esikoisen odottajan ovat kyllä hauskoja...
itse olin varmasti aivan samanlainen ja vielä pahempikin näiden oireiden kanssa kun esikoista odotin...
Ehkä sitä silloin pystyy keskittymään paremmin omaan olotinlaansa ja huomaa kaiken herkemmin. Kun ei siis ole muita lapsia hoidettavana.
Ollaan tuttuni kanssa menossa alkuraskaudessa. Hän odottaa ensimmäistä ja minä toista. Hän joutui ottamaan sairaslomaa töistä väsymyksen takia ja kaikki oireet ovat niin voimakkaita ja maha kasvanut. Puolella sukuakin ja kavereille on kertonut että heille tulee vauva.
Ei tässä nyt mitään paha ole... huvittaa vain kun häneltä noita oireita löytyy samantien kun mie mainitsen että rinnat ovat ollee vähän arat niin hänen tissinsä ovat heti tosi kipieät.
Ihanaa aikaahan se esikoisen odottamine oli. Ja on tämän toisenkin. Ei enää vain samalla lailla voi keskittyä raskauteen kuin silloin...
Kommentit (12)
Kyllä minäkin esikoista odottaessa nukuin yli kahdentoista tunnin yöunet ja monesti vielä torkut päivällä tai viimeistään illalla. Mutta nyt kun esikoinenkin oli alta vuoden vielä kun tulin raskaaksi, niin ihan hyvin sitä selvisi kahdeksan tunnin yöunilla, ja heräilyjä oli yöllä 2-5 joka yö ;) Päiväunet tuli joskus pahimman väsymyksen aikaan nukuttua, aina ei viitsinyt mennä päivän ainoana vapaahetkenä nukkumaan.
Ja totta kai sitä ekaa odottaessa oli ihan täpinöissä :) Kamalasti oli oireita ja maha tuntui olevan tosi iso jo ennen puolta väliä (kamalasti vain turvotusta ja vielä työnsin mahaa oikein eteen päin!) ;D Puolessa välissä piti jo alkaa valitella kuinka selkä on kipeä (vaikka silloin ei vielä selkäkivuista tiennyt mitään!) ;) Sellaistahan se oli " yli-innokasta" odottamista, vauvan vaatteiden haalintaa, älytöntä suunnittelua (ja kun vauvaelämästä ei ollut realistista käsitystä, oli ne ajatukset ja suunnitelmat suht hassuja).
Musta on hurjan hauskaa käydä lukemassa noita ekaa odottavien pinoja eri palstoilla, kun niillä niitä oireita ja kaikkia on jo niin aikaisin ja jutut aika " lapsellisia" ainakin mitä vauvaan ja sen hoitoon tulee. ;)
Myönnän kyllä, että itse olin ekaa odottaessa just samanlainen. Huvittaa vain nyt kun tokaa odottaa, nää viikot menee tästä vaan äkkiä ohi, oireisiin ja väsymykseen tms. ei ehdi kiinnittää huomiota eikä raskautta ehdi muutenkaan samalla tavalla ajatella ja vatvoa ja pohtia " tuleekohan meille tyttö vai poika" . Ja ootteko muuten toista lasta odottavat huomanneet, että Vauva-lehdenkin lähes kaikki jutut on suunnattu (tai kirjoitettu sillä tavalla) että ne on esikoista odottavalle. Kaikki se lässytys vauva-aiheen ympärillä, hyi yöks! Ekaa odottaessa tilasin Vauvaa, nyt tuntuu etten kestä niitä juttuja, sitä lässytystä ja esikoista odottaville suunnattuja juttuja...
Hymyilyttää se into ja vouhotus :) Mutta se täytyy kyllä sanoa, että selkä oli oikeasti kipeä, siis todella, ja väsymys oli myös kaatavaa. Sitä vähän kauhulla ajattelenkin,että jos pian tulen taas raskaaksi, miten selviän sen väsymyksen kanssa tunnin yöunilla ja ILMAN päiväunia. Lohduttavaa kuulla että muutkin olette selvinneet :)
Hassua muuten, että esikoista odottaessa ne oireet on kaikilla voimakkaammat.....
