Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toteutatteko lasten lahjatoiveet, jos ne ovat mielestänne huonoja?

Vierailija
14.12.2011 |

Siis jos lelu ei ole varsinaisesti haitallinen, mutta tiedätte, että se jää parin päivän leikin jälkeen kaapin perälle. Meillä on nyt vähän sellainen tilanne: lapsi on toivonut Zhu zhu linnaa ja toinen jotain ihmeen Hexbug-rataa. Tuntuu, että molemmat ovat täysin turhia muovirotiskoja. Toisaalta olisi kiva tuottaa lapselle hyvää mieltä antamalla jotain sellaista, mitä on juuri toivonut. Lapset saavat muilta legoja ym. "järkevää".

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen sanonut lapsille, ettei meille tule enää yhtään taloa tai vastaavaa mistän lelusarjasta. Ei vaan mahdu.

Saavat jotain muuta zhu zhu -tavaraa.

Eli emme toteuta kaikkia lasten toiveita.

Vierailija
2/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan kalliimpaa sellaista. Jonkun kympin tai parin turhan voin ostaa, mutten kalliimpaa. En muutenkaan osta kaikkea mitä lapset haluavat. Kyse ei ole pelkästään rahasta, vaan siitä, etten näe mitään järkeä opettaa lapsia siihen, että saavat kaiken ja olen sitä mieltä, että vähän vähemmälläkin tulee toimeen.

Toki saavat silti kunnon lahjoja, jotka ovat munkin mielestä järkeviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkaan. Listat on olleet joskus tosi pitkiä, ei mitään mahdollisuutta edes sellaiseen.

Joku toivottu juttu on aina annettu. Meillä on kyllä aina olleet niin rakkaita lahjalelut, että kyllä niillä on leikitty tosi paljon.

Vierailija
4/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkaan. Listat on olleet joskus tosi pitkiä, ei mitään mahdollisuutta edes sellaiseen.

Joku toivottu juttu on aina annettu. Meillä on kyllä aina olleet niin rakkaita lahjalelut, että kyllä niillä on leikitty tosi paljon.

Meillä ei kirjoitella pitkiä listoja, vaan lapset toivovat yhtä tai kahta asiaa. Niinpä sitten tuntuu kurjalta jättää toteuttamatta noita vähiä toiveita, jos siihen rahallisesti olisi mahdollisuus. Tiedän kyllä, että lapset ovat saamassa muita heille mieluisia lahjoja.

Vierailija
5/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kirjoitella pitkiä listoja, vaan lapset toivovat yhtä tai kahta asiaa. Niinpä sitten tuntuu kurjalta jättää toteuttamatta noita vähiä toiveita, jos siihen rahallisesti olisi mahdollisuus. Tiedän kyllä, että lapset ovat saamassa muita heille mieluisia lahjoja.

Vierailija
6/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivoneet monia erilaisia leluja. Lelukirjoja ja mainoksia aina ihailleet ja kavereiden leluja. Vaihtoehtoja piisaa, kun ei ole ollut varaa ostella paljoa.

Kyllä mä varmaan sen toivotun lahjan hankkisin, jos olisi siihen varaa.t.sama

Vierailija
7/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivovat vain kahta lahjaa niin kyllä OSTAISIN. Makuja on erilaisia. Sanoisitko jollekin aikuiselle, että sun toive on ihan tyhmä? Lapset toivovat mitä toivovat ja voivat pitää ihanana, joka mikä vanhemman mielestä on ihan roinaa. so what. Meillä lapset ei tee pitkiä listoja vaan on OPETETETTU toivomaan vain muutamaa eli tyyliin kolme toivetta. Ja kyllä minä pidän kunnia-asiana toteuttaa nämä toiveet, vaikka olisivat minusta roinaa. Kauhea pettymys olisi lapselle, joka on toivonut jämptisti ja järkevästi muutamaa lahjaa niin kaivella paketista, jota äidin mielestä ihkua juttua. Lapsi-parka sellaisessa tapauksessa! Lapset saa olla lapsia ja toivoakin vähän ei-järkevää. Aikuisena ehtii olla järkevä.

Vierailija
8/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivoneet ovat tietysti meidänkin lapset vaikka mitä, ja siitä tiedänkin, että tulevat saamaan ihan mieluisia juttuja. Meillä on tapana, että lapset kirjoittavat joulupukin kirjeeseen vain jonkin toivomuksen.

