Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme on joulusiivous?

Vierailija
17.12.2011 |

En ole oikein ikinä tajunnut, mitä kummaa se pitää sisällään. Äiti-ihminen olen ja ikääkin yli 30 vuotta, mutta koskaan en vielä ole mitään kummempaa joulusiivousta tehnyt. Jouluksi siivoan ihan tavallisen viikkosiivouksen: imuroin, luuttuan lattiat, pyyhin pölyt, pesen peilit ja ikkunoista lasten sormenjäljet, pyyhin ovenkahvat ja tarvittaessa tahrat kaapinovista yms. Sekä tietenkin WC:ssä vähintään pöntön ja lavuaarin. Aikaa tähän kaikkeen kuluu 1h/vko ja koti on omaan silmääni siisti

Mitä muuta kuuluu joulusiivoon? Jääkaapin ja pakastimen sulatus ja pesu? Ikkunoiden täydellinen pesu? Keittiönkaappien hyllyjen pyyhiminen? Uunin pesu? Seinien ja kattojen pyyhiminen? Vai mitä? Itse teen noita vain silloin, kun ne ovat likaisia. Enkä tosiaan ajoita noita juttuja joulun alle, ellei ole ihan pakko... Puuttuuko siis meidän huushollista joulusiivo?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitten vedotaan aina tuohon marttojen typerään lauseeseen. Olen laitoshuoltaja ja tiedän mistä puhun. Laiskat ihmiset pilkkaavat niitä, jotka haluavat käydä huushollinsa pari kertaa vuodessa läpi. Pölyä kertyy uskomaton määrä jo muutamassa viikossa koskemattomiin paikkoihin.

meillä on koko ajan sen verran siistiä, ettei tuollaiseen rumbaan ole mitään tarvetta. Meillä on astmaatikko, joten kotona ei voi olla mitään pölykasoja. Meillä ei ole mattoja, pölyt pyyhitään joka viikko, imuroidaan monta kertaa viikossa tai pyyhitään mikrokuituliinalla... Tummalla parketilla kyllä näkee jos on jotain ylimääräistä.

Vierailija
22/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdi siivota kuin päällisin puolin ja joskus jonkin nurkan paremmin, kun alkaa oikein ärsyttää.

Usko pois ap, jos asuisit omakotitalossa, et ihmettelisi täällä. Tollasen osakekämpän siivous ei ole yhtään mitään taloon verrattuna.

Lisäksi olen tässä tuuminut, että ne, jotka täällä kehuskelevat täydellisillä jouluvalmisteluillaan, ovat varmaan kotiäitejä, tai sitten on just pienet huushollit. Kyllä mullakin oli äitiyslomilla aikaa laitella kaikkea. Nyt, kun käy työssä, muutama ilta viikossa menee lasten harrastuksissa ja joskus viikonlopustakin yksi päivä. Siinä tulee karsittua turhat puuhat ja krumeluurit.

sinne omakotitaloon on muuttaa ja sitten ulista kun ei jaksa siivota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitten vedotaan aina tuohon marttojen typerään lauseeseen. Olen laitoshuoltaja ja tiedän mistä puhun. Laiskat ihmiset pilkkaavat niitä, jotka haluavat käydä huushollinsa pari kertaa vuodessa läpi. Pölyä kertyy uskomaton määrä jo muutamassa viikossa koskemattomiin paikkoihin.

meillä on koko ajan sen verran siistiä, ettei tuollaiseen rumbaan ole mitään tarvetta. Meillä on astmaatikko, joten kotona ei voi olla mitään pölykasoja. Meillä ei ole mattoja, pölyt pyyhitään joka viikko, imuroidaan monta kertaa viikossa tai pyyhitään mikrokuituliinalla... Tummalla parketilla kyllä näkee jos on jotain ylimääräistä.

Vierailija
24/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään n. viikkoa ennen joulua. Tänään aloitetaan.

Joulusiivous on meillä sitä, että siivotaan joulumusiikin tahdissa yhdessä. Kun on siivottu, nautitaan joulutorttuja ja glögiä ja luetaan tietty joulusatu.

