Neuvolasta
Kertokaahan alusta loppuun, mitä ÄITIYSneuvola käynneillä tehdään?
Lisäksi haluan tietää, kuinka usein neuvolassa käydään?
Ja onko pakko käydä puntarilla, jos itse seuraa painoaan raskauden aikana?
Voiko joistain asiosta kieltäytyä?
Kommentit (18)
Kyllä neuvolaan haluan mennä, mutta jotain juttuja en halua tehtävän ja yksi on tuo puntarille meno. Ajattelin jo ennen kuin vastasit, että voisikohan sen tehdä tuollatavalla ja ilmeisesti voi. :)
No ei tässä vielä kiire neuvolaan ole, täällä on ihan alussa vasta rv4+2..
Voit toki kertoa mullekkin, mikä se "normaali" muutos on :D
Vai tulikohan se painoasia niissä vihkosissa mitä neukusta saa. Ymmärrän hyvin painoasian, sillä se on mullekin ollut todella vaikea kahden aiemman raskauden jälkeen.
Käyn mielelläni kotona puntarilla, mutten todellakaan halua käydä missää neuvolassa puntarilla, saatika että joku näkee luvut.
Olen ollut lapsena ylipainoinen(+5kg) ja se on jättänyt muistiin terveydenhoitajien ilkeän asenteen. Eivät kaikki ole samanlaisia, mutta tämä on nyt päätökseni.
Mielelläni kuulisin teidän omia kokemuksia..
Itsellä tosiaan ihan alussa tämä raskaus, joten en nyt ihan hirveästi uskalla vielä juhlia.
että puhut sille terkkarille tuosta painoasiasta. SMä sanoin suoraan että siitä on sitten turha nalkuttaa jos ei mitään hälyyttävää ole,eikä ole nalkutettu. Vaikka raskaus alkoi hyvinkin ylipainoisena,hyvin on mennyt,kiloja tullut noin 4 rv38 mennessä:)
Hyvä sen terkkarin olisi sitä painoakin päästä seuraamaan,huomaa sitten jos on jotain huolestuttavaa. PUHU asioista ihan suoraan,suurin osa osaa olla asiallisia ja ammatillisia.
joten sulla ei ole mitään kiirettä sinne. soittele vaikka kolmen viikokn päästä aikaa.
Ei kai se puntari pakollinen ole... luulen. Mutta eka kerralla saat hirveän nipun vihkoja ja papereita luettavaksi ja ultra ajan varmaan myös. Ja sitten sen terveyskyselyn täytät jne. Ei kovin ihmeellistä.
Nykyinen th ei kyllä painosta sanonut mitään vaikka ylipainoa on. Tai siis sanoi, niinhän meillä monilla tahtoo olla.
Sokerirasituksesta kysyi, mutta siihen en nyt ole vielä ainakaan menossa. saan mittailtua kotona ja seurailen silleen nyt vähän. Mutta ei voi pakottaa sinua mihinkään mihin et halua. Ja ne on yleensä ihan kivoja käyntejä.
Jos äitiysavustuksen haluat saada, kannattaa käydä joko neuvolassa tai yksityisellä. Muuten ei kukaan pakota mihinkään.
Kelan ohjeista: Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä.
Älä tuomitse sitä terkkaa etukteen, vaan mene avoimin mielin. Jos kemiat ei kohtaa, vaihda tätsyä/neuvolaa.
Raskausviikot / Käynnin tyyppi
8-10
Ensikäynti neuvolassa terveydenhoitajalla
10-12
I Lääkärikäynti
17
Käynti terveydenhoitajalla
22
26
II Lääkärikäynti
30
32
34
36
III Lääkärikäynti
37
Käynti terveydenhoitajalla (ensisynnyttäjät)
38
39
Käynti terveydenhoitajalla (ensisynnyttäjät)
40
41
Käynti terveydenhoitajalla, ohjaus jatkoseurantaan
Terveydenhoitaja tekee kotikäynnin perheeseen noin viikon kuluessa siitä, kun äiti ja vauva ovat kotiutuneet sairaalasta. Neuvolalääkäri tekee äidille jälkitarkastuksen 5-12 viikon kuluttua synnytyksestä.
seurataan vauvasi ja sinun hyvinvointia.
Siellä käydään aluksi muistaakseni kuukauden välein ja loppua kohti tiheämmin. Mitataan hemoglobiinia, virtsasta sokeri- yms arvoja. Ja painoa. Jos paino ei nouse, voi se olla merkki ettei vauvalla ole kaikki kunnossa.
Ihaninta on kun kuunnellaan vauvan sykettä. :)
Jutellaan ja neuvotaan.
Mene neuvolaan ja ajattele vauvaasi älä vain pelkää turhanpäiväistä. PUHU!
Se lähtöpaino ja painonnousu on olennainen tieto lähinnä siksi, että esim. suuri painonnousu loppuraskaudessa voi merkitä vaikkapa alkavaa raskausmyrkytystä. Jos kerran haluat punnita itsesi kotona, niin oletko kuitenkin valmis tekemään sen samana päivänä kuin neuvola on ja kertomaan painon th:lle että voi kirjata ylös? Synnytin juuri lapsen, ja raskautta seurattiin ä-pkl:lla. Kiinnittivät sielläkin huomiota aina painoon, ja vertasivat painonnousuun edellisissä raskauksissa. Kukaan ei missään vaiheessa motkottanut ylipainosta (Bmi 28) eikä painonnoususta. Edellisessä raskaudessa painoa tuli 20kg, josta n.12kg turvotusta, muutama kilo lasta ja istukkaa yms ja loput sitä lihomista.
ihan suoraan, että sulla on painoasian kanssa ongelmaa...
puntarilla käydään niin, että terveydenhoitaja ei katso lukemaa vaan se ilmoitetaan itse.
