Onko amis paremmin koulutettu kuin sellainen joka on jättänyt yliopisto-opinnot kesken?!
Tuli vaan mieleen noista pressaehdokkaista. Siellä on kahdellakin vähän yliopisto-opintoja takana, mutta opinnot jääneet kesken.
Voidaanko puhua akateemisesti koulutetusta jos ei ole aikomustakaan suorittaa tutkintoa loppuun?
Näitä ihmisiä on nimittäin aika paljon, tunnen itsekin ainakin puolisen tusinaa, työelämässä olevia jopa 50-vuotiaita aikuisia, joilla opintoja jostain 80-luvulta, mutta ei sen jälkeen.
Amiksilla sentään yleensä on se tutkinto...
Kommentit (24)
työelämästä. Ei enää sellaisia edes oteta töihin, joilla yliopisto-opinnot kesken, kun kerran tarjolla on satoja tutkinnon suorittaneitakin. Se oli 1970- ja 1960-lukua, mutta ei onnistu enää.
Olen itse toimittaja, joiden syntinä erikoisesti ovat kesken jääneet yliopisto-opinnot. Kun tulin alalle, silloisessa työpaikassani oli varmaan tusina tyyppiä joiden opinnot oli jääneet kesken aikanaan. Nykyisessä työpaikassa ei ole ainuttakaan. Yksi oli, mutta se jäi varhaiseläkkeelle taannoin, koska kesken jääneet opinnot olivat torpanneet uralla etenemisen eikä enää jaksanut tavallisissa hommissa.
Poliittiset virat on ihan luku sinänsä, mutta varmaan ymmärsit pointin? Jos Suomessa ammatillisen koulutuksen saanut hakee töitä ulkomailta, hän mahdollisesti saa töitä varsin nopeasti. Mutta jos kouluttamaton Pekka Haavisto tai kuka tahansa muu hakee muihin kuin poliittisiin virkoihin tai siis kuka tahansa elkällä peruskoululla tai yo-todistuksella niin ei takuulla onnistu. Ymmärsitkö nyt?
Haaviston alaa on politiikka, mutta ainoat poliittiset virat, joissa hän on ollut, ovat Suomessa. YK:n virat eivät ole poliittisia virkoja, vaan asiantuntijatehtäviä, joihin palkataan substanssin perusteella. Muutenkin Haavisto on varmaankin ohittanut jo tuon koulutettu/ei-koulutettu akselin siinä mielessä kun sitä nyt käsitellään. Hän on kuitenkin toiminut eri yliopistoilla ja tutkimuslaitoksissa sekä tutkijana, luennoitsijana että vierailevana professorina, joten en usko, että akateemisen loppututkinnon puute on kovinakan ratkaiseva tekijä hänen työllistymisessään.
Pätevyyttä voi hankkia muutenkin kuin koulutuksen kautta, vaikka nykypäivänä kun yhä useampi on ammatillisen pätevyyden lisäksi suorittanut jonkun tutkinnon, se voi olla hankalampaa kuin esimrekiksi silloin, kun Haavisto aloitteli uraansa.
ne opit kuitenkin tallessa ihmisen päässä vaikkei sitä tutkintoa ole tehnyt...on siis saanut koulutuksen muttei ole valmistunut...
Tuli vaan mieleen noista pressaehdokkaista. Siellä on kahdellakin vähän yliopisto-opintoja takana, mutta opinnot jääneet kesken.
Voidaanko puhua akateemisesti koulutetusta jos ei ole aikomustakaan suorittaa tutkintoa loppuun?
Näitä ihmisiä on nimittäin aika paljon, tunnen itsekin ainakin puolisen tusinaa, työelämässä olevia jopa 50-vuotiaita aikuisia, joilla opintoja jostain 80-luvulta, mutta ei sen jälkeen.
Amiksilla sentään yleensä on se tutkinto...
Mut noilla keskenjättäneillä on ylioppilastutkinto, joka on toisen asteen (kai se on toi?) tutkinto, kuten ammattikoulustakin valmistunut on suorittanut. Eli amis ei ole paremmin koulutettu.
Lähihoitaja on koulutetumpi kuin neljäntenä vuonna lääkiksen kesken jättänyt.
ei nyt varsinaisesti vaadi opiskelua. Se on ihan vaan koulunkäyntiä. Opiskelu alkaa vasta sen jälkeen, mielestäni.
Itse vähän ajattelen, että jo esim muutaman kuukauden opiskelu yliopistossa vaikuttaa ihmisen tapaan nähdä maailma. Hmm...
ap
Koitahan sie mennä ulkomaille hakemaan töitä niin, että sinulla ei ole mitään tutkintoa. Keskeneräisillä korkeakouluopinnoilla ei ole mitään arvoa, nolla, mutta ammattikoulupapereilla pääsee hienosti töihin.
ei nyt varsinaisesti vaadi opiskelua. Se on ihan vaan koulunkäyntiä. Opiskelu alkaa vasta sen jälkeen, mielestäni.
Itse vähän ajattelen, että jo esim muutaman kuukauden opiskelu yliopistossa vaikuttaa ihmisen tapaan nähdä maailma. Hmm...ap
mitä ihmeen opiskelua amiksessa on? siellähän ei taida olla mitään valtakunnallisia kokeita edes, jotka mittaisi osaamista? Eli ei se amis taida vaatia ollenkaan mitään kunnon opiskelua
Koitahan sie mennä ulkomaille hakemaan töitä niin, että sinulla ei ole mitään tutkintoa. Keskeneräisillä korkeakouluopinnoilla ei ole mitään arvoa, nolla, mutta ammattikoulupapereilla pääsee hienosti töihin.
