Kotisynnyttäjä linjoilla - jos haluat kysellä
Kommentit (56)
Mun synnytyksissä on ollut tilanteita, minkä jälkeen olen ollut onnellinen siitä että olin sairaalassa.
Oliko vesisynnytys?
Oliko vaikeaa löytää kätilö?
Kätilo kävi tsekkaamassa tilannetta muutaman kerran ennenkuin jäi. Ei tuntunut ollenkaan että olisin häntä joutunut odottamaan.
Kaikki meni loistavasti.
Minusta synnytykset ovat olleet niin hurjia tilanteita, että olen tosissani ollut onnellinen olostani sairaalassa. Ensimmäisessä vuosin hurjasti verta ja toisessa oli napanuora lapsen kaulan ympärillä. Synnytykset menivät hyvin ja lievityksettä, mutta silti minulla oli tuntu arvaamattomuudesta ja "kuoleman läsnäolosta". Tai että ikäviä asioita voi niin helposti käydä synnytyksessä, äidille tai lapselle.
Lisäksi tiedän yhden synnytykseen kuolleen äidin ja parikin synnytyksessä kuollutta vauvaa. No, ne tapahtuivat sairaalasta huolimatta, mutta silti.
Kätilo kävi tsekkaamassa tilannetta muutaman kerran ennenkuin jäi. Ei tuntunut ollenkaan että olisin häntä joutunut odottamaan.
Kaikki meni loistavasti.
Mitä olisit tehnyt, jos jotain olisi mennyt pieleen ja vauva olisi kuollut? Oletko miettinyt, mikä syyllisyyden tuska siitä olisi seurannut?
1. Ei pelottanut koska tiedän että kotisynnytys on parempi ja turvallisempi.
2. Suomessa ja ulkomailla olen synnyttänyt.
3. Ei ollut vaikea saada kätiloä.
Kätilo kävi tsekkaamassa tilannetta muutaman kerran ennenkuin jäi. Ei tuntunut ollenkaan että olisin häntä joutunut odottamaan. Kaikki meni loistavasti.
Mitä olisit tehnyt, jos jotain olisi mennyt pieleen ja vauva olisi kuollut? Oletko miettinyt, mikä syyllisyyden tuska siitä olisi seurannut?
Kätilo kävi tsekkaamassa tilannetta muutaman kerran ennenkuin jäi. Ei tuntunut ollenkaan että olisin häntä joutunut odottamaan. Kaikki meni loistavasti.
Kyllä mietin vauvan kuoleman mahdollisuutta ja siksi valitsin synnytyspaikaksi paikallisen yliopistosairaalan, jossa joka hetki hätäsektiovalmius!
että esim. Hollanti on maa jossa kotisynnytykset on yleisempiä kuin sairaalasynnytykset. He kartottaa riskisynnyttäjät ja he eivät saa synnyttää kotona mutta muuten ok.
Ymmärtääkseni paikalle tulee kätilön lisäksi ambulanssi JOS jotain menee pilalle joten apu on siinä saatavilla.
Siitä en tiedä miten etäisyydet otetaan Hollannissa huomioon riskitekijöihin. Jos lapsi syntyy matkalla sairaalaan niin asialle ei kukaan mitään mahda.
Mitkähän on prosentit niissä kotisynnytyksissä joissa jotain menee vikaan? Eiköhän nämä tapaukset vähissä ole ja lapset pääosin kuole sairaalassa.
ohis
pystyit olemaan ajattelematta vauvasi mahdollista kuolemaa tai vammautumista? Olisitko pitänyt "vammautuneen" lapsen vai heivannut johonkin laitokseen? Teitkö sen vain siksi että saat myöhemmin huomiota asiasta?
1. Ei pelottanut koska tiedän että kotisynnytys on parempi ja turvallisempi.
Perustele. Paremmuudeksi ei kelpaa ns. kodin "turva".
Ja turvallisempi millä tavoin?
Suomessa ei käsittääkseni kovin helpolla kotisynnytystä saa, ehkä korkeintaan jossain pääkaupunkiseudulla, ainakaan täälläpäin tuo ei ole mahdollinen.
Mutta tuohon ykköseen haluan kunnolliset perustelut. Etenkin tuohon turvallisuus kohtaan.
1. toimenpiteiden ja niistä seuraavien komplikaatioiden riski pienempi -> turvallisempaa.
2. Ei suomessa kotisynnytystä "haeta" tai "anota" > jos loytyy hyvä kätilo niin kaikki on itse järjestettävä. Jotkut synnyttävät kotona suunnitellusti ilman apua.
3. 7 min sairaalaan
vaikka liikenteessä tai sitten ihan kotona voi vaikka tukehtua ruokaan. Mahdollisuuksia on äärettomästi.
Harva äiti heivaisi vammautuneen lapsensa laitokseen, en minäkään.
1. toimenpiteiden ja niistä seuraavien komplikaatioiden riski pienempi -> turvallisempaa.
2. Ei suomessa kotisynnytystä "haeta" tai "anota" > jos loytyy hyvä kätilo niin kaikki on itse järjestettävä. Jotkut synnyttävät kotona suunnitellusti ilman apua.
3. 7 min sairaalaan
Siellä sairaalassa voi katsos avata suunsa ja sanoa että ei.
Edelleen, kuten sanoin, täällä päin ei kotisynnytys ole mahdollinen, kukaan ei suostu siihen, sairaala henkilökunnasta siis.
Mikä siinä olisi ollut niin kauheaa - eikö vauvan turvallisuus (lue: apu lähellä, mm. hätäsektiovalmius) ole sinulle omaa fiilistelyäsi tärkeämpää?
Mikä siinä olisi ollut niin kauheaa - eikö vauvan turvallisuus (lue: apu lähellä, mm. hätäsektiovalmius) ole sinulle omaa fiilistelyäsi tärkeämpää?
Liikutko ulkona lapsesi kanssa vaikka voisitte jäädä autonalle, onko oma mukavuus tärkeämpää ku lapsen turvallisuus? Itseasiassa kuinka uskallat elää koska kuolet muutenki?
Liikutko ulkona lapsesi kanssa vaikka voisitte jäädä autonalle, onko oma mukavuus tärkeämpää ku lapsen turvallisuus? Itseasiassa kuinka uskallat elää koska kuolet muutenki?
Huono vertaus. Ehkä parempi vertaus olisi, että kieltää lastaan käyttämästä pyöräilykypärää, sillä ilman sitä on "luonnollisempaa".
Kauanko kätilöllä kesti tulla?Miten synnytys meni?