Veljellä iso koti, yli 200neliötä.Kaksi lasta molemmat käy koulua.Äiti asustelee
viereisessä kunnassa ja potee dementiaa,ikää 72v.Asun itse ulkomailla.En halua painostaa veljeäni mihinkään mutta toivoisin äidin muuttavan heille asumaan.Vähän vaikea tulla auttamaan täällä Pohjois-Amerikasta tässä asiassa.Isä kuoli muutamia sitten tippui katolta ja taittoi niskansa.Äiti on niin pahassa kunnossa ettei vaan pärjää.Hyvä tuttu sanoi että perhe pahin näissä taistelujutuissa että riitaa tulee sitten vähintään meidän lastemme eli serkkujen kesken tulevassa jos veli hoitaa äitiä enemmän kuin minä kun tosiaan käyn 1/krt vuodessa Suomessa.Olen itse 42v.Veli 40v.
Kommentit (46)
ei se tarkoita että hän haluaisi vapaa-ajallaakin vielä vaihdella vaippoja ja olla raavittavana. Kehtaatkin vaatia tuollaista.
ootkos sä aloittaja ihan viisas? :D
Sua saattaa yllättää, mutta esimerkiksi minä en todellakaan haluaisi muuttaa Amerikkaan. En ikinä! Muualle kyllä ehkä joskus.
Sähän olet ihan sukulainen from hell!
muuttaa tutuista piireistä, eli omasta kodista. Olkoonkin dementia tai ei. Eikö siellä saisi jonkun hoitajan palkattua kunnalta tai ihan työkkärin kautta? Juurikin niin että kävisi kerran tai kaksi päivässä huolehtimassa lääkkeet ja ruoan, suihkuttamassa tai ulkoiluttamassa... Jos veljesi ei halua äitiä asumaan taloonsa niin ei siihen voi pakottaakaan. Itse hakisin hoitokotipaikkaa tai ainakin hoitajaa.
et nyt tietenkään rahtaa mummoa valtameren yli vaan sinä ap muutat Suomeen ja huolehdit äidistäsi 24/7..
Samanlaista uhraustahan olet vaatimassa veljeltäsi (oma elämä mullistuu), miksi siis itse et ota vastuuta?
Niinkö? Siis helvetin mielenkiitoinen lähtökohta toimia, varsinkin jos henkilö on dementoitunut ja ihan kyllä muutenkin. :)
Sehän saattaa toivoa vaikka että poikansa ottaa hänen takiaan avioeron, jättää siis oman vaimonsa, jotta voi palata "kotiin" äidin pikkupojaksi joka hoitaa äitikultaa 24/7 pyyteettömästi. Tai sitten se saattaa toivoa Ferrarin alleen ja muutenkin kivasti käyttelyrahaa, rajattomasti luottoa, pojan maksajaksi tai tai tai... ootte te kyllä...
Mitä te jotkut luulette että se sen vanhuksen omaishoitaminen on! Siinä menee oma elämä telakalle, mitä, ehkä vaikka kahdeksikymmeneksi seuraavaksi vuodeksi! Ei siihen pidä edes leikillään yrittää painostaa ketään, sen valinnan tulee lähteä omaishoitajasta itsestään!
Kyllä sä oot niin paljon meitä parempi, polvistumme eteesi!
Onhan täällä Suomessa muitakin vaihtoehtoja kuin laitos ja kotihoito. Esim. palvelutalot, joista voi ostaa haluamansa määrän palveluja ja asua muuten itsenäisesti.
Helpoitenhan se mummo pärjää siellä omassa tutussa kodissaan, mutta jos on vaikea dementia, niin kyllä siinä täytyy kotipalvelu ja kotisairaanhoidon palvelut ottaa täysillä mukaan, plus tehdä talosta "turvallinen". esim. ruuvaamalla kaikki hellan napit irti yms., jos unohtelee päälle.
Mutta todellakaan omaishoitajaksi ei ole pakko ryhtyä. Se vaatii todella paljon. Ja ne lapsetkin voivat mennä siitä hämilleen, kun kotona pyörii höppänä mummo, joka ei tunne/muista heitä ja käyttäytyy oudosti ja pelottavasti. Ja nuo agressiot voi olla todella pahoja kun ei muista ja kiukuttaa. Suomessa on vielä tapana lyödä niin rankat lääkitykset päälle, että huh heijaa..
Sama kai se dementoituneelle on, muuttaako veljelle vai rapakon taakse. Joka tapauksessa elämä on kotikeskeistä, joten väliäkö tuolla, onko ympärillä englanninkielinen vai suomenkielinen ympäristö. Amerikassahan talotkin on isompia, joten sekään ei pitäisi tuottaa ongelmaa!
Loistava idea. Kysy veljeltäsi, sopiiko, että lomittaa sua aina viikon vuodessa, kun pidät oman lomasi käydessäsi Suomessa!
tuntuu, että ap.lla on joku ruusunpunainen kuva dementikoista. Varmaan mieltää heidät hyväntahtoisiksi höppänöiksi, jotka vain kiikustelevat kiikkutuolissa ja muistelevat vanhoja. Totuus on kaikkea muuta. Toki noita aurinkoisiakin dementikkoja on, mutta todella harvassa.
