Tunnetko ihmisiä, jotka ovat heikkolahjaisia, mutta eivät kuitenkaan kehitysvammaisia?
miten ovat selvinneet elämässään? käyvätkö töissä? Miten selviävät kotitöistä ja lasten kasvatuksesta jos heillä lapsia on?
Kommentit (4886)
Töissä kohtaan näitä aika usein, ja siis ihan testien perusteella tiedän, että on oppimisvaikeuksia. Jotkut pärjäävät ihan normaalisti, toiset tarvitsevat paljon tukea. Joillakin esim vanhemmuus aivan hukassa. Hyvin vaihtelevaa siis.
Tälläiset miehet päätyvät vankilaan tai päihdekirteeseen. Naisista tulee siivoojia yms töitä joissa selviää vähän vähemmälläkin ällillä. Eikä naisella haittaa pariutumisessakaan vaikkei olisi penaalin terävin kynä.
Mulle myönnettiin eläkkeensaajan hoitotuki.
Olen heikkolahjainen, en osaa laulaa. Olen ikuisesti kateellinen hyvin laulaville ihmisille. En ollut paikalla, kun laululahjoja jaettiin.
Täällä hervannassahan noita on. Suomi venäjä seura, isäm maaliset, kristallipuolue, ruotsista palanneet lähiö huor****at yms
Älkää aina haukkuko heikkolahjaisia. Ihmisiä niin kun muutkin ovat.
Tunnen, itseni. Välillä kyllä saatetaan pitää ihan vammaisenakin. Ei haittaa.
Tunnen monta persua. Heistä tosin jotkut ovat päässeet jopa kansanedustajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannut,että älyn perusteella ihmiset jaotellaan eri ryhmiin.
Niin? Loukkaako se sua jotenkin?
Luokitellaan ihmisiä lyhyisiin ja pitkiin, miehiin ja naisiin, terveisiin ja sairaisiin ja jopa eri rotuihin, vaikkei jälkimmäistä saa sanoa ja sitä ei ole edes olemassa joidenkin mukaan.
Voinhan mäkin lyhyenä ihmisenä ja pienituloisena alkaa valittamaan, kuinka ihmisiä luokitellaan eri pituus- ja tuloryhmiin, nyyh, miten syrjivää. Saisin taatusti oudoksuntaa, jos alkaisin vatvomaan, että miksi puhutaan pituudesta ja tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Tälläiset miehet päätyvät vankilaan tai päihdekirteeseen. Naisista tulee siivoojia yms töitä joissa selviää vähän vähemmälläkin ällillä. Eikä naisella haittaa pariutumisessakaan vaikkei olisi penaalin terävin kynä.
Eli heimopukukansa, iso osa päätyy vankilaan ja sortuu huumeisiin. Naiset myös tekevät rikoksia lähinnä rosvoilun muodossa. Toki myös työelämään kiinni päässeitä on, ja erityisesti heimon naisissa on enemmän ammatin hankkijoita kuin miehissä. Tämähän on toki oma havainto, kun itse aikoinaan ammattikoulua kävin ja siellä tuli vastaan välillä kyseisen vähemmistön edustajia.
Elämänehtoon loppupäässä aika moni.
Ikävä diagnoosi tänä päivänä. Parempi olla kehitysvammainen kuin siinä normaalin ja kevan rajoilla. Saa eläkkeen, mahdollisuuden tuettuihin asumis- ja myös työllistymispalveluihin, jos kykyä riittää. Ihmiset ymmärtävät hieman paremmin, jos lapsi on kehitysvammainen ja näin ollen myös senkin, miksi lapsi käyttäytyy eri lailla toisin kuin jos on "vain" laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, jolloin saa huonosti käyttäytyvän leiman.
Anoppini olisi varmasti saanut jonkun diagnoosin, jos sellaisia olisi 70 -luvulla jaelta niinkuin nykyisin.
Hän on mukava ja ystävällinen, mutta auttamattomasti kognitiivisesti hidas. Ei ymmärrä vitsejä. Vaikeuksia hahmottaa laajempia asiakokonaisuuksia. Käsittelee asioita todella yksinkertaisella ja konkreettisella tasolla. Ei juurikaan työhistoriaa. Ei ajokorttia. Ei koulutusta. Käytännön arki pyörii hyvin (koti on siisti ja ruoka pöydässä), mutta teknisten laitteiden käyttö, asioiden hoitaminen ja monimutkaisempien asioiden järjestely ei onnistu. Tarvitsee lähes päivittäin apua jossain, mitä jokaisen aikuisen pitäisi osata.
Olen pohtinut, että onko kyseessä synnynnäinen ominaisuus vai eikö häneltä ole vaan koskaan mitään vaadittu ja siksi on tavallaan jäänyt tuolle tasolle. On riittänyt, kun on kodin ja lapset hoitanut eikä muuta ole tarvinnut koskaan yrittää tai osata. On saanut lapset nuorena ja jäänyt kotiin hellan ääreen.
Ärsyttävintä hänessä on, että hän ajattelee, etteivät naiset ylipäätään osaa mitään tai ole kykeneviä itsenäisesti mitään tekemään. Näitä oletuksiaan sitten heijastelee minuun (minijäänsä) ja lapsenlapseensa. On esim. joka kerta yllättynyt, kun kuulee, että joku sukulaisnainen on käynyt yksin ulkomailla tai päässyt johtavaan asemaan töissä. Minulle puhuu jatkuvasti, miten olisi lapselle hyvä, jos en olisi töissä vaan kotona eikä voi käsittää, että tienaan meidän perheessä eniten. Ihmettelee, jos minä ajan eikä mieheni, kun mennään heille kylään.
Tällaiset ihmiset ovat helposti vaikutuksille alttiita. He voivat liittyä esim. pilottitakkijärjestöihin, joissa haistellaan liimaa ja mikään sivistyneempi tekeminen ei kiinnosta tai siihen ei ole kykyä, töherretään kännissä omalle iholle hakaristitatuointi jne. Osa näistä osaa ryhdistäytyä ja alkaa elämään normaalisti.
Yksi tekee työtä lehdenjakajana.
En tunne, mutta suurin osa palstalla asuvista.
Oon huomannut,että älyn perusteella ihmiset jaotellaan eri ryhmiin.