Muuten ihan normaali siivous. Kaappeja ei aleta siivoilemaan tms. Yleensä tajuan ennen joulua, että kaapit taas sekaisin, mutta kun on niin paljon muuta, niin järjestelen ne kaapit sitten pikkuhiljaa tammikuun aikana.

Me ollaan niin suttupyttyjä, että meillä ei ole viikkosiivousta. :( Siivotaan sitten, kun joku huomaan, että lattialla on nyt niin paljon hiekanmuruja, että pitäis varmaan imuroida vaihteeksi... :)

Vierailija
25/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kodin pitää perussiistinä, ei tarvitse joulun alla huhkia ylimääräistä, kun on muutakin hommaa.

"Meillä on ympäri vuoden siistiä (on ollut aina, myös silloin kun olin töissä ja opiskelin täysipäiväisesti) mutta silti joka vuosi käyn kaikki kaapit läpi ja aina sieltä jotain lähtee, mm. lasten pieniä vaatteita kun kasvavat. Ja pölyä tulee aina kaappeihin vaikka hyvä perussiivo olisikin. Joka paikka puunataan ja käydään läpi, viimeksi konttasin pojan huoneen luutun kanssa, tänään käyn tytön huoneen läpi. Aina sitä listoihin ja nurkkiin jotain jää vaikka luutuaisikin suht usein. Minä en stressaa pätkääkään joulusta, tämän joulun odotus ja joulun aika on iiiiihanaa"

Tuossa kerroin meidän siivouksesta vaikka on perussiistiä. Juuri äsken pyyhin lasten huoneesta joka ikisen junaradan palasen ja kyllä niissäkin pölyä oli =) Laitappa käsi sydämelle, voitko väittää ihan tosiaan että teiltä ei löydy mistään mitään ylimääräistä tai pölyä vaikka koti on perussiisti?

Vierailija
26/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä "suursiivouksia". Noin kerran viikossa pesen vessan ja imuroin. Keittiön pöytätasot sun muut tulee siivottua varmaan kerran päivässä, ne kun likastuvat jatkuvasti. Peilit pesen kun näyttää likaiselta, vessasta melkein sen kerran viikossa ja muualta harvemmin. Keittiön lattiat tulee pestyä ehkä kerran parissa kuukaudessa, riippuu ihan siitä, miten paljon lapset ovat sotkeneet. Mitään seiniä on koe tarvetta pestä, paitsi vessasta välillä ja keittiöstä uunin liepeiltä.

Sellaista pikkusiivousta tulee tehtyä päivittäin, eikä täällä mielestäni ole todellakaan likaista vaikka en mitään suursiivouksia harrastakaan. Mieluummin siivoan osissa kuin pidän jotain ihme siivouspäiviä jolloin jynssätään koko kämppä lattiasta kattoon.

Vierailija
27/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei anna kovin järkevää kuvaa sinusta.

Vierailija
28/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valmistautuu jouluun tavallaan. Nykyään ei vain uskalla edes sanoa, että imuroi jouluksi kun on heti joku rääkymässä, että joulusiivous on vanjanaikaista ja aiotko viettää joulun komerossa.

Öööö..jouluksi normaalisti imuroin ja pyyhkäisen lattiat, mutta kutsun sitä joulusiivoukseksi, koska se tehdään aatonaattona kun kuusi on kannettu sisään odottamaan koristelua. Se on meidän perheen perinne, että sen jälkeen siivoamme neulaset pois porukalla ja pyyhkäisemme pölyt.

Mutta ei, nykyään ei saa ennen joulua imuria ottaa komerosta pois kun martat sanoo...joo, ei saa tehdä itse laatikoita kun se on tasa-arvon vastaista ja pipareita ei saa leipoa kun pitää kostuttaa sukka toluun ja inkivääriin ja mitä se lie oli ja panna sängyn alle.

En ymmärrä, kuinka paskaisissa kodeissa ihmiset sitten viettää joulua.

Komeroita ja muita siivoan säännöllisesti muutaman kerran vuodessa, mutta en yleensä aatonaattona.