Painon tarkkailu on tietty kurjaa, mutta kun se liittyy kuitenkin olennaisesti vauvan hyvinvointiin ja raskauden kulkuun.
Ottaisin esille terveydenhoitajan kanssa, että asia on sinulle arka ja vaikea paikka. Terveydenhoitaja voisi suodattaa turhat napinat painosta pois ja avautua vain, jos siihen on ihan oikeasti aihetta.
Sinunkin pitää ymmärtää, että punnituksilla seurataan sitä vauvan hyvinvointia ja siksi olisi tärkeä, että kävisit siellä terkkiksen vaa'alla. Tokihan sä voit kotonakin käydä punnitsemassa, mutta kun sulla tämä ongelma on, niin voitko oikeasti sanoa th:lle lukemat? Varsinkin siis jos on jotain poikkeavaa.
Yrittäisin nyt vaan kovasti päästä ongelman yli ja pitää homman simppelinä. Terkka pystyy tekemään työnsä helpommin ja raskauden seuranta on helpompaa. Tämä on ihan sinunkin etusi ja asiasta ei tarvitse tehdä isompaa numeroa (varmaan lievittää sinunkin stressiä loppujen lopuksi)
Kiitoksia vastauksista.
Missään vaiheessa en ole sanonut ettenkö menisi neuvolaan, tottakai olen sinne menossa.
Haluan myös tarkentaa etten ole teini, vaikka tämä ensimmäinen raskauteni onkin. Minusta tulee (toivottavasti) äiti nyt ensimmäisen kerran.
Tarkkailen painoani kotonani, voin luvut kertoa hoitajille/terkalle/kertoa paljonko painoa on tullut lisää, mutta en halua mennä toisen ihmisen nähden siihen puntarille.
Itse olen hoitoalalla, joten tiedän kyllä että tulen olemaan vaikea tapaus, vaikka sitä yritän välttääkkin. :D
lisään vielä, että lisää vinkkejä, omiakokemuksia ja kommentteja saa laittaa tulemaan. :)
kuin joku muukin täällä aiemmin että katso ensin minkälainen ihminen siellä on vastassa, älä vielä pelkää mitä kommentteja tulossa :)
Oma kokemus kahden lapsen odotuksesta sellanen et ekaa kun aloin odottaa, BMI oli 28 ja raskauden aikana ei tullut kiloakaan sillä aluksi paino tippui ja pikkuhiljaa loppua kohden nousi takaisin lähtöpainoon. Toista kun aloin odottaa, BMI oli 30 ja taas lähti ensin paino pois, loppua kohden päästiin taas lähtöpainoon ja synnytin niin paino tippui 10 kg.
Mullekin paino on ollut arka asia mut menin silti sinne sillä mielellä että vauvan parhaaksi kaikki. Mulle sattu kiva neukkutäti ja ei kyllä kertaakaan maininnut mitään edes silloin kun ekalla kerralla painoni kerroin.
Senkin takia se paino on tärkeä ottaa koska ainakin meillä kaikki joilla BMI yli 25 menevät sokerirasitukseen. Mulla ei siinä ollut mitään häikkää kummankaan aikana joten ei se niin mee että lihavat automaattisesti tekisivät sokerilapsia :)
Niin joo ja mun lapset ovat olleet syntyessään 3360g ja toinen 3862g :)
neuvolantäti kyttää siinä puntarin vieressä vaan itse sen painon voi sanoa. :) tsemppiä raskauteen. Ihaninta aikaa :)
Itse katsotaan ja ilmoitetaan. Ainoastaan kerran kolmen raskauteni aikana olen joutunut käymään puntarilla th:n huoneessa ja silloinkin siksi, ettei tavallisesti käytetty vaaka jostain syystä toiminut. Silloinkin ilmoitin ihan itse sen luvun.
Tärkeintä on painon sopiva nouseminen - sitä suhteellista nousua siinä katsotaan eikä kilomäärää numeroina niinkään. Terkkarisi on varmasti nähnyt satoja eri painoisia naisia, joten ei se juuri sitä sinun lukemaasi pane merkille. Loppuraskaudessa painoseuranta on tärkeää, koska turvotus (aiheuttaa painon reipasta nousua) voi joskus olla yksi merkki raskausmyrkytyksestä.
verenpaine,paino,hemoglobiini,mahaa mittaillaan, tunnustellaan kohtua..nämä nyt ainakin.
Itse kieltäydyin tarjotuista rokotuksista ja punnituksesta. Kerroin vain mitä on tullut lisää/lähtenyt pois.Huijasinkin joskus, kun jostain sain selvillä mikä se "normaali"muutos on. Pari neukkutätiä on saanut tämän pelon aikaan haukkumalla läskiksi ja kuinka saan lapsestanikin kiusatun aiheuttamalla ylipainoa.
Sinne ei ole pakko mennä eikä kukaan pakota siellä tekemään mitään.Täti voi nutista vähän, mutta sitäkään ei ole pakko kuunnella.