Vierailija:
Hymyilyttää se into ja vouhotus :) Mutta se täytyy kyllä sanoa, että selkä oli oikeasti kipeä, siis todella, ja väsymys oli myös kaatavaa. Sitä vähän kauhulla ajattelenkin,että jos pian tulen taas raskaaksi, miten selviän sen väsymyksen kanssa tunnin yöunilla ja ILMAN päiväunia. Lohduttavaa kuulla että muutkin olette selvinneet :)
MUTTA! Silloin sitä vouhotti ja kuvitteli, ettei ilman superpitkiä yöunia pärjää, valitti väsymystä koko ajan ja nukkui päiväunetkin, leuhotti kaikille miten ON PAKKO nukkua 14 tuntia vuorokaudessa! Onhan se hupaisaa kuunnella, kun eivät reppanat tiedä vielä mitään siitä, millaista se väsymys on vauvan kanssa... ;D
Ja sekin on fakta, että vaikka väsymys olisi kuinka kamalaa, niin hei, ei sen väsymyksen takia mitään sairaslomaa tarvi! (Näitäkin ihmisiä on...) Mitenkäs minäkään mitään sairaslomaa otan, kun esikoinen oli alle vuoden, heräili n. 2-5 kertaa yössä ja nukkui huononlaisesti yhdet päiväunet? Pakko oli jaksaa perässä juosta, kun lapsi oli juuri oppinut konttaamaan, ja tutki innolla paikkoja. Piti jaksaa olla läsnä, laittaa ruokaa ja hoitaa vauaa ja tehdä kotitöitäkin välillä.
Ei siihen väsymykseen mitään sairaslomaa tarvi! Se menee ohi, aikanaan... JA sitten se tosi väsymys vasta alkaa, kun vauva syntyy... ;)
t. seiska (muistaakseni)
huvittaa erityisesti se, miten monta eri voidetta ehdin lätkiä keholleni suihkun jälkeen. Rinnoille ja vatsalle raskausarpivoidetta, huolellisesti sekoitettua arometerapiaöljyä (mandariini), reisiin sitä, sääriin tätä, käsivarsiin tuota, ja kasvovoiteet tietysti vielä erikseen.
Vauvan synnyttyä oli hyvä jos yleensä pääsi käymään suihkussa, rasvauksista puhumattakaan!
Esikoista odottaessa kävin mm. työmatkalla kanadassa, hakemassa moottorikelkalla polttopuita ja maalasin aitan. Mitaan ihmeempiä raskausoireita ei ollut, mitä nyt vähän närästi enkä ollut päivääkään pois töistä. Epäs yleistetä!
Nyt toka raskaus tuntuu todella hankalalta siihen verrattuna, kaikki kivut ja närästykset ja muut on paljon voimakkaampia kuin esikoista odottaessa.
Mitäs tähän nyt sanois... olenko siis hassu tokan odottaja??
Kaikki raskaudet on erilaisia, vaikka kyse olisikin samasta ihmisestä!
Mutta nyt kun itse odottaa toista kaikki tässä ketjussa ollaan myönnettyä miten hassu sitä oli esikoista odottaessa. Ja huvittuneena sitten seuraa nyt esikoista odottavia....
eihän siinä toki mitään pahaa. Hauska vain seurata ja ajatella olleensa itse aivan samanlainen. Sitä sitten vain myöntäilee ja käy syömässä leipäpalan että jaksaa esikoisen perään mennä. Ja ilta koittaa kaatuu puolikuoleena sänkyyn.
Onhan esikoisen odottajienkin oireet aivan oikeita. Tuntuu vain että niitä liioitellaan herkästi ja kaikki on paljon kamalampaa...tai ihanampaa.
t:ap millainenhan sitä itse on sitten kun odottaa vaikka neljättä (jos niin monta lasta meille suodaan)
Täytyy kyllä myöntää että ihana kun mies tuli kotiin ja otti lapsen hoiviinsa niin saa hetken rentoua ennen siivousta
näköjään tulee NIIIIN vaivattomia superäitejä kun yks on jo synnytetty.. Mitä sitten jos esikoista odottava on siitä innoissaan, minä olen ollut joka ikisestä raskaudesta!!
T. 3n hoidoilla saadun lapsen äiti
Ei se väsymys ole yhtään vähentynyt, normaalisti pärjään vähällä unella mutta nyt on tullut tirautetuksi itkujakin jos en ole päässyt päiväunille. Hengissä pysyy vähemmälläkin unella kun on pakko, mutta todella väsynyt olen ollut. Ekassa raskaudessa olin vielä itsekin superodottaja, tein ruumiillista työtä ja olin sporttinen, kunnes jouduin lääkärin käskystä lepäilemään. Henkisellä tasolla se eka raskaus oli kyllä isompi juttu ja siitä tuli enemmän vouhkattua, mutta oireista en silloin tiennyt mitään.
ollut paljon vaivaisempi ja raihnaisempi kuin ekan kanssa... ja mitään säälimättä antanut myös muiden kuulla sen :-)
kaikki minun tuntemani esikoisen odottajat ovat alkuraskaudessa nukkuneet suunnilleen 12 tunnin yöunia ja vielä parit päiväunet päälle. Niin taisin tehdä itsekin. Mutta nyt kun ei enää VOI nukkua, niin ihan hyvin pärjää 7,5 tunnilla/vrk.