Yleensä tämä on toiminut hyvin, kun olen päässyt vähän "ohjailemaan" kirjoittamista ja olemme yhdessä miettineet, mikä olisi järkevä toive. Nyt sitten jossain mielenhäiriössä en puuttunut tuohon pukille kirjoittamiseen... Höh. No jospa ostaisin vähän maltillisempaa vastaavaa kamaa - jotain Zhu Zhu -juttua ja vähän pienemmän Hexbug-systeemin.

Vierailija
9/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minusta mikään ihan mahdoton, kun mukana tulee kaksi ötökkää, joiden arvo on jo itsessään 16 euroa. Se rata maksaa siis 24 euroa.

Vierailija
10/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ehtona on, että lahjat saavat maksaa yhteensä noin 50 euroa/lapsi. Lahjoja saa olla yksi tai useampi. Ja ostan mitä lapset toivovat, oli se mielestäni järkevää tai ei. (En tosin osta mitään haitallista/vaarallista ja huomioin ikäsuositukset/ikärajat.)

Vierailija
11/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivovat vain kahta lahjaa niin kyllä OSTAISIN. Makuja on erilaisia. Sanoisitko jollekin aikuiselle, että sun toive on ihan tyhmä? Lapset toivovat mitä toivovat ja voivat pitää ihanana, joka mikä vanhemman mielestä on ihan roinaa. so what. Meillä lapset ei tee pitkiä listoja vaan on OPETETETTU toivomaan vain muutamaa eli tyyliin kolme toivetta. Ja kyllä minä pidän kunnia-asiana toteuttaa nämä toiveet, vaikka olisivat minusta roinaa. Kauhea pettymys olisi lapselle, joka on toivonut jämptisti ja järkevästi muutamaa lahjaa niin kaivella paketista, jota äidin mielestä ihkua juttua. Lapsi-parka sellaisessa tapauksessa! Lapset saa olla lapsia ja toivoakin vähän ei-järkevää. Aikuisena ehtii olla järkevä.

Toisaalta mä olen niin tätäkin mieltä.

ap

Vierailija
12/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin toteutat lapsen toiveen! Et voi päättää toisen toiveesta, että se on tyhmä, vain koska olet aikuinen. Omia rakkaita lapsiasi. Kai haluat ilahduttaa heitä? Eikä nuo ole edes kalliita!

Vierailija
13/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivoneet ovat tietysti meidänkin lapset vaikka mitä, ja siitä tiedänkin, että tulevat saamaan ihan mieluisia juttuja. Meillä on tapana, että lapset kirjoittavat joulupukin kirjeeseen vain jonkin toivomuksen.

Yleensä tämä on toiminut hyvin, kun olen päässyt vähän "ohjailemaan" kirjoittamista ja olemme yhdessä miettineet, mikä olisi järkevä toive. Nyt sitten jossain mielenhäiriössä en puuttunut tuohon pukille kirjoittamiseen... Höh. No jospa ostaisin vähän maltillisempaa vastaavaa kamaa - jotain Zhu Zhu -juttua ja vähän pienemmän Hexbug-systeemin.

eli oikeasti lapset toivovat vaikka mitä mutta kuuliaisina kirjoittavat yhden toiveen.

Meillä toivelista on ideana erilainen. Eli se on vinkkilista lahjojen hankkijoille. Eli on valinnanvaraa toiveissa, on pinetä ja edullista , järkevää, turhaa ja muutama isokin ja usein kallis toive. Jokainen voi valita.

Yksi toive olis aika onneton, eipä tietäis muut mitä antaa, jos me jo sen hankkisimme.

Meillä ei esim.isovanhemmat halua antaa mitään turhaa mitä kukaan ei halua eikä tarvitse.

Vierailija
14/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osta mitään tosi kallista, enkä mitään kovin isoa (lapsella on jo jättipehmoja 2, nukkekoti, nukenvaunut ja keskikokoisista mm. barbin kaappi, sänky, työpöytä, olohuoneen kalusto, kulpyhuonesetti, noin 6 miljoonaa keskikoista pehmolelua jne.) koska lapsi ei ole valmis luopumaan entisistä ja tilaa on rajallisesti. Voin ostaa jotain "turhaa ja tyhmää" jos se on kohtuuhintainen käyttökertoihin nähden eikä kauhean kookas.

