Mikä ihme on joulusiivous?
En ole oikein ikinä tajunnut, mitä kummaa se pitää sisällään. Äiti-ihminen olen ja ikääkin yli 30 vuotta, mutta koskaan en vielä ole mitään kummempaa joulusiivousta tehnyt. Jouluksi siivoan ihan tavallisen viikkosiivouksen: imuroin, luuttuan lattiat, pyyhin pölyt, pesen peilit ja ikkunoista lasten sormenjäljet, pyyhin ovenkahvat ja tarvittaessa tahrat kaapinovista yms. Sekä tietenkin WC:ssä vähintään pöntön ja lavuaarin. Aikaa tähän kaikkeen kuluu 1h/vko ja koti on omaan silmääni siisti
Mitä muuta kuuluu joulusiivoon? Jääkaapin ja pakastimen sulatus ja pesu? Ikkunoiden täydellinen pesu? Keittiönkaappien hyllyjen pyyhiminen? Uunin pesu? Seinien ja kattojen pyyhiminen? Vai mitä? Itse teen noita vain silloin, kun ne ovat likaisia. Enkä tosiaan ajoita noita juttuja joulun alle, ellei ole ihan pakko... Puuttuuko siis meidän huushollista joulusiivo?
Kommentit (40)
Meillä jouluksi pestään sauna ja sitten kaikki vuodevaatteet, petauspatjat, pehmolelut yms. viedään ulos tuultumaan.
Matot tampataan ja villamatot tampataan lumessa, jos mahdollista. (Tulee tosi raikkaita.)
Eipä minustakaan joulusiivouksesta kannata ottaa stressiä. Samahan se on niitä kaappeja siivota muulloinkin tarpeen mukaan.
Teillä ei varmaan ole kovin iso talo, jos tunnissa hoituu siivous.
Meillä jouluksi pestään sauna ja sitten kaikki vuodevaatteet, petauspatjat, pehmolelut yms. viedään ulos tuultumaan.
Matot tampataan ja villamatot tampataan lumessa, jos mahdollista. (Tulee tosi raikkaita.)Eipä minustakaan joulusiivouksesta kannata ottaa stressiä. Samahan se on niitä kaappeja siivota muulloinkin tarpeen mukaan.
Saunaa ei ole, se tietty helpottaa urakkaa kovasti. Mattojakaan ei ole kuin lastenhuoneessa. Mutta hyvä kun muistutit, että joulun alla voisi viedä lelut petivaatteiden kanssa tuulettumaan!
joten kyllä, onko ihme jos stressaa...
t: 220 neliöö
tehdä viikkosiivousta. Meidän elämä on todella hektistä, meillä harrastuksia on joka illalle niin, että emme juuri ehdi kotona aikaa viettämään, saati siivoamaan. Jouluna olemme kotona, joten ennen joulua siivoamme, koska on kiva viettää joulua siistissä kodissa.
Meidän joulusiivoukseen kuuluu tavaroiden suunnilleen paikoilleen laittaminen (tää on se suurin homma), pölyjen pyyhkiminen näkyviltä tasoilta, pyykkien peseminen (siis kaikki pyykit kerrankin puhtaaks), kylppärivessan vähän tarkempi pesu, joulukoristeiden/verhojen yms. laittaminen paikoilleen.
Muut tekee noi kai kerran viikossa, tai pitkin viikkoa, paitsi toi viimeinen kohta, mutta me emme juuri kotona ole, joten teemme tuon ennen joulua, ennen kesälomaa/loman alussa ja joskus jos oikeesti on ylimääräistä aikaa.
ehdi siivota kuin päällisin puolin ja joskus jonkin nurkan paremmin, kun alkaa oikein ärsyttää.
Usko pois ap, jos asuisit omakotitalossa, et ihmettelisi täällä. Tollasen osakekämpän siivous ei ole yhtään mitään taloon verrattuna.
