Pankaa akateeminen koulutus nettiin! Loppu työttömyys ja kaikenlainen kilpaileminen koulutuksilla!
Eihän se yksilöiden yliopistokouluttaminen paljon maksa! 100 henkilöä yhteen luennolle!
Siis mikä maksaa? Yliopiston pyörittämä raskas organisaatio ja byrokratia vai mikä?
Opiskelija maksaa itse kirjat. Kirjoittaminen ei maksa mitään. Tietokone noin 500 euroa.
Siis mikä maksaa? Ei mun kouluttaminen ainakaan juuri mitään yliopistolle maksanut.
Kouluttakaa nyt ne akateemiset vaikka nettikurssina! Halpenee entisestään kun ei tarvitse ylläpitää edes yliopistokiinteistöjä! Ja laittakaa lasten peruskoulu telkkariin, joka päivä 9-14 ja kotiväki valvomaan, että eivät lintsaa.
Ei tämmönen teoriakoulutus juuri mitään maksa ja sen voi järjestää samalla hinnalla vaikka massoille.
Lääkärikoulutus nettiin ja välittömästi. Sitten maksaa tietysti kaikki praktiikka, mutta se olkoon jonkunlaisena työntekona.
Nyt loppu rahan tuhlaaminen kaikkeen roskaan! Se joka haluaa oppia - OPPII VAIKKA AUTODIDAKTINA eli hakee tarvitsemansa opit itse mistä milloinkin!
(Pankaa ihmiset asumaan ympäri Suomea vielä tämän lisäksi! Ei ole enää koulumatkoja!)
ARVOON KAIKKI KÄYTÄNNÖLLISIÄ TAITOJA VAATIVAT AMMATIT! NE PITÄÄ KAIT OPISKELLA SUURELTA OSIN PAIKAN PÄÄLLÄ JA TODELLA TEKEMÄLLÄ ASIOITA. SIINÄ OPETTAJA-KISÄLLISUHDE JA OPPISOPIMUSTYÖPAIKKA!
Kommentit (4)
Suunnitelmastasi on jo toteutunut ainakin akateeminen nettikoulutus.
Minä olen sellaisen suorittanut, tai siis huomattavan osan opinnoistani monimuoto-opintoina, esseinä ja semmoisina.
Se ei kyllä mainittavasti asemaani työmarkkinoilla parantanut. Onhan nyt korkeampi koulutus, mutta työttömyyskorvaus on jokseenkin sama kuin mitä olisi ollut ilman niitä opintoja ja tutkintoa.
Riippuu alasta, jossain tietopohjaisella alalla toimii ihan hyvin, jos opintokokonaisuudet on rakennettu kunnolla motivoiviksi ja hyvin eteneviksi.
Huonommin sitten vaikka luonnontieteissä tai lääkiksellä, joissa labroilla ja muulla käytännön harjoittelulla on iso rooli.
Yliopisto kyllä on muutakin kuin opetuslaitos ja myös opetuksen valmistelu vie paljon aikaa.
netissä jo pitkään. Mutta en olisi niin vakuuttunut, että tuo säästää hirveästi aikaa ja rahaa yliopiston päästä, tehokkaampaa toki on opiskelijoille.
Jonkun pitää yhä valmistella opetus ja materiaalit. Vastata opiskelijoiden kysymyksiin. Suunnitella harjoitustyöt, korjata ne ja antaa palautteet. Samoin tentit.
Ne kurssit, jotka vaativat esim. harjoituksia vaativat ihmisiä jonkin verran tarkastamaan ja opastamaan, vaikka opiskelija ja henkilökunta eivät olisi edes samalla mantereella. Minä olen suorittanut kurssia jo kymmenisen vuotta sitten ollessani eri maassa koko kurssin ajan kuin oppilaitos. Aika saman verran vein varmaan resursseja lukuunottamatta luentosalin penkkejä ja koulun tietokoneita.
Eikä muuten pelkkä tietokone riitä, jonkun täytyy myös ylläpitää niitä ja yliopiston verkkoa jne. Kannattaisi joskus tutustua mitä yliopistoissa tehdään tuolla puolella, vaatii aika monta ihmistä, jotta sähköpostit, tietokoneet, verkko, verkossa oleva sisältö jne. saadaan kuntoon ja pidettyä toiminnassa.
monet perusopinnot voisi varmasti suorittaa netissä. Vähän riippuu. Onhan joillain aloilla perusopinnoissa kirjatenttejä. Kieliopintoja tai puheviestintää en kuitenkaan ihan nettiin laittaisi. Samoin olen nyt proseminaariin valmistavalla kurssilla, se ei minusta sovellu nettikurssiksi.