20v. opiskelija tuli kännissä kotiin.. taas.
viikonloput olen antanut luvan dokata, jos kerran on pakko. mutta että ärsyttää, kun su-iltanakin pitää olla naamat.
ei siinä mitään,ei aiheuta hämminkiä,on omassa huoneessaan hiljaa, katselee tv:tä, mutta silti...
pitäisikö kieltää aikuiselta mieheltä su-illan juomingit? mitä mieltä?
poika siis asuu kotona ja opiskelee.
Kommentit (31)
Tuskin baarissa sentään,eihän tuo raha riittäisi kun viikoksi!
jää käteen bussilipun ja kännykkälaskun jälkeen, n.100/kk. ei se baareissa pyöri, vaan ostaa kaupasta ja alkosta, ja sitten kavereiden kanssa jossain puskassa tai kylillä juovat. en tiedä missä.
ap
Opintotukipäätökseen saaminen riippuu ihan ajasta jolloin sitä hakee. Kun kämpää ja tukipäätöstä hakee syksyllä, kun kaikki muutkin hakee, pätöksen saamisessa menee kauna. Kun hakee talvella tai keväällä, päätöksen saa nopeasti. Tukea saa takautuvasti ja vuokranantajan kanssa voi varmasti tehdä jonkunlaisen maksujärjestelyn siihen asti, että tukipäätös ja tuki tulee.
Jos kotona-asumisen syy on se, että tukipäätökseen menee kauan ja ei ole silloin varaa maksaa vuokraa, niin eihän poika voi ikinä muuttaa pois kotoa!
Perkele! Käske sen pojan säästä joka kuukausi se 100€! Nopeasti on johonkin pieneen solukämppäänkin takuuvuokra ja 1kk vuokra kasassa. Usein saa myös henkilötakauksella taataan takuuvuokra (tosin miettisin tapauksessasi tarkkaan lähtisinkö takaajaksi).
Armeija maksaa kämpän vuokran siltä ajalta, kun käy armeijaa.
Tuollaista lusmuilua en kotonani katselisi.
maksetaan kaikki asumiskulut, jos on asunut samaisessa asunnossa itsekseen kolme (?) kuukautta ennen palveluksen alkamista.
mies juo kun haluaa, kunhan hoitaa itse omat asiansa eikä mene esim. kännissä luennolle tai tee muille pahaa. miksi puutut hänen asioihinsa, kyllä kaksikymppinen osaa jo hoitaa omat asiansa? ihmettelen myös, miksi hän asuu luonasi, jos ei ole oikein mitään syytä olla muuttamatta omaan kämppään? asumislisällä ja opintotuella elää tuhansia ja tuhansia suomalaisia. jos rahat ei riitä, mennään töihin. vaikka edes silloin tällöin, kyllä melkein aina jotain saa. työkokemustakin pitäisi tuon ikäisenä olla jo aika tavalla.
Mä olin itsekin 20v kun muutin pois kotoa (nyt olen 32 ja kahden lapsen äiti), mutta oli kyllä sen aika..
Poika saisi tukea enemmän kun asuu yksin, jolloin sullekin jää enempi rahaa kun ei tartte poikaa elättää. Voithan sä avustaa poikaa vielä tarpeen mukaan ostamalla sille joskus ruokaa tai kutsumalla sen syömään (ja varmasti se kuitenkin käy ruoka-aikaan kotona jos kylässä käy). Poika etsii sitten töitä tai ottaa opintolainaa jollei pärjää. Ottaa vaan halvan asunnon, semmosen johon on varaa, eikä semmosta jonka haluaisi... jollei kerran varaa ole. Puolustusvoimat tosiaan maksaa vuokran intin ajan, siitä ei tartte huolestua.
Mikä ongelma?
kun näin aikaisin jo nukkumaankin laittoi :)
Toki jos pahoja ylilyöntejä käy, niin sitten sääntöjen kertaus tietty paikallaan. Mutta en kyllä tuossa mitään isompaa ongelmaa näe. Poikahan kunnioittaa selkeästi muuta perhettä kun ei mitään metelöi vaikka on alkoa ottanut jne.
En ymmärrä noita kommentteja joissa poika pitäisi heittää omineen asumaan. Jos sillä vielä inttikin edessä, niin antaisin olla kotona siihen asti.
Tarkoitatko, että on tosiaan änkyräkännissä? Vai ottanut muutaman oluen, mutta sinä et tykkää siitäkään?
Huolestuttavalta tuntuu, jos on monta kertaa viikossa humalassa - vaikka kuinka joku täällä sanoi opiskelijoiden olevan, eivät ole, elävässä elämässä, jatkuvasti säännöllisesti kännissä.
Jos suurin osa rahoista kuluu juomiseen, ei se ole enää normaalia. Ei vaikka rahaa olisi vähänkin.
Meillä myös 20-vuotiaalle, myös kotona asuvalle on kerrottu, että jos hän käyttää rahansa järkevästi, ei hänen tarvitse maksaa kotiin mitään. Jos ryhtyy taas näyttämään siltä, että raha menee esim. kurkusta alas, niin minä ryhdyn pakkosäästämään hänen puolestaan (= maksaa kotiin ja minä laitan sen hänelle syrjään säästöön).
Erona se, että oma poikani käy töissä. Palasi lokakuussa intistä ja on nyt sitten töissä. Hakee keväällä opiskelemaan. Tarkoituksena on siis saada rahoja säästöön opintoja varten sekä hankintoja tehtyä omaa asuntoja varten, mistä johtuen kotona asuminen on järkevää.
Meillä tosin ei ole ongelmana lapsen juominen, koska on vuorotöissä, eikä ennen töitä todellakaan juo.
Eli siis äitinä olisi huolissanu tuosta juomisesta, jos sitä on paljon. Omaani monitoroin kyllä kanssa :-). Tosin, kuten sanoit, ei aikuista voi komentaa sinällään. Mutta musta on ihan hyvä tiedostaa, että suurempi määrä juomista on riski.
Mutta 20-v. opiskelijalle tekisi tosi hyvää lähteä kotoa omaan asuntoon.
1. Oppii vastuullisuutta.
2. Saa oikeasti päättää itse menoistaan ja tuloistaan.
3. Mahdollinen tuleva seurustelukumppani helpompaa viedä kämpille.Itse kysymykseen en ota kantaa.
on vain yksi ongelma; raha. ei ole varaa muuttaa omaan asuntoon.ei ole penniäkään.
ap
Jos asuu vielä kotona, noudattaa kodin sääntöjä. Jos ei kelpaa, muuttakoot omaan kotiin ja tehkööt omat sääntönsä.
Ei ole tavatonta, että 20v asuu kotona. Tuon ikäinen muuttaa parisuhteen tai toisen paikan opiskelujen takia. Ei kukaan halua kituutella kun voi vielä vanhempien luona asua. Jos vanhemmille ok, asukoot kotona. Oikeasti aika monet muuttavat pois vasta 25-vuotiaina.
aikaa?
millä maksaa vuokran ennen sen saamista?
itsellä on tilanne,että juuri ja juuri selviän omasta vuokrasta ja laskuista, ei ole varaa antaa pojalle vuokraan apuja. olen aivan tiukoille vedetty. tilillä ei ole. työssä käyn kyllä, mutta kaikki menee.
katsellaan asiaa sitten kun hän lähtee ensi kesänä armeijaan, ja palailee sieltä seur. talvena, mitä sitten tehdään.
ei kai sitä kämppää kannata edes hommata nyt, kun armeija edessä.
ap