Lisäksi olen tässä tuuminut, että ne, jotka täällä kehuskelevat täydellisillä jouluvalmisteluillaan, ovat varmaan kotiäitejä, tai sitten on just pienet huushollit. Kyllä mullakin oli äitiyslomilla aikaa laitella kaikkea. Nyt, kun käy työssä, muutama ilta viikossa menee lasten harrastuksissa ja joskus viikonlopustakin yksi päivä. Siinä tulee karsittua turhat puuhat ja krumeluurit.
pestään sauna, uuni ja tarvittaessa jääkaappi yms. siirretään liesi että saa pestyä takaa+alta, jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittää niin järjestellään kaappeja ja komeroita.. jne. jne.
Mutta jokainenhan siivoaa miten haluaa.
eikö niitä uunin takusia voi hinkata vaikka sitten tammikuussa? nyt on muutakin tekemistä.
Minuakin mietityttää se ettei ap:lla kovinkaan isoa asuntoa voi olla jos kerran tuohon siivousmäärään menee tunti. Tai sitten jälki ei ole kauhean huolellista...
Viikkosiivoukseen ei kuulu noin paljon, se on vain imurointi, pölyjen pyyhintä ja vessojen pesu. Jouluna lisäksi tuuletetaan petivaatteet, vaihdetaan lakanat, samoin joitain liinoja, verhoja, mattoja ja usein vaihdetaan vähän järjestystäkin. Ei puunata joka kaappia, mutta yleinen puhtaus ja vähän uutta ilmettä.
pestään sauna, uuni ja tarvittaessa jääkaappi yms. siirretään liesi että saa pestyä takaa+alta, jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittää niin järjestellään kaappeja ja komeroita.. jne. jne.
Mutta jokainenhan siivoaa miten haluaa.eikö niitä uunin takusia voi hinkata vaikka sitten tammikuussa? nyt on muutakin tekemistä.
itse tykkään että todellakin kaikki paikat on siivottu huolella jouluksi, siitä jotenkin tulee osa joulun fiiliksestä.
Taloudessa on paljon töitä, joita ei tarvitse tehdä kuin kerran vuodessa. Siitä ei ole kuin muutama kymmenen vuotta, kun Suomi oli maatalousvaltainen maa. Maa- ja karjataloudessa kiireisintä aikaa on kesä, joten silloin ei missään tapauksessa ehditä tehdä sellaisia sisätöitä, jotka voidaan lykätä myöhempäänkin. Syksyllä, kun viljat on korjattu ja sato säilötty eikä pihatöitä enää voi tehdä (jää, lumi jne), on ollut aikaa tehdä sisätöitä.
Vuoden tärkein juhla taas on jo pitkään ollut suomalaisessa kulttuurissa joulu. Juhlia varten on kaikkialla maailmassa ollut aina tapana valmistautua puhdistautumalla ja siistimällä ympäristöä.
Näin ollen on aivan loogista, että suomalaiset ovat sijoittaneet sisätilojen "vuosihuollon" syksyn ja joulun väliseen aikaan. Tätä on sitten ruvettu nimittämään joulusiivoukseksi.
Ei siinä sen kummempaa. Itse teen joulusiivouksen kesälomalla.
Mammat kilvan kehuu kuinka 300 neliön omakotitalo ei teetä yhtään enempää hommia kuin kerrostalokolmio.
Marttaohje suosittaa siivoamaan komerot jos aikoo sen joulun niissä viettää.
Totta, samahan se on koska sen perusteellisemman siivouksen tekee ellei sitten oikeasti elä niin siistiä elämää, ettei esim. aterinlaatikkoa tarvitse koskaan pyyhkiä. Minusta luonteva aika suuremman siivouksen tekemiselle on juurikin ennen joulua, koska se on sellainen aika, jolloin on sitten kiva olla vaan kotona ja nauttia siitä siisteydestä ja puhtaudesta.
Tulee se joulu kyllä ilman suursiivoustakin enkä kyllä itse aio tuota mainitsemaani aterinlaatikkoa pyyhkiä vaikka siellä murusia onkin.
itse tykkään että todellakin kaikki paikat on siivottu huolella jouluksi, siitä jotenkin tulee osa joulun fiiliksestä.
ainakin meidän leveysasteilla on päivälläkin niin hämärää, että ei edes kunnolla näe niitä tahroja ja pölyjä joita yrittää siivota. Kirkasvalolampun avulla on kyllä ihan kiva siivota mutta tuotahan ei kaikilla ole.