Mä en oikeasti ymmärrä tätä jatkuvaa naljailua niille jotka siivoaa joulun aikaa. Suurin osa taitaa tehdä suursiivouksen keväällä. Minä en kun ei silloin kiinnosta eikä innosta. MUTTA ei tulis mieleenkään että menisin inttämään kevätsiivoajien kanssa vaikken itse silloin siivoakaan. Meillä on ympäri vuoden siistiä (on ollut aina, myös silloin kun olin töissä ja opiskelin täysipäiväisesti) mutta silti joka vuosi käyn kaikki kaapit läpi ja aina sieltä jotain lähtee, mm. lasten pieniä vaatteita kun kasvavat. Ja pölyä tulee aina kaappeihin vaikka hyvä perussiivo olisikin. Joka paikka puunataan ja käydään läpi, viimeksi konttasin pojan huoneen luutun kanssa, tänään käyn tytön huoneen läpi. Aina sitä listoihin ja nurkkiin jotain jää vaikka luutuaisikin suht usein. Minä en stressaa pätkääkään joulusta, tämän joulun odotus ja joulun aika on iiiiihanaa

Vierailija
29/40 |
18.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valmistautuu jouluun tavallaan. Nykyään ei vain uskalla edes sanoa, että imuroi jouluksi kun on heti joku rääkymässä, että joulusiivous on vanjanaikaista ja aiotko viettää joulun komerossa.

Vierailija
30/40 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pestään sauna, uuni ja tarvittaessa jääkaappi yms. siirretään liesi että saa pestyä takaa+alta, jos aikaa ja viitseliäisyyttä riittää niin järjestellään kaappeja ja komeroita.. jne. jne.

Mutta jokainenhan siivoaa miten haluaa.

Vierailija
31/40 |
17.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laitetaan valoja vähän himmeämmälle ja ollaan tyytyväisiä, kun ei likoja näy ;)

Vierailija
32/40 |
19.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesetin kerrankin matot ja sohvat oikein joulu kuntoon, kun löysin siihen sopivan palvelun. Jyrki Höyry Oy on firma joka toimii pks:seudulla. Voin omasta puolestani suositella tekivät nopeasti hommansa ja sain itse siivota muita paikkoja.

Vierailija
33/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se olla ihmekkin.

Vierailija
34/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on provo.

Ei tuollaista siivousta tee millään tunnissa.

Minuuttimieskö siellä provoilee?

Vierailija
35/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulusiivous on se, että käytän päivän mökin laittamiseen joulukuntoon. Me kun olemme aina joulun siellä.

Tuuletan petivaatteet, laitan uudet lakanat, vien matot ulos, pesen lattiat ja kaikki pinnat, kopistelen tekstiilit, laitan keittön valmiiksi eli pakkaan ostokset kaappeihin, etsin joulukoristeet ja kyntteliköt.

Pesen rantasaunan, siivoan siellä.

Lakaisen ja tuunaan terassit.

Lämmitän takan. Tuon polttopuut valmiiksi seuraavaa takallista varten eli joudun yleensä myös pilkkomaan.

Katson lehtipinot ja vien paperinkeräykseen ylimääräisen, samaten kuin jätesäkin.

Vierailija
36/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei erityisesti siivota jouluksi.

Lapsuuskodissa siihen kuului ainakin

-imurointi ja moppaus

Petivaatteet ja matot ulos

Saunan,kylppärin ja vessaan kuuraus

Pölyt seiniä ja kattoa myöten

Ikkunoiden pesu

Jääkaapin ja pakastimen sulatus+pesu

Kaikki keittiön kaapistot ja laatikostot

Uunin pesu

Hehtaarikokoisen kirjahyllystön tyhjäys sekä pyyhintä +kirjojen pyyhintä.

Takan ja olohuoneen takkamuurin imurointi

Joskus parketin vahaus

Liinojen ,verhojen yms vaihto .

Ja kokkaaminen sekä leipominen komppanialle niin että syötiin vielä keväällä loppuja.

Näin omakotitalossa.

Mutta kyllä äiti löysi tekemistä enemmän kun tarpeeksi myös kerrostalossa ja rivarissa.

Vierailija
37/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voi itte päättää mitä siivoo.

Vierailija
38/40 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robottiimuri tekee joulusiivouksen.

Vierailija
39/40 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulusiivous kait ole ihme.

Vierailija
40/40 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi aloittaa jo nyt niin ehtii kaikki siivota jouluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi