Mitä ruokia kaipaat lapsuudenkodistasi?
Itse kaipaan äidin paistamaa palamaksaa, joka saa vieläkin veden kielelle..
Samoin mannavelli ja silakkalaatikko, jossa tavallista lihaa mukana myös! Nams =)
Kommentit (19)
Äidin lihamureketta, hernaria ja kalakeittoa. Viimeisen saan itse lähes saman makuiseksi, mutta ei se silti sama asia ole.
Muistaako kukaan muu tätä ruokaa?
Särä oli myös hyvää, meillä kasvatettiin lampaita ja saimme ensiluokkaista mureaa luomukaritsaa.
paistettuja kalapaloja, kyljyksiä ja verilettuja puolukkahillolla. Inhoan maksaa yleensä, mutta en tiedä miten ne maksapihvit oli niin herkullisia. Harmi, etten tajunnut opetella niiden valmistusta silloin kun vielä olisi voinut.
asumme ulkomailla ja täällä syödään vain kalkkunaa.
mitään muuta en sitten kaipaakaan. En tod.
syödä maksaruokia ja veripalttua vaihtelun vuoksi. Maksaruoat voisivat olla herkkuanikin, olen pitkään kaivannut jauhemaksapihvejä, joita en ole syönyt vuosiin. Veripalttua en niinkään kulinaarisena elämyksenä kaipaa mutta olisi mukava joskus syödä sitä.
Äitini laittoi myös välillä kalaa, jota en oikein itse osaa laittaa (esim. kuhaa).
Siis sitä sellaista valkoista paksua, paljon voista maitokastiketta, johon oli lisätty keitettyä kananmunaa. Perunan päälle ja paistettua tai savustettua kalaa lisäksi. Ihan tosi hyvää!
Ja jauhemaksakastike oli tosi hyvää myös.
Vellejä ei tule keitettyä, vaikka muistan ne herkkuna
Samoin silakkalaatikkoa, vaikka se oli lapsena inhokkini (niiden silakoiden takia). Silakkalaatikon päällä oli ihania sianlihasiivuja, jotka paistuivat tosi rapeiksi, nam!
Lihamureketta, johon oli piilotettu sieniä. Lapsena emme koskaan maistaneet niitä sieniä siinä murekkeessa, mutta joskus äiti "paljastui".
ja sitten sellainen jauhelihakastike joka tehdään uunissa, siihen tuli kermaviiliä ja palvikinkkua.
Siis niitä sellaisia, mitkä paistettiin pannulla niin että niistä tuli 'kuppeja', jotka sitten täytettiin vaikkapa herneillä. NAmm!!!
Mun äiti ei nyt ollut mikään ihmeellinen kokki, itsekin olen opetellut hommat kantapään kautta mutta nykyään jo osaankin kokata.
suklaapuuroa, mansikkakakkua ja uunimakkaraa perunamuusin kera. Toki noita tulee välillä itsekin tehtyä, mutta ei ne jotenkin vaan maistu samalta :)
En itse saa siitä ikinä samanmakuista vaikka äiti mulle vinkkinsä kertoikin :) Parasta se on sillon kun äiti jaksaa tehdä sen tuoreista vihanneksista.
Kiitos ap tästä ketjusta, laitankin heti äidille viestiä että saa tehdä mulle suvisoppaa huomenna :P
Äidin keittöstä minilihamurekkeita. Mummini keittiöstä kaipaan riisipuuroa ja itseleivottua ruisleipää.
päällä paljon voita ja juuri uunista otettu!
Ukin kanssa siveltiin ruisleipäpalaan possukastikkeen jämät, muistan tämän todella hämärästi, olen ollut ehkä 4v.
Toisen mummin poronlihakeitto ja äidin tekemä ruskeakastike ja lihapullat.
Pitääkin pyytää äidiltä tuota kastiketta, nuo ukkien ja mummien tarjoamat ruoat eivät enää onnistu, koska eivät ole enää elossa :(
Osaan itse tehdä ihan yhtä hyvin haluamani ruuat. Mutta sitä en kiellä etteikö joskus ole kiva istua valmiiseen pöytään kun käydää kylässä ja etteikö toisen (siis äidin) tekemä ruoka jotenkin maistu todella herkulliselle.. :)
En ole saanut niitä sen jälkeen kuin lapsuudenkotini leivinuuni purettiin 1970-luvulla. Makkaroita tehtiin syksyllä teurastuspäivän jälkeen.
Toinen mitä en ole vuosiin nähnyt on veripalttu. Sitä ostettiin kaupasta, viipaloitiin ja paistettiin pannulla.
Rosollia en osaa tehdä aivan yhtä hyvin kuin äitini, vaikka minulla on asianmukainen puukaukalo ja hakkuri.
merimieslaatikko, äidin perunamuusi ja lihapullat, äidin sienipihvit, äidin tekemät verilätyt ymym