Mikäköhän olisi minulle sopiva ammatti?
Vai onko sellaista.
Olen ollut aina vähän nörtti, vaikka koulussa olinkin vain keskiverto ja laiska. Kielet sujuivat parhaiten, kun niihin tuli alusta asti panostettua ja ne kiinnostivat. Tosin opiskelin vain englantia, ruotsia ja venäjän alkeet, eli en voi kielitaidollanikaan brassailla. Matematiikka, fysiikka, kemia ja biologia eivät ole koskaan suuremmin kiinnostaneet, ja olenkin varsinkin matematiikassa surkea. Reaalit menivät aika huonosti, kun en jaksanut kirjoja availla - ei johtunut niinkään siitä, etteikö kiinnostanut tietää asioista, en vaan jaksanut panostaa mihinkään.
Pohjana on siis vain peruskoulu ja lukio, enkä tiedä mitä jatkaisin. Mikään ei varsinaisesti kiinnosta, mutta suurin ongelma on se, etten voi kuvitella itseäni mihinkään ammattiin, koen olevani liian typerä ja avuton. Lisäksi ehkä suurin ongelmani on epäsosiaalisuus.
Periaatteessa olisin ehkä tyytyväinen ihan "perusammattiin" - siis että menisin ammattikouluun ja elelisin sen jälkeen ihan peruselämää, toisaalta taas päähäni on iskostunut toisenlainen arvomaailma, joka vaatii minua hankkimaan akateemisen koulutuksen, kiinnosti se sitten tai ei. Nykyään tosin olen alkanut ajatella, ettei rahkeet edes riittäisi siihen. Ammattikorkeasta en taas keksi mitään itselleni sopivaa.
Eli esimerkiksi lukion päättötodistustani katsoessa tulee mieleen, että jotain kieliin liittyvää kannattaisi opiskella, mutta kun en oikeasti edes osaa kunnolla englantia tai varsinkaan ruotsia. En ole hyvä missään. Psykologia on aina kiinnostanut, ja ainoa asia missä koen olevani hyvä, on itseni ja omien ajatusteni ja reaktioiden tutkiskelu ja analysointi... Sitä vaan on paha missään hyödyntää. Enkä usko kuitenkaan olevani sopiva opiskelemaan psykologiaa, koska en ole hyvä ihmisten kanssa.
Ehkä musta vaan sitten tulee siivooja? Silloin voin kyllä olla varma, etten tule olemaan itseeni tyytyväinen koskaan.
Olen vaan todella hukassa tämän asian kanssa...
Saa vittuilla ja päteä omalla erinomaisuudellaan! :)
Kommentit (8)
niin taustalla pitäisi olla aika vahva peruskielitaito (tai lahjakkuutta vieraisiin kieliin). Psykologiaa on hyvin vaikea päästä lukemaan (5% hakijoista pääsee sisään), mutta epäsosiaalinenkin voisi olla tutkijapuolella. Tosin he joutuvat esiintymään aika paljon.
Kävisikö sinulle joku käsityöläisammatti tai laborantin homma? Jos olisit vieraissa kielissä taitava, niin kääntäjän työ. Kannattaa vierailla mol.fi:n ammatinvalintasivulla ja tehdä testi. Sinne voi laittaa ominaisuudeksi sen, että haluaa työskennellä yksin tai ettei ole sosiaalinen. Voisi antaa vähän suuntaa, millaisia ammatteja on olemassa, kunhan olet vielä merkinnyt omat vahvuutesi yms. asiat.
mennä johonkin ammatinvalintatestiin, jossa luonteenpiirteiden ja vahvuuksien kautta etsittäis sopivaa ammattia.
Tosiaan, en usko että pääsisin kieliä opiskelemaan, kun en niissä mitenkään loistava ole (vain vähemmän huono kuin muissa aineissa) ja esimerkiksi kääntäjän ammatti tuskin sopisi, koska en ole äidinkielellisestikään lahjakas. Ja olen kuullut, että psykologiaa on vaikea päästä lukemaan.
En ole taitava käsistäni, koen olevani enemmän sellainen teoreettinen kuin käytännön ihminen (jos on pakko jompikumpi valita). Todella turhauttavaa, kun ei ole hyvä MISSÄÄN, eikä sovellu "edes" Siwan kassalle.
- AP
työvoimatoimiston ammatinvalinta testejä! Itselle selkiytti yllättävästi ammatin valinnan. Toisaalta kannattais tehdä jotain vaikka repäsevää motivaation löytämiseksi ja elämän suunnan etsimiseksi. Lähde Intiaan tms maailmalle esim. vapaaehtoistyöhön ennen opiskeluita.
Aloita itsetutkiskelu tekemällä www.mol.fi/avo
Tee kiinnostukset ja työn ominaiuudet osiot. Voit tehdä myös rajoitteet ja kyvyt -osiot. Ohjelma tähdittää ammatteja vastauksiesi perusteella. Ei ole soveltuvuustesti, vaan soveltuvuuden arvioit itse lukemalla ammatinkuvauksia ja tutkimalla ammatinarvioita. Lopeta ohjelman käyttö lopetus-sanan kautta, niin saat tallennettua tulokset.
Terveisin ammatinvalintapsykologi
kuin persoonasta. Toki on totta, että se sopii joillekin ihmisille luontevammin. Kuitenkin myyjänä pärjää erilaisetkin ihmiset, myös introvertimmat. Ja aspatyötä on ylipäätään eri aloilla, vaikka olisi kuinka kouluttautunut johonkin "epäsosiaaliseen" hommaan.
Ammattiin yleensä kasvetaan ja työnsä oppii vasta töissä, ei kannata liikaa miettiä etukäteen, millaista jossain ammatissa on, sitä ei vain voi tietää. Yritä saada kokemusta eri asioista. Älä ainakaan jää kotiin odottamaan, että asia ratkeaa siellä.:)
sopivani kassatyöntekijäksi epäsosaalisuuteni takia.
- AP