Ja ap ilmeisesti olettaa, että kaikki intiimihygienia, syöminen ym. perusasiat hoituvat vielä, vaikka ei muistia olisikaan.
Kyllä sä oot niin paljon meitä parempi, polvistumme eteesi!
Nro 23 ei todellakaan taida olla ap, vaan häiriköivä pikkuteini, joita näyttää parveilevan välillä palstalla.
Hän tulee tarvitsemaan koo ajn enemmän valvontaa ja apua..eihän veli voi työtään jättää ja kokopäiväinen hoitjaj olisi aika tyyris..
Jos tilanne on oikeasti huono on hoitokoti ainoa järkevä vaihtoehto.
että mm. sinun äitisi saisi apua kotiin nyt kun hän sitä tarvitsee. Hänet pitää saada kunnan kotihoidon piiriin. Veljesi ja hänen vaimonsa tietävät mitä tehdä, heidän pitää vain ryhtyä toimeen.
Niinkuin monet täällä ovat jo sanoneet, dementikon hoitaminen on kovaa työtä. Kotihoito on idealismia; elokuvissa nähdään hieman höperöitä, hellyyttäviä vanhuksia (esim Sinkkuelämässä oli). Mutta entä sitten kun dementikko on aggressiivinen, laskee alleen, ei pysty mihinkään itse?
Ihmiset elävät nykyään yksinkertaisesti liian vanhoiksi.
Veljesi perheen tehtävä on käydä tervehtimässä äitiänne, helliä häntä, laulaa, mikä nyt kelläkin läpäisee edes hetkeksi dementian ja tuo mielihyvää vanhukselle.
Minäkään en tajua tuota serkkuongelmaa ...
Dementiaa sairastavan hoito on todella raskasta, kokopäivätyötä. Miksi ihmeessä veljesi pitäisi luopua omasta elämästään? Dementiaa sairastaville on hyviä hoitokoteja.
olennainen asia onkin se, että veli & veljen vaimo ovat työssäkäyviä. Työttömät hoitakoon itse vanhuksensa ja säästäkööt hoitokotipaikat työssäkäyvien vanhemmille.
Kauheeta siis se että sä olet äitiäsi tyrkkäämässä veljesi luokse.
Onneksi meillä on äiti armahtanut meitä ja sanonut että ei missään nimessä halua tulla kenenkään vaivoiksi vaan hoitokotiin tai vastaavaan ihan ehdottomasti jos ei yksin pärjää. Samaan olen ajatellut itse sitten kun mä olen vanha. En minä halua mun lasten vaivoiksi, tai vaikka en vaiva olisikaan niin silti en lapsilleni halua sitä taakkaa että ne joutuu mua hoitamaan koko päiväisesti.
et nyt tietenkään rahtaa mummoa valtameren yli vaan sinä ap muutat Suomeen ja huolehdit äidistäsi 24/7..
Samanlaista uhraustahan olet vaatimassa veljeltäsi (oma elämä mullistuu), miksi siis itse et ota vastuuta?
Ei se ole sen kummempi uhraus. Ei sinun ole mikään pakko asua Ameriikassa, kaikkeen löytyy kyllä vaihtoehtoja. Mitäpä ei ihminen tekisi taatakseen vanhalle äidilleen paremman vanhuuden.
Oletko ihan tosissasi, että veljesi pitäisi ottaa äitisi luokseen asumaan? Tiedätkö millaisia dementikot on? Dementikon hoitaminen on täyspäiväistä työtä ja pahasti dementoituneen paikka on dementiayksikössä, joissa ammatti-ihmiset hoitavat dementikkoja. Jos sinä elät amerikassa kotirouvana, niin sullahan sitä aikaa on, ota mutsis sinne!
Jotenkin tooodella outo teksti monella tapaa.
Amerikassa, sairas vanhus ei saa vakuutustakaan, joka kattaisi hoidon. Lisäksi dementiapotilaalle tuttu ympäristö on tärkeä. Joten mummon rahtaus Amerikkaan ei ole ratkaisu. Ei tosin sekään että velvoittaa sisaruksen ympärivuorokautiseen hoitoon.
Teidän tapauksessa varmaan hoitokoti, jonka maksatte puoliksi veljesi kanssa olis paras ratkaisu.
t. Amerikassa asuva
Sama kai se dementoituneelle on, muuttaako veljelle vai rapakon taakse. Joka tapauksessa elämä on kotikeskeistä, joten väliäkö tuolla, onko ympärillä englanninkielinen vai suomenkielinen ympäristö. Amerikassahan talotkin on isompia, joten sekään ei pitäisi tuottaa ongelmaa!
Loistava idea. Kysy veljeltäsi, sopiiko, että lomittaa sua aina viikon vuodessa, kun pidät oman lomasi käydessäsi Suomessa!