Amishan varmaan hakee sitä samaa virkaa vaikkapa Belgiasta kuin esim. Haavisto :D Kyllä se amis naurettaisiin ulos tuossa tapauksessa
amistutkinto. Kummankin voi toki sluibata opiskelemattakin, mutta lukio on vaativampi. Yliopisto-opinnot siihen päälle ovat sitten plussaa suhteessa amistutkintoon.
Itse vähän ajattelen, että jo esim muutaman kuukauden opiskelu yliopistossa vaikuttaa ihmisen tapaan nähdä maailma. Hmm...ap
mitä ihmeen opiskelua amiksessa on? siellähän ei taida olla mitään valtakunnallisia kokeita edes, jotka mittaisi osaamista? Eli ei se amis taida vaatia ollenkaan mitään kunnon opiskelua
No ei muuta kuin sähkötöitä sitten vaan tekemään :) Olette te kyllä tavan tyhmiä täällä, sulla ei ainakaan voi olla mitään papereita edes peruskoulusta.
Itse olen ylpeä amiksesta valmistunut ja olen ns. paremmissa töissä kuin monet. Katkeruus paistaa taas läpi
ap
Amis ja Yo ovat molemmat toisen asteen tutkintoja, ja siten "saman arvoisia". Toinen on samalla valmistunut ammattiin ja toinen taas laajentanut yleissivistystään vaativampia jatko-opintoja varten. Lähtivät siis kohti eri tavoitteita peruskoulusta. Siinä mielessä eivät ole enää vertailukelpoisia.
Amishan varmaan hakee sitä samaa virkaa vaikkapa Belgiasta kuin esim. Haavisto :D Kyllä se amis naurettaisiin ulos tuossa tapauksessa
Poliittiset virat on ihan luku sinänsä, mutta varmaan ymmärsit pointin? Jos Suomessa ammatillisen koulutuksen saanut hakee töitä ulkomailta, hän mahdollisesti saa töitä varsin nopeasti. Mutta jos kouluttamaton Pekka Haavisto tai kuka tahansa muu hakee muihin kuin poliittisiin virkoihin tai siis kuka tahansa elkällä peruskoululla tai yo-todistuksella niin ei takuulla onnistu. Ymmärsitkö nyt?
Ymmärsin jo alussa pointin, mutta ymmärsitkö sinä pointin?
Ja eikö työkokemus ollenkaan merkkaa? Voisin kuvitella, että amiksesta valmistunut kokematon ei ole kaikilla aloilla kovinta valuuttaa. Riippuu tosin alasta.
Poliittiset virat on ihan luku sinänsä, mutta varmaan ymmärsit pointin? Jos Suomessa ammatillisen koulutuksen saanut hakee töitä ulkomailta, hän mahdollisesti saa töitä varsin nopeasti. Mutta jos kouluttamaton Pekka Haavisto tai kuka tahansa muu hakee muihin kuin poliittisiin virkoihin tai siis kuka tahansa elkällä peruskoululla tai yo-todistuksella niin ei takuulla onnistu. Ymmärsitkö nyt?Ymmärsin jo alussa pointin, mutta ymmärsitkö sinä pointin?
Ja eikö työkokemus ollenkaan merkkaa? Voisin kuvitella, että amiksesta valmistunut kokematon ei ole kaikilla aloilla kovinta valuuttaa. Riippuu tosin alasta.
Kuten sanoit niin riippuu alasta. Itse asun ulkomailla ja erittäin vähän täällä arvostetaan ulkomailla suoritettuja töitä, etenkin jossain Suomessa tms. Ne katsoo ihan puhtaasti ainakin asiantuntijatehtävissä todistuksia ja koulun laatua. Sanoisin, että jos Pekka Haavisto hakisi noilla papereillaan töitä niin kauan saisi hakea, ehkä loputtomiin. Jos olisi vielä ilman poliittista kokemustaan niin ei saisi kyllä koskaan töitä. Johonkin roskakuskin laatikonnoutajaksi voisi päästä ja sen kaltaisiin töihin, mutta mihinkään fiksumpaan, ei mitään mahdollisuuksia. It-alan erikoistehtävissä arvostetaan työkokemusta, mutta sitäkin Pekalla on harvinaisen vähän :)
Ammattitutkinto on verrattavista ylioppilastutkintoon. Periaatteessa ollaan siis yhtäkoulutettuja, jos oletuksena on että yliopistoon on menty lukion jälkeen. Käytännössä yliopiston aloittanut on kuitenkin koulutetumpi.
Amis on aina alinta kastia, ei siitä mihinkään pääse.
Tunnen erään itseoppineen ohjelmistosuunnittelijan, jolla jäi yliopisto-opinnot kesken kun olivat liian helppoja. Ei riittänyt motivaatio istua harkoissa, kun samat asiat oli oppinut jo harrastuneisuutensa kautta.
Tällä hetkellä kyseinen henkilö on ehdottomasti Suomen kärkeä alallaan, ehkäpä jopa maailman. Kyseessä on siis, hui kauhistus, ylioppilas.
Itse olen ylpeä amiksesta valmistunut ja olen ns. paremmissa töissä kuin monet. Katkeruus paistaa taas läpi
ap
Täysin kouluttamattomat ovatkin nyky-yhteiskunnassa täysin menetettyjä tapauksia. Paluuta aikaan, jossa ok-palkkaisia töitä saa täysin ilman koulutusta esim. paperitehtaista, ei kannata odottaa tulevaksi.