikka ovenkahvaan roikkumaan ja metri kertaa metri alue ensin selvitykseen.

Selkeät roskat roskiin ja kaikki tavarat siitä paikoilleen. Siis laitat kaiken paperipinoon, vessaan, pyykkikoriin, joka ikinen tavara jonnekin paikalleen.

Ja en ole samaa meltä niistä jätesäkkikasoista. Minusta olkkarin nurkassa ei ole siistiä säilyttää jätesäkkikasoja. Mieluummin ostaisin kaupasta muovi- ta pahvilaatikoita, jonne laittasin vaatteita, niitä voi kasata päällekkäinkin. Takuulla siistimpää kuin jätesäkkivuori.

Jos ei ole mahdollista ostaa laatikoita, niin sitten vaatteet vaan siistiin pinoon seinän vierustalle.

Omiin lapsiin käytän "minuutin pikasiivous"-menetelmää. Laitan heille sekuntikelloon minuutin tai kaksi aikaa ja sinä aikana he hosuvat täysillä, vievät tavaraa paikalleen.

Sinulla aikuisella aika voisi olla vaikka 5 min. mutta pienellä tavoiteajalla tsemppaat ja saat takuuvarmasti enemmän tavaraa paikalleen, kun ilman aikaa.

5 min. päästä voit tehdä jotain muuta välillä ja sitten uusi keräilyaika.

Se keräilyhän sitä rasittavaa on. Kyllä sitten jaksaa imuroida tai mopata, kunhan ne kamat on jossain.

Yksi uusi säilytysvinkki tulevaisuutta varten: Hommaa hyllylevyä ja laita ylös esim. oven yläpuolelle tai jonnekin muualle hyllylevy, jonne voi laittaa siistinnäköisiä laatikoita/koreja joissa voi olla säilössä jotain kamaa.

Tsemppiä valtavaan urakkaan. Muista että kun saat siivottua, voit olla itseesi todella tyytyväinen! Se on hieno tunne!

Vierailija
53/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt jatkamassa siitä, mihin eilen jäin. Kovasti väsyttää, mutta pakko tässä on yrittää. Koko asuntoa en millään saa siivottua, mutta yritän raivata ne tilat, joissa ei ole ovia. Aion kokeilla myös noita neliö kerrallaan ja viisi minuuttia kerrallaan -ohjeita. Se eilinen tunti ainakin tuntui vähän liian pitkältä ajalta, sillä tehot laskivat loppua kohti.

Onko muita yrittäjiä tänään? Mutta sovitaanko, että tämä on sitten vain todellisille kaaossiivoajille, jotka eivät ole siivonneet kuukausiin? Muut saavat kannustaa. :)

Ensimmäinen saavutus: pesukone on päällä!

Vierailija
54/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siis sekoilee ap. :)

Vierailija
55/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi pullojen palauttamisesta. Veisin ne mieluiten autolla, koska ne ovat isoja pulloja ja niitä on paljon. Täällä lähellä on niin pieni kauppakin, ettei kehtaisi raahata sinne hirveän isoa satsia.

ap.

Vierailija
56/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos tulee kiire, mulla on varastossa tyhjiä banaanilaatikoita tai Ikean kasseja. Nytkin saunan lattialla on varmaan 5 kassia, jotka ovat täynnä roinaa lattioilta.

Meillä homma toimii niin että iltaisin kun mennään nukkumaan on koti siisti, mutta tänäänkin lapset olivat kipeinä ja oltiin koko pv sisällä. Sitten tulikin yllätysvieraita tuomaan pari joululahjaa ja äkkiä piti saada paikat kuntoon.

otin noita Ikean säkkejä ja 15 min myöhemmin oli kaikki paikat siistit.

Nyt sitten illalla käyn pussit läpi ja vien paikalle.

Mutta jos hima päätyisi kaaokseen aloittaisin huone kerralla ja niin sitten tulevaisuutta varten teen siivouslistan jokaiselle päivälle. Mua auttaa se, että mulla menee joka päivä n 15 - 20 min siivoamiseen ja sitten kerran kuussa teen isomman siivouksen yhteen kohteeseen.

