Voiko sosionomi jatkokouluttautua lastentarhanopettajaksi?
Vai onko yliopistossa aloitettava käytännössä alusta?
Ja voiko sosionomi pätevöityä erityislastentarhanopettajaksi?
Kommentit (12)
Itse opiskelen tällä hetkellä sosionomiksi ja viime viikolla opo kertoi meille, että ne lto-opinnot pitää tosiaan sisältyy sosionomin koulutukseen. Muuten pitää käydä alusta asti lto-opinnot yliopistossa vaikka oiskin sosionomin tutkinto ennestään.
mutta toimia vain esiopettajana. Ja 3 tai 5 vuotta (en ole ihan varma, kun olen 2v ollut pois työelämästä) työskenneltyään lto:na voi kouluttautua erityislto:ksi, koulutus kestää 2v, mutta koska heistä on jatkuva pula ympäri suomea, niin töihin pääsee luultavasti jo ennen valmistumista, jos siis jaksaa sitten vielä hoitaa opiskelut.
t: sosionomi amk (lto) :)
Aika pitkältä tieltä kuulostaa, mutta hyvä, jos mahdollisuus kuitenkin on olemassa!
ap
sosionomi amk 3.5v esiopetuks pätevöit opinnot 1v ja elto opinnot kestäis 1v. Sos.nomeja lton pätevyydelläkään ei meinata ottaa elto-koulutukseen. Yliopistot haluaa paikat yliopistoista valmistuneille.
muistaakseni 60 op jatko-opinnot kasvatustieteistä tms.
jos olet tavallinen sosionomi- soita yliopiston kasvatustieteen laitoksen opintotoimistoon ja kysy miten etenet- todennäköisesti tutkinnon täydentäminen riittää. eli saat osan aikaisemmista sosionomi-opinnoistasi hyväksiluetuksi
ps valmis sosionomi amk voi hakea erityislastentarhanopettajakoulutukseen, joka kestää 1 vuoden
se on käytävä se 60 op siinä sosiomomiopimtojen yhteydessä, jälkikäteen ei käy
Vasta urasuunnittelua olen tekemässä :) ja ajattelin hakea molempiin koulutuksiin. äiden eroja vaan mietiskelen.Plussia ja miinuksia.
Ja toisekseen, vaikka sosionomi suorittaa esi- ja alkuopetuksen, niin silti on on pätevä antamaan vain esiopetusta, ei alkuopetusta? Mikähän se periaatteellinen syy on?
ap
Sosionomi ei ole luokanopettaja. Siksi.
nykyisin pätevöityä edes esiopetukseen. Se aika, jolloin pystyi, oli joskus ennen vuotta 2004. Ja ne 60 op tarvii tosiaan tulla opiskelujen aikana.
Sosionomi (AMK) ei ole automaattisesti pätevä ltoksi, vaan tarvii ne 60 op tiettyjä opintoja.
Käsittääkseni näin.
Työkkärin koulutusneuvoja ei osannut...
Erityisesti tuohon erityislastentarhanopettajakysymykseen haluaisin vastauksen.
ap