Vierailija
15/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitäisi sitten vissiin katsoa peiliin? Lapsi on tottunut saamaan liikaa leluja jo alusta asti. Ei ihme, jos ei osaa toivoa järkevästi. Alkuperäiselle. Osta lahjat. Minäkin ostin viime vuonna ihan älyttömän muovirotiskon, joka KYLLä, KYLLÄ arvatenkin päätyi nurkkaan. Mutta entä sitten? Voi sitä silmien loistetta jouluna? Lapsen oikeus lienee toivoa älyttömyyksiäkin.

Vierailija
16/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olette oikein OPETTANEET.

Meillä pukin kirje on toivelista, lapsen toiveita, joista sitten halukkaat lahjanantajat voivat valita itselleen sopivaa annettavaa.

Jos listassa olisi vain kolme toivetta, me emme esim. voisi antaa itse lapselle mieluisaa lahjaa lainkaan.

Meillä jää yllätysmomenttikin tuohon, koska kaikkia toiveita ei voi täyttää. Aika tylsää minusta olis toivoa kolmea asiaa ja tietää ne saavansa. Lahjoissa pitää olla yllätystäkin

Vierailija
17/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minusta mikään ihan mahdoton, kun mukana tulee kaksi ötökkää, joiden arvo on jo itsessään 16 euroa. Se rata maksaa siis 24 euroa.

vaan lähinnä se muoviroinan määrä. Inhoan älytöntä kuluttamista ja kertakäyttölelujen kerääntymistä nurkkiin. Jotenkin mun on hirveän vaikea kuvitella, että lapsi jaksaisi leikkiä niillä ötököillä kovin montaa kertaa. Tai prinsessahamstereilla. (Mä olen se, joka on aina vihannut koko hamstereita ja etenkin niiden tykötarpeita. Nyt sentään olen sellaiset hamsterit lasten antanut ostaa.)

ap

Vierailija
18/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vain olekin hienoa? Kannattaa opettaa lapsia tämän älyttömän kulutushysterian keskellä toivomaan yhtä/kahta/kolmea lahjaa. Kyllä se on minusta järkevää. Pitääkö nataa miljoona lahjaa ja antaa niiden lelujen kertyä nurkkiin niin että kaikkia inhottaa. Kiellettyä kasvattaa ja ohjata lapsia järkevään kuluttamiseen ja kohtuullisiin toiveisiin. Antaa vastuuta lapsille? Surullista.

Vierailija
19/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä rakastan lapsiani. Haluan antaa heille oikeasti kivoja juttuja. Sellaisia, jotka tuottavat iloa saadessa ja myöhemminkin.

Ja mitä tulee tuohon listan lyhyyteen: totta kai voimme vinkata isovanhemmille ja kummeille ym. toiveista, joita lapset ovat esittäneet, vaikkei niitä joulupukin kirjeeseen olisi kirjoitettukaan. En vain pidä ajatuksesta, että joulupukille kirjoitetaan lista. Pukille kirjoitetaan kirje. Joo, olen ylipäätäänä allerginen kaikenlaisille lahjalistoille.

No, ehkä "sorrun" ostamaan nuo härpättimet.

Vierailija
20/21 |
14.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vain olekin hienoa? Kannattaa opettaa lapsia tämän älyttömän kulutushysterian keskellä toivomaan yhtä/kahta/kolmea lahjaa. Kyllä se on minusta järkevää. Pitääkö nataa miljoona lahjaa ja antaa niiden lelujen kertyä nurkkiin niin että kaikkia inhottaa. Kiellettyä kasvattaa ja ohjata lapsia järkevään kuluttamiseen ja kohtuullisiin toiveisiin. Antaa vastuuta lapsille? Surullista.

jouluna vain nuo yksi/kaksi/kolme lahjaa?

Ei siis mitään muuta mistään?

Meillä ei ole annettu miljoona lahjaa eikä ne ole nurkkiin kertyneet niin että inhottaa.

Rahaa on niukasti ja lapset ovat muutaman lelulahjan saaneet vuosittain. Muista paketeista on tullut toivottuja piirustus-, askartelu- ja harrastustavaralahjoja. Vaatteita ja kirjoja ovat myös saaneet. Ensinmainitut tuppaavat kulumaan käytössä samoin vaatteet jäävät pieniksi ja varusteet.

Iso osa lahjoista hankitaan kaikenlisäksi kirppiksiltä eli ei taatusti ole järjetöntä kuluttamista.

t. se joka asiaan kommentoi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan