Löysin teinin huoneesta 365e!!??
Mistä se on ne saanut? Ajattelin avata verhot teinin huoneesta (teini oli muualla) ja kun katsoin taaksepäin, niin näin teinin pöydällä suuren kasan seteleitä. Alan olla huolestunut, että hän on varastanut ne... Mitä pitäisi tehdä? Kaiken lisäksi en penkonut teinin tavaroita, vaan ne olivat suoraan teinin pöydällä. Teini oli viime yön kaverilla ja vieläkin on siellä...
Kommentit (34)
Oma poikani ilmoittaa välittömästi esim saamistaan sakoista ja ilmoitti kun poliisit olivat tehneet pussikaljaratsian ja hänen pari keskikaljaansa oli tyhjennetty. Ei mulla ole mitään aihetta epäillä että tekisi jotain laitonta.
Tiedät jo että lapsesi tekee laittomuuksia ja luotat siihen että kertoo sitten kaiken, kun kertoo jotain? Muutos tuossa tapahtuu nopeasti.
Meillä kyllä ne asiat keskustellaan päivittäin monta monta kertaa ja aivan kaikesta mahdollisesta. 17 ja 19 ikäiset nuo lapset jo. Halivatkin mua välillä. En ymmärrä kyttäysasennettanne kun juuri omat vanhemmat ovat ne parhaat tukijat. Näin on aina ollut enkä ole lasteni luottamusta pilannut kertaakaan. Ovat herkkiä ja se vaatii vanhemmilta taitoa! Yksi käry jostain kyttäyksestä riittää eikä virhettä voi korjata.
Teinien isi.
Oma poikani ilmoittaa välittömästi esim saamistaan sakoista ja ilmoitti kun poliisit olivat tehneet pussikaljaratsian ja hänen pari keskikaljaansa oli tyhjennetty. Ei mulla ole mitään aihetta epäillä että tekisi jotain laitonta.
Tiedät jo että lapsesi tekee laittomuuksia ja luotat siihen että kertoo sitten kaiken, kun kertoo jotain? Muutos tuossa tapahtuu nopeasti.
Meillä kyllä ne asiat keskustellaan päivittäin monta monta kertaa ja aivan kaikesta mahdollisesta. 17 ja 19 ikäiset nuo lapset jo. Halivatkin mua välillä. En ymmärrä kyttäysasennettanne kun juuri omat vanhemmat ovat ne parhaat tukijat. Näin on aina ollut enkä ole lasteni luottamusta pilannut kertaakaan. Ovat herkkiä ja se vaatii vanhemmilta taitoa! Yksi käry jostain kyttäyksestä riittää eikä virhettä voi korjata.
Teinien isi.
ottakaas mammat mallia ja tehkää perässä
Teinien isi.
ei sillä kyttäysmentaliteetilla mitään saavuteta.
Tero
Oudoksutti kun ap kysyi avauksessa että mitä hänen pitää tehdä. Hän on lapsen äiti, hänen pitää selvittää asia suoraan lapsen kanssa kun tämä tulee kotiin. Mitä muita vaihtoehtoja on - kyttäily ja vakoilu? Nehän ne "parantavat" luottamusta vanhempien ja lasten välillä.
Tuntuu kuin ap pelkäisi joko lastaan tai konflkteja.
saako opintotukea? jos on säästänyt jotain varten?
Nuo lapseni ovat ihan meneviä tapauksia, eivätkä missään tapauksessa mitään kotihiiriä.
Heidän menoistaan olen aina tietoinen ja parikolme kertaa olen tehnyt pistokokeen jos on ilmoitettu me osta vaikkapa mopolla kaupungin abc:lle tms. Toki olen varonut näkymistä. Joka kerta on oltu siellä, missä on ilmoitettu. Olen tästä myöhemmin maininnut ja todella luotan lapsiini
.... jatkuu.
Lasten ollessa pieniä päädyin vaihtamaan työni kotina tehtäviksi. En suostunut viemään heitä minnekään päivähoitoon. Vaimoni opiskeli tuolloin. Olen siis isänä ollut aina läsnä kotona ja varmaan sentakia nykyäänkin tuo suhde on paras mahdollinen. Myös lasten murrosiät menivät aivan huomaamatta.
Suosittelen elämään niiden lasten kanssa niin ei tarvitse arvailla heidän tekemisiään.
Teinien isi
Eihän toi ole mikään iso summa? Mulla oli 15-vuotiaana säästössä pari tonnia aina. Säästin aina kaikki synttäri-jolu- rippilahjarahat+ jossain vaiheessa viikkorahat kun sellasta sain 5€/viikko, ja kyllä niistä vuosien saatossa ihan kiitettävästi kertyy kun ei niitä käytä. Mulla oli se ajatus, että kaks tonnia on ehdoton minimi mikä pitää olla säästössä, sen yli jos on paljon rahaa, niin voi vähän tuhlatakin ja ostaa jotain kivaa, kunhan se 2000 jää. Ja kun muutin sitten omaan asuntoon, oli rahaa tosi mukavasti, kun tuon 2000 lisäksi oli pari vuotta vielä säästänyt ja saanut yo-rahat ym. oli maksaa takuuvuokra, ostaa huonekaluja ja sisustaa. Vielä nykyäänkin pidän huolta, että aina on säästössä rahaa, jos jotakin hajoaa jne. vaikka pelkällä opintotuella elänkin.
t: yksi 21-vuotias, jonka teiniaikoina muutamavuosi sitten oli ainakin enemmän sääntö kuin poikkeus että rahaa säästettiin. Itsensämyyminen ei ollut kuvioissa, varastaminen monella, mutta sekin vain tavarana.
Joillakin teineillä on tuommoisia summia, toisilla ei. Jotkut säästää, toiset ei.
Varastettu, huumeet, itsensä myyminen, on tietysti ne pahimmat skenaariot joita ei lapsestaan uskoisi mutta jotka asiat moni joutuu lapsen kanssa kohtaamaan.
Kyllä sille rahalle löytyy joku selitys nuorelta.
säästetty vuoden ajan..selvä homma
Meillä ainakin teini saa 35 € viikkorahaa.
Äkkiä niistä kertyy. Lisäksi hän jakaa lehtiä ja niistä tulee palkkaa enemmänkin.
Sitten vielä biologinen isänsä joka on alkoholisti, saattaa joskus olla vuoden antamatta hänelle mitään, joskus antaa kerralla vaikka tuhansia, riippuen siitä onko raveissa ja vedonlyönnissä mennyt hyvin vai huonosti.
Mitä väliä sillä on miten hän ne on saanut. Ei sillä väliä miten hän ne on saanut. Se vain kertoo että teini osaa tehdä rahaa. Ei sillä väliä miten. Itse olisin ylpeä lapsestani jos hän olisi itsekseen saanut tuollaisen summan käsiinsä. Jos kuitenkin kyse on rikollisesta toiminnasta eikä hän jää kiinni, kaikki on hyvin.
viisainta on varmaan ihan kysyä siltä teiniltä.
Mutta tän viestin tarkoitushan olikin saada mahdollisimman paljon vastauksioa, eiks niin?
Tero