Helmikuun lopulla aurinko näyttäytyy taas sen verran että oikeasti näkee mitä on tekemässä. Siihen asti kynttilät vaan palamaan ja sohvalle :)
joulusiivousta. Niitä ns. suurempia harvoin tehtäviä hommia ehtii tehdä vuoden mittaan ihan hyvin, sauna on pesty viime kuussa. Ehkä se perussiivous voi jouluksi olla vähän parempi, ja niin joom nyt kura-aikana luulen että täytyy vähän seiniä pestä myös, kun koirat on niitä saaneet aika kaamean näköisiksi. Ehkä sohvatyynyjen päälliset voisi käyttää pesukoneessa. Ja kylppäri kuurata. Mutta jos noita tekee yhden homman per ilta, niin ihan hyvin pitäisi ehtiä.
Mutta sitä en siltikään ihan hiffaa että miten edes kolmion siivoaa tunnissa :D. Jos ei ole sitten tosi askeettisesti sisustettu, niin jo pelkkään imurointiin menisi vähintään se tunti.
Mä en oikeasti ymmärrä tätä jatkuvaa naljailua niille jotka siivoaa joulun aikaa. Suurin osa taitaa tehdä suursiivouksen keväällä. Minä en kun ei silloin kiinnosta eikä innosta. MUTTA ei tulis mieleenkään että menisin inttämään kevätsiivoajien kanssa vaikken itse silloin siivoakaan. Meillä on ympäri vuoden siistiä (on ollut aina, myös silloin kun olin töissä ja opiskelin täysipäiväisesti) mutta silti joka vuosi käyn kaikki kaapit läpi ja aina sieltä jotain lähtee, mm. lasten pieniä vaatteita kun kasvavat. Ja pölyä tulee aina kaappeihin vaikka hyvä perussiivo olisikin. Joka paikka puunataan ja käydään läpi, viimeksi konttasin pojan huoneen luutun kanssa, tänään käyn tytön huoneen läpi. Aina sitä listoihin ja nurkkiin jotain jää vaikka luutuaisikin suht usein. Minä en stressaa pätkääkään joulusta, tämän joulun odotus ja joulun aika on iiiiihanaa
Täällä sitten vedotaan aina tuohon marttojen typerään lauseeseen. Olen laitoshuoltaja ja tiedän mistä puhun. Laiskat ihmiset pilkkaavat niitä, jotka haluavat käydä huushollinsa pari kertaa vuodessa läpi. Pölyä kertyy uskomaton määrä jo muutamassa viikossa koskemattomiin paikkoihin.
Ja vaikka kuinka kävisi säännöllisesti siivooja, jää silti paljon tekemistä myös talon isäntäväelle. Ne niinsanotut yläpölytkin olisi hyvä pyyhkiä edes pari kertaa vuodessa.
Mitään kaappien sisustoja en rupea puunaamaan. Päinvastoin, survon kaiken ylimääräisen rojun kaappeihin pois silmien alta. Tänä vuonna tosin sauna on pakko pestä jouluksi. Muuten ei mitään ekstraa. Miksi pitäisi lakanat vaihtaa sänkyyn, kun ne meillä vaihdetaan muutenkin aina kahden viikon välein?
Kun kodin pitää perussiistinä, ei tarvitse joulun alla huhkia ylimääräistä, kun on muutakin hommaa.
Mitään kaappien sisustoja en rupea puunaamaan. Päinvastoin, survon kaiken ylimääräisen rojun kaappeihin pois silmien alta. Tänä vuonna tosin sauna on pakko pestä jouluksi. Muuten ei mitään ekstraa. Miksi pitäisi lakanat vaihtaa sänkyyn, kun ne meillä vaihdetaan muutenkin aina kahden viikon välein?
Kun kodin pitää perussiistinä, ei tarvitse joulun alla huhkia ylimääräistä, kun on muutakin hommaa.
Miksi sä kohdistat sun lauseen naisiin? Eiks miehellä ole ihan yhtälläinen vastuu kodista ja sen puhtaanapitämisestä?