Koti on oikeasti aina siisti.

Tärkein vinkki on ylimääräisen tavaran poisvieminen. Munkin ystävällä on säilössä hänen lastensa vanhoja vaatteita, joilla ei ole mitään tunnearvoa, mutta jos hänen pikkusiskonsa saa joskus toisen lapsen. Ystäväni vanhin lapsi on 16 eli voit varmaan uskoa ettei kukaan huoli niin vanhoja vaatteita. On vielä pirun nuuka, eli olis taatusti saanut hyvät rahat jos olis sitä mukaan laittanut kiertoon kun olis lapsilta jäänyt pieneksi. Nyt niitä ei huoli enää kukaan.

Lapset ovat halunneet säästää muutaman lelun, mä olen laittanut muutaman säästöön ja ihan muutaman vaatekappaleen, siinä kaikki. Muut kiertoon ja kummallakin on nyt ehkä puolikkaan banskulaatikon kokoinen muistolaatikko, jossa on kortit synnäriltä, kotiin ja ristiäisistä ja muutama vaate + lempilelut.

Lisää lapsia ei tule ja muutenkin kyllä niitä voi sitten hankkia lisää ettei tarvi nyt kaappeja niillä täyttää.

Itselläni on jonkin verran vaatteita, joita en käytä nyt aktiivikäytössä, mutta ei ole varaa ostaa tulevaisuudessa. Ne ovat pahvilaatikossa ylähyllyllä ja otan sieltä hyvin harvoin jotain. Tiedän että kaikki ovat siistejä ja ajatottomia. Kirpparilta saisin niistä vain muutaman euron, joten parempi näin. Lapsilla on myös muutama laatikollinen vaatteita, jotka ovat liian isoja, siis saatuja käytettyjä, mutta nekin ovat ylähyllyllä poissa tieltä.

Kun ylimääräinen roina on poissa ei koti ole sotkuinen. Mutta tähän ylimääräisen siivoamiseen meni n 1/2 v aikaa.

Vierailija
57/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla on nyt yksi tai kaksi päivää, joten en voi suuria muutoksia tehdä. Väsyttääkin kamalasti.

ap.

Mutta tähän ylimääräisen siivoamiseen meni n 1/2 v aikaa.

Vierailija
58/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt reipastut ja päätät ryhtyä keräämään kamoja pois, toivottavasti ostamasi jätesäkin ovat läpinäkyviä?

Laita ainakin kaikkein sekalaisimmat tavarat läpinäkyvään pussiin. Et sinä kuitenkaan niitä mihinkään järjestykseen laita, ja läpinäkyvistä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa ainakin penkomatta näkee sisällön.

Vierailija
59/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, haluaisin kuulla miten sinulla on päässyt käymään noin. Sen takia, että itsellä on samanlainen tilanne, enkä oikein hahmota, miten olen tähän päätynyt.

Vierailija
60/92 |
20.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hamstraaja, mutta en mielestäni ole enää. En käy nykyisin edes kaupoissa vaeltelemassa, vaan ostan vain nopeasti ruuat ja muut välttämättömyydet. Viime kuukaudet olen ollut masentunut ja väsynyt. Kesällä taas olin niin vähän kotona, että ei tullut siivoiltua. Litkin jatkuvasti jotain kivennäisvettä tai vastaavaa, joten pulloja kertyy. Jne. Jne. Kaikki on omaa syytäni. Inhoan olla tällainen.

Jätesäkit ovat mustia. :( Kaikille tiedoksi: en voi lähteä ostamaan tai hakemaan laatikoita tai muutakaan ennen joulua. En voi myöskään toteuttaa suurinventaariota. Niiden aika on sitten joskus... :)

Niille jotka käyvät siivoamassa toisten apuna haluan sanoa: olette todellisia enkeleitä. Minulla ei ole pitkään aikaan ollut muuta toivomusta kuin että koti olisi